Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Nvidia lanserar HDR-stöd och ny handkontroll för Shield TV

Permalänk
Melding Plague

Nvidia lanserar HDR-stöd och ny handkontroll för Shield TV

Media- och spelkonsolen Shield TV från Nvidia uppdateras under året med nya funktioner, såsom ny mjukvara och stöd för HDR-video.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Och för att peka folk till rätt tråd skapad av @cider123 innan det skrivs för mycket här:
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1446809-nvidia-shield-t...

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Härligt letat länge efter en Shield och nu kommer det en ny, så gött. Vart förbokar man?

Jag är väldigt fascinerad hur ett så stort företag kan hålla en sån här sak hemlig. Jag menar, dom har ju säkert planerat detta hela året med en hel del folk inblandade. Jag tycktes höra någon gång i september att det var "något på G". Grymt lojalt folk måste det vara

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Skrivet av molliz:

Härligt letat länge efter en Shield och nu kommer det en ny, så gött. Vart förbokar man?

Jag är väldigt fascinerad hur ett så stort företag kan hålla en sån här sak hemlig. Jag menar, dom har ju säkert planerat detta hela året med en hel del folk inblandade. Jag tycktes höra någon gång i september att det var "något på G". Grymt lojalt folk måste det vara

Verkar ju väldigt lik föregångaren, hårdvarumässigt. Inte för att det innebär att den är dålig – snarare så att även den förra var/är bra, men kanske inte så mycket att slå på stora trumman för?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

Nej jag såg att den var ganska lik Lite bättre kontroll och handkontroll och stöd för 4k HDR Har länge letat efter en Shield så det vore ju dumt att köpa den äldre för ungefär samma pris

Med tanke på att även den äldre får dessa uppgraderingar så vore det inte alls dumt att hålla utkik efter ev. utförsäljningar.

Permalänk
Medlem

Blir nog tusan att beställa en Shield, min NUC får hitta på något annat då den inte fixar 4k@60Hz.

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Medlem

@molliz:

Men det är väl endast i spel som de lägger till HDR stöd eller?
För tex på daredevil så poppar det upp en HDR ruta på min tv.

Permalänk
Medlem

@molliz:

Får kolla vidare lite själv finns ju olika standarder inom HDR också kanske lagt till något där med...
Annars är shield en fin lite pryl själv har jag den enbart som mediespelare, testat att streama Warcraft 3 ifrån PC bara.

Permalänk
Avstängd

Bara jag som tycker att denna CES var riktigt "Meh" från det gröna laget?

Skrivet av molliz:

Härligt letat länge efter en Shield och nu kommer det en ny, så gött. Vart förbokar man?

Jag är väldigt fascinerad hur ett så stort företag kan hålla en sån här sak hemlig. Jag menar, dom har ju säkert planerat detta hela året med en hel del folk inblandade. Jag tycktes höra någon gång i september att det var "något på G". Grymt lojalt folk måste det vara

Inte mycket nytt egentligen.. Bara en ny adaption av gamla varor som funnits på marknaden i flera år nu. Uppdaterad shield.. wow.... Datorstyrt hem... wow.. Att Nvidia håller på med bilar är inget nytt. Det har man gjort i flera år genom t.ex. Tesla. Gillar man Shield så kanske det var något bra men för mig var det bara.. meh..

Sedan var det detta med att herr läderjacka försökte påstå att Nvidia skapat GPUn.. vilket var så uppenbar lögn att man mest suckade.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

Fan vad weird alla mina inlägg försvann =(

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Min nVidia Shield är helt klart ett utav de bättre teknikköp jag någonsin gjort, den har många användningsområde och fungerar klockrent.
Hade dock hoppats på en större uppdatering, det blir att stanna kvar på generation 1 och vänta och se vad generation 3 har och bjuda på.

Permalänk
Medlem

Vet inte varför men får en känsla av att den s.k Spot kommer användas i fler syften än bara till Google Assistant

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Meshify C Mini | CPU: AMD Ryzen 5 3600 | Kylare: Be Quiet! Dark Rock Pro 4 | Graffe: ASUS 1070 8GB ROG STRIX DC3 | PSU: Corsair RM750X V2 | RAM: Corsair Vengence 32GB 3200 MHz | MOBO: MSI B450M MORTAR MAX
CS:GO-Maps (App) Sweclockers (App)

Permalänk
Medlem

Gamla Shield stöder ju också HDR.
https://shield.nvidia.com/blog/what-is-hdr

Edit: Efter att ha gjort lite research så verkar det ju vara exakt samma enhet men med en ny kontroll. Med andra ord ingen mening att uppgradera för oss som redan har gen 1.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Gamla Shield stöder ju också HDR.
https://shield.nvidia.com/blog/what-is-hdr

Edit: Efter att ha gjort lite research så verkar det ju vara exakt samma enhet men med en ny kontroll. Med andra ord ingen mening att uppgradera för oss som redan har gen 1.

