FAQ + Installationsguide för MDT sätt upp din egen Deployment server!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oneone:

@tcntad
Sen använder du den nya för Installationer.

Allt det där är klart. Jag valde att lägga till visual c++ redistributable och installera dem i samma veva som jag gör en "install TS"

Jag vill ju också fånga avbildningen av min (exempelvis stationära) dator med program, drivrutiner + övr. och ha den i MDT just in case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Allt det där är klart. Jag valde att lägga till visual c++ redistributable och installera dem i samma veva som jag gör en "install TS"

Jag vill ju också fånga avbildningen av min (exempelvis stationära) dator med program, drivrutiner + övr. och ha den i MDT just in case.

Det är aldrig rekommenderat att göra en capture på fysiskt hårdvara för att du vill ha din WIM fil så ren som möjligt. Det är bättre att lägga in program och Drivrutiner i din TS istället. Annars om du försöker installera den .WIM filen på en annan modell kommer du få problem. Så det är bättre att ha en clean WIM fil , sen gör du alla anpassningar i din Task Sequence.

använd denna för c++ btw.

https://deploymentbunny.com/2014/09/25/nice-to-havevb-script-...

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oneone:

Det är aldrig rekommenderat att göra en capture på fysiskt hårdvara för att du vill ha din WIM fil så ren som möjligt. Det är bättre att lägga in program och Drivrutiner i din TS istället. Annars om du försöker installera den .WIM filen på en annan modell kommer du få problem. Så det är bättre att ha en clean WIM fil , sen gör du alla anpassningar i din Task Sequence.

använd denna för c++ btw.

https://deploymentbunny.com/2014/09/25/nice-to-havevb-script-...

Jo, skapar en TS och selection profile för min dator kallad tcntadpc. När jag deployar den så väljer jag dessa visualc++, drivrutiner och språkpaket.

Importera W10 i deployment share
Ny TS (W10 x64 Pro Install)
Uppdatera deployment share
Starta LiteTouch
Välja TS (W10 x64 Pro Install)
Välja Språkinställningar, runtimes
Capture
Vänta på att den deployar och fångar
Skapar WIM (w10x64proRef)
Omstart, stänger av virtuella maskinen

Lägga till nya wim (w10x64proRef)
Välja nya TS (tcntadpc)
Starta Litetouch (Välja TS med w10x64proref som image)
Välja språk, drivrutiner enl. selection profile, mina applikationer som används på stationära
Låta den jobba
Sen?

Hur ser det ut med att göra allt detta i en TS?

Permalänk
Medlem

MDT är kul så jag hoppar in i leken

Vad exakt är det du vill göra @tcntad? Jag förstår inte riktigt vad du vill göra och vad du redan har gjort.

Permalänk
Medlem

En fråga som jag själv stötte på var om man kör en sysprep av en bärbar dator t.ex och sedan vill deploy:a ut den igen på ny hårdvara (identisk) så följer vissa saker inte med t.ex. Förutom aktiveringen osv av diverse saker så ramlar också power settings bort, någon som har något smidigt sätt att se till att power settings (alltid på om AC ansluten t.ex) stannar kvar efter att man deploy:at ut en capture igen? Har förstått så mycket att man får göra ett script i slutfasen av installationen för att ändra powercfg inställningarna kanske? Eller finns det ett snyggare sätt? Injicera i registret kanske?

