Hur många av er har flera hörlurar och varför?

Permalänk
Medlem

Gissningsvis köper folk en lur i 1000-1500 klassen och blir imponerade och undrar plötsligt hur mycker mer välljud man får för 2000, eller 3000!

Tror många köper på sig alldeles för många lurar i mellanklassen (säg 1,5 - 5k) då det är lätt att justifiera en "billig" lur jämfört med exv hd800. Sen sitter man där med 5 lurar som totalt kostar mer än en high-end lur.

Vanligt fenomen för exv. klockintresserade. Själv har jag två hemma-lurar (x2, hd700) + Bose QC25 för resande och har precis börjat köpa riktiga lurar. Känner själv det suget att det är lätt att man vill köpa en hd600 också. Och nighthawk. Och Hifiman....

Försöker hålla mig undan lurar som kräver förstärkare eftersom jag inte är intresserad av ännu en låda på skrivbordet.

Permalänk
Medlem

Har ett par gamla, öppna Sennheiser HD595 för film och spel, kör genom en FiiO E10K. I princip ingen skillnad i ljudkvalitet mot moderkortets ljudkrets, men var tvungen att skaffa den då det integrerade insisterade på att stänga av ljudporten hela tiden, vilket resulterade i en irriterande strömknäpp varje gång ljud startade/slutade. Ganska skönt också med fysisk volymkontroll.

Dock har plasten spruckit så de är tejpade, och har också märkt ett svagt rassel ur ena luren när det blir mycket bas, så blir nog till att byta ut dem om ett tag. HD598/599 skulle vara det uppenbara valet, men avskyr verkligen den beige/bruna färgkombinationen. Finns en svart specialversion av 598, men inte för 599.

Har ett par slutna Beyerdynamic DT 770 Pro som jag köpte enbart för att jag inte hade tillgång till Sennheiser-lurarna under ett halvår. Hyfsat med bas, men använder dem inte längre då jag föredrar 595:ans öppna ljud och komfort.

Har också någon Sony in-ear till mobilen, skaffade efter att mina Soundmagic E10 pajade. Gillar inte ljudet speciellt och skulle gärna byta upp mig, men det är så jobbigt att leta såna hörlurar. Går ju inte direkt att prova i affären och väldigt många modeller som antingen skaver eller konstant hoppar ur örat för mig.

Permalänk
Medlem

Till PCn har jag ett par Motörheadphones Motörizer slutna on ear, faktiskt mitt andra par eftersom jag lyssnade sönder ( ?! ) första paret MM.
Till mobilen har jag Marshall Major, tja dom får väl också kallas slutna "on ear" trots fyrkantig design över örat.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Har ett par Sennheiser RS 175 vid TV'n för att inte väcka sambon på nätterna och ett par Logitech G933 Artemis Spectrum till speldatorn. Har även ett par Logitech G930 med glapp laddkontakt som reserv

Visa signatur

| Ryzen 7 3700X | Radeon RX 6800 |

Permalänk
Medlem

Jag har dessa som finns i signatur nedan för endast PC. Spela, lyssna på musik och se på film.

Annars har jag för konsol ett par HyperX lurar som jag kopplar in via bildskärmen och får ljud kopplat ifrån HDMI. Eftersom att den bildskärmen saknar högtalare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Har två par full size slutna från AKG, K272 och K550. Köpta 2009 och 2012. Båda har tusentals timmar, både hemma och ute på språng på nacken, men orkar aldrig använda dom längre.

Har också ett par billiga in ear, Creative EP630c. Haft dom sen 2008 och alltid varit nöjd med dom till skillnad från alla andra billiga in ears jag testat. Första paret höll i över 8 år tills någon gång i höstas då vänstra kanalen dog. Så då köpte jag likadana igen för att slippa att med största sannolikhet bli missnöjd med några andra :^)

Permalänk
Medlem

Köpte ett par Corsair Void. Är sjuk missnöjd, wifi räckvidden är typ kortare än sladden på mina gamla Sony MPR180.

Står jag i köket så måste jag använda sladd, för skiten går inte igenom väggen.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

Har nog 6 st kanske men många är såpass billiga att jag orkar inte sälja typ, det är först när man får ungefär 100€/1000 kr begagnat som jag brukar börja sälja bort.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Inaktiv

Har mina Pioneer SE-A1000 som jag använt i en 4-5 år och fortfarande håller och fungerar utmärkt. Sedan har jag ett par till av samma modell helt nya i förpackning som köptes på rea för 470kr bara utifall dessa går sönder.
Detta då det knappast går att hitta lika bra lurar för under 2000-3000kr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Nice vilka slags hörlurar om jag får fråga?

