Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Det borde vara ekonomiskt försvarbart att repa bilen.
I fungerande skick så borde du kunna få ~60k för den.
I nuvarande skick noll =/
Så laga och byt in pronto.

Nej vi tycker inte det. 21k och kan lika gärna bli lika mycket till. Så nej vi tycker inte att det är det.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Tråkigt när det händer, speciellt när det blir stora belopp.

Har en släkting som jobbar på vw/audi-verkstad och de har döpt FSI-motorerna till "fan så illa", säger kanske en hel del.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jerban:

För att ge en uppdatering om hur det har gått så ringde Mekonomens verkstad mig idag efter att ha kollat på bilen. Det fanns noll och inget som helt oljetryck i motorn, inte ens en tillstymmelse till det sa han.
Han hade felsökt bilen samt kontaktat Audis tekniker för att prata med dom också. Och som ett första steg ville dom byta oljepumpen, men tydligen kan man inte bara byta den utan man måste byta något som hette Balansaxel då också(?). Vilket då skulle kosta 21k.
Och han sa ju även då att dom inte kan lämna några garantier på att inget mer i motorn har tagit skada av det som hänt. Så kostnaderna kan ju skena iväg ännu mer.

Och med tanke på bilens värde så kommer vi inte reparera den. Ska försöka sälja den som den är och få en liten hacka för den, annars blir det tyvärr skroten för bilen!

Skulle gissa på det är ett drev som sitter på balans axeln som pajat och det drevet driver olje pumpen och är vanligt att dom går på en del audi modeller och vet en som pratade om det och finns förstärkta kitt som är väldigt mycket billigare 3-4k kanske 12k+ annars och kolla audi forum eller nått är säkert nån där som kan byta det för en mindre peng och få fram kitt och är troligtvis inte värre än så men då är det kanske 5-6000kr eller nått med jobb...men som sagt har inte stenkoll på motorerna men tror oftast att det inte är mer problem än så

men man vet ju inte helt säkert fören man skruvar ner och kollar men största faran är om motorn använts utan oljetryck och är det som jag tror är faran för problem relaterade till drevet är det nog rätt lungt annars

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vad har du för försäkring? många bolag har ca 15k mil på motorskador.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Vad har du för försäkring? många bolag har ca 15k mil på motorskador.

Har Länsförsäkringar och då gäller bara det upp till 12k mil eller max tills bilen är 8 år.

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Mekonomen är dyra försökt hitta en vettig liten verkstad som kan göra jobbet för billigare peng. Tyvärr lider den motor du har av en del problem med oljepumpen och massa annat, läs https://nordicaudi.com/forum/thread/105243 , https://nordicaudi.com/forum/thread/104516 .

Skrivet av Jerban:

Har Länsförsäkringar och då gäller bara det upp till 12k mil eller max tills bilen är 8 år.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem

Tyvärr, klassiker på just TFSI och TSI :/ Hade själv en Superb som var en 1.8TSI... Efter 1 månad så började den dra otroligt mycket på olja, fyllde på med 1 liter för att få bort lampan. Hann nog inte köra mer än 10 mil innan den började lysa

Tur köpte jag den på en rätt seriös bilfirma med 2 års garanti eller 1000 kilometer.

Dom kunde konstatera att cylindern eller om det var kolvarna som var helt slut på den. Det stod dom för, sen började massa skumma problem dyka som dom fick också åtgärda.

Så summa sumarum, aldrig något mer som heter TSI eller TFSI. Hade bilen i 8 månader, sammanlagt inne på verkstaden kanske 2 månader. Sålde den fortare än satan själv för samma pris som tur var!

Det är just detta med longlife som är en sketen jäkla bluff.

Man MÅSTE byta olja och filter VARJE ÅR, även om verkstade säger något annat. Tror du dom vilja sälja bilar som håller hur länge som helst? Nej såklart inte.. Dom vill kunna sälja fler bilar

Permalänk
Medlem

En helt annan sak angående bilen som hände idag är att min kollega på jobbet som SKA köpa den av mig imorgon och skruva och fixa själv hade åkt till Mekonomen idag på sin lunch för att kolla in bilen lite.
Då gick han in till kassan och bara bad om nyckeln till regnumret XXX123 och sa att han skulle köpa bilen, och då bara gav dom ut den?????
Kan dom verkligen göra så? Vad fan är det här egentligen? Blir uppriktigt förbannad.
Då skulle ju jag lika gärna kunna ta regnumret på en av bilarna som står utanför Mekonomen och gå in och säga samma sak och då bara få nyckeln?

