Permalänk

yoga 910 eller spectre x360?

tjena
har gått länge och funderat och har nu kanske bestämt mig men jag skulle gärna vilja höra lite åsikter från er också

väljer mellan dessa två datorer, båda med 16gb minne(x360 med 16gb ram släpps i feb), jag tycker yogan är snyggare och har fått för mig att dess trackpad e lite bättre men kan ha fel...
största fördelen med yogan enligt mig är QHD display samt att den är liite större vilket enligt mig är en fördel
den stora nackdelen, och anledningen till att ja även kollar på spectre är att den(spectre) har thunderbolt vilket yoga 910 saknar stöd för.

vad tycker ni? har man stor nytta av thunderbolt? kommer antagligen att koppla in en skärm(4k?) till den då och då men kommer inte spela någon vidare mycket..
är thunderbolt ett måste i framtiden? samt är det lönt med QHD på en 14tummare eller ska man hålla sig till FHD och glädjas åt den extra batteritiden?
tacksam för era åsikter

mvh micke

Visa signatur

ASUS P8P67 Deluxe B3, Socket-1155, Intel® Core i7-2600K Processor 3,4ghz, Kingston DDR3 HyperX PnP 1866MHz 8GB, XFX Radeon HD 6870 1gb, Corsair SSD Force Series 3 180GB, Corsair AX 850W PSU, Antec p180B, Windows 7 Professional 64-bit

Permalänk
Medlem

Eftersom ingen svarat så kan jag lämna lite feedback på spectren då jag köpte en spectre x360 med kaby lake i början av december.
Jag stod ochså och vägde mellan dom 2 laptopsen dock basmodellerna med i5an, 8gb ram och FHD skärm men valde tillslut HPn då folk klagade på att fläkten gick ojämnt och va störande i Lenovon samt att jag ville ha thunderbolt 3 då de känns lite mer framtidssäkert. Tror dock att Lenovo har fixat fläktproblemet nu så de e ju bra.

Nu till Spectren.
Mitt exemplar har ett störande problem med att batteriet laddar ur väldigt fort (ca 6-8%) över en natt när den är helt avstängd.
Finns en lång tråd här om problemet så verkar va många som har samma bekymmer.

https://h30434.www3.hp.com/t5/Notebook-Hardware-and-Upgrade-Q...

Använder den dock dagligen och batteritiden är bra på den i övrigt. Bortsätt från mitt bekymmer så har jag inget ont att säga om den och jag är väldigt nöjd, så har valt att behålla den i hopp om att HP ska fixa problemet via en update eller i värsta fall laga de på garantin.

Men om jag skulle välja mellan samma laptops nu så skulle jag nog välja Lenovon trots att jag inte testat den pga detta. Och personligen gillar jag även att skärmen på Lenovon är 13.9" istället för 13.3".
QHD på 13-14 tum är nog upp till var o en vad man vill ha, personligen föredrar jag FHD i den storleksklassen då jag hellre tar lite bättre batteritid.
Thunderbolt 3 är ju inte dumt men tror att Yogan kan köra en extern 4k skärm i 60hz med hjälp av en adapter. Inte helt säker dock så kolla google

Permalänk

Sen på bollen, men jag valde HP:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3974726
(HP hade rea med 10% i mellandagarna)

Jag är mycket nöjd. Byggkvalitet känns mycket solid och trackpaden funkar perfekt. En kvalitetsprodukt. Jag valde medvetet en version med "enbart" 1080-upplösning, då jag inte ser den extra nyttan med 4k-upplösning på en sådan liten skärm. Då är extra batteritid bättre och en tystare fläkt och kallare dator att föredra 99 dagar av hundra. Du kan ändå köra 4k om du vill när du kopplar in en annan skärm. En (liten) bonus jag inte kände till var att det följde med en adapter som gör att det går att köra trådat internet samt en liten "läderfolio" som man kan stoppa ned datorn i vid transport.

Permalänk
Medlem

Hur är gångjärnen på HP´n? Har läst att Lenovo's gångjärn ska vara bland de bästa när det kommer till 2-1 dator.

Sen fläkten, går den ofta vid vanliga applikationer typ office och webbläsare? Tyst/högljudd?

Jag sitter och kollar efter en liten dator att ha till mitt egna företag. Jag sitter på möten 50% av min tid, oftast jag som leder dom. Så min tanke är en smidig 13-14" dator och en "ljusstark" pico projektor. Helst skulle jag vilja ha en tyst padda men känner i dagsläget att jag behöver en dator då det blir en del redigering i AutoCad och dylikt på plats.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk
Medlem

@SvanteP:
Jag har inga bekymmer med gångjärnen på HPn, kanske att skärmen kan svaja litegrann när man använder den i "stand" läge och använder touchen istället för tangentbordet men inget som stör mig iaf.

Ang. fläkten så går den nästan aldrig på min. Den hoppar igång när windows får för sig att scanna efter updates och när man drar igång ett spel, men inte vid vanligt surfande, youtube eller liknande. Skulle gissa på att om du använder Cad så kanske fläkten hoppar igång, office vet jag inte. Ljudmässigt skulle jag säga att den hörs men inte tillräckligt för att jag ska störa mig på de iaf.

Permalänk
Medlem

@Jockee86 @Stormogulen
Har ni märkt coil whine för hp modellen? Läste ett omdöme på prisjakt där han klagar på missljud framförallt vid kombinationen laddning, fulladdat batteri och avstängd dator.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Jaque:
Jepp min Spectre har hörbart coilwhine när den är avstängd med laddsladden inkopplad och batteriet fulladdat. Har ochså läst om de och de verkar inte vara särskilt ovanligt. Brukar inte ha sladden i när jag inte använder den eller laddar den så bryr mig inte så mycket om de.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jockee86:

@Jaque:
Jepp min Spectre har hörbart coilwhine när den är avstängd med laddsladden inkopplad och batteriet fulladdat. Har ochså läst om de och de verkar inte vara särskilt ovanligt. Brukar inte ha sladden i när jag inte använder den eller laddar den så bryr mig inte så mycket om de.

Ok tack för infon. Det verkar vara ett högst hanterligt problem.

Skickades från m.sweclockers.com