Permalänk
Medlem

börja studera (25 år)

hej, jag har tänkt att börja studera.. problemet är jag vet inte riktigt hur man ska börja.
jag jobbar och har lägenhet, men jag vill säga upp mig för att börja plugga på heltid.

jag hoppade även av gymnasiet redan första ring (iv) utan betyg.
jag tänkte börja plugga "datorteknik 1a"'

Hur gjorde ni som började plugga vid senare ålder ?
kan man få studie lån ?

tanken är ju att jag känner mig för trött för att jobba och studera så jag vill säga upp mig och ta studie lån och jobba på helger

tack på förhand // mvh M

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

Om du hoppade av gymnasiet så tidigt utan betyg så är det väl smartast om du börjar med att läsa in kärnämnena? Alltså svenska, engelska, och matematik. Men visst, du kan ju läsa andra kurser (t.ex datorteknik) samtidigt för det gör man ju på gymnasiet också.

Hör av dig till ditt lokala komvux, dom kommer kunna svara på alla frågor du har.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

men om man inte behöver läsa upp så känns det onödigt tycker jag, det kan man ta på efterhand egentligen. känner mig omotiverad för att läsa upp kärnämnen.

tack ska kolla med dom, men tänkte kolla om någon här på sweclockers har gått samma väg

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem

du kommer behöva läsa upp. shit du hoppade av redan i första ring liksom, skolorna vill veta att du har grundkompetens inom matte, kemi, naturvetenskap etc.. de e bara bita i de sura äpplet o plugga upp sig

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Medlem

När ska du börja plugga samt jobbar du i Sverige?

Via lag så kan du ta tjänstledigt för studier om du säger till minst 6 månader innan om arbetsgivare är taskig.

Jag har tagit tjänstledigt för 5års studier.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Inaktiv

Ja, ta tjänsteledigt! Inte säga upp sig i förstahand. Krashar nått på vägen så kommer du vara utan jobb och studiemöjligheter i värsta fall.

Permalänk
Entusiast

Får man av ren nyfikenhet fråga med vad du jobbar/har jobbat med i och med att du hoppade av 1:an i gymnasiet? Känns ju som att väldigt få arbetsgivare vill ha en då
Ingat illa menat, det är ju fantastiskt att du ändå fått jobb.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Kör på! Det är aldrig försent och dessutom har man generellt ett bättre fokus när man blir äldre.

Jag har bott utomlands mer eller mindre hela mitt liv och flyttade hem när jag var 40år. Även fast jag har haft 'tunga' jobb utomlands gick jag inte ens ut nian då det begav sig.. När jag väl kom hem så ville jag som du börja plugga så jag klämde gymnasiekompetensen på 18mån. Sedan ett högskoleprov på det och in på Chalmers (Industriell Ekonomi). Allt går bara man vill och håller på disciplinen!

Börja direkt att öva på HP.., det är grymt värt att få bra på det!

Studielån får du i sex år. I min ålder så får man succesivt mindre varje år efter 46 tror jag.., inget du behöver oroa dig för m.a.o.

Permalänk
Medlem

@Serzarian: Man kan få jobb lite överallt bara man har kontakter och visar lite jävlar anamma och inte tror jobben ramlar in i knät på en.. Visst Seriösa Elektrikerföretag (eller företag där du kräver utbildning för att göra ditt jobb säkert) kanske inte vill ha dig men har du kunskap om typ nätverk så kan ett IT-företag ge dig en chans

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Skrivet av Serzarian:

Får man av ren nyfikenhet fråga med vad du jobbar/har jobbat med i och med att du hoppade av 1:an i gymnasiet? Känns ju som att väldigt få arbetsgivare vill ha en då
Ingat illa menat, det är ju fantastiskt att du ändå fått jobb.

Det där med att 'ingen vågar anställa en' är så typiskt för Sverige. Här sitter det bemanningsfolk med listor de ska bocka av på ena sidan av bordet och applikanter på andra sidan som lärt sig 'vad man ska säga'. -ojojoj, du har ett 'hål' i ditt CV! Nä det går inte, bättre anställa Märta 17år som jobbat extra på campingen istället. Helt jäkla värdelöst och man missar sååå mycket bra kreativt folk på det.

