Permalänk
Medlem

Panasonic GM5 eller LX100

Jag har länge varit sugen på att köpa en lite mer avancerad kamera. Budgeten är satt till absolut max 7000:- inklusive objektiv, minneskort och övrigt som kan tänkas vara nödvändigt.
Jag har tittat på följande erbjudanden:

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=GM51232rod

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=LX100&utm_source=p...

Kraven jag har ställt har varit följande:
Möjlighet att enkelt själv välja inställningar.
Möjlighet att få suddig bakgrund (jag har kollat bilder och tycker att både GM5:ans kitobjektiv och LX100:n ger tillräckligt kort skärpedjup för detta, åtminstone för tillfället).
Liten.
Någorlunda billig.

Som läget ser ut nu tycker jag att Panasonic GM5 och LX100 verkar mest intressanta. MFT-sensorstorleken (även den något kapade varianten) tilltalar mig då den verkar ge bäst bild/kamerastorlek-förhållande. Video är inte särskilt intressant. Där klarar nog en modern mobiltelefon mina krav.

Har ni några andra tips tar jag tacksamt emot dem. Sony RX100-serien kan jag dock redan nu säga att jag inte är särskilt sugen på.

Det som får mig att vela mellan ovannämnda kameror syns kanske bäst i en lista med fördelar och nackdelar varje kamera har. De är nedskrivna utan inbördes ordning.

GM5
Fördelar:
* Storleken. Med kitobjektivet är kameran tydligt mindre än LX100:n.
* Utbytbara objektiv. Jag kan växa med kameran och har också råd att köpa ett extra objektiv och samtidigt hålla mig inom samma budget som LX100:n.
* Den nyttjar hela sensorn.
* Priset. Antingen kan jag spana ett par sköna tusenlappar eller också köpa ett roligt objektiv.

Nackdelar:
* Saknar ordentliga reglage. När jag fotade en del i skolan hade kameran manuell fokusring och separata rattar för bländare och slutare. Är det någon som kan säga enkelt det är att komm åt bländare och slutare på GM5:an? Det skulle kännas tryggare om man kunde prova det ordentligt före köp men demoexet på Mediamarkt har alltid slut på batteriet. Dessutom blir det alltid lite svårare att stå och prova i en butik.
* Kitobjektivet saknar fokusring. Är det något att bry sig om eller är autofokusen så bra att jag ändå förmodligen kommer att använda den hela tiden?
* Kitobjektivet är ljussvagare än LX100:ns objektiv och andra intressanta objektiv gör att kameran lätt blir tjock.

LX100
Fördelar:
* Riktiga reglage. Jag har fördomen att riktiga reglage är roligare att använda när man fotar och för mig är upplevelsen av att ta bilden kanske minst lika viktig som resultatet. Frågan är om det stämmer när jag väl står där med kameran i handen? Det är åtminstone både enkelt och intuitivt.
* Stadigare att hålla i handen. Ergonomi är helt klart viktigt när man fotar.
* Bra objektiv med förmodligen tillräckligt stort zoomomfång och jag slipper fundera på eventuella kompletterande objektiv.

Nackdelar:
* Stor. Den är förhållandevis klumpig och är för stor för att gå ner i mina fickor även om den fortfarande är tillräckligt liten för att få plats i en liten väska.
* Fast objektiv. Det går inte att bygga vidare på kameran ifall jag skulle vilja utvidga mitt fotande. Å andra sidan kanske det heller aldrig kommer att bli aktuellt.
* Saknar pekskärm. Av det jag har sett gör avsaknaden det bökigare att fippla runt bland fokuspunkterna. Å andra sidan vet jag inte hur ofta jag kommer att behöva göra det...
* Stympad sensor. Det här kanske bara är något specifikationsnörden i mig störs av då jag inte kan säga hur det faktiskt påverkar bilderna jämfört med en fullt utnyttjad MFT-sensor.
* Priset. 6600:- är dyrt och även om det automatiska linsskyddet är dyrt tycks det vara väldigt smidigt.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Jag kanske ska förtydliga det viktigaste:
Är det någon som känner till en liten systemkamera alternativt avancerad kompaktkamera med särskilda rattar och reglage för bländare och slutare (gärna också ISO)?

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Skrivet av LaoLao:

Jag kanske ska förtydliga det viktigaste:
Är det någon som känner till en liten systemkamera alternativt avancerad kompaktkamera med särskilda rattar och reglage för bländare och slutare (gärna också ISO)?

