Hur samlar Facebook underlag för annonser?

Permalänk
Medlem

Hur samlar Facebook underlag för annonser?

Hur gör Facebook när de samlar in underlag för vilka annonser de ska visa för mig? Jag har mer och mer blivit uppmärksam på att annonseringen ofta baseras på surf jag vidtagit ofta helt frikopplad från inloggning på Facebook.

Igår tex gick jag via Prisjakt till en produkt på CDON och funderade på att lägga en beställning. Blir lite förvånad idag när EXAKT den produkten ligger som annonser över hela min FB. Jag vet med säkerhet att jag inte gått via FB på något sätt. Hur går det här till tekniskt? Har jag (eller rättare sagt, när och vart har jag) gett mitt medgivande till att FB kollar min surfhistorik/cookies? Gäller det allt eller bara somliga samarbetspartners?

Vill väl egentligen veta mer i allmänhet om vilka och hur man samlar information om mig på nätet. Finns säkert bra ställen att läsa om detta så länka gärna som svar!

Permalänk
Medlem

Alla sites som har en av facebooks "gilla" eller "dela"-knapp skvallrar till facebook att du besökt den. Som jag fattat det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vorlon:

Alla sites som har en av facebooks "gilla" eller "dela"-knapp skvallrar till facebook att du besökt den. Som jag fattat det.

Stämmer. Den kopierar även kontakter från telefonen, position, vilka butiker du besökt och massa annat fuffens om man inte avaktiverar det själv.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Så klart tar de ju all information du postar för kunna ge så relevant annonsträffar som möjligen för annonsörer även likes på produkter etc.

Finns ju inget som uteslutas för det skulle bara sänka resultatet för annonsörer och vissa annonser för folk som inte har något intresse för just dessa grejer.

För varför skulle man vissa reklam för snowboard och liknade om folk har skrivit att de åker utomlands så fort snön kommer, fördelen kan ju vara att du ska kunna slippa se reklam för grejer du inte har något intresse av om du ger så relevant information som möjligen, men börja man skriva om allt möjligt och like allt möjligt så kommer du få mer sprid reklam av sig.

Om det inte är så annonsörer bara vill targa grupper mellan en viss ålder då behövs det ju inte matchas så relevant mot data.

Permalänk
Medlem

Om du läser TOS på sidorna du använder så står det där i advokatspråk. Kan rekommendera tosdr om du vill få en väldigt förenklad information om TOS på tjänsterna.

Tycker du det är obehagligt så är det du själv som får ta saken i egna händer eftersom branschen aldrig lyckades komma överens om en Do Not Track standard. Använd alternativ till Facebooks tjänster (ONEMO, ChatSecure, Gajim, Signal). Blockera webbsidor från att skicka requests till tredje part. Blockera JavaScript. Använd en VPN när du gör saker som inte involverar dig eller dina kontakter. Att blockera tredje part och JS kräver dock en hel del manuell interaktion för att få sidor till att fungera som de ska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Simpan2k: En kombination av cookies, geo-taggning och Google analytics samt ovan nämnda. Allt detta ligger till grund för att ge dig "rätt" reklam. Kör incongnito om du vill stoppa vissa saker.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bästa lösningen är att ta bort sitt Facebook konto, vill man inte det kan jag rekommendera:

http://webgraph.com/resources/facebookblocker/

Permalänk
Medlem

Enligt EU:lag ska man kunna avsäga sig den cookie-baserade annonseringen. Finns nån setting på fb.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Enligt EU:lag ska man kunna avsäga sig den cookie-baserade annonseringen. Finns nån setting på fb.

Dessa sidor annonserar inte baserad på cookies all data finns i databas, cookie behöver bara informera att sidan används.

Inga seriösa annonsnätverk gör cookie för det skulle vara för osäkert och ge för osäker resultat jämfört sparad data från dag 1, har du varit medlem i 10 år på en sida så innehar sidan så pass mycket information under 10 år att de kan matcha reklam perfekt om personen varit noga med hålla sig noggrann efter sig själv.

Cookies så skulle matchning mot slutkunder kunna vara hur som helst.

Annonsörer annonserar ofta efter ålder, geografiska områden, kön, intressen, och sökningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UMJ:

Dessa sidor annonserar inte baserad på cookies all data finns i databas, cookie behöver bara informera att sidan används.

Inga seriösa annonsnätverk gör cookie för det skulle vara för osäkert och ge för osäker resultat jämfört sparad data från dag 1, har du varit medlem i 10 år på en sida så innehar sidan så pass mycket information under 10 år att de kan matcha reklam perfekt om personen varit noga med hålla sig noggrann efter sig själv.

Cookies så skulle matchning mot slutkunder kunna vara hur som helst.

Annonsörer annonserar ofta efter ålder, geografiska områden, kön, intressen, och sökningar.

Förstår inte vad du menar med "Inga seriösa annonsnätverk gör cookie..." eller "Cookies så skulle..."

Faktum kvarstår dock att -cookies från en sajt- används i -annons på en annan sajt-.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Bra svar! Tack!

Tack för alla tips. Jo - jag är nog lagd så att jag tycker att utvecklingen är ganska obehaglig. Människor säljer villigt sin integritet för att få dela gulliga videos, matlagningsbilder eller kommentera det ena med det fjärde. Jag är helt övertygad om att Facebook har stora möjligheter att påverka individer genom att samordna vilken typ av delningar som visas med annonsering. Tidigare skedde detta på ett ganska klumpigt sätt, hade man kollat på CD-skivor så fick man annonser med mer musik. Den typen av anpassning av annonser har jag inga större problem med men Facebook har tillgång till så mycket mer information och har resurser att ställa upp ganska komplicerade algoritmer baserade på analys av personlighet, vanor etc att det finns risk att man manipulerar med den "fria viljan".

Min slutsats är att man som nätanvändare måste anpassa sitt användarmönster och verkligen överväga vad man tycker är värt att vara med på. Har inaktiverat tredjepartscookies och mycket lutar åt att radera Facebook (igen).

Skrivet av lassekongo83:

Om du läser TOS på sidorna du använder så står det där i advokatspråk. Kan rekommendera tosdr om du vill få en väldigt förenklad information om TOS på tjänsterna.

Tycker du det är obehagligt så är det du själv som får ta saken i egna händer eftersom branschen aldrig lyckades komma överens om en Do Not Track standard. Använd alternativ till Facebooks tjänster (ONEMO, ChatSecure, Gajim, Signal). Blockera webbsidor från att skicka requests till tredje part. Blockera JavaScript. Använd en VPN när du gör saker som inte involverar dig eller dina kontakter. Att blockera tredje part och JS kräver dock en hel del manuell interaktion för att få sidor till att fungera som de ska.

Skrivet av Dr.Mabuse:

@Simpan2k: En kombination av cookies, geo-taggning och Google analytics samt ovan nämnda. Allt detta ligger till grund för att ge dig "rätt" reklam. Kör incongnito om du vill stoppa vissa saker.

Skrivet av Naxos:

Bästa lösningen är att ta bort sitt Facebook konto, vill man inte det kan jag rekommendera:

http://webgraph.com/resources/facebookblocker/

Tidigare körde jag med Disconnect-appen (VPN+trackerblockare) men tyvärr så förstör man samtidigt möjligheterna till backup via iCloud och Hitta min iPhone etc. En trade-off jag inte var beredd att offra.

Skrivet av Igelkott:

Enligt EU:lag ska man kunna avsäga sig den cookie-baserade annonseringen. Finns nån setting på fb.

Ska kolla...

Permalänk
Medlem

Eftersom dun nämner iCloud antar jag att du använder iPhone.
Finns lite roliga inställningar i Facebook appen under inställningar-sekretessgenvägar-fler inställningar-annonser
Där finns också en överblick över vad Facebook har kommit fram till att du är intresserad av om du vill se det!
@Simpan2k

Edit: finns en genomgång av hur annonserna funderar också om man letar lite.
Skickades från m.sweclockers.com

La till info om hur annonser fungerar