Permalänk
Inaktiv

Om du är omotiverad till att läsa upp kärnämnena vet jag inte om du är tillräckligt motiverad till att börja studera heller. När du känner att du hittar en utbildning som får dig att tänka att "den här utbildningen vill jag göra, oavsett vad som krävs!", så är det rätt.

I de flesta andra fall blir det fel. Jag känner många som börjat halvhjärtat på något och resultatet har blivit rent slöseri med tid.

Att bara läsa "Datorteknik 1a" ger dig ingenting alls.

Jag tycker att du ska göra såhär.

1. Ta reda på vilka utbildningar som ger jobb, både kort- och långsiktigt.

2. Läs på mer om de olika utbildningarna och vilken slags arbetsplats du hamnar på.

3. Läs på mer om de utbildningarna av dessa som verkar intressanta.

4. Välj något av detta som verkar intressant.

5. Ta reda på vad som krävs för att kunna plugga till det. Om det inte känns lockande att göra det som krävs för att kunna komma in och för att ta dig igenom den utbildningen ska du fundera på om det är rätt för dig. Gå tillbaka och tittas på de andra programmen du tittade på och jämför. Tänk efter innan du bestämmer dig.

Permalänk
Medlem

Om du vill plugga upp betygen så rekommenderar jag att gå på en folkhögskola

https://www.folkhogskola.nu/allman-kurs?gclid=Cj0KEQiAwMLDBRD...

Visa signatur

|Moderkort: Asus ROG Strix B650E-I Gaming Wifi |GPU: Sapphire Nitro+ RX 7900 XT
|CPU: Ryzen 7 7800X3D |PSU: Corsair RM750X V2 |SSD: Samsung 970 EVO 1TB
|Minne: 32GB Kingston Fury DDR5 6000 Mhz |Chassi: Lian Li O11 Air Mini
|Datorskärm: Acer XR383CURP 38" 1600p 144Hz

Permalänk
Medlem

5 års arbetserfarenhet + kärnämnen = gymnasiekompetens. Detta behöver du för att studera vidare.

Satsa precis som clintan säger på HP. dina betyg i kärnämnen kommer inte spela någon roll, det är HP du söker på.

Gör detta och hitta en bra linje du vill läsa, sen ere bara hålla disciplinen och köra på! lycka till!

Permalänk
Rekordmedlem

Jag hade inte sagt upp mig för att läsa en enmånads utbildning, man ska nog åtminstone satsa på att läsa in grundläggande högskolebehörighet innan man överväger att säga upp sig.
Har du funderat på hur/vad du ska göra för att det åtminstone ska bli nått som liknar en gymnasieutbildning totalt sett ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

SÄG INTE UPP DIG!

Du får ta tjänstledigt för att studera!

Känner flera som gjort detta. Är en jäkla trygghet att ha en fallback ifall det skiter sig eller du behöver jobba extra.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Serzarian:

Får man av ren nyfikenhet fråga med vad du jobbar/har jobbat med i och med att du hoppade av 1:an i gymnasiet? Känns ju som att väldigt få arbetsgivare vill ha en då
Ingat illa menat, det är ju fantastiskt att du ändå fått jobb.

Söker du 'enklare' jobb typ butiksbiträde, lagerarbete, verkstad osv så kvittar det nog ungefär alltid. Har inte heller gått ut gymnasiet och aldrig varit med om att det är ett problem. Nästan ingen som ens frågat om det under mina 12 år på arbetsmarknaden på diverse jobb.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

När ska du börja plugga samt jobbar du i Sverige?

Via lag så kan du ta tjänstledigt för studier om du säger till minst 6 månader innan om arbetsgivare är taskig.