Den här kanske kan vara nåt, men ISO kunde jag inte hitta nån specifik ratt för.

https://www.cyberphoto.se/info.php?article=X70sv

Permalänk
Medlem

@JonkenPonken: Ja, den har jag tittat på tidigare men med den blir jag låst till en brännvidd så tyvärr är den inget alternativ.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Nackdelar:
* Saknar ordentliga reglage. När jag fotade en del i skolan hade kameran manuell fokusring och separata rattar för bländare och slutare. Är det någon som kan säga enkelt det är att komm åt bländare och slutare på GM5:an? Det skulle kännas tryggare om man kunde prova det ordentligt före köp men demoexet på Mediamarkt har alltid slut på batteriet. Dessutom blir det alltid lite svårare att stå och prova i en butik.
* Kitobjektivet saknar fokusring. Är det något att bry sig om eller är autofokusen så bra att jag ändå förmodligen kommer att använda den hela tiden?
* Kitobjektivet är ljussvagare än LX100:ns objektiv och andra intressanta objektiv gör att kameran lätt blir tjock.

Jag har inte själv någon GM5 men jag tror den skulle ligga väldigt bra till om jag skulle köpa en ny kamera i storleksklassen. Har en Sony RX100 v1 som täcker det behovet för mig idag.

Jag är inte 100% säker men det finns ju knappar som kan konfigureras så jag antar att det går att sätta ISO på en egen knapp (dvs fn-knapp + snurrhjul).

Ang. dina nackdelar: ergonomin kommer ju att vara bättre på en fullstor system-kamera, möjligen på LX100 också, men att kunna byta objektiv och dessutom i mindre storlek och till billigare pris gör GM5 mer lockande för mig.

Manuell fokusring. Ja i vilka situationer använder du manuell fokus? Jag använder manuell fokus nästan bara vid nattfoto och då är det lätt att jobba runt genom att ställa fokus och sedan stänga av fokuseringen. Vid t ex makrofoto antar jag att det är bättre att ha en fokusring. Däremot bör man på en GM5 kunna ställa fokus genom att klicka på skärmen, ev i inzoomat läge, vilket gör manuell fokus lite mindre nödvändigt.

Ljussvagare kit-objektiv är det men det finns några "pannkaks-objektiv" med bra ljusstyrka för rimliga pengar så kameran behöver inte bli så mycket tjockare. För porträttobjektiv blir storleken lite större...

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av sumpan:

Jag har inte själv någon GM5 men jag tror den skulle ligga väldigt bra till om jag skulle köpa en ny kamera i storleksklassen. Har en Sony RX100 v1 som täcker det behovet för mig idag.

Jag är inte 100% säker men det finns ju knappar som kan konfigureras så jag antar att det går att sätta ISO på en egen knapp (dvs fn-knapp + snurrhjul).

Ang. dina nackdelar: ergonomin kommer ju att vara bättre på en fullstor system-kamera, möjligen på LX100 också, men att kunna byta objektiv och dessutom i mindre storlek och till billigare pris gör GM5 mer lockande för mig.

Manuell fokusring. Ja i vilka situationer använder du manuell fokus? Jag använder manuell fokus nästan bara vid nattfoto och då är det lätt att jobba runt genom att ställa fokus och sedan stänga av fokuseringen. Vid t ex makrofoto antar jag att det är bättre att ha en fokusring. Däremot bör man på en GM5 kunna ställa fokus genom att klicka på skärmen, ev i inzoomat läge, vilket gör manuell fokus lite mindre nödvändigt.

Ljussvagare kit-objektiv är det men det finns några "pannkaks-objektiv" med bra ljusstyrka för rimliga pengar så kameran behöver inte bli så mycket tjockare. För porträttobjektiv blir storleken lite större...

För en gångs skull var kameran på Mediamarkt fulladdad när jag var där, så jag klämde lite på den för någon vecka sen. Det verkar gå relativt smidigt att ändra bländare, slutare och ISO. Tyvärr var tjejen inte inne på Panasonic så jag fick själv stå och fippla ett tag och försöka få grepp om hur den är att fota med.

Jo, visst är det så att större kamera erbjuder bättre ergonomi men där är jag beredd att kompromissa en del. En större kamera vet jag att jag ändå aldrig kommer att släpa med mig.

Som jag skrev har jag ingen aning om huruvida jag kommer att behöva manuell fokus, det är bara att det är vad jag lärde mig fota med.

Tack för input, det ger perspektiv på funderingarna.

Just nu lutar det åt GM5:an. Mycket tack vare pris, utbytbara objektiv och pekskärm.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Inaktiv

Jag tror du kan hitta en panasonic g7 till ungefär samma pris men utan objektiv i och för sig. Jag hade en gm5 men gav den till brorsan och köpte en g7 som verkar vara rejält mycket bättre enligt mig i alla fall samt att den även filmar i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon270561:

Jag tror du kan hitta en panasonic g7 till ungefär samma pris men utan objektiv i och för sig. Jag hade en gm5 men gav den till brorsan och köpte en g7 som verkar vara rejält mycket bättre enligt mig i alla fall samt att den även filmar i 4k.

