Vill överklocka, vet inte om PSU räcker till

Permalänk

Vill överklocka, vet inte om PSU räcker till

Hej!

Jag har nyligen köpt in en i7-4790K som funkar perfekt! Min FPS ökades nåt enormt efter att jag bytte från min gamla i5-4460 till i7:a. Från att ligga på ca 55fps i Battlefield 1 på lägsta inställningar, till 180 fps på lägsta inställningar och 80fps på Ultra.
Datorn funkar jättebra, temperaturerna på min CPU ligger på cirka 65 som max, och GPU:n ligger på 75-80 som max. Det är ett MSI GTX 1070, det fungerar väldigt bra för det mesta.

Men i vissa spel så ligger jag inte riktigt där jag vill i FPS. Så jag skulle vilja överklocka kortet. Jag har en 500w PSU och minimum för GPU:n är 500w. Ändå har jag inte haft några problem till och med efter jag bytte processor och CPU fläkt. Hur mycket kan jag överklocka min GPU, hur farligt är det? Borde jag hålla mig borta tills jag skaffar en ny PSU? Just nu har jag inte överklockat något alls, i vissa spel ligger GPU Usage på ca 100% och det är då jag skulle behöva överklockningen. Min CPU används 70-80% på dessa spel, alltså inget problem där. Vet att jag inte kan krama ur hur mycket prestanda som helst ur min GPU, men lite till ska ju gå. Alla svar uppskattas, Mvh Rasmus

Permalänk
Medlem

500w bör räcka till, men kvaliteten på agget är viktigare än den listade totala effekten. Finns ofta också en del att hämta i klockning av cpu.

Permalänk
Medlem

Så länge du har en kvalitativ PSU så är det inga problem då 1070 drog 310W i swecs test

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14