Finns i min signatur, men Sennheiser HD800S, Shure SRH1540, Audio Technica MSR7, Sennheiser HD598Cs och Sennheiser MX985.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Används (mer eller mindre) dagligen:
• Fostex TH-X00 PH
• Bose QC20

Onödiga då de mer eller mindre inte används längre:
• AKG K550
• B&W P5
• Lite olika alldeles för bastunga in-ears jag köpt för att överleva att pendla innan jag skaffade QC20.

I och med att TH-X00 PH inte lät som jag hade hoppats är jag sedan jag fick dem på jakt efter en ytterligare välljudande utvidgning av hörlurssamlingen. När jag försiktigt försökte höra mig för hur min bättre hälft ställde sig till ett eventuellt inköp av ett par HD800S började hon dessvärre prata i termer av semesterresor på ett sätt som illa kvickt fick mig att stilla inse att det inte riktigt fanns på bordet just då.

Permalänk

Jag har tre par.
Shure SE315 (earbuds) för dagligt bruk på bussen o.dyl.
Logitech G930 (trådlösa) för hemmaspelande
Sennheiser PC 350 (slutna) för LAN och liknande.

Av dessa tre använder jag två par aktivt. De slutna LAN-lurarna använder jag någon gång i månaden ungefär, och earbudsen används varje dag. De trådlösa har jag i stort sett gått ifrån helt sen jag skaffade ordentliga högtalare, används nästintill aldrig numera.

Permalänk
Medlem

Sennheiser Momentum Wireless för pendling, resande, eller om jag bara tröttnar på folk och sorl.
AKG K7XX till datorn för musik, film och spel. De jag trivs bäst med just nu, drivs av ett STX II.
Feenix Aria som jag hade till datorn innan. De har jag på jobbet nu istället.
Ett par ok in-ear som jag hade till pendling tidigare, används knappt längre och är numera reservlurar som för tillfället ligger väl nerpackade i min daily carry-väska. Oklart märke.
Något halvkasst Headset som ingick i mobilen. Oanvända.
Ett trasigt Steelseries Siberia jag haft i hundra år, förpassade till garderoben.

Lade till märke/modell
Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem

Kör själv på Sennheiser HD558 hemma och Audio-Technica M50X eller VE Monk+ när jag är utanför hemmet.

Permalänk
Medlem

Har ett par;
ATH-m50 för musiklyssnande
Jabra move för träning
Hyperx för spelande

Blir nog bose qc 35 snart med pga man kan få det från jobbet^^

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Har ett par Koss Sparkplug för när man är ute och 3st Plantronics Audio 355 till mig och barnen här hemma.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oatp1b1:

Finns i min signatur, men Sennheiser HD800S, Shure SRH1540, Audio Technica MSR7, Sennheiser HD598Cs och Sennheiser MX985.

Skickades från m.sweclockers.com

damm sweclockers största ljude!

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Film/musik: Fidelio x2
Spel: Hyper x cloud 2
Jobb: Nya varje år (förstörs alltid på jobbet)
Allt annat: Sennheiser momentum in-ear

Permalänk
Medlem

Har tre par som jag använder.
Bose QC25 på jobbet
B&W p7, Finlyssning hemma och till datorn
Sennheiser momentum over ear, när jag är ute och flänger.

Permalänk
Medlem

Lånar min egen tråd lite köpte semi öppna billiga hifi hörlurar som jag hört ska vara riktigt bra . Tänkte att dem skulle ersätta mina Audio technica 700mk2 eller va det en dum ide? Dem är 56 ohm och jag använder Asus ThunderFX som amp . Har hört att öppet ljud ska vara bättre än stängt

(Hörlurarna heter Superlux 668-b)

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

För att jag tycker om att köpa prylar.

Philips Fidelio X2
Bose QuietComfort 25
Superlux HD-668 B
AKG K 420

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lexius:

Lånar min egen tråd lite köpte semi öppna billiga hifi hörlurar som jag hört ska vara riktigt bra . Tänkte att dem skulle ersätta mina Audio technica 700mk2 eller va det en dum ide? Dem är 56 ohm och jag använder Asus ThunderFX som amp . Har hört att öppet ljud ska vara bättre än stängt

(Hörlurarna heter Superlux 668-b)

Designen är inspirerad av AKG och med lite eq så ska de ju vara prisvärda även om de inte låter lika bra men om du köpte dem för under 300kr så är de ok.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Lånar min egen tråd lite köpte semi öppna billiga hifi hörlurar som jag hört ska vara riktigt bra . Tänkte att dem skulle ersätta mina Audio technica 700mk2 eller va det en dum ide? Dem är 56 ohm och jag använder Asus ThunderFX som amp . Har hört att öppet ljud ska vara bättre än stängt
(Hörlurarna heter Superlux 668-b)

Beror ju på vad du gillar...
700Mk2 är väl typ basmonster? Om det är din grej, så kanske du kommer tycka Superlux är för vassa i diskanten och för tunna i basen?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Beror ju på vad du gillar...
700Mk2 är väl typ basmonster? Om det är din grej, så kanske du kommer tycka Superlux är för vassa i diskanten och för tunna i basen?