Har GPO`s som styr datorerna i AD men om man kör en deployment på en stand alone dator som inte ska vara med i AD av någon anledning så kan det vara trevligt att få de inställningarna med från start så man slipper sitta och ändra sådant på alla datorer man kör, brukar kunna vara allt från 5 till 30 stycken åt gången som deploy:as så att säga... (Visst, det tar bara en minut eller två per dator att sitta och klicka igenom det för att ändra men när det handlar om hundratalet ny-/ominstallationer per år så blir det snabbt mycket tid. )

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

En fråga som jag själv stötte på var om man kör en sysprep av en bärbar dator t.ex och sedan vill deploy:a ut den igen på ny hårdvara (identisk) så följer vissa saker inte med t.ex. Förutom aktiveringen osv av diverse saker så ramlar också power settings bort, någon som har något smidigt sätt att se till att power settings (alltid på om AC ansluten t.ex) stannar kvar efter att man deploy:at ut en capture igen? Har förstått så mycket att man får göra ett script i slutfasen av installationen för att ändra powercfg inställningarna kanske? Eller finns det ett snyggare sätt? Injicera i registret kanske?

Har GPO`s som styr datorerna i AD men om man kör en deployment på en stand alone dator som inte ska vara med i AD av någon anledning så kan det vara trevligt att få de inställningarna med från start så man slipper sitta och ändra sådant på alla datorer man kör, brukar kunna vara allt från 5 till 30 stycken åt gången som deploy:as så att säga... (Visst, det tar bara en minut eller två per dator att sitta och klicka igenom det för att ändra men när det handlar om hundratalet ny-/ominstallationer per år så blir det snabbt mycket tid. )

Som sagt tidigare så ska man helst inte köra på fysiska maskiner som innehåller mängder med saker man inte vill ha med...

Du kan köra en command line med powercfg för att ändra det du vill, eller om det är mycket så skriv en batch-fil eller ett skript.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Som sagt tidigare så ska man helst inte köra på fysiska maskiner som innehåller mängder med saker man inte vill ha med...

Du kan köra en command line med powercfg för att ändra det du vill, eller om det är mycket så skriv en batch-fil eller ett skript.

Förstod inte riktigt nu, vill ju ha med allt från datorn till de andra. Gör ju en master så att säga av en dator där jag installerar allt som ska finnas på den. (Programvaror som datorerna ska ha) Sedan kör jag en capture på den och sedan läggs den ut på alla andra datorer som ska se likadana ut. (Kursdatorer t.ex som är förinstallerade inför varje kurs som ska ha specifika programvaror vid olika tillfällen..)

Förstod inte riktigt vad det ska bli bättre av att inte ha det på en fysisk maskin. Jag är långt ifrån någon expert på WDS/MDT osv, har bara knåpat ihop allt själv så har säkert mycket som kan förbättras om man säger så.

Visa signatur

Gammal dator och många servrar.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thex:

MDT är kul så jag hoppar in i leken

Vad exakt är det du vill göra @tcntad? Jag förstår inte riktigt vad du vill göra och vad du redan har gjort.

MDT verkar riktigt kul:)

Jag har först och främst skapat en referens task sequence som guiden på första sidan beskriver samt deployat/fångat den.
Denna TS innehåller exempelvis Office, Skype och Visual C++ Redists.
Låt säga att den heter W10x64ProRef.

Detta fungerar klockrent. När virtuella maskinen starta om finns ett Administratörskonto.

Jag skapar sedan en ny TS (Install W10 x64 Pro) som använder sig av denna capture (W10x64ProRef.wim)
Det vill jag är att deploya den med andra program samt drivrutiner för min dator och fånga den till tcntadpc.wim

Väljer jag just "capture" i LiteTouch så får jag problemet jag nämnde ovan, den har ingen användare/OOBE/nada.
Väljer jag "sysprep" i LiteTouch så startar den om och jag får upp en tom ruta kallad wizard.hta. Inget händer alls. Ingen sysprep exekveras.

Edit: Antar att jag ska välja "prepare to capture" i Litetouch och sedan göra en ny TS med sysprep/capture?

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Förstod inte riktigt nu, vill ju ha med allt från datorn till de andra. Gör ju en master så att säga av en dator där jag installerar allt som ska finnas på den. (Programvaror som datorerna ska ha) Sedan kör jag en capture på den och sedan läggs den ut på alla andra datorer som ska se likadana ut. (Kursdatorer t.ex som är förinstallerade inför varje kurs som ska ha specifika programvaror vid olika tillfällen..)

