Permalänk
Medlem

Datorn startar ej med ny CPU

Hej

Jag hade en i5 2500k och köpte en i7 3770k begagnad. Datorn vägrar starta med i7an...Leds och fläktar går igång i typ 1 sekund sen dör allt. BIOS är uppdaterat med senaste. Har bytt fram och tillbaka med i5an och med den fungerar allt som vanligt. Moderkortet är ett Asrock Z77m.

Övriga specs:
OS Windows 7 ultimate
CPU i5 2500k men vill byta till i7 3770k
Moderkort Asrock Z77m
RAM 2x4GB Gb Corsair CL9 1600MHz XMS3
Grafikkort Gigabyte Nvidia Geforce GTX 550TI
Hårddiskar Seagate 500GB 7200rpm + Seagate 1TB 7200rpm
SSD Crucial MX100 256Gb
Nätagg Bequiet 430w bronze

Kan ni hjälpa mig eller är processorn död?

Permalänk
Inaktiv

Moderkortet ska fungera med en 3770K, så då låter det ju som att nåt är vajsing med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Moderkortet ska fungera med en 3770K, så då låter det ju som att nåt är vajsing med den.

Hur beter en trasig CPU sig? Säljaren säger att den fungera för 2 veckor sedan då han tog ur den.

Permalänk
Medlem

Mina gissningar går på: 1. Säljarjäveln har blåst dig.
2. Asrock har inte släppt bios version för att supporta just den CPU'n än. Ta kontakt med någon kompis med kompatibelt moderkort och testa CPU'n.

Har du provat att resetta CMOS batteriet?

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Mina gissningar går på: 1. Säljarjäveln har blåst dig.
2. Asrock har inte släppt bios version för att supporta just den CPU'n än. Ta kontakt med någon kompis med kompatibelt moderkort och testa CPU'n.

Har du provat att resetta CMOS batteriet?

Känns som så ja :/
i7 3770k finns med i listan på cpuer som stöds av det moderkortet

Har inte testat det, det är väl att ta ur och sätta tillbaka batteriet på moderkortet? Jag uppdatera ju precis det

Permalänk
Medlem

@PeanutPowerz:
Att den bara startar upp och stänger ner brukar vara indikation på att något är fel på cpu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeanutPowerz:

Känns som så ja :/
i7 3770k finns med i listan på cpuer som stöds av det moderkortet

Har inte testat det, det är väl att ta ur och sätta tillbaka batteriet på moderkortet? Jag uppdatera ju precis det

Precis.
Genom att ta ur batteriet och sätta tillbaka så försvinner alla sparade inställningar i BIOS.
Dock så återställs inte moderkortets till sin originella BIOS version eftersom den sitter i ett flash minne, så du behöver inte uppdatera igen, om du nu trodde det.
Edit: Sorry ^ missförstod.

Hoppas jag var till hjälp.
Mvh.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

Hej,

Hittade du någon lösning på ditt problem? Sitter med exakt samma problem nämligen, annan processor dock. Har resetat CMOS utan att det hjälpte. Vore kul att höra om du hittade någon lösning

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av ogge99:

Hej,

Hittade du någon lösning på ditt problem? Sitter med exakt samma problem nämligen, annan processor dock. Har resetat CMOS utan att det hjälpte. Vore kul att höra om du hittade någon lösning

Mvh

Jag har aldrig haft något problem med min CPU, bara ett förslag på lösning.

Om det nu fortfarande inte fungerar måste du få tag i säljaren och be om att få åka till honom och testa cpu'n på hans moderkort eller be om pengarna tillbaka om han vägrar. Om inget av alternativen fungerar för honom har du blivit lurad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legit Lax:

Jag har aldrig haft något problem med min CPU, bara ett förslag på lösning.

Om det nu fortfarande inte fungerar måste du få tag i säljaren och be om att få åka till honom och testa cpu'n på hans moderkort eller be om pengarna tillbaka om han vägrar. Om inget av alternativen fungerar för honom har du blivit lurad.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad jag förstått ska det ganska mycket till för att en processor bara ska lägga av...Tackar för tipset. Kommer skicka tillbaka processorn!