Ja det stämmer nog att G7 är en bättre kamera, men den går inte ner i min byxficka, vilket en GM5 med pannkaks-objektiv kan göra. Beror på vad man prioriterar.

Visa signatur

Daniel

Permalänk
Medlem

Nu, äntligen har jag beslutat mig för att köpa GM5:an. Den är så charmig att jag inte kan motstå den. Det är förmodligen också den kamera som jag mest sannolikt kommer att orka släpa med mig.

Därmed har jag ytterligare en fråga: Detta med minneskort är en hel jädra djungel. Vilka hastigheter krävs och var köper man det bäst? Det finns ju hundratals när man söker på Prisjakt och jag har ingen aning om vilka siffror och bokstäver jag behöver hålla reda på för att skapa mig en överblick gällande lämpliga kort...

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk

@LaoLao GM5 kan ju filma video i AVCHD 28mbps så valfrit kort som är snabbare. Har själv en GM1 och kör på dessa: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=780464 Även dessa borde fungera fint för dig: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=SDSDUNC-016G-GN6IN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kebabdjuret:

@LaoLao GM5 kan ju filma video i AVCHD 28mbps så valfrit kort som är snabbare. Har själv en GM1 och kör på dessa: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=780464 Även dessa borde fungera fint för dig: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=SDSDUNC-016G-GN6IN

Tackar för detta. Jag hade dock hem kameran på prov och fick känna på den i lugn ro. Tyvärr var den alldeles för meckig i hanteringen för min smak. Jag trivs med de gamla reglagen så jag köpte mig en analog heffaklump (i jämförelse) istället. När/om jag kommer igång med fotograferingen på riktigt ligger Fujifilm bra till, trots att de är större än GM5:an. Man kan inte få allt och jag är beredd att lämna kameran hemma lite oftare mot att det är roligare när väl tar med den.

Det är synd att det lätt blir dyrt med foto men jag lär mig mer och mer om mitt eget fotograferande genom att gå igenom olika typer av kameror.

Visa signatur

Vad är viktigast: att skriva av dig eller att bli förstådd?

Permalänk
Medlem

Köpte en lx100 för ett år sedan, min d7100 med 17-55/2.8 har legat på hyllan nästan hela tiden sedan dess, lx100 är så himla rolig att fota med! Riktiga kontroller är viktigt för mig som fotar mycket manuellt.
Ett zoomobjektiv som är lika ljusstarkt till mft kostar mycket mer än du vill lägga... hade jag köpt mft med utbytbara objektiv hade jag kollat på gx8, även om den är galet mycket större, så är det en bättre grund att bygga på, om man inte vill ha en omdmkii, men då kan man lika gärna köpa en xt-2 ist. Dock helt annan budget.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H: AMD Ryzen 7 5800H |16GB DDR4 @3200Mhz |GeForce RTX 3070 | NVMe: WD Blue 1TB + Samsung PM981 1TB | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk

@LaoLao: Fuji gör väldigt fina kameror och glas, ett säkert val om man vill ha fin kvalité. Vill du ha något som är marginellt större en GM5 fast med bättre kontroller men samtidigt inte för stort hade jag rekommenderat Olympus OMD-EM5 M2, ruskigt fin kamera i en liten förpackning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaoLao:

Tackar för detta. Jag hade dock hem kameran på prov och fick känna på den i lugn ro. Tyvärr var den alldeles för meckig i hanteringen för min smak. Jag trivs med de gamla reglagen så jag köpte mig en analog heffaklump (i jämförelse) istället. När/om jag kommer igång med fotograferingen på riktigt ligger Fujifilm bra till, trots att de är större än GM5:an. Man kan inte få allt och jag är beredd att lämna kameran hemma lite oftare mot att det är roligare när väl tar med den.

Det är synd att det lätt blir dyrt med foto men jag lär mig mer och mer om mitt eget fotograferande genom att gå igenom olika typer av kameror.

GM5 är riktigt trevlig och grym kamera för sin storlek. Däremot så blir, precis som du är inne på, handhavandet en större kompromiss ju mindre kamerahus man använder.

För något mellanting mellan GM5 och en DSLR, så kika tex. på Fujis nya X-T20 som nyligen kommit ut (om du inte vill gå på de dyrare och lite större X-Pro2 eller X-T2).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB], Windows: Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/