Tack för infon! Då behöver jag inte få habegär =P

Synd bara att dom inte designade om fjärrkontrollen. Gillar touch-kontrollen för att höja och sänka ljudet.

Visa signatur

Kan starkt rekommendera Honeygain. Dela din internetuppkoppling och få betalt. Används inte för något konstigt utan saker som SEO, Ad verification och App testing.
Använd gärna min länk så får du $5 att starta med :)
https://r.honeygain.me/PONTU9D128

Permalänk
Medlem

Tack Bokade en via Elgiganten! Skillde 300kr!

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Sedan var det detta med att herr läderjacka försökte påstå att Nvidia skapat GPUn.. vilket var så uppenbar lögn att man mest suckade.

Vilka skulle annars ha gjort den, amd?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Bara jag som tycker att denna CES var riktigt "Meh" från det gröna laget?

Inte mycket nytt egentligen.. Bara en ny adaption av gamla varor som funnits på marknaden i flera år nu. Uppdaterad shield.. wow.... Datorstyrt hem... wow.. Att Nvidia håller på med bilar är inget nytt. Det har man gjort i flera år genom t.ex. Tesla. Gillar man Shield så kanske det var något bra men för mig var det bara.. meh..

Sedan var det detta med att herr läderjacka försökte påstå att Nvidia skapat GPUn.. vilket var så uppenbar lögn att man mest suckade.

Kan hålla med att den känns rätt onödigt dyr och överprisad som både mediaspelare och klen som spelkonsol.

Känns som man får mycket mer valuta för pengarna med en PS4 eller en Xbox 1S som mediaspelare. Köpte bla en XB1S för 2200 innan jul, inklusive BF1.

Kör normalt med Nvidia och Intel på datorer, men här känns de AMD-baserade konsolerna ifrån Sony och MS som klart mer både kraftfulla och prisvärda. Har personligen svårt att se poängen med Nvidias alternativ här.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Vill fortfarande ha en ny Shield Portable

Permalänk
Medlem

Elgiganten skriver 500 GB flash och komplett 500 GB HDD. Vilket stämmer? Den gamla har HDD vet jag.

/Knight

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

En liten fråga bara Shield ligger ju på 2000kr cirkus. Min huvudsakliga syssla kommer vara kodi och iptv. PS4 ligger ju ganska nära prismässigt. Kan man installera kodi på PS4?

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk
Medlem

Kanske får bli en shield nu då i alla fall

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vilka skulle annars ha gjort den, amd?

Är det en fråga ens?

ATI har utvecklat grafik-acceleratorer sedan 1985, Imagination Technologies (PowerVR) har utvecklat grafik-acceleratorer sedan 1985, 3Dfx grundades 1994 och fick ut sin första produkt 1996, S3 har funnits sedan 1989 och har iaf utvecklat och sålt grafik-acceleratorer sedan 1991, Rendition grundades 1993 och har haft produkter ute på marknaden sedan 1996, Number Nine gjorde grafikkort mellan 1982-1999 och hade deras egna serie med 3D-grafik 94-98 (Imagine 128 – T2R4), och det fanns fler företag. Alla dessa hade 3D-acceleratorer på marknaden innan Nvidia Riva 128, och alla dessa hade presenterat planer på eller sagt att de jobbat på 3D-accelerator innan NV1 dök upp, flera av dessa hade produkter med 3D-acceleration ute innan NV1 kom, så som S3 och Number Nine. NV1 kunde i princip bara accelerera ett gäng Sega-spel eftersom de körde Quadratic-rendering/texturer. När det gäller standard-apier som OpenGL och/eller Direct3D så var S3, ATI, 3DLabs, och Matrox tidigare ute, Rendition bör ha varit samtida med Riva 128 också. OpenGLs rötter (OpenGL ARB bildades 1992, och det har rötter i IrisGL från SGI som har rötter enda från 80-talet) är äldre än Nvidia som företag, så är också föregångaren till Direct3D. Flera av korten runt denna tid 1994-1997 var potentiellt kraftfulla och liknar dagens grafikkort i någon mån, ett par av dessa hade programmerbar hårdvara.

