AMD Vega visas upp under CES 2017

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av trickeh2k:

Du kan förvänta dig samma som vid alla andra arkitekturer, däremot så ville de prioritera high-end först för desktopsidan om jag inte minns fel. Beroende på när nya Vega kommer så 1-2 månader efter det så dyker nog mid-range korten upp. Förhoppningsvis så har de mer info på CES.

Normalt är det inte mer än ett halvår mellan Highend till lowend och Vega borde ha visats upp redan i höstas.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Det ser annorlunda ut senare. 7970 GHz ligger 17% före 680 i 1080P, och baserat på hur 280X och 770 beter sig så ser det ut som runt 20% i 2560P. Det är nästan ett helt marknadssegment eller en halv generation högre prestanda. 7970GHz ligger ju betydligt närmare 780 i prestanda än 680.

http://www.sweclockers.com/test/20523-nvidia-geforce-gtx-980-...

Men grejen som jag ville lägga mig i om är, 7970 var inte dåligt de första sex månaderna, det låg 5% efter 680. Sett till hur långlivat det är så är det inte någon stor nackdel.

7970Ghz är INTE 7970.

7970Ghz jämför du med 770. Efter 5 år så är 7970Ghz 10% bättre än 770. Och då är 7970Ghz det bästa dom kommit med..

Skrivet av Bulibasha:

Har du lässvårigheter eller?

DX12 må vara nytt, men det är här för att stanna.

Titta på hur 2-4 år gamla kort från AMD presterar i DX12 mot Nvidias 2-4 år gamla skapelser, vad korten kostade när dom va nya osv så ser du förhoppningsvis att det UTAN NÅGON SOM HELST TVEKAN varit mer ekonomiskt och mer framtidssäkert att köpa ett 290X med aftermarket kylare eller ett 7970.

Ni kan säga vad ni vill om DX12 men håll er till ämnet nu, ämnet är "framtidssäkert" och DX12 är här för att stanna.

Nvidias kort presterar ju ibland SÄMRE i DX12 än DX11, hur kan du med att vara en sån enorm fanboy att du inte ens kan medge att det är så det är?

Och ni som hävdar att DX12 inte finns, bara lägg av. Stäng ner WoW o öppna ett spel som tillverkats nyligen.

http://www.guru3d.com/index.php?ct=news&action=file&id=17843

Det är 15 spel som har tillverkats. Spel som folk knappt spelar dessutom. Battlefield 1 är väl undantaget då.

Vänta tills nästa generation så får vi som om glappet i DX12 inte försvinner, om vi ska prata AMD språk (framtida-saker-som-inte-går-att-veta....-saker).

Ni AMD fanboys vill väl gärna ge nvidia 6 år på sig att fixa drivrutiner, det är väl det som räknas?

Det har gått 2 år som sagt, vart är DX12?

Man byter kort om 1-1,5 år ändå, DX12 kommer vara nothing då också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulibasha:

Läser man sammanfattningen så låter det så här : Averages are effectively identical for AMD between Dx12 and Dx11 (when using a high-end CPU), and they're better for nVidia with Dx11 than Dx12.

I rest my case.

"averages"

Dold text

I rest my case

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Avstängd

Förstår inte vad det är du försöker bevisa?

Om något så bekräftar du endast det jag sagt hela tiden, att AMD's kort överträffar Nvidias i DX12. Om du anser att averages inte är den korrekta siffran att titta på så vet jag inte vad. Dom extrema dipparna uppträder ju hos båda lagen så det känns som bollen ligger hos EA där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bulibasha:

Förstår inte vad det är du försöker bevisa?

Om något så bekräftar du endast det jag sagt hela tiden, att AMD's kort överträffar Nvidias i DX12.

Kolla det här klippet och sedan bilderna igen för att se vad jag försöker komma fram till:
https://www.youtube.com/watch?v=uXepIWi4SgM
Prestanda är inte bara medel-fps.

Svar på din edit:
Det var det här jag svarade på "Nvidias kort presterar ju ibland SÄMRE i DX12 än DX11, hur kan du med att vara en sån enorm fanboy att du inte ens kan medge att det är så det är?"
Angående det sista i det citatet, kan du erkänna att AMD presterar sämre i Battlefield i DX12?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

7970Ghz är INTE 7970.