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

En helt annan sak angående bilen som hände idag är att min kollega på jobbet som SKA köpa den av mig imorgon och skruva och fixa själv hade åkt till Mekonomen idag på sin lunch för att kolla in bilen lite.
Då gick han in till kassan och bara bad om nyckeln till regnumret XXX123 och sa att han skulle köpa bilen, och då bara gav dom ut den?????
Kan dom verkligen göra så? Vad fan är det här egentligen? Blir uppriktigt förbannad.
Då skulle ju jag lika gärna kunna ta regnumret på en av bilarna som står utanför Mekonomen och gå in och säga samma sak och då bara få nyckeln?

Haha
Gå dit själv och försök hämta ut din bil !
Riktigt pinsamt av mekonomen skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

En helt annan sak angående bilen som hände idag är att min kollega på jobbet som SKA köpa den av mig imorgon och skruva och fixa själv hade åkt till Mekonomen idag på sin lunch för att kolla in bilen lite.
Då gick han in till kassan och bara bad om nyckeln till regnumret XXX123 och sa att han skulle köpa bilen, och då bara gav dom ut den?????
Kan dom verkligen göra så? Vad fan är det här egentligen? Blir uppriktigt förbannad.
Då skulle ju jag lika gärna kunna ta regnumret på en av bilarna som står utanför Mekonomen och gå in och säga samma sak och då bara få nyckeln?

Detta händer ofta, jag har själv märkt att jag ofta blir skickad till en verkstad för att hämta en bil som firman jag jobbar på har lämnat in på service, allt jag behöver säga är regnumret så ger dom mig nyckeln till bilen och det är bara och tuta och köra.

Det är absurt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Detta händer ofta, jag har själv märkt att jag ofta blir skickad till en verkstad för att hämta en bil som firman jag jobbar på har lämnat in på service, allt jag behöver säga är regnumret så ger dom mig nyckeln till bilen och det är bara och tuta och köra.

Det är absurt.

Det är ju helt sjukt! Jag har inget emot att min kollega fick nyckeln såklart, men han borde inte fått den från första början? Känns som att dom delar ut nyckel till alla som ber om det....

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jerban:

Det är ju helt sjukt! Jag har inget emot att min kollega fick nyckeln såklart, men han borde inte fått den från första början? Känns som att dom delar ut nyckel till alla som ber om det....

Din kompis kanske ser ut som en väldigt ärlig människa? Jag kan inte tänka mig att det är i deras policy dock, du borde verkligen kontakta deras chef och säga några väl valda ord! När man lämnar in sitt fordon till en verkstad så lämnar man också över ett viktigt ansvar om att bilen ska vara i tryggt förvar.

Permalänk
Medlem

En arbetskamrat har en A4 1.8t med samma fel , lät som en diesel.
Han har haft mycket strul med denna Audi , allt från elektronik fel till en massa stag och bussningar.
Sen tycker jag det va väldigt dåligt av Mekonomen.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Din kompis kanske ser ut som en väldigt ärlig människa? Jag kan inte tänka mig att det är i deras policy dock, du borde verkligen kontakta deras chef och säga några väl valda ord! När man lämnar in sitt fordon till en verkstad så lämnar man också över ett viktigt ansvar om att bilen ska vara i tryggt förvar.

Jo du kan tro att jag kommer ringa på måndag och säga både det enda och det andra.
Även om det nu i mitt fall inte var något konstigt egentligen så är jag jävligt tveksam till hur dom hanterar och lämnar ut nycklar över lag!!

Vem kan man anmäla detta till? Tänker att det alltid är bra att ha en anmälan att hänvisa till...

Visa signatur

NZXT H510 | MSI Z170A KRAIT | Intel i5 6600K @ 4.4 Ghz | Powercolor 5700XT Red Devil | HyperX 16GB DDR4 2133Mhz | EVGA Supernova G2 750W | Samsung 850 Pro 256GB | Samsung 860 EVO 500GB | Corsair H100i Platinum | LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

Audi 1,8 t motorn koksar gärna men dem flesta bilarna klarar inte longservice intervall. Byt olja var 1500 eller 12 månader det som inträffar först.

Sen har vi ju bilarna som drivs med kedja ännu viktigare med täta oljebyten annars blir det dyrt!

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d