Förstod inte riktigt vad det ska bli bättre av att inte ha det på en fysisk maskin. Jag är långt ifrån någon expert på WDS/MDT osv, har bara knåpat ihop allt själv så har säkert mycket som kan förbättras om man säger så.

Det du vill göra är att klona en dator, vilket inte riktigt är tanken med MDT. Det korrekta (ska man vara petig finns väl inget korrekt) sättet att använda MDT är att:

1. Skapa en referens-image där du installerar valfri version av Windows, VCredisterna, .Net och ev. något mer som alla ska ha och som (i mitt tycke) inte är en fristående applikation. IE är däremot OK. Ut får du alltså en wim-fil. Detta ska göras på en VM för att få en så ren image det går.

2. Du använder din referens-image för att bygga en TS där du efter imagen är pålagd installerar applikationer och gör andra förändringar.

3. Om man ska göra själva installationsförfarandet så smidigt som möjligt (helst helt unattended) så ska man använda sig av MDT-databasen där du kan kontrollera vilken dator som ska ha vad baserat på t.ex. olika kurser. Ett exempel:

Kurs A ska ha applikationerna Adobe Reader, Office och Notepad++. OS ska vara Win 7.
Kurs B ska ha applikationerna VMware Player och Visual Studio. OS ska vara Win 10.

I MDT-databasen skapar du en roll som heter Kurs A och en som heter Kurs B. Till rollen Kurs A tilldelar du applikationerna (måste redan ligga upplagda) Adobe Reader, Office och Notepad++. Du sätter att även i rollen att den ska köra din TS för Win 7.
Till rollen Kurs B tilldelar du VMware Player och Visual Studio och väljer din TS för Win 10.¨

Behöver du installera om maskinerna för en annan kurs så går du in i MDT-databasen och byter roll på dem, sedan är det bara att rulla om dina maskiner.

Tillsammans med en gäng andra inställningar i antingen Customsettings.ini eller i MDT-databasen kan du få en helt unattended-installation där du endast måste PXE-boota, sen sköter det sig självt.

Det går givetvis att lösa utan MDT-databasen också, men det är den mest flexibla lösningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jag har först och främst skapat en referens task sequence som guiden på första sidan beskriver samt deployat/fångat den.

Detta fungerar klockrent. När virtuella maskinen starta om finns ett Administratörskonto.

Jag skapar sedan en ny TS (Install W10 x64 Pro) som använder sig av denna capture (W10x64ProRef.wim)
Det vill jag är att deploya den med andra program samt drivrutiner för min dator och fånga den till tcntadpc.wim

Väljer jag just "capture" i LiteTouch så får jag problemet jag nämnde ovan, den har ingen användare/OOBE/nada.
Väljer jag "sysprep" i LiteTouch så startar den om och jag får upp en tom ruta kallad wizard.hta. Inget händer alls. Ingen sysprep exekveras.

Edit: Antar att jag ska välja "prepare to capture" i Litetouch och sedan göra en ny TS med sysprep/capture?

Jag förstår inte riktigt vitsen med att göra en "capture på en capture". Lägg in dina program direkt istället, drivrutiner däremot är nog bättre om du lägger på i samband med att du deployar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Hej!

Jag tror att du tanker lite fel nu!

1. Skapa en WIM.
2. Använd den WIM för att Installera Windows. Du skall alltså inte göra en capture IGEN med drivers och appar utan du skall bara installera Windows samt installera program och drivers.

Varje gang du kör sysprepp så tar alla generella Windows inställningar bort.

"Sysprep provides the following benefits:
• Removes system-specific data from Windows. Sysprep can remove all system-specific information from an installed Windows image, including the computer security identifier (SID). The Windows installation can then be captured and installed throughout an organization.

• Configures Windows to boot to Audit mode. Audit mode enables you to install third-party applications and device drivers, as well as to test the functionality of the computer.