7970Ghz jämför du med 770. Efter 5 år så är 7970Ghz 10% bättre än 770. Och då är 7970Ghz det bästa dom kommit med..

Det är 15 spel som har tillverkats. Spel som folk knappt spelar dessutom. Battlefield 1 är väl undantaget då.

Vänta tills nästa generation så får vi som om glappet i DX12 inte försvinner, om vi ska prata AMD språk (framtida-saker-som-inte-går-att-veta....-saker).

Ni AMD fanboys vill väl gärna ge nvidia 6 år på sig att fixa drivrutiner, det är väl det som räknas?

Det har gått 2 år som sagt, vart är DX12?

Man byter kort om 1-1,5 år ändå, DX12 kommer vara nothing då också.

Man jämför inte 7970GHz med 770. 7970GHz är samma generation som 680. Dessutom blir 7970 ett 7970 GHz efter biosuppdatering. Köpte du ett 680 fick du ett 680, inte ett 770.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Kolla det här klippet och sedan bilderna igen för att se vad jag försöker komma fram till:
https://www.youtube.com/watch?v=uXepIWi4SgM
Prestanda är inte bara medel-fps.

Svar på din edit:
Det var det här jag svarade på "Nvidias kort presterar ju ibland SÄMRE i DX12 än DX11, hur kan du med att vara en sån enorm fanboy att du inte ens kan medge att det är så det är?"
Angående det sista i det citatet, kan du erkänna att AMD presterar sämre i Battlefield i DX12?

Jag skulle snarare hävda att det är fel på EAs implementering av DX12 på just den titeln eftersom Nvidia också lider av sjuka dips som inte är jämförbara med prestandan på andra titlar.

Eller är du inte benägen att medge att Nvidia också lider av onormala dips i just det testet du postade, som för övrigt är en relik från oktober och som förmodligen patchats vid det här laget?

Permalänk
Medlem

Underbart! Hoppas på Mars-release men jag kan nog vänta mer än så.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig att "make some noise" mera syftar på att de vill att alla skall gå "completely apeshit" när korten kommer ut, lite samma som när vi här i Finland hade Darude och spela Sandstorm som nedräkningsbeat för det nya året, Finland fyller 100 år i år.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem

Tro när man kan hoppas på lite förhandsläkta tester då

Permalänk
Master of Overkill

Ska vi se om AMD lyckas med det här!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk

Kul, hoppas detta äntligen kan pressa ner 1070+1080 på mer humana nivåer. Mer konkurrens åt folket!

Visa signatur

Asrock Z490M-ITX/ac | i5 10600 | RTX 2060 FE | 16GB DDR4-3200 | Corsair SF450 | A-DATA SP900 128GB | Samsung 970 EVO 500GB | Noctua NH-L9i | Kolink Rocket

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Gott snack, tänkt tiden kring 9800pro/xt och dom första 64bitars cpuerna:) Goda tider

Jepp! på den tiden va det inget snack om vem som va herre. men det va iofs ati då.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av Bulibasha:

Ja men istället för att dryga dig och låtsas som att du vet något som inte jag vet så kan du väl då förtydliga vad du syftade på eftersom du verkar ha svårt för att förtydliga dig själv?

Skulle du kunna förtydliga vad du vill få honom att förtydliga sig om? Väldigt otydligt vad du vill ska förtydligas här.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gyroshrimp:

Skulle du kunna förtydliga vad du vill få honom att förtydliga sig om? Väldigt otydligt vad du vill ska förtydligas här.

Ja alltså, jag hävdar bestämt att AMDs äldre kort klarar sig bättre idag i DX12 titlar än vad Nvidias motsvarigheter gör.

Det den token gör då är att posta ett test rörande ett spel där testet är utfört på releasedagen där både Nvidia OCH AMD uppvisar stora problem med just DX12 ( vilket indikerar att spelet i sig har problem eftersom båda lagen presterar dåligt ) Sen hävdar han att Nvidia visst klarar sig bättre än AMD.