Ja 700mk2 är basmonster men jag är ute efter mer plat tydligt ljud för gaming . Men har hört att superlux 668-b ska ha bra bas ändå bara att dem inte har för mycket bas . Den riktiga frågan är om Superlux kommer prestera bättre än 700mk2 i Diskanten och mellanregister . Har även köpt till riktigt bra ear pads till superlux som sägs ska förbättra ljudet och komforten .

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk

Jag har ett par Philips Fidelio X2 som jag köpte på mellandagsrean för att det var dags att pansionera min Audio Technica Ath M-50 och sedan har jag ett par Bose QC25 som används när jag inte är hemma. Samt några in-ear för ha på bussen och liknande bara för att de är smidiga och syns inte så mycket.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

Kan man ha för många lurar?
Olika typer och karaktärer som t.ex dessa är. X2 öppna, L2 halvöppna och Superlux HD660 rolig stängd budget-fi lur

Sennheiser EH2270: Från -98/99 pensionerad ligger undanstoppade bredvid nästa par. Används inte pga fejklädret är trasigt. Samt att dom håller inte samma klass som mina nuvarande lurar.
Sennheiser HD595: -04 pensionerades efter 10 år! Inget som jag rotar fram, låter helt enkelt inte lika bra som X2/L2.
Superlux HD660: köptes billigt ifall mina HD595 skulle rasa helt. Spiralkabeln är störande så används sällan tyvärr.
Philips Fidelio X2: Ersatte HD595 som daily driver.
Philips Fidelio L2: Fick gratis av Philips när dom ville ha mina X2 på lab och X2 va slut på lagret.
Sony MH1C: In-ears hype-lurar som gick att få tag på billigt typ 120:- oem förpackning på amazon.
RHA MA750: In-ears, mina main in-ears.
LG Quadbeat 3: In-ears följde med LG G4. Värda att nämnas i listan för dom är helt ok! Och är mina slit å släng stoppa ner i fickan in-ears. Som man inte kan göra med RHA M750.

Sennheiser PC360 Headset som skänktes till mig när mina HD595 började glappa och väntan på Philips X2, Dock skänktes vidare till nästa person som behövde nya lurar och det fanns ingen anledning att spara på dom då dom låter som skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ast0r:

Kan man ha för många lurar?
Olika typer och karaktärer som t.ex dessa är. X2 öppna, L2 halvöppna och Superlux HD660 rolig stängd budget-fi lur

Sennheiser EH2270: Från -98/99 pensionerad ligger undanstoppade bredvid nästa par. Används inte pga fejklädret är trasigt. Samt att dom håller inte samma klass som mina nuvarande lurar.
Sennheiser HD595: -04 pensionerades efter 10 år! Inget som jag rotar fram, låter helt enkelt inte lika bra som X2/L2.
Superlux HD660: köptes billigt ifall mina HD595 skulle rasa helt. Spiralkabeln är störande så används sällan tyvärr.
Philips Fidelio X2: Ersatte HD595 som daily driver.
Philips Fidelio L2: Fick gratis av Philips när dom ville ha mina X2 på lab och X2 va slut på lagret.
Sony MH1C: In-ears hype-lurar som gick att få tag på billigt typ 120:- oem förpackning på amazon.
RHA MA750: In-ears, mina main in-ears.
LG Quadbeat 3: In-ears följde med LG G4. Värda att nämnas i listan för dom är helt ok! Och är mina slit å släng stoppa ner i fickan in-ears. Som man inte kan göra med RHA M750.

Sennheiser PC360 Headset som skänktes till mig när mina HD595 började glappa och väntan på Philips X2, Dock skänktes vidare till nästa person som behövde nya lurar och det fanns ingen anledning att spara på dom då dom låter som skit

Oh nice samling beställde precis Superlux 668-b tänkte det va dags att börja med lite mer öppet ljud . Du som är ägare av superlux lurar behöver du equ eller kör du stock?

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lexius:

Oh nice samling beställde precis Superlux 668-b tänkte det va dags att börja med lite mer öppet ljud . Du som är ägare av superlux lurar behöver du equ eller kör du stock?

Jag kör EQ som någon här på swec postade för några årsen, som jag tyckte lät mycket mer balanserad så fastnat vid den EQ'n.
Men HD660 lär inte låta samma som 668.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ast0r:

Jag kör EQ som någon här på swec postade för några årsen, som jag tyckte lät mycket mer balanserad så fastnat vid den EQ'n.
Men HD660 lär inte låta samma som 668.

ah sant hoppas inte man behöver equa har alltid gillat att köra stock när det gäller ljud

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Philips Fidelio X2
Till ljudstudio.

Philips Fidelio X2
Till racing sim.

Philips Fidelio X2
Till huvuddatorn.

Philips Fidelio X1
AKG K712 Pro
Backup.