Permalänk
Medlem

mITX Bygge för 10k

Hej alla,

Jag vill testa att bygga en mITX dator för spel (Battlefield 1, Civilization 6). Dessa vill jag gärna kunna spela på åtminstone High, högre än så är inget krav. Jag har satt ett tak på 10000:-, då vill jag gärna att operativsystemet är inräknat. Jag har erfarenhet av att bygga stationära men aldrig i sådant här format, så mina hitintills spekulationer i kundvagnar har inte varit särskilt gynnsamma.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Är det något speciellt chassi som du vill bygga i som gör att du bestämt dig för mITX? Vissa ITX chassin är ändå lika stora som vissa mATX-chassin så det är inte alltid man sparar plats. Gällande grafiken lär ett RX 470 räcka om du spelar i 1080p plus typ en i3 7350K för runt 2000kr, möjligtvis en i5:a om du vill lägga ca. 800kr mer. Moderkort: Z170/Z270 och sen något högt klockat DDR4 RAM till det.

Permalänk
Medlem

@pålis: mITx valet beror på att jag vill enkelt kunna förflytta datorn då jag inte har tillgång till bil och vill gärna undvika en laptop. Jag har kollat på lite Coolermaster, fractal chassin som noden 304 å eliteserien. Men jag har ingen "hands on" erfarenhet av dessa gällande montering eller vad man ska tänka på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av captnbob:

@pålis: mITx valet beror på att jag vill enkelt kunna förflytta datorn då jag inte har tillgång till bil och vill gärna undvika en laptop. Jag har kollat på lite Coolermaster, fractal chassin som noden 304 å eliteserien. Men jag har ingen "hands on" erfarenhet av dessa gällande montering eller vad man ska tänka på.

Silverstone gör även många bra mITX-chassin. Typ RVZ02 (finns även med fönster) och Milo ML08, byggd på samma ram som RVZ02, kommer även med ett handtag för portabilitet. För lite billigare chassin i cube-format kan du kolla in SUGO-serien.

Det man bör tänka på är väl CPU-kylar clearance, ofta har chassit begränsningar på CPU-kylarens höjd och man måste ha en kylare som blåser ner på moderkortet, typ Noctua NH-L9. Detta sätter även begränsningar på CPU:ns TDP och överklockningsmöjligheter, beroende på chassi. i3:an jag rekommenderade bör funka fint i basklock men med överklockning får man vara extra vaksam.

Man måste även se upp med om chassit klarar full-ATX eller endast det mindre formatet SFX/SFX-L. Silverstone har även en hel uppsättning med SFX-agg och även om chassit supportar full-ATX kan det vara bra att köra SFX eftersom det ger värdefullt utrymme till exempelvis kabelhantering.

Sedan sätter mindre chassin även gränser för lagringsutrymme. Ett bra tips är att se till att moderkortet supportar m.2-slot så man kan slänga en SSD med OS:et på själva moderkortet.

Permalänk
Medlem

@pålis: Tack för det utförliga svaret! Intressanta lådor, ser nästan ut som en portfölj. Tänker nog att de får bli en något konventionell låda ändå.

Edit: Vad tror du om det här? https://www.inet.se/kundvagn/bild/10117891/

Permalänk
Medlem

Du ska inte vänta och se vad AM4 har att erbjuda? Eftersom X300 chipsets kommer att stödja överklockning och alla AMD Ryzen CPU's kommer vara upplåsta, kanske det är vitts att se vad en octa eller quadcore kommer att kosta där? Såg att du tog ett valde en CPU från Intel som inte kan överklockas, så det kan vara en väldigt värdig tanke! Ryzen släpps om någon månad, så det är inte länge kvar.

Angående ditt bygge annars verkar det bra! Jag har aldrig gillat 32MB cache mekaniska diskar, utan jag hade hellre köpt en billig SSD. Jag hade kanske lagt någon hundrig extra för en 250gb Samsung EVO eller liknande (om jag väntade på AMD, skulle jag skaffa en M.2 hårddisk!). Lagring kan man alltid införskaffa senare och det finns gott om beg'ade 1TB diskar på blocket som duger gott och väl! Jag hade också övervägt att skaffa ett RX 470 med eftermarknadskylare Beroende på pris, såklart!