Problemet med den logiken är att båda två löser DX12 dåligt i det testet, han hävdar dock bestämt att Nvidia klarar sig bättre i DX12 när faktum är att båda klarar sig dåligt.

För att ta ett annat exempel: Om två personer har fel så har dom fel, ingen kan ha mindre fel än den andre. Det är binärt. Antingen löser man uppgiften bra eller så gör man inte det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Man jämför inte 7970GHz med 770. 7970GHz är samma generation som 680. Dessutom blir 7970 ett 7970 GHz efter biosuppdatering. Köpte du ett 680 fick du ett 680, inte ett 770.

7970ghz är ett överklockat 7970.

770 är samma kort som 680, med högre klock.

Varför försöker du lura dig själv?

Ingångspris för 770: 3500 cirka.

Ingångspris för 7970 ghz: 4400 om jag minns.

Kolla recensioner på sweclockers så ser du.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ClintBeastwood:

Du lyckades uppenbarligen misstolka det ändå. Ser du inte ordet 'också' i det inlägget?

Mycket märkligt användande av också när du citerar ett meddelande där jag skriver att Nvidia ibland presterar sämre i DX12 än i DX11.

Det korrekta hade varit att skriva att både Nvidia och AMD presterar sämre i DX12 än DX11 i det testet då båda har dåliga värden i 1% och 0.1% low.

Permalänk

@Bulibasha: Det här går ju så långt så det börjar tippa från komiskt mot tragiskt. xD

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 Moderkort: MSI Z77A-G45 Grafikkort: GTX770 Processor: i5-3570K@4,3GHz Kylare: Corsair H100 RAM: Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB CL9 SSD: Samsung 830 256GB HDD: WD Black 2TB Nätaggregat: Cooler Master Silent Pro M2 1000W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gyroshrimp:

@Bulibasha: Det här går ju så långt så det börjar tippa från komiskt mot tragiskt. xD

Tragiskt från hans sida ja. Det hade kunnat undvikas om man hade sluppit sitta och anta och försöka tyda vad han egentligen menade genom att han direkt vid min första uppmaning på ett vuxet sätt hade förtydligat vad han menade, uppenbarligen var det lite för mycket begärt.

Permalänk
Medlem

Tränger mig in lite i bråket här och postar en kommentar från youtube-klippet som jag tyckte mycket om.

The boy is all alone drumming on the red drum (making noise for AMD), nobody's around, the streets are empty. The signs on the walls tell of a once great movement that he was a part of, but now he's the only one left. Then he finds a warehouse full of shiny new red drums (Vega cards). AMD is subtly trying to tell us that they are very much aware of how the last couple of years weren't a good time for their fans and their company. That's clearly why they chose the name Ryzen (Risen) as well.

Om detta är tanken så tycker jag plötsligt att det är en helt fantastisk reklamfilm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ronnie60:

Gott snack, tänkt tiden kring 9800pro/xt och dom första 64bitars cpuerna:) Goda tider

Köpte ett 9700pro kort efter lansering och det bokstavligt talat gjorde 8or runt nvidias dåvarande toppkort. Tror det hette 4600ti. Nvidia hade då nog det bästa pris/prestanda kortet i form av 4200ti.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Tränger mig in lite i bråket här och postar en kommentar från youtube-klippet som jag tyckte mycket om.

The boy is all alone drumming on the red drum (making noise for AMD), nobody's around, the streets are empty. The signs on the walls tell of a once great movement that he was a part of, but now he's the only one left. Then he finds a warehouse full of shiny new red drums (Vega cards). AMD is subtly trying to tell us that they are very much aware of how the last couple of years weren't a good time for their fans and their company. That's clearly why they chose the name Ryzen (Risen) as well.

Om detta är tanken så tycker jag plötsligt att det är en helt fantastisk reklamfilm.

Det var inte alls en dum tanke. Då är det nog en av de djupaste reklamfilmerna jag har sett.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var inte alls en dum tanke. Då är det nog en av de djupaste reklamfilmerna jag har sett.

Äh, skärp dig!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bulibasha:

Tragiskt från hans sida ja. Det hade kunnat undvikas om man hade sluppit sitta och anta och försöka tyda vad han egentligen menade genom att han direkt vid min första uppmaning på ett vuxet sätt hade förtydligat vad han menade, uppenbarligen var det lite för mycket begärt.

Ledsen att säga det men du är rejält ute och cyklar, du har missuppfattat på missuppfattning nästan som inception.

Läs om det han skrev från början NOGA, så förstår du varför han fortfarande skrattar När han föser bort det du skriver.

Du har läst fel

Permalänk
Medlem

Eh, jag kör AMD vad som än händer. De är inte lika onda som nVidia med sina inlåsta "standarder".

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

KLASSIKER!!!!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Tränger mig in lite i bråket här och postar en kommentar från youtube-klippet som jag tyckte mycket om.

The boy is all alone drumming on the red drum (making noise for AMD), nobody's around, the streets are empty. The signs on the walls tell of a once great movement that he was a part of, but now he's the only one left. Then he finds a warehouse full of shiny new red drums (Vega cards). AMD is subtly trying to tell us that they are very much aware of how the last couple of years weren't a good time for their fans and their company. That's clearly why they chose the name Ryzen (Risen) as well.

Om detta är tanken så tycker jag plötsligt att det är en helt fantastisk reklamfilm.

Om så är fallet är det alldeles för djupt/otydligt, tvivlar på att många drar en sådan slutsats. En reklamfilm ska ju vara enkel att förstå och fånga den potentiella kunden.

Visa signatur

Asus Prime X370-Pro / AMD Ryzen 7 3700X / Corsair Vengeance LPX 32 GB DDR4 3000 CL15 / Asus Dual GeForce GTX 1070 OC (1912 MHz) / Fractal Design Define C / Cooler Master Hyper 212 Evo / EVGA SuperNOVA G2 650W ATX 80+ Guld

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bulibasha:

Det kan du få tycka.

980 Ti och 390x släpptes samtidigt i princip, vid release var 980 Ti cirka 30% snabbare än 390x som därför också kostade ganska exakt 30% mindre.

Känns väl rimligt? Bang for the buck menar jag.

Det känns dock extra relevant att 390x är ikapp idag vilket innebär att dom som köpte sina kort då har tjänat 30% på det då prestandan idag är lika mellan 980ti och 390x i dx12 vilket är här för att stanna.

DX12 har visat sig värdelöst och när DX12 kommer bli standard om sesådär 2-3år har alla 390x-ägare redan bytt upp sig för längesedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

det där måste vara det sämsta försök till att skapa hype någonsin, en unge som går runt med en trumma och hittar ett jävla lager med trummor.. skall det reflektera den osålda mängden gfx kort AMD kommer ha i lager eller?
Hade varit bättre om dom visade feta effekter ifrån in-game footage och sedan avslutar med: Vega, Coming soon. eller annat skit.

Antar det är uttrycket "bang the drum" så åsyftas.

"To publicly show your support for something or someone"
"to speak eagerly about something that you support"
"to speak enthusiastically about a belief or idea in order to persuade other people to support it too"

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bewise:

Först ville jag skriva deskpalm. Sen tänkte jag att du bara försöker trolla lire grann. Du var mig då ett härligt charmtroll!

Jag förstår om man har gjort valet och köpt sig en skärm med G-Sync att man då vill ha ett kort från Nvidia, absolut. Men när du drar till med att Nvidia är mer framtidsäkert så tycker jag att du tar lite väl i, om det är nånting som har visat sig med kort från Nvidia så är det att dom är starka vid start men börjar tappa när åren går, om det är "medvetet" eller bara att det sitter i arkitekturen kan man diskutera.

Inget troll här inte, har bara haft dålig erfarenhet av AMD överlag vilket har gjort att jag kört intel/nvidia i mina 3 senaste datorer.
Sen att jag nyss köpt en skärm med G-sync gör ju inte valet svårare direkt..
Har ett 970 strix idag och är supernöjd! Kommer uppgradera under 2017, antingen ett beg. 1070 el 1080, får se vad jag får tag i.

Skickades från m.sweclockers.com