• Configures Windows to boot to Windows Welcome. Configures a Windows installation to boot to Windows Welcome the next time the computer starts. In general, you configure a system to boot to Windows Welcome immediately before delivering the computer to a customer.

• Resets Windows Product Activation. Sysprep can reset Windows Product Activation up to three times.
"

Så det du vill göra är att anpassa din Installation att göra detta istället , installera program och drivrutiner och göra andra anpassningar, du skall alltså INTE göra en capture igen

"Det vill jag är att deploya den med andra program samt drivrutiner för min dator och fånga den till tcntadpc.wim" Detta är då inte ett optimalt sätt att jobba med MDT , det är som sagt lättare att bara Installera Windows och lägga till Applikationer och Drivers I sekvensen. Detta gör ju att du kan använda denna INstallations sekvens till flera modeller och ha olika drivrutinspaket osv till alla modeller.

Kul att fler deltar I konversationen!

Här är en bra guide för att hantera drivers. "Scenario #3 – Total Control" är snyggast tycker jag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

precis vad jag har letat efter! detta ska ordnas omgående! mucho gracias!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av devour:

Hej!

Det går att göra så absolut men det är inte rekommenderat eller om du vill byta datormodell tex så använder du samma WIM fil för det så kommer det att sluta I bluesreen eller annat eftersom du få får med drivers och andra specefika inställingar för just den hårdvaran som du har gjort din capture på.

Det är istället batter att göra en build and capture på en virtuell maskin så att du får en så ren Windows WIM Fil som möjligt så att vi sedan kan anpassa denna installation per modell eller som det star I tidigare inlägg per roll.

Det jag tycker du skall göra är att först skapa en uppdaterad Windows image. Sedan skapa programmen också I MDT då blir dessa valbara när du installerar en dator så du behöver inte trycka på allt om du inte vill.

Sen som jag länkade I inlägget åvan, sätt drivrutiner per modell

I längden kommer du vinna på att lära dig att jobba på detta sätt istället.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Pelle kul! skriv I tråden om du stöter på problem

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Oneone:

Hej!

Jag tror att du tanker lite fel nu!

Så det du vill göra är att anpassa din Installation att göra detta istället , installera program och drivrutiner och göra andra anpassningar, du skall alltså INTE göra en capture igen

"Det vill jag är att deploya den med andra program samt drivrutiner för min dator och fånga den till tcntadpc.wim" Detta är då inte ett optimalt sätt att jobba med MDT , det är som sagt lättare att bara Installera Windows och lägga till Applikationer och Drivers I sekvensen. Detta gör ju att du kan använda denna INstallations sekvens till flera modeller och ha olika drivrutinspaket osv till alla modeller.

Kul att fler deltar I konversationen!

Här är en bra guide för att hantera drivers. "Scenario #3 – Total Control" är snyggast tycker jag

Jo jag vet hur sysprep fungerar-ish. Men varför kan/får jag inte göra en capture på min dators installation och lägga till den i MDT?
Jag kan såklart göra allt i sekvensen men då skulle jag vilja automatisera allt istället. Alltså att jag väljer en TS och den väljer de program/drivare/allt annat jag vill helt automatiskt och kör sysprep till OOBE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

@Pelle kul! skriv I tråden om du stöter på problem

Förstår jag detta rätt, så skall jag alltså sätta upp en hyper-v maskin på min ena server där jag installerar windows10 som jag vill deploya, och i den installationen installerar jag Microsoft Deployment Toolkit 8443 och Windows ADK 10 1607 och fortsätter med din tutorial därifrån? jag har sovit 14h inatt så min hjärna är som potatismos just nu...

Visa signatur

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Pelle:

Förstår jag detta rätt, så skall jag alltså sätta upp en hyper-v maskin på min ena server där jag installerar windows10 som jag vill deploya, och i den installationen installerar jag Microsoft Deployment Toolkit 8443 och Windows ADK 10 1607 och fortsätter med din tutorial därifrån? jag har sovit 14h inatt så min hjärna är som potatismos just nu...

