Permalänk
Inaktiv

Är dessa priser normala?

Inet har lagt upp en hel del nya moderkort, hur kan dessa kosta i snitt 500kr eller mer än deras z170 motsvarighet?

är detta normalt? När skylake släpptes fastän dollarn var hög fick man asus z170a för strax under 1500kr nu kostar motsvarigheten 2000kr. Vii hero kostar 3200kr, en ökning på över 1000kr om man jämför med skylake. Msi z270 m3 kostar mer än vad z170 m5 gjorde.

Dessa priser är fan inte kloka.

Permalänk
Medlem

Köp AMD
Intel och dess partnertillverkare lever på en våg nu och de passar på att ta betalt, inget konstigt.

Visa signatur

i7-6700K | MSI Z170A | MSI 1080 8GB | 16GB Kingston HyperX | Intel 600P 256GB | Samsung EVO Basic 840 250GB x2 raid 0 | Corsair RM 750W | 3 x Dell U2414H

Permalänk
Inaktiv

@gn1p: Dem har inget att erbjuda, jag kan inte vänta flera månader på Ryzen. Men fyfan för dessa priser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gn1p:

Köp AMD
Intel och dess partnertillverkare lever på en våg nu och de passar på att ta betalt, inget konstigt.

De har inget att erbjuda förrän Zen kommer.
Förstås, de har ju ingen konkurrens.

Visa signatur

De köper en bil. Säljaren säljer bilen till dem. Var är du? Vart ska du? Varifrån kom du?

Permalänk
Medlem

Av principiella skäl betalar jag inte mer än 1000:- för ett moderkort och det kommer jag nog aldrig göra och jag har alltid fått ut maxprestanda på mina setups genom åren. Det finns ingen anledning att betala mer, om nu inte moderkortet har dubbla cpu-socklar.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon264921:

Inet har lagt upp en hel del nya moderkort, hur kan dessa kosta i snitt 500kr eller mer än deras z170 motsvarighet?
Dessa priser är fan inte kloka.

Z270 erbjuder mer allround connectivity som saknas på Z170. Detta tar dem betalt för.
De vill såklart tjäna så mycket pengar som möjligt direkt, och säkert inte Inet som tjänar bäst i hela supply-kedjan.
Skylake-K låg väl runt samma pris när den släpptes?

Inet har otroligt dåligt utbud än så länge. Strix men inga ROG? Inget Xpower Titanium men 1 sanslöst prisat Gaming 9 xD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Av principiella skäl betalar jag inte mer än 1000:- för ett moderkort och det kommer jag nog aldrig göra och jag har alltid fått ut maxprestanda på mina setups genom åren. Det finns ingen anledning att betala mer, om nu inte moderkortet har dubbla cpu-socklar.

Har lite samma inställning, men då använder jag ett externt ljudkort, oftast måste man lägga till lite för att få hyffsad ljudkrets på moderkortet.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Inaktiv

@PoopI: Jag kan förstå att dem vill tjäna så mycket pengar det går för en ny produkt men det prispåslaget vi ser är absurt. USA har inte fått denna gigantiska prisökning även amazon uk säljer en del z270 moderkort för några hundralappar billigare än Sverige.

Det kan inte vara rätt att till exempel strix och tuf mark 2 som ska vara mer "high end" kostar lika mycket eller mindre än z270a prime som är motsvarigheten till förra generations z170a budget moderkort.

Permalänk
Rekordmedlem

Men folk betalar tydligen och då kan Intel och andra öka priserna och fortsätta mjölka ut pengar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Köp från Tyskland via Prisjakt 15-20% billigare, man får leta lite efter låg fraktkostnad.