Jag har tagit tjänstledigt för 5års studier.

sverige, jag jobbar via randstad (bemanning) (5 månadeR)
min tanke var att plugga 100% och kanske jobba lite här och där på helger "tex stå i garderoben på en krog"

ok, jag ska inte säga upp mig och fråga om jag kan få tjänstledigt för studier, ska ringa min chef nu på måndag och fråga
men måste kolla med komvux innan jag pratar med dom på jobbet

Skrivet av Serzarian:

Får man av ren nyfikenhet fråga med vad du jobbar/har jobbat med i och med att du hoppade av 1:an i gymnasiet? Känns ju som att väldigt få arbetsgivare vill ha en då
Ingat illa menat, det är ju fantastiskt att du ändå fått jobb.

det började med att jag, var arbetslös tills jag va 20, och så gick jag med ett program som kommunen hade för adhd barn. jag fick en provanställning på volvo i Torslanda via kommunen, där dom betalade 75% av min lön, sen så fick jag truckkort för att jag hade skött mig.

sen när min period var över så regnade det jobb pga mitt cw ifrån volvo

Skrivet av Clint Eastwood:

Kör på! Det är aldrig försent och dessutom har man generellt ett bättre fokus när man blir äldre.

Jag har bott utomlands mer eller mindre hela mitt liv och flyttade hem när jag var 40år. Även fast jag har haft 'tunga' jobb utomlands gick jag inte ens ut nian då det begav sig.. När jag väl kom hem så ville jag som du börja plugga så jag klämde gymnasiekompetensen på 18mån. Sedan ett högskoleprov på det och in på Chalmers (Industriell Ekonomi). Allt går bara man vill och håller på disciplinen!

Börja direkt att öva på HP.., det är grymt värt att få bra på det!

Studielån får du i sex år. I min ålder så får man succesivt mindre varje år efter 46 tror jag.., inget du behöver oroa dig för m.a.o.

roligt jätte motiverande tack känner mig jätte taggad
vad menas med "HP"

Skrivet av anon99339:

Om du är omotiverad till att läsa upp kärnämnena vet jag inte om du är tillräckligt motiverad till att börja studera heller. När du känner att du hittar en utbildning som får dig att tänka att "den här utbildningen vill jag göra, oavsett vad som krävs!", så är det rätt.

I de flesta andra fall blir det fel. Jag känner många som börjat halvhjärtat på något och resultatet har blivit rent slöseri med tid.

Att bara läsa "Datorteknik 1a" ger dig ingenting alls

Jag tycker att du ska göra såhär.

1. Ta reda på vilka utbildningar som ger jobb, både kort- och långsiktigt.

2. Läs på mer om de olika utbildningarna och vilken slags arbetsplats du hamnar på.

3. Läs på mer om de utbildningarna av dessa som verkar intressanta.

4. Välj något av detta som verkar intressant.

5. Ta reda på vad som krävs för att kunna plugga till det. Om det inte känns lockande att göra det som krävs för att kunna komma in och för att ta dig igenom den utbildningen ska du fundera på om det är rätt för dig. Gå tillbaka och tittas på de andra programmen du tittade på och jämför. Tänk efter innan du bestämmer dig.

jo, jag ska prata med en studievägledare nu på måndag.

jag måste läsa dator "Datorteknik 1a" för att fortsätta till en annan linje, det stod att denna linjen krävdes för att köra den andra

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av HypnoToad420:

vad menas med "HP"

Högskoleprovet

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

1. Jag hade inte sagt upp mig för att läsa en enmånads utbildning, man ska nog åtminstone satsa på att läsa in grundläggande högskolebehörighet innan man överväger att säga upp sig.

2.Har du funderat på hur/vad du ska göra för att det åtminstone ska bli nått som liknar en gymnasieutbildning totalt sett ?

1.
oj, jag vart inte riktigt tydlig när jag skrev mitt inlägg.
tanken är att jag ska plugga ganska länge iaf ett par år

2.
nej. ?
jag har ingen kunskap om att studera alls. helt nytt och känns jätte jobbigt för att man inte vet hur man ska gå till vägar.
men tanken är väll att jag ska plugga till någon form utav dator kunskap eventuellt nätverks ansvarig, som sagt jag vet inte riktigt vad man ska plugga till.