Installera ett OS i din virtuella maskin. I den installerar du ADK och MDT. I MDT lägger du till ett operating system du vill deploya

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thex:

Jag förstår inte riktigt vitsen med att göra en "capture på en capture". Lägg in dina program direkt istället, drivrutiner däremot är nog bättre om du lägger på i samband med att du deployar istället.

Vet att jag är omständig Bear with me please.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Installera ett OS i din virtuella maskin. I den installerar du ADK och MDT. I MDT lägger du till ett operating system du vill deploya

ah men då hänger jag med

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Det beror på , OM du har en server med Hyper-V - Installera Windows Server om du vill ha WDS alltså om du vill kunna boota dina maskiner som du installerar sen via PXE eller nätverk.

Där installerar du MDT samt ADK.

Sen skapar du en ny Virtuell maskin där du bygger din image mot din MDT , hanger du med?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Jo jag vet hur sysprep fungerar-ish. Men varför kan/får jag inte göra en capture på min dators installation och lägga till den i MDT?
Jag kan såklart göra allt i sekvensen men då skulle jag vilja automatisera allt istället. Alltså att jag väljer en TS och den väljer de program/drivare/allt annat jag vill helt automatiskt och kör sysprep till OOBE.

Men varför vill du köra sysprepp igen? Du skapar en WIM fil, sen använder du den uppdaterade WIM filen för att installera datorer, du kör alltså bara sysprepp på den första Wim filen som du använder sedan för install för att få den så generell som möjligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hur kommer jag runt detta egentligen? the source directory specified does not contain an install wim file har mountad min win 10 iso som jag drog hem idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Hur kommer jag runt detta egentligen? the source directory specified does not contain an install wim file har mountad min win 10 iso som jag drog hem idag.

Jag har också varit med om det problemet... har för mig att detta fungerade:
https://community.spiceworks.com/topic/1121623-can-t-import-w...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thex:

Jag har också varit med om det problemet... har för mig att detta fungerade:
https://community.spiceworks.com/topic/1121623-can-t-import-w...

Okej, jag förstår inte riktigt svaret där men jag ska ge det ett försök

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Hur pekar du ut den I MDT? source files? då väljer du E:\ eller D:\ själva ison inte någon mapp.

kan du ladda upp I visa medelandet? och vad du väljer innan?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

Hur pekar du ut den I MDT? source files? då väljer du E:\ eller D:\ själva ison inte någon mapp.

kan du ladda upp I visa medelandet? och vad du väljer innan?

Såhär helt enkelt:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

OKej det skall fungera bra, men ESD-ISO? vad är det för Windows version?

OM du istället väljer Custom WIM och sen e:\sources\install.wim

om du importerar den vad får du för OS?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

OKej det skall fungera bra, men ESD-ISO? vad är det för Windows version?

OM du istället väljer Custom WIM och sen e:\sources\install.wim

om du importerar den vad får du för OS?

http://www.askme4tech.com/sites/default/files/import-customos-custom-image.PNG

Jadu bra fråga, drog hem med windows media creation tools grejen... finns ingen install.wim bara en boot.wim

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jadu bra fråga, drog hem med windows media creation tools grejen... finns ingen install.wim bara en boot.wim

ahhhh okej, den ladder nog ner windows installationen när du startar den isåfall... Måste finnas en Install.wim annars kan du ej importera den. Aldrig testat med en sådan iso tyvär.

Testa att importera en annan ISO för att se om det fungerar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ahhhh okej, den ladder nog ner windows installationen när du startar den isåfall... Måste finnas en Install.wim annars kan du ej importera den. Aldrig testat med en sådan iso tyvär.

Testa att importera en annan ISO för att se om det fungerar.

aah okej, jag ska försöka hitta någon annan win10 iso då

Visa signatur