GeForce 256 presenterades som den första GPUn när den kom, och den var revolutionerande, i att den hade HW T&L osv integrerat i en krets och var för konsumenter, men alla beståndsdelar fanns tidigare. S3 hade en variant av T&L i hårdvara innan GeForce 256 kom ut, som verkligen var integrerad i en krets. HW T&L hade funnits i arkadspel sedan 1993 och konsoler sedan 1996, Mitsubishi och Fujitsu producerade också grafik-processorer (för datorer) med T&L ett par år innan GeForce 256. Det de uppfann var nog bara termen. Deras första spår NV1 ser inte ut som dagens grafikprocessorer åtminstone. De ska däremot ha erkännande för GeForce 256, som första konsument-grafikprocessorn som hade alla dessa delar och verkligen fungerade. Sen är det såklart onödigt för dem att försöka häva att de äger rätten att göra grafikprocessorer, som när de försökt bråka med Qualcomm osv.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Är det en fråga ens?

ATI har utvecklat grafik-acceleratorer sedan 1985, Imagination Technologies (PowerVR) har utvecklat grafik-acceleratorer sedan 1985, 3Dfx grundades 1994 och fick ut sin första produkt 1996, S3 har funnits sedan 1989 och har iaf utvecklat och sålt grafik-acceleratorer sedan 1991, Rendition grundades 1993 och har haft produkter ute på marknaden sedan 1996, Number Nine gjorde grafikkort mellan 1982-1999 och hade deras egna serie med 3D-grafik 94-98 (Imagine 128 – T2R4), och det fanns fler företag. Alla dessa hade 3D-acceleratorer på marknaden innan Nvidia Riva 128, och alla dessa hade presenterat planer på eller sagt att de jobbat på 3D-accelerator innan NV1 dök upp, flera av dessa hade produkter med 3D-acceleration ute innan NV1 kom, så som S3 och Number Nine. NV1 kunde i princip bara accelerera ett gäng Sega-spel eftersom de körde Quadratic-rendering/texturer. När det gäller standard-apier som OpenGL och/eller Direct3D så var S3, ATI, 3DLabs, och Matrox tidigare ute, Rendition bör ha varit samtida med Riva 128 också. OpenGLs rötter (OpenGL ARB bildades 1992, och det har rötter i IrisGL från SGI som har rötter enda från 80-talet) är äldre än Nvidia som företag, så är också föregångaren till Direct3D. Flera av korten runt denna tid 1994-1997 var potentiellt kraftfulla och liknar dagens grafikkort i någon mån, ett par av dessa hade programmerbar hårdvara.

GeForce 256 presenterades som den första GPUn när den kom, och den var revolutionerande, i att den hade HW T&L osv integrerat i en krets och var för konsumenter, men alla beståndsdelar fanns tidigare. S3 hade en variant av T&L i hårdvara innan GeForce 256 kom ut, som verkligen var integrerad i en krets. HW T&L hade funnits i arkadspel sedan 1993 och konsoler sedan 1996, Mitsubishi och Fujitsu producerade också grafik-processorer (för datorer) med T&L ett par år innan GeForce 256. Det de uppfann var nog bara termen. Deras första spår NV1 ser inte ut som dagens grafikprocessorer åtminstone. De ska däremot ha erkännande för GeForce 256, som första konsument-grafikprocessorn som hade alla dessa delar och verkligen fungerade. Sen är det såklart onödigt för dem att försöka häva att de äger rätten att göra grafikprocessorer, som när de försökt bråka med Qualcomm osv.

Vad har detta med saken att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Vad har detta med saken att göra?

Skrivet av Tumnus:

Sedan var det detta med att herr läderjacka försökte påstå att Nvidia skapat GPUn.. vilket var så uppenbar lögn att man mest suckade.

Skrivet av StuntmanMike:

Vilka skulle annars ha gjort den, amd?

Det är en halvlång förklaring till varför Nvidia påstår att de skapade den första GPUn. Detta tog de också till sin spets när de stämde Qualcomm (Adreno, alltså arv från ATI) och Samsung, och i princip påstod att de äger rätten till att göra grafikprocessorer och vill ha ensamrätten för att kunna förbjuda andra aktörer på marknaden. Samsung har i sin tur använt Adreno, ARM Mali och PowerVR i sina telefoner. Nvidia försökte få importförbud på Qualcomm-kretsar och Samsung-enheter. Att Qualcomm, och Imagination (PowerVR) äger patent på essentiella delar av 3D-grafik själva och är med-uppfinnare av många av de moderna standarder/tekniker stoppade inte deras försök eller ge de någon eftertanke. ITC kastade däremot ut alla Nvidias påståenden, och fastslog att Qualcomm och Samsung (och därav i förlängningen även Img och ARM) inte inkräktade på de nämnda Nvidia-patenten. Få av patenten hade också med T&L att göra, och var i princip beskrivningar av OpenGLs renderingspipeline.

Med bakgrund till att de inte riktigt var så först och deras beteende mot Qualcomm och Samsung så kan man förstå att några hänger upp sig på uttalanden om att de uppfann GPUn. Det var många spelare med i spelet på 80 och 90-talet, och kan uppfattas som stötande och innovationshämmande att någon kommer med uttalanden i linje med att de ensamt skulle äga rätten att göra grafikkort. Det var många som var med och bidrog, och många gjorde det innan Nvidia hade någon succé. Företag som ATI, Number Nine, Rendition, 3DLabs, IBM, Cirrus Logic, Imagination/VideoLogic, 3Dfx, SGI, Texas Instruments, Real3D/Intel, Matrox, S3, och sådär 95+ Nvidia. Sega/Martin-Mariette/Fujitsu skapade första systemet med T&L i hårdvara exempelvis. När det gäller mobila SoCs så är onekligen Qualcomm (ATI innan uppköpet) och Imagination (och i viss mån ARM med Mali) pionjärer där, utan dem hade vi inte sett intåget av 3D i handhållna prylar. Nvidia var i praktiken inte med och skapade OpenGL ES 2.0 ens, de var inte pådrivande under den perioden.

Permalänk

@Petterk: OK, Jag läste det som i att nVidia hade skapat GPUn i Shield. Därav mina inlägg. =P

Permalänk
Avstängd
Skrivet av StuntmanMike:

Vilka skulle annars ha gjort den, amd?

Skickades från m.sweclockers.com

Fujitsu var de första som skapade en krets som liknar GPU:n på 1970-talet till sina arkadmaskiner när de introducerade den första GPUn som innehöll både minne och grafikkrets på samma kretskort.

https://en.wikipedia.org/wiki/Graphics_processing_unit

Så nej. Nvidia var INTE skaparen av den första GPUn. För tusan Nvidia grundades 1993 medan GPUn hade då funnits på marknaden i över 20 år.

Skrivet av StuntmanMike:

Vad har detta med saken att göra?

Skickades från m.sweclockers.com

Att det fanns företag som skapade GPUs före Nvidia ens existerade? Eller vill du mena att Nvidia skapade en GPU innan de fanns som företag?

Skrivet av StuntmanMike:

@Petterk: OK, Jag läste det som i att nVidia hade skapat GPUn i Shield. Därav mina inlägg. =P

Det var inte vad Jen-Hsun påstod utan han påstod bokstavligen att Nvidia var det företag som gjorde den första GPUn.. vilket är en ren lögn. Nvidia hoppade på bollen nästan 20 år efter att den första moderna GPUn lanserades.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av molliz:

En liten fråga bara Shield ligger ju på 2000kr cirkus. Min huvudsakliga syssla kommer vara kodi och iptv. PS4 ligger ju ganska nära prismässigt. Kan man installera kodi på PS4?

Vet ej. Plex finns iaf att installera på Xbox 1S.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Vet ej. Plex finns iaf att installera på Xbox 1S.

Checkade, och iaf Plex finns även för PS4:
https://store.playstation.com/#!/en-us/apps/plex/cid=UP4544-C...

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Bara jag som tycker att denna CES var riktigt "Meh" från det gröna laget?

Inte mycket nytt egentligen.. Bara en ny adaption av gamla varor som funnits på marknaden i flera år nu. Uppdaterad shield.. wow.... Datorstyrt hem... wow.. Att Nvidia håller på med bilar är inget nytt. Det har man gjort i flera år genom t.ex. Tesla. Gillar man Shield så kanske det var något bra men för mig var det bara.. meh..

Sedan var det detta med att herr läderjacka försökte påstå att Nvidia skapat GPUn.. vilket var så uppenbar lögn att man mest suckade.

Ingen aning om vem som var först men har för mig nivida redan påstådde det då de släpte geforce med T&L.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.