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Inaktiv

Hermods är bra. Är själv 29 och började plugga förra året. Tagit tjänstledigt prata med din kommun om vuxenutbildningar så sätter du dig i ett möte med en syo. Först och främst lär du plugga in allmänbehörighet, = antal godkänga poäng + basämnena. Kör själv 3st 100poängs kurser på distans, krävs två för att få studiebidrag/lån tror jag. Men detta skulle jag spara till högskolekurser om jag var du och försöka studera på distans tills du har din behörighet. Då man bara har en viss pott bidrag och lån ifrån csn. Speciellt om du har fast jobb, försök lägga undan pengar, kan även kolla om du kan gå ned i % på din anställning för att ha tid till plugg. Men självklart ditt val, vill du vara helt tjänstledig så kan din arbetsgivare inte neka dig det för studier.. lycka till

Permalänk
Medlem

Jag har gått i de fotspår du funderar på att gå i... Jag hoppade av gymnasiet och började plugga på komvux när jag var typ 25 och jag kan inget annat än att rekommendera detta. Eftersom du inte har fullgott gymnasiebetyg och 25 år fyllda, så är du berättigad högre studiebidrag än normalt sett. När jag pluggade så fick jag ca 6000-7000:- i bidrag, med möjlighet till ca 3000:- till i lån. De flesta som gick komvux som antingen hade ett slutbetyg från gymnasiet eller var under 25 fick typ 2300:- i lån och fick låna 6000-7000:- Så med andra ord kommer du få den del som är lånedel för alla andra i bidrag och tvärtom. Helt klart värt! Vidare, så tyckte jag komvux var riktigt kul. Som 25-åring med lite innanför pannbenet så är det inte svårt att vara smartast i de grupper man går i om man bara intresserar sig för ämnena. Jag fick MVG i allt förutom något enstaka ämne och då läste jag upp i princip hela gymnasiet. Jag är nu 32 år och ångrar att jag började jobba när jag hade läst upp allt istället för att plugga vidare. Gick in i väggen i augusti och är nu mer eller mindre handikappad av mitt utmattningssyndrom, som jag inte vet hur lång tid det kommer ta att tillfriskna från. Om du hatar ditt jobb det allra minsta, så tycker jag du ska säga upp dig. Idag ser arbetsmarknaden riktigt bra ut i jämförelse med när jag började jobba. Det börjar bli arbetstagarens marknad mer och mer, och det är farligt att fastna på en arbetsplats du inte trivs på, eller känner att det inte finns någon framtid eller utvecklingsmöjligheter på. Gör det du tycker är kul! Det är en oerhörd frihetskänsla att känna att man är "påväg" någonstans, och den känslan hade jag hela tiden jag pluggade. Förvisso flyttade jag till en stuga på föräldrarnas tomt under tiden jag pluggade, så jag hade knappt några utgifter. Har du den möjligheten, så ta den. De flesta bostadsföreningar tillåter uthyrning i andra hand under tiden du pluggar. Bor du redan i andra hand så blir det såklart knepigare.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Om jag varit du så hade jag försökt ta reda på vad du vill jobba med i framtiden och jobbat mig bakåt därifrån med vad man behöver för utbildning osv.
På så sätt så kommer du ha målet i slutet av pluggandet som lockar på ett annat vis och pluggar inte bara för slippa jobba.
Jag började plugga på universitet förra året som 26-åring och är supernöjd, känner dessutom att jag har många fördelar och har det lättare för plugget än mina yngre klasskamrater.

Permalänk
Medlem

@HypnoToad420 För att få ihop en gymnasieexamen så behöver du läsa en bit över 2000 poäng (tror ca 2400p, är inte 100% säker dock). Dessa poäng skall även inkludera vissa obligatoriska kurser, s.k. kärnämnen (matte, svenska, engelska, samhällskunskap och några till).

Eftersom du hittat en specifik kurs du är sugen på att läsa så kan det säkert vara en bra idé att ha med den första terminen för att få igång studiemotivationen ordentligt.

För att få studiemedel behöver du studera på minst 50% (=minst 10 poäng per vecka).

