AMD Vega visas upp under CES 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

7970ghz är ett överklockat 7970.

770 är samma kort som 680, med högre klock.

Varför försöker du lura dig själv?

Ingångspris för 770: 3500 cirka.

Ingångspris för 7970 ghz: 4400 om jag minns.

Kolla recensioner på sweclockers så ser du.

Intressant att du använder ordet "överklockat" i AMDs fall men inte nVidias.
Grejen är den att 7970GHz tillhör samma generation som GTX 680. Du kan inte jämföra med 770 som släpptes ett helt år senare. Klart det är billigare och har högre frekvens än GTX 680. Bara fult att göra en sådan falsk jämförelse.

Både 7970GHz och GTX 680 nådde ungefär 1150MHz i överklock i Sweclockers test. I linje med många andra recensioner. Därför finns det inget utrymme för GTX 680 att klocka ifatt.
Alltså, oavsett om GTX 770 släpptes ett år senare eller inte så skulle killen som valt AMD 2012 haft 17-20% högre prestanda idag än den som valde nVidia.

Permalänk
Skrivet av 20kr:

Kanske är det jag som helt missar poängen med videon men sög den inte rätt brutalt?
Hur som helst så hoppas man på rejält krig när det gäller försäljning och priser nu när AMD kanske har något att komma med.
Skulle helt klart sitta fint med en uppgradering så håller tummarna

Bättre än tidigare från dom i alla fall

Skrivet av murklor:

Informerade konsumenter will ju dock ha det som är bäst och gsync/freesync är ett perfekt exempel. När dom introducerades så gjorde freesync ett *extremt dåligt* intryck då gsync visade sig vara totalt överlägset både tekniskt sett och visuellt. Freesync hade begränsade hz interval och ren förskräcklig ghosting medans gsync såg perfekt ut. Dom som såg detta tänkte nog att ja, jag betalar extra för den där "stängda dyra gsync".

Hur det ser ut på dagens kort generationer tillsammans med dagens skärmar vet jag dock inte riktigt - eller för den delen om Vega förbättrar freesync med nya flashiga monitorer, vilket förstås skulle vara idealt.

Freesync och ghost fixades i FW redan med dom första skärmarna som släpptes (men gick bara att göra i fabrik). Visar ju hur dåligt det framkommit att det är löst.

Med adaptive-sync är beroende på scaler, därför sync-spann blir så dumt (som måste passa ihop med själva skärmen). g-sync har fördelen att vara lite mer universallösning (där en scaler sitter på den befintliga, om det inte ändrats).

Får hoppas AMD inte bara är stora i oprden, för det är ju dumt att skapa hype utan innehåll.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Alltid kul när ny hårdvara kommer. Vi med amd kort får hoppas det kommer en ny drivrutin så vi med kan få lite mer prestanda med våra gamla kort 😃👍🏻

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Trodde jag var inne på hltv's forum ett tag
Tråkigt med 5 sidor pajkastning

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Intressant att du använder ordet "överklockat" i AMDs fall men inte nVidias.
Grejen är den att 7970GHz tillhör samma generation som GTX 680. Du kan inte jämföra med 770 som släpptes ett helt år senare. Klart det är billigare och har högre frekvens än GTX 680. Bara fult att göra en sådan falsk jämförelse.

Både 7970GHz och GTX 680 nådde ungefär 1150MHz i överklock i Sweclockers test. I linje med många andra recensioner. Därför finns det inget utrymme för GTX 680 att klocka ifatt.
Alltså, oavsett om GTX 770 släpptes ett år senare eller inte så skulle killen som valt AMD 2012 haft 17-20% högre prestanda idag än den som valde nVidia.

Överklockat och högre klock är ju precis samma sak? Ett kort med högre klock = överklockat. Annars heter det stock.

Men du måste skämta, 9 januari släpptes 7970. 7970ghz släpptes över ett halvår efter.

680 släpptes i mars och 770 kom efter cirka 1 år.
7970ghz och 770 skiljer är inte ens ett år imellan.

Anledning till att 7970ghz kom var för att 680 var bättre än 7970 och dom insåg att många 7970 kunde nå högre. Gjorde därmed 7970ghz.

Sedan gjorde nvidia det med 770.

Nvidia skulle kunna släppt 770 samtidigt, och sedan 770x att lansera med 700serie.
Precis som AMD gjorde, 7970, 7970ghz, 280x.

Permalänk
Inaktiv

Vega men även Ryzen är årets klart intressantaste släpp. Jag hoppas på mycket ny och intressant info men också gärna lanseringsdatum. Börjar bli dags fan.

CES brukar vara så groteskt trista andra år, denna gång blir det nog att hålla koll på nyhetsflödena. Extra bra att fredag är helgdag denna vecka, borde finns tid att nörda loss.

Permalänk
Medlem

Börjar med lite OT

Alla dessa AMD v Nvidia inlägg får mig att tappa tron på samhällets utveckling, trodde vi hade diskuterat färdigt detta i alla de andra hundratals trådar om AMd vs Nvidia...

Back on topic.
Jag är försiktigt optimistisk till AMD under 2017, änsålänge har det lyckats hålla hypen nere enligt mig men jag har haft fel förut och det kan lika gärna bli en kopia på faildozer skndalen. Om det skulle bli en ännu en bulldozer historia så är AMD slut och Radeon technologies kommer isåfall vara det enda som kommer finnas kvar.

Iaf Vega hoppas jag är aggressivt prissatt och presterar i nivå med titan X(p) helst bättre men för att vara förankrad med verkligheten är jag nöjd med Pascal prestanda.

BTW stay safe och sluta vara en butthurt fanboy.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Jag har haft både amd processor och grafikkort genom åren och det har alltid varit strul.. möjligt att de höjt sin standard men de gamla erfarenheterna sitter djupt rotade!

Sen har jag dessutom precis köpt en skärm med gsync så jag kommer köra vidare på nvidia tills vidare, men som jag skrev, konkurrens är nyttig. Så jag hoppas att AMDs släpp blir bra så priserna pressas lite och att utvecklingen går framåt!
(Jag är nog lite intel/nvidia fanboy)

Skickades från m.sweclockers.com

Det har man hört en del om genom åren, men är det inte så att folk och systembyggare satte AMD processorer och grafikkort i budgetsystem där man valt det sämsta av det sämsta (absolut billigaste) gällande moderkort, minne, nätdel och även låda.

Vet inte hur många gånger jag fått tala om för folk att nätdelen är för dålig, moderkortets chipset inte kan köra med full hastighet på HT, moderkortet har dåliga kontakter för minnet (glapp) eller att minnet varit av lägre hastighet än vad dom fått för sig.
Ändå så heter det nästan uteslutande från dessa personer "AMD är skit!", även om det var moderkortet med Via, SiS, ALi (senare namnbyte till ULi) eller Nvidia chipset som var "Skit!" gällande byggkvalitet.

Bästa chipset för AMD var SiS, ULi samt AMD's egna (tidigare ATI), Nvidia's chipset var riktigt dåliga för både AMD och Intel CPU'er, har byggt med båda och det slutade med att jag skickade tillbaka alla moderkort med Nvidia chipset.
SiS var bra budget chipset för både Intel och AMD byggen, ULi och AMD var bra chipset för AMD och för Intel så gällde Intels egna.

Har uppriktigt inte haft problem med varken AMD eller Intel cpu'er över åren fastän jag byggt ett antal hundra pc från" Intel i80286/AMD A80286" tiden och framåt.

Finns där något problem så är det framförallt moderkortet eller minnet och ibland nätdelen, ja ibland även med hårddisk och CD/DVD spelare.
Inte en gång som jag kan minnas att det varit problem med någon CPU varken från AMD eller Intel.

Strul med grafikkort har uteslutande varit Nvidia, S3 och före dom Tseng Lab, ändå så har jag nog varit lite av en tidig Nvidia fan då jag började med deras "NV1" och haft en del kort upp till ~NV30 (GF 3), intressant är att några av korten bara dog utan förvarning.
Senast jag rörde Nvidia var 8800GT då 2 av tre kort totalt skickades tillbaka då jag byggde några pc för grabbens kompisar.

"NV!" var ett udda kort då det förutom grafikprocessor var ljudkort, 2 st joystick portar och 2 st gamepad portar, ja där följde även med 1 st PS Gamepad.

Erfarenheten är olika, men oavsett "Inget är bättre än den svagaste länken!".

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunk:

Trodde jag var inne på hltv's forum ett tag
Tråkigt med 5 sidor pajkastning

Ber om ursäkt för min del i det och alla inlägg folk behövt bläddra förbi. Mod rensar nog så småningom.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

Överklockat och högre klock är ju precis samma sak? Ett kort med högre klock = överklockat. Annars heter det stock.

Men du måste skämta, 9 januari släpptes 7970. 7970ghz släpptes över ett halvår efter.

680 släpptes i mars och 770 kom efter cirka 1 år.
7970ghz och 770 skiljer är inte ens ett år imellan.

Anledning till att 7970ghz kom var för att 680 var bättre än 7970 och dom insåg att många 7970 kunde nå högre. Gjorde därmed 7970ghz.

Sedan gjorde nvidia det med 770.

Nvidia skulle kunna släppt 770 samtidigt, och sedan 770x att lansera med 700serie.
Precis som AMD gjorde, 7970, 7970ghz, 280x.

Ja det betyder samma ungefär. Men du använde ett ord som har negativ laddning för att vara från tillverkaren i fallet med AMD. Hur partiskt är inte det?
7970 gick att flasha om med officiell bios som gjorde det till ett 7970GHz med högre klockningspotential. Både 7970GHz och GTX 680 maxade oftast kring 1150MHz. Så man kunde inte få motsvarande GTX 770 redan 2012 eftersom GTX 680 inte klockade lika bra.
Sedan skiljer det ett år mellan 7970GHz och GTX 770. Men tre månader mellan GTX 680 och 7970GHz, som man dessutom kunde få med kort köpta ett par månader innan ens GTX 680 släpptes.
Dessutom spelar det ingen roll om nVidia ens kunnat klocka GTX 680 så högt 2012. För konsumenten som köpte ett 7970 2012 skulle fortfarande ha upp mot 20% högre prestanda idag än den som köpte GTX 680, även efter klockning av de båda. Klart du kan beta av några procent om du köper nVidia ett år senare. Men det är bara en oärlig jämförelse.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Börjar med lite OT

Alla dessa AMD v Nvidia inlägg får mig att tappa tron på samhällets utveckling, trodde vi hade diskuterat färdigt detta i alla de andra hundratals trådar om AMd vs Nvidia...

Back on topic.
Jag är försiktigt optimistisk till AMD under 2017, änsålänge har det lyckats hålla hypen nere enligt mig men jag har haft fel förut och det kan lika gärna bli en kopia på faildozer skndalen. Om det skulle bli en ännu en bulldozer historia så är AMD slut och Radeon technologies kommer isåfall vara det enda som kommer finnas kvar.

Iaf Vega hoppas jag är aggressivt prissatt och presterar i nivå med titan X(p) helst bättre men för att vara förankrad med verkligheten är jag nöjd med Pascal prestanda.

BTW stay safe och sluta vara en butthurt fanboy.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med.
Man skulle kunna tro att det är en massa små barn som sitter o skriver... "Min pappa är starkare än din pappa!"
Det är helt okej att föredra produkter från ett företag men att försvara det som att ni själva ägde det låter galet.
Att man som konsument inte bryr sig om att få ett så bra prestanda som möjligt till ett så bra pris som möjligt är ju bara konstigt.
Har haft alla möjliga kort från både nvidia o amd. Jag föredrar amds kort då jag vill få så bra pris/prestanda som möjligt men kollar alltid på vad jag har för behov.
Sluta upp med fanboyismen o köp det som gynnar dig prestandamässigt o prismässigt.
Sluta låsa in er till ett företag.
Har du inte haft ett nvidiakort det senaste 2 åren? Testa o kör ett.
Har du inte haft ett amdkort det senaste 2 åren? Testa o kör ett.
Hade varit kul o få folk o testa på det motsatta o bilda sig en uppfattning istället för att gå på gamla rykten om att korten var dåliga för många år sedan. Även om det var problem så lär det vara fixat med nyare kort. Sen får man inte ta o glömma bort att det kan ha varit något kompatibilitetsproblem med just det moderkortet o nvidia/amds gpu som du körde.

Permalänk
Medlem

Tråden exploderade snabbt i trolleri, fanboism, pajkastning, dålig koll m.m.

Tips för de som hävdar att nVidia alltid varit bäst: Radeon 9800, 4870, 5870

Många klagar på att 7970 är ett varmt kort men glömmer nVidas första DX11 kort GTX480 som antagligen var ännu varmare.

nVidia senaste serier (kepler och senare) har varit väldigt imponerande. Men jag gillar inte fulspelet de kör.

Nu tycker jag vi håller oss lugna till kortet släpps och sen är det väl upp till var och en om man vågar testa något nytt och vill bidra till konkurrens till mellan de två företagen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jonathanknet:

Håller med.
Man skulle kunna tro att det är en massa små barn som sitter o skriver... "Min pappa är starkare än din pappa!"
Det är helt okej att föredra produkter från ett företag men att försvara det som att ni själva ägde det låter galet.
Att man som konsument inte bryr sig om att få ett så bra prestanda som möjligt till ett så bra pris som möjligt är ju bara konstigt.
Har haft alla möjliga kort från både nvidia o amd. Jag föredrar amds kort då jag vill få så bra pris/prestanda som möjligt men kollar alltid på vad jag har för behov.
Sluta upp med fanboyismen o köp det som gynnar dig prestandamässigt o prismässigt.
Sluta låsa in er till ett företag.
Har du inte haft ett nvidiakort det senaste 2 åren? Testa o kör ett.
Har du inte haft ett amdkort det senaste 2 åren? Testa o kör ett.
Hade varit kul o få folk o testa på det motsatta o bilda sig en uppfattning istället för att gå på gamla rykten om att korten var dåliga för många år sedan. Även om det var problem så lär det vara fixat med nyare kort. Sen får man inte ta o glömma bort att det kan ha varit något kompatibilitetsproblem med just det moderkortet o nvidia/amds gpu som du körde.

Du förespråkar en tråd fyllt med:

Riktigt kul för AMD! Nu är det bara hoppas!.

---

Tråkigt, inget diskussionsvärde.

Folk diskuterar och många ni andra faller utanför diskussionerna och tycker att folk prioriterar företag.

Vi diskuterar VARFÖR AMD eller VARFÖR nvidia. Allt handlar inte bara om bäst pris bäst prestanda på pappret. Låt folk diskutera om företags trovärdighet. Om varför dom inte gillar tillverkaren. Vi är här för att utbyta information, och genom att stå och säga kämpa kämpa AMD faller hela konceptet med Sweclockers.

Vi vet inte hur bra Vega blir rikitigt, så vi kan bara anta. Och folk gissar och skriver teorier om varför dom tror det ena och det andra.

Acceptera lite hetta för fn

Edit:

Det roligaste i det hela är att det startar när en person säger att han inte vill röra AMD. En person gillade inte dennes utlåtande, nästa gillande inte dennes utlåtande.

Vart slutar vi?

Du gillar inte deras utlåtanden. Du är en del i karusellen. Precis som du skriver nu, dessa känslor hade alla andra innan dig också. Dom valde att skriva av sig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Herr Kantarell:

Tråden exploderade snabbt i trolleri, fanboism, pajkastning, dålig koll m.m.

Tips för de som hävdar att nVidia alltid varit bäst: Radeon 9800, 4870, 5870

Många klagar på att 7970 är ett varmt kort men glömmer nVidas första DX11 kort GTX480 som antagligen var ännu varmare.

nVidia senaste serier (kepler och senare) har varit väldigt imponerande. Men jag gillar inte fulspelet de kör.

Nu tycker jag vi håller oss lugna till kortet släpps och sen är det väl upp till var och en om man vågar testa något nytt och vill bidra till konkurrens till mellan de två företagen.

Glöm inte att dessa kort släpptes 7-8 år sedan. Lite uppdaterade får man vara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Det har man hört en del om genom åren, men är det inte så att folk och systembyggare satte AMD processorer och grafikkort i budgetsystem där man valt det sämsta av det sämsta (absolut billigaste) gällande moderkort, minne, nätdel och även låda.

Vet inte hur många gånger jag fått tala om för folk att nätdelen är för dålig, moderkortets chipset inte kan köra med full hastighet på HT, moderkortet har dåliga kontakter för minnet (glapp) eller att minnet varit av lägre hastighet än vad dom fått för sig.
Ändå så heter det nästan uteslutande från dessa personer "AMD är skit!", även om det var moderkortet med Via, SiS, ALi (senare namnbyte till ULi) eller Nvidia chipset som var "Skit!" gällande byggkvalitet.

Bästa chipset för AMD var SiS, ULi samt AMD's egna (tidigare ATI), Nvidia's chipset var riktigt dåliga för både AMD och Intel CPU'er, har byggt med båda och det slutade med att jag skickade tillbaka alla moderkort med Nvidia chipset.
SiS var bra budget chipset för både Intel och AMD byggen, ULi och AMD var bra chipset för AMD och för Intel så gällde Intels egna.

Har uppriktigt inte haft problem med varken AMD eller Intel cpu'er över åren fastän jag byggt ett antal hundra pc från" Intel i80286/AMD A80286" tiden och framåt.

Finns där något problem så är det framförallt moderkortet eller minnet och ibland nätdelen, ja ibland även med hårddisk och CD/DVD spelare.
Inte en gång som jag kan minnas att det varit problem med någon CPU varken från AMD eller Intel.

Strul med grafikkort har uteslutande varit Nvidia, S3 och före dom Tseng Lab, ändå så har jag nog varit lite av en tidig Nvidia fan då jag började med deras "NV1" och haft en del kort upp till ~NV30 (GF 3), intressant är att några av korten bara dog utan förvarning.
Senast jag rörde Nvidia var 8800GT då 2 av tre kort totalt skickades tillbaka då jag byggde några pc för grabbens kompisar.

"NV!" var ett udda kort då det förutom grafikprocessor var ljudkort, 2 st joystick portar och 2 st gamepad portar, ja där följde även med 1 st PS Gamepad.

Erfarenheten är olika, men oavsett "Inget är bättre än den svagaste länken!".

Oj.. ja du har ju onekligen massor av erfarenhet av datorbyggande, ljusår mer än mig.. men det gör ju inte mina erfarenheter annorlunda för det?
Jag hade 2 datorer i rad som strulade om och om igen.. var själv inte så kunnig om datorer på den tiden, men de som hjälpte mig åtgärda problemen skyllde det på kass processor i det ena fallet och överhettat grafikkort i det andra fallet, detta är iofs 7-8 år sedan.. men känslan för mig sitter kvar, kanske löjligt.. men sån är jag!

Hade t.ex. aldrig i mitt liv köpt en Fransk bil (Renault/Peugeot/Citroen) igen.. fast det är 10 år sen jag ägde en sådan så sitter ärren fortf kvar i min plånbok!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att vara ärlig så var 2016 inte ett så spännande år på grafikkortsfronten. NVIDIA släppte sin Pascal men det fanns inte nån konkurrent (AMD) mot 1080 och 1070. AMD lanserade Polaris med 480, 470 och 460. Men mellanklasskorten var inte spännande alls. Tidigt 2016 så var ju Polaris tänkt ju i målet och skulle varit RX 490.

Ska bli spännande, CES i år helt ärligt är mer spännande än någonsin trots att VR var jättetapeten ifjol.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Om man ska döma efter reklamen så lär det floppa. AMD var inte bra på att göra PR förut och det ser inte ut som dom har blivit bättre.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Om man ska döma efter reklamen så lär det floppa. AMD var inte bra på att göra PR förut och det ser inte ut som dom har blivit bättre.

Att ha det bästa kortet på marknaden säljer, inte bara just det kortet utan hela serien under, man kan säga att köpare vill tillhöra det ledande laget typ, om sedan marknadsföringen är lite töntig så spelar det ingen roll... leder man FPS ligan så är det det som räknas. Sen kan andra som jag vilja ha bild kvalité och låga ljudnivåer också men sånt framkommer inte på poäng tabellerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulgano:

Oj.. ja du har ju onekligen massor av erfarenhet av datorbyggande, ljusår mer än mig.. men det gör ju inte mina erfarenheter annorlunda för det?
Jag hade 2 datorer i rad som strulade om och om igen.. var själv inte så kunnig om datorer på den tiden, men de som hjälpte mig åtgärda problemen skyllde det på kass processor i det ena fallet och överhettat grafikkort i det andra fallet, detta är iofs 7-8 år sedan.. men känslan för mig sitter kvar, kanske löjligt.. men sån är jag!

Hade t.ex. aldrig i mitt liv köpt en Fransk bil (Renault/Peugeot/Citroen) igen.. fast det är 10 år sen jag ägde en sådan så sitter ärren fortf kvar i min plånbok!

Skickades från m.sweclockers.com

Visst kan känslan sitta kvar "länge", blev själv av med rätt mycket familjebilder då en WD hårddisk tvärdog när jag väl fått för mig att koppla in min tapebackup och startat backup som jag aldrig fick klar Köpte den fastän andra i omgivningen varnade under en period som WD visst haft en del strul, men mitt val var att WD var bland dom snabbare diskarna.
Har sen dess varit tveksam till just WD, känsla? Ja visst...
Ändå så vet jag att i princip alla hårddisk tillverkare i perioder har haft strul med vissa diskar, NEC som ex.på sin tid höll på att ge mig gråa hår i förtid...
Jobbade på servicesidan på ett data företag och byggde, levererade och satte igång större och mindre nätverk för skolor och företag innan jag sadlade om.

Har haft Opel, Ford, Saab, Volvo, Volkswagen, Peugeot och nu en Renault fastän jag tidigare sagt "Aldrig mer!" om Franska bilar.
Renault Megane är uppriktigt rätt mycket billigare att äga än VW Passat 1.8T som jag ägde före, den har även givit mindre strul förutom då några mysko elfel som kommer och går Fransk el
Bäst var Volvo 140 0ch 240, tätt följt av VW Variant 1600 och Saab 900 turbo, Saab'en kosta något mer i service men var enormt kul att köra

Billigaste bilen var en Peugeot 205'a som kostade 500:- i inköp med trasig startmotor och konstigt fel i insprutningen, av en person som fått nog av kostnader. Var troligen en dålig verkstad
350:- på skroten för en startmotor från Citroen och lite kopparpasta som fixade jordfelet för insprutningen. Körde den i 2 år...

Oavsett så har jag fått en känsla att nyare bilar är "same shit", man kan ha tur eller otur oavsett fabrikat. Precis som med PC komponenter.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Bengt-Arne:

Det har man hört en del om genom åren, men är det inte så att folk och systembyggare satte AMD processorer och grafikkort i budgetsystem där man valt det sämsta av det sämsta (absolut billigaste) gällande moderkort, minne, nätdel och även låda.

Vet inte hur många gånger jag fått tala om för folk att nätdelen är för dålig, moderkortets chipset inte kan köra med full hastighet på HT, moderkortet har dåliga kontakter för minnet (glapp) eller att minnet varit av lägre hastighet än vad dom fått för sig.
Ändå så heter det nästan uteslutande från dessa personer "AMD är skit!", även om det var moderkortet med Via, SiS, ALi (senare namnbyte till ULi) eller Nvidia chipset som var "Skit!" gällande byggkvalitet.

Bästa chipset för AMD var SiS, ULi samt AMD's egna (tidigare ATI), Nvidia's chipset var riktigt dåliga för både AMD och Intel CPU'er, har byggt med båda och det slutade med att jag skickade tillbaka alla moderkort med Nvidia chipset.
SiS var bra budget chipset för både Intel och AMD byggen, ULi och AMD var bra chipset för AMD och för Intel så gällde Intels egna.

Har uppriktigt inte haft problem med varken AMD eller Intel cpu'er över åren fastän jag byggt ett antal hundra pc från" Intel i80286/AMD A80286" tiden och framåt.

Finns där något problem så är det framförallt moderkortet eller minnet och ibland nätdelen, ja ibland även med hårddisk och CD/DVD spelare.
Inte en gång som jag kan minnas att det varit problem med någon CPU varken från AMD eller Intel.

Strul med grafikkort har uteslutande varit Nvidia, S3 och före dom Tseng Lab, ändå så har jag nog varit lite av en tidig Nvidia fan då jag började med deras "NV1" och haft en del kort upp till ~NV30 (GF 3), intressant är att några av korten bara dog utan förvarning.
Senast jag rörde Nvidia var 8800GT då 2 av tre kort totalt skickades tillbaka då jag byggde några pc för grabbens kompisar.

"NV!" var ett udda kort då det förutom grafikprocessor var ljudkort, 2 st joystick portar och 2 st gamepad portar, ja där följde även med 1 st PS Gamepad.

Erfarenheten är olika, men oavsett "Inget är bättre än den svagaste länken!".

Håller verkligen med, bra komponenter, ett noggrant bygge, riktiga programvaror, då brukar det bli stabilt.
Finns de som sitter och gnäller över att grafikkortet strular, när de sitter med ett crackat OS, spelar ett crackat spel, har ett skitmoderkort, ett skitnätaggregat och en ostabil överklockning.
Nja kanske inte allt på en gång, men allt för ofta är det något av ovanstående.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

8GB HBM-minne vore nog kanon för videoredigering i Davinci Resolve!

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem

Vega kan säkert tampas och vinna över förra årets Pascal, men återstår att se vad Nvidia har i kortärmen, just nu så har man ju bara fått höra att dom tänker släppa GTX 1080ti men lär ju vara mer som dom har och erbjuda under 2017.

Visa signatur

CPU Intel Core i9-10900K 4,9GHz - CPU kylare NZXT Kraken Z73 - Chassi Fractal Design Meshify 2 XL - Ram Corsair Vengeance RGB PRO 32GB - GPU MSI GeForce RTX 3090 24GB SUPRIM X - Moderkort ASUS ROG Z490 Maximus XII HERO (WI-FI) - M.2 Samsung 970 EVO series SSD 500GB - SSD 3x Samsung SSD 860 EVO 2TB - PSU Be Quiet! Dark Power Pro 11 850W

Permalänk
Medlem

Bra & spännande reklamfilm! Hoppas de levererar den här gången!

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Videoapan:

Alltså, trodde inte jag skulle skriva det här, men jag saknar "kvaliteten" i Fixer-reklamen.. Här var det bra filmat men att en unge hittar massor av trummor i ett lager? Jag associerar till osålda grejer då, inte state of the art grafikkort direkt. Sen är Make some noise lite udde i en värld där tystnad eftersträvas

Edit: On topic, är sjukt pep ändå!

Kan ju tolkas också som att Vega kommer att finnas i lager i stora kvantiteter från start. Eller att ungen representerar spelaren och alla trummor den extra prestandan som man får "gratis" (efter att man betalt för kortet dvs) med Vega. Alt har mer prestanda än man kan göra sig av med.

Skrivet av Fulgano:

Enda anledningen jag hoppas de lyckas är för att pressa ner priserna på Nvidias grafikkort.. skulle aldrig själv köpa ett AMD!

Skickades från m.sweclockers.com

Så du är ett självproklamerat fanboy med andra ord?

Skrivet av oouhdawg:

Om man ser till hur länge folk har sina skärmar så är det säkert minst +5 år.

Där gör man ju numera valet AMD eller G-Sync.
Av erfarenhet vet jag att Nvidia är ett mer säkert kort i längden, om man ser till dom senaste 3-4 åren.

Därför skulle jag heller A-l-d-r-i-g välja AMD idag framför Nvidia.

Så du väljer alltså ett grafikkort baserad på vad du såg i din spåkula? Att Nvidia skulle vara ett mer säkert kort i längden de senaste 3-4 åren håller jag absolut inte med om. Faktiskt så har AMD visat sig hålla sig längre än Nvidia genom mer vram och mer prestanda via drivrutinssläpp.

Skrivet av PROSPECT-GRIPEN:

Aldrig AMD. Aldrig. Dom får göra vad dom vill men det röda laget kommer aldrig få mina pengar

Intressant att veta. Vad mer vill herr Fanboy meddela folk som tänker med annat än hjärtat?

Skrivet av oouhdawg:

Jag har haft ALLA generationer AMD sedan 2012. Har haft alla generationer Nvidia sedan 2012.

80% av AMD korten har jag fått artifakter. 0 av Nvidia har jag fått artifakter.

100% av fallen har Nvidia levt upp till specifikationerna (utöver 3,5GB 970)

20% av fallen har AMD levt upp till specifikationerna. (Artifakter, värmeproblem)

Om nvidia har ett snarlikt kort som AMD men kostar 5% mer, så väljer jag det kortet före ett AMD, för att jag har G-sync, samt att Nvidia fungerar bättre i tex World of warcraft och liknande spel jag spelat.

Ska jag kontra det du säger med liknande attitityd låter det ungefär såhär:

Översättning: Jag förlåter min tjej oavsett hur många gånger hon är otrogen, då hon nu sägs vara mer trovärdig än en neutral lika snygg person.

Anekdotisk bevisföring på min ära. Vad trevligt.. Det kontrar jag med att jag haft AMD kort i min dator mellan 2004 och 2014 av olika generationer. Inte ett problem.. (Förutom då mitt referens HD4850 som lät som lövblås..). Köpte mig ett GTX 970 förra sommaren. Gissa vad? Nvidia misslyckas med varannan drivrutin.. Ger underliga artifakter som att vissa väggar blir svarta och texturer buggar ut helt. Måste betyda att Nvidia är skit och AMD är bäst?

Skrivet av ClintBeastwood:

Är det verkligen något positivt att ett 290x presterar likvärdigt ett 390x?

Ja varför inte? Rebrands är tyvärr något som förekommer hos båda utvecklarna under vissa generationer. Ett exempel är ju GTX 680 vs GTX 770.

Ett annat mer slående exempel var ju 8800GTX vs 9800GTX där 9800GTX tom. presterade sämre än 8800GTX.

Skrivet av Legacy_wow_jon:

Denna tråd för mig att inse varför det såldes några Gtx 480 överhuvudtaget.

Skickades från m.sweclockers.com

Undrar om man kan se försäljningen på portabla kyltorn och kärnreaktorer öka under samma period som de flesta GTX 480 såldes?

Skrivet av oouhdawg:

Dubbelmoralen hos dom som älskar att gå emot strömmen (Dom självutnämnda neutralisterna):

Person 1 köper AMD för 950 kr.
Person 2 köper Nvidia för 1000kr

Vid release presterar Nvidia cirka 20% bättre.
Efter 12 månader lyckas AMD äntligen få ut drivrutiner.

AMD Presterar nu 4-6% bättre än Nvidia, i spel med DX12 kan man se 7% fördel.
2 År efter release postar dom dagens benchmark och visar att jovisst, AMD ägde ju totalt. Hela 6%.

Det enda dom glömde var att dom blivit överkörda dom första 12 månaderna totalt och fått gå med problem.

Efter dessa 12 månader så var det dags med nytt kort ändå. Men enligt bench var det ju ett bra köp.

pff...

Du har inte en susning om vad dubbelmoral är för något eller hur? Du satt bokstavligen och sa att Nvidia var mer framtidssäkra för att sedan klanka ned på de som köper framtidssäkra kort. Det om något är dubbelmoral x 2 eftersom du kallar andra för hycklare när du själv hycklar..

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Sen får vi väl hoppas att prisättningen inte blir lika f*cked up som AMD´s senaste lågpris variant som inte blev så lågpris endå. Vore ju kul om europa skulle kunna få liknade priser som tex USA.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5900X /Radeon RX 6950XT / Gigabyte X570 AORUS ULTRA / 32gb Corsair Vengeance RGB PRO DDR4 3600MHz /, EVGA Supernova G2 850W PSU/ Lian-li O11 Dynamic /M.2 Samsung 950pro,WD BLACK SN750 /EKWB Watercooling 240+120mm radiator /Corsair Hydro X Series XC7 RGB / Corsair K70 RGB / Phillips 27" G-sync + 2st 27" AOC .

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

*** raderat ***

Då tror jag du har fel, en test 3 år efter första testet mellan 7970 och GTX 680. Gissa vilket kort som är mer "framtidssäkert"?

http://www.babeltechreviews.com/hd-7970-vs-gtx-680-2013-revis...

Ett utdrag ur slutnoteringen efter de kört över 25 spel,

There is no doubt that the HD 7970 with its 3GB of vRAM, is a generally faster GPU for todays games than the 2GB vRAM-equipped GTX 680 although they are still competing in the same class. There are many games that ran poorly on the GTX 680 only because of the current 2GB vRAM limitation – which was non-existent in 2012/2013 – and that tweaking a few settings downward generally make the newest games run decently. Of course, if we replayed our original 2012 benchmark suite, the GTX 680 would still be generally faster than the HD 7970. And the HD 7970/280X/380X are also now solidly midrange and they are also mostly limited to 1920×1080 resolution.

Inlägg raderat, men svaret är det inget fel på
Visa signatur

Rʏᴢᴇɴ 5800X3D / Tᴀɪᴄʜɪ X570 / 64Gʙ DDR4/ RX 6950XT Mᴇʀᴄʜ 319

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Kan ju tolkas också som att Vega kommer att finnas i lager i stora kvantiteter från start. Eller att ungen representerar spelaren och alla trummor den extra prestandan som man får "gratis" (efter att man betalt för kortet dvs) med Vega. Alt har mer prestanda än man kan göra sig av med.

Så du är ett självproklamerat fanboy med andra ord?

Så du väljer alltså ett grafikkort baserad på vad du såg i din spåkula? Att Nvidia skulle vara ett mer säkert kort i längden de senaste 3-4 åren håller jag absolut inte med om. Faktiskt så har AMD visat sig hålla sig längre än Nvidia genom mer vram och mer prestanda via drivrutinssläpp.

Intressant att veta. Vad mer vill herr Fanboy meddela folk som tänker med annat än hjärtat?

Anekdotisk bevisföring på min ära. Vad trevligt.. Det kontrar jag med att jag haft AMD kort i min dator mellan 2004 och 2014 av olika generationer. Inte ett problem.. (Förutom då mitt referens HD4850 som lät som lövblås..). Köpte mig ett GTX 970 förra sommaren. Gissa vad? Nvidia misslyckas med varannan drivrutin.. Ger underliga artifakter som att vissa väggar blir svarta och texturer buggar ut helt. Måste betyda att Nvidia är skit och AMD är bäst?

Ja varför inte? Rebrands är tyvärr något som förekommer hos båda utvecklarna under vissa generationer. Ett exempel är ju GTX 680 vs GTX 770.

Ett annat mer slående exempel var ju 8800GTX vs 9800GTX där 9800GTX tom. presterade sämre än 8800GTX.

Undrar om man kan se försäljningen på portabla kyltorn och kärnreaktorer öka under samma period som de flesta GTX 480 såldes?

Du har inte en susning om vad dubbelmoral är för något eller hur? Du satt bokstavligen och sa att Nvidia var mer framtidssäkra för att sedan klanka ned på de som köper framtidssäkra kort. Det om något är dubbelmoral x 2 eftersom du kallar andra för hycklare när du själv hycklar..

Slår man upp "fanboy" i en ordlista så sitter där nog en bild på dig... just sayin

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TurboFreak68:

Då tror jag du har fel, en test 3 år efter första testet mellan 7970 och GTX 680. Gissa vilket kort som är mer "framtidssäkert"?

http://www.babeltechreviews.com/hd-7970-vs-gtx-680-2013-revis...

Ett utdrag ur slutnoteringen efter de kört över 25 spel,

There is no doubt that the HD 7970 with its 3GB of vRAM, is a generally faster GPU for todays games than the 2GB vRAM-equipped GTX 680 although they are still competing in the same class. There are many games that ran poorly on the GTX 680 only because of the current 2GB vRAM limitation – which was non-existent in 2012/2013 – and that tweaking a few settings downward generally make the newest games run decently. Of course, if we replayed our original 2012 benchmark suite, the GTX 680 would still be generally faster than the HD 7970. And the HD 7970/280X/380X are also now solidly midrange and they are also mostly limited to 1920×1080 resolution.

På vilket sätt är 7970 eller 680 framtidssäkra? Jag har aldrig sagt att dom är det, *** trams ***

§ 1.2
Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Ledsen att säga det men du är rejält ute och cyklar, du har missuppfattat på missuppfattning nästan som inception.

Läs om det han skrev från början NOGA, så förstår du varför han fortfarande skrattar När han föser bort det du skriver.

Du har läst fel

Ja jag medger att jag läste fel! Helt klart.

Vidhåller dock att det känns skevt att hänvisa till ett test där spelet verkar vara källan till problemet, inte hårdvaran.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av oouhdawg:

Du har verkligen missat hela konversationerna. Snacka om att läsa första sidan. Du svarar på allt vi pratat om, och du svarar fel.

Jag om någon skriver ALDRIG att något är framtidssäkert. Jsg talar endast om att INGET TALAR FÖR ATT AMD ÄR FRAMTIDSSÄKERT.

*** trams ***

*** raderat *** Du har rätt att man inte kan vara framtidssäker per se men det finns alltid större chans om man går igenom vad som kommer att hålla tills nästa uppgradering. AMD tenderar att vara bättre på det än Nvidia dels. pga. att man inte snålar med vram och dels pga. att AMD tenderar att pumpa ut mer prestanda ur sin GPU som i slutändan slutar med att man håller längre än Nvidias. Nvidia däremot verkar snarare sikta på att vara "Best out of the box". Detta är inte heller någon form av fanboyism utan detta är bara vanlig hederlig observation. Så ta ditt "Men du då argument" och släng det i papperskorgen är du snäll.

Skrivet av oouhdawg:

På vilket sätt är 7970 eller 680 framtidssäkra? Jag har aldrig sagt att dom är det, sluta lägga ord i min mun..

Nej då. Du satt bara och menade att du köpte Nvidiakort bara för att de var mer framtidssäkra..

Eller vill du förneka att du skrev..?

Skrivet av oouhdawg:

Om man ser till hur länge folk har sina skärmar så är det säkert minst +5 år.

Där gör man ju numera valet AMD eller G-Sync.
Av erfarenhet vet jag att Nvidia är ett mer säkert kort i längden, om man ser till dom senaste 3-4 åren.

Därför skulle jag heller A-l-d-r-i-g välja AMD idag framför Nvidia.

§ 1.*
Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds