Permalänk

Bara ett RAM-minne fungerar?

Har precis installerat nytt moderkort, CPU (och kylare). Efter mycket strul så fick jag igång det men nu är problemet att bara ett RAM-minne fungerar, jag har provat det mesta. Kollat i manualen vilka de rekommenderade "platserna" är men det fungerar inte heller. Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Byt dem på garantin.

Permalänk
Medlem

@ImKronblom: det kan hända att man får defekta ramminnen, men det vanligaste problemet när ramminnena inte fungerar är att pinnarna i moderkortets sockel är böjda och vissa pinnar går till minneskanalerna vilket betyder att om några av dessa böjts så fungerar inte vissa ramminnesplatser.

För att testa om det är moderkortet eller ramminnena som är defekta så ska du testa samtliga minnesmoduler var för sig i samtliga ramminnesplatser. Om du hittar en ramminnesplats där båda minnena fungerar så är moderkortet trasigt och om du har flera ramminnesplatser som fungerar med en minnesmodul men som inte fungerar med den andra så har du ett defekt ramminne.

Om alla ramminnen fungerar men inte alla ramminnesplatser så måste du montera bort processorn från modekortet och inspektera sockeln, om några pinnar är böjda så måste du köpa ett nytt modekort då moderkortet är defekt pga handhavande fel vilket gör att garantin förbrukats.

Det kan även hända att moderkortet är defekt från fabrik så om vissa ramminnesplatser inte fungerar och om inga pinnar är skadade och böjda så får du skicka tillbaks moderkortet.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact - Asus Crosshair 7 Hero - AMD Ryzen 9 5900X - Noctua NH-D15S Chromax - G.Skill Trident Z 32 GB 3600MHz CL14 - Seasonic Prime Ultra Platinum 750W - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Samsung 970 Evo Plus 2TB -Intel 520 480GB - WD Caviar Black 1TB - Asus RTX 3080TI Strix OC - 2x Asus PG279Q - Logitech G703 - Asus Strix Scope TKL Deluxe - Logitech G840 - Beyerdynamic Custom One Pro & Beyerdynamic Custom Headset Gear

Permalänk

@b3h4ppyn0w: Alla ramminnesplatser fungerar med ett av ram-minnena så antar att ett av de är defekta, too bad, tack komplett

Permalänk

*triggered*

Permalänk

Fast nu hände något konstigt här. Båda ramminnena startade datorn var för sig men inget visades på skärmen, det var bara helt svart. För att något skulle visas på skärmen så behöver jag ha båda i, hur fungerar detta?

Skickades från m.sweclockers.com