Du bör kunna blanda distanskurser med kurser som bedrivs lokalt om du inte vill läsa allt på distans. Kärnämnen och andra "vanliga" kurser finns att läsa nästan överallt, medan kurser såsom den du tittat på kanske bara finns på ett fåtal orter. Att läsa, åtminstone vissa kurser, på distans ger dig ofta större möjlighet att anpassa innehållet i din utbildning efter dina egna intressen.

Att prata med en studievägledare hos din lokala vuxenutbildning för att få till en övergripande plan för din studier. är en mycket bra idé.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon217901:

Kör själv 3st 100poängs kurser på distans, krävs två för att få studiebidrag/lån tror jag. Men detta skulle jag spara till högskolekurser om jag var du och försöka studera på distans tills du har din behörighet. Då man bara har en viss pott bidrag och lån ifrån csn.

Om jag inte minns fel så är det olika "potter" för gymnasiala studier och högskolestudier, så det du pluggar på gymnasienivå påverkar inte hur länge du kan få studiemedel för högskolestudier.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av PeCe:

Om jag inte minns fel så är det olika "potter" för gymnasiala studier och högskolestudier, så det du pluggar på gymnasienivå påverkar inte hur länge du kan få studiemedel för högskolestudier.

Det kan mkt väl vara så

Permalänk
Medlem

Håller med många tidigare, läs kärnämnen via komvux och skriv högskoleprovet.

Jag hoppade av gymnasiet i 3an (fick jobb istället). För 4 år sen läste jag upp två kurser på komvux, tror det var svenska 2+3 (motsvarade svenska b). Imorgon lämnar jag in min c-uppsats vid Uppsala universitet, och på tisdag börjar nya jobbet.
Om man är över en viss ålder och haft en viss inkomst tidigare, så kan få låna lite mer av CSN, om det behövs. Viktigt för mig med hus och familj. Jag fick ut ca 14 500/mån i studielån och bidrag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HypnoToad420:

1.
oj, jag vart inte riktigt tydlig när jag skrev mitt inlägg.
tanken är att jag ska plugga ganska länge iaf ett par år

2.
nej. ?
jag har ingen kunskap om att studera alls. helt nytt och känns jätte jobbigt för att man inte vet hur man ska gå till vägar.
men tanken är väll att jag ska plugga till någon form utav dator kunskap eventuellt nätverks ansvarig, som sagt jag vet inte riktigt vad man ska plugga till.

Satsa på att göra en utbildning där du lär dig programmering om du vill ha jobb inom IT med bra betalt, många jobb att välja mellan och bra status.

Arbetsmarknaden skriker efter bra programmerare och det är alltid bra att satsa på en bransch med brist istället för balans eller överskott på arbetskraft. Programmering är jobbigt att lära sig i början, men det är det för alla som gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Precis som så många andra har sagt här i tråden så _MÅSTE_ du läsa upp dina grundämnen. Det är ganska basic när man söker jobb sedan att du har dessa. Sen så har jag sett vänner som läser dessa komvux utbildningar och låt säga att det inte är dom bästa. Så jag hade läst upp mina betyg och sökt till en högskola eller yrkeshögskola om du vill vara säker på din framtid.

Visa signatur

Moderkort: MSI B550 TOMAHAWK CPU: Ryzen 5600x Kylare: Corsay H115i Platinum RGB Interminne: G.Skill 16GB DDR3 3200mhz CL14 GPU:
EVGA 3070 XC3 ULTRA SSD:Samsung 960 EVO 250GB & KINGSTON SSDNow UV400 240GB OS: Windows 10 Monitor: LG Ultragear 32gp850

Permalänk

Jag är 29 iår och har planer på att börja läsa, jag tog två års tjänstledighet från mitt nuvarande jobb så har jag det som säkerhet. Du har enligt lag rätt till tjänstledighet om du ska studera. Jag tänkte ansöka om studielån och jobba vid sidan om.

Visa signatur

NZXT H440 Razer ||ASUS GeForce GTX 1070 ROG Strix ||Intel I7-6700K|| ASUS ROG MAXIMUS VIII HERO ||Hyper X Fury DDR4 2133MHz 16GB || https://spelfokus.blogspot.se/

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HypnoToad420:

hej, jag har tänkt att börja studera.. problemet är jag vet inte riktigt hur man ska börja.
jag jobbar och har lägenhet, men jag vill säga upp mig för att börja plugga på heltid.

jag hoppade även av gymnasiet redan första ring (iv) utan betyg.
jag tänkte börja plugga "datorteknik 1a"'

Hur gjorde ni som började plugga vid senare ålder ?
kan man få studie lån ?

tanken är ju att jag känner mig för trött för att jobba och studera så jag vill säga upp mig och ta studie lån och jobba på helger

tack på förhand // mvh M

Jag ansökte om studielån från CSN sommaren innan jag hoppade på min utbildning. Allt som krävs är att du är inskriven på universitetet samt läser minst på halvfart. Om du uppfyller grundkraven så finns det inget som hindrar dig från att studera.. bara att gå in på.. https://www.antagning.se/se/start och ansöka.

Sedan rekommenderar jag att du även skriver högskoleprovet. Det är aldrig till en nackdel att ha ytterligare meriter.

Skrivet av bergla:

5 års arbetserfarenhet + kärnämnen = gymnasiekompetens. Detta behöver du för att studera vidare.

Satsa precis som clintan säger på HP. dina betyg i kärnämnen kommer inte spela någon roll, det är HP du söker på.

Gör detta och hitta en bra linje du vill läsa, sen ere bara hålla disciplinen och köra på! lycka till!

Uppfyller han kraven så kan han komma in på resultatet på HP ja.

Skrivet av HypnoToad420:

1.
oj, jag vart inte riktigt tydlig när jag skrev mitt inlägg.
tanken är att jag ska plugga ganska länge iaf ett par år

2.
nej. ?
jag har ingen kunskap om att studera alls. helt nytt och känns jätte jobbigt för att man inte vet hur man ska gå till vägar.
men tanken är väll att jag ska plugga till någon form utav dator kunskap eventuellt nätverks ansvarig, som sagt jag vet inte riktigt vad man ska plugga till.

Att ansöka till en utbildning är inte alls svårt. Allt du gör är att du går in på antagning.se och skriver upp dig till utbildningen. Är den öppen så går det på någon minut. Annars öppnar oftast ansökan till utbildningen i juni om det är för höstterminen. Det mesta du kan behöva göra är att ta kontakt med ditt gymnasium för att få eventuella betyg men detta behövs sällan eftersom allt idag lagras digitalt och nätverket delas mellan olika skolor. Om du planerar att studera en längre tid så kanske du borde se över eventuella program istället för strökurser.. om du nu inte har en plan över vilka kurser du behöver.

Sedan fördelen med Komvux är att du kan studera i din egen takt samtidigt som du jobbar. Få ställen är så förstående att du inte kan plugga 100% som komvux.

Skrivet av PeCe:

Om jag inte minns fel så är det olika "potter" för gymnasiala studier och högskolestudier, så det du pluggar på gymnasienivå påverkar inte hur länge du kan få studiemedel för högskolestudier.

Det är helt korrekt. Du har en pott för gymnasium och en för "Eftergymnasial utbildning". Vill minnas att du har rätt till fem år av högskoleutbildning med lån. Vet inte hur det är med gymnasiet.

Skrivet av carlbanan:

Håller med många tidigare, läs kärnämnen via komvux och skriv högskoleprovet.

Jag hoppade av gymnasiet i 3an (fick jobb istället). För 4 år sen läste jag upp två kurser på komvux, tror det var svenska 2+3 (motsvarade svenska b). Imorgon lämnar jag in min c-uppsats vid Uppsala universitet, och på tisdag börjar nya jobbet.
Om man är över en viss ålder och haft en viss inkomst tidigare, så kan få låna lite mer av CSN, om det behövs. Viktigt för mig med hus och familj. Jag fick ut ca 14 500/mån i studielån och bidrag.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag som knappt jobbat innan jag gick på utbildningen får 9.900 i snitt per månad. Bara för att ge någon form av jämförelse.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds