Microsofts Game Mode dyker upp i senaste testversionen av Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsofts Game Mode dyker upp i senaste testversionen av Windows 10

Enligt uppgifter kring Game Mode för Windows 10 är detta kopplat till inspelningsfunktionen Game DVR, där läget ska minimera prestandaförlusten när det körs i bakgrunden.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ja, 1% extra prestanda.

Visa signatur

Jag är inte blek, jag är Nerdchic.

Permalänk
Inaktiv

Nice, Jag tar extra fps gratis alla dagar i veckan, om de e så 1 fps så np!

Permalänk
Master of Overkill

game mode är skit bra för folk som inte koll på sitt OS

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conditioned:

Ja, 1% extra prestanda.

Hur kan det vara så att 1% extra prestanda är en axelryckning men 1% prestandaförlust blir det ett herrans liv om?

Jag tycker arr det är bra på alla sätt om de kan optimera så att det går att klämma ut mer prestanda ur befintliga system. Sen om det är 1% eller 10% är sekundärt för mig. Det viktiga är att det går åt rätt håll.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Pcgamesn's beskrivning låter ju något underlig... varför skulle MS lägga till en knapp som optimerar Game DVR funktionen? Om det är allt den gör finns det ju ingen mening med att ge användaren kontroll att slå av den överhuvudtaget.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cimlite:

Pcgamesn's beskrivning låter ju något underlig... varför skulle MS lägga till en knapp som optimerar Game DVR funktionen? Om det är allt den gör finns det ju ingen mening med att ge användaren kontroll att slå av den överhuvudtaget.

Vi vet inte 100% vad knappen gör ännu. Den stänger nog ner massa windows funktioner som folk använder som drar ner fps.

Permalänk
Medlem

Visste inte heller, mer än att man skulle stänga av skiten eftersom den bråkade med fps'en i overwatch.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Visste inte heller, mer än att man skulle stänga av skiten eftersom den bråkade med fps'en i overwatch.

Hur stänger man av? Jag har lokalt konto, går det då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silcan:

Hur stänger man av? Jag har lokalt konto, går det då?

Tryck upp startmenyn, sök på "xbox" och i den finns en flik med dvr som man kan stänga av.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Citat:

Game DVR har på prestandan när detta körs i bakgrunden. Utöver detta menar PCGamesN att läget inte har någon ytterligare funktionalitet, och kommer inte ens att dyka upp om användaren väljer att avaktivera

Hur var det med stämning om Iexplorer?
Läge att stämma dem igen för att utnyttja å skapa monopol.
För det första så jag som användare väljer SJÄLV va fan jag vill köra å ska inte behöva stänga av 100´tals saker som är rent j*vla skit eller bara för att jag inte behöver det.
Sen för de andra så hur blir det moster Agda´s dator nu, kommer den att vara lika bra efter ha blivit påtvingad massa skit som hon aldrig kommer att använda?

Microsoft ni kan gå å skita ner er. Tillverka OS men kräv för fan inte att användare ska tvingas på saker åt höger å vänster.
Vill ni ge er i kast på spelmarknaden så sälj in det utanför operativet då.
Å vars blev det av med DX12 som ni lovade till W7?
Ne just ja, det enda som var lockande till den stora skaran så de drog ni tillbaka.
Men vi ser ju vinsten av all eran f*rb*nn*de bloatware.
Kan ju inte säga att det låter bättre att spelutvecklare går ut å varnar för att ni tänker sätta käppar i hjulet för konkurrenter "steam".
Men fortsätt det gör det bara lättare å sluta vara beroende av er å erat monopol!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Så de ska ge DX samma möjligheter som Vulcan har? Hur ska de se till att inte maligning kod körs på grafikkortet. Det var ju en av anledningarna till at dierctex ens finns, att det är en abstraktion som skulle vara säker.... (lol)

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Skrivet av Silcan:

Hur stänger man av? Jag har lokalt konto, går det då?

Om du har lokalt konto så vill du säkert som mig inte ens logga in i xbox appen.
Följ instuktionerna nedan så stänger du av den utan att behöva det.

How to turn off Xbox DVR through the Registry Editor
If you do not have an Xbox account and are not signed into the Xbox App you can disable Xbox DVR by using the Registry Editor.
Note: This process is more advanced and is not recommended for novice users.
Open Registry Editor (Run > regedit)
Navigate to HKEY_CURRENT_USER\System\GameConfigStore
Set the value of DWORD "GameDVR_Enabled" to 0
Go to HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\
Create key "GameDVR".
Create DWORD 32bit called "AllowGameDVR" and set to 0
Restart your computer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SkalmanBC:

Om du har lokalt konto så vill du säkert som mig inte ens logga in i xbox appen.
Följ instuktionerna nedan så stänger du av den utan att behöva det.

How to turn off Xbox DVR through the Registry Editor
If you do not have an Xbox account and are not signed into the Xbox App you can disable Xbox DVR by using the Registry Editor.
Note: This process is more advanced and is not recommended for novice users.
Open Registry Editor (Run > regedit)
Navigate to HKEY_CURRENT_USER\System\GameConfigStore
Set the value of DWORD "GameDVR_Enabled" to 0
Go to HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\
Create key "GameDVR".
Create DWORD 32bit called "AllowGameDVR" and set to 0
Restart your computer.

Sweet. Funkade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Hur var det med stämning om Iexplorer?
Läge att stämma dem igen för att utnyttja å skapa monopol.
För det första så jag som användare väljer SJÄLV va fan jag vill köra å ska inte behöva stänga av 100´tals saker som är rent j*vla skit eller bara för att jag inte behöver det.
Sen för de andra så hur blir det moster Agda´s dator nu, kommer den att vara lika bra efter ha blivit påtvingad massa skit som hon aldrig kommer att använda?

Microsoft ni kan gå å skita ner er. Tillverka OS men kräv för fan inte att användare ska tvingas på saker åt höger å vänster.
Vill ni ge er i kast på spelmarknaden så sälj in det utanför operativet då.
Å vars blev det av med DX12 som ni lovade till W7?
Ne just ja, det enda som var lockande till den stora skaran så de drog ni tillbaka.
Men vi ser ju vinsten av all eran f*rb*nn*de bloatware.
Kan ju inte säga att det låter bättre att spelutvecklare går ut å varnar för att ni tänker sätta käppar i hjulet för konkurrenter "steam".
Men fortsätt det gör det bara lättare å sluta vara beroende av er å erat monopol!

Windows börjar bli så bloatat att man lägger in mer bloat för att avaktivera bloat för spela.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Hur var det med stämning om Iexplorer?
Läge att stämma dem igen för att utnyttja å skapa monopol.
För det första så jag som användare väljer SJÄLV va fan jag vill köra å ska inte behöva stänga av 100´tals saker som är rent j*vla skit eller bara för att jag inte behöver det.
Sen för de andra så hur blir det moster Agda´s dator nu, kommer den att vara lika bra efter ha blivit påtvingad massa skit som hon aldrig kommer att använda?

Microsoft ni kan gå å skita ner er. Tillverka OS men kräv för fan inte att användare ska tvingas på saker åt höger å vänster.
Vill ni ge er i kast på spelmarknaden så sälj in det utanför operativet då.
Å vars blev det av med DX12 som ni lovade till W7?
Ne just ja, det enda som var lockande till den stora skaran så de drog ni tillbaka.
Men vi ser ju vinsten av all eran f*rb*nn*de bloatware.
Kan ju inte säga att det låter bättre att spelutvecklare går ut å varnar för att ni tänker sätta käppar i hjulet för konkurrenter "steam".
Men fortsätt det gör det bara lättare å sluta vara beroende av er å erat monopol!

Jösses. Skaffa linux eller windows 7 och sluta uppdatera så slipper du nyheter i ditt OS.. Tror inte Agda lider speciellt mycket av saker hon inte ens vet finns.. Kör själv windows 10 med automatiska uppdaterar, förstår inte vad det är MS slänger på dig. Jag startar datorn, tomt skrivbord och märker inget som bloatar mitt OS. Men sedan läser jag inte mig till allt skit dom lägger till för jag inte märker nåt😀

Du kan ju avinstallera windows när du vill☺

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Jösses. Skaffa linux eller windows 7.. Tror inte Agda lider speciellt mycket av saker hon inte ens vet finns..

Har W7 på spelburken, 2012 på servrarna.
Är det rätt att Agda ska få mindre utrymme på HDD samt slöare dator?
Finns så mycket som talar imot W10.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aholman:

Jösses. Skaffa linux eller windows 7 och sluta uppdatera så slipper du nyheter i ditt OS.. Tror inte Agda lider speciellt mycket av saker hon inte ens vet finns.. Kör själv windows 10 med automatiska uppdaterar, förstår inte vad det är MS slänger på dig. Jag startar datorn, tomt skrivbord och märker inget som bloatar mitt OS. Men sedan läser jag inte mig till allt skit dom lägger till för jag inte märker nåt😀

Du kan ju avinstallera windows när du vill☺

Skickades från m.sweclockers.com

nyare moderkort har bara support för windows 10 och vissa gpuer
http://www.sweclockers.com/nyhet/23262-microsoft-windows-7-ar...

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doctor9:

nyare moderkort har bara support för windows 10 och vissa gpuer
http://www.sweclockers.com/nyhet/23262-microsoft-windows-7-ar...

Han mena nog mer att om du nu hatar det så mycke, vafan använder du det då för? Finns alternativ. Så byt eller sluta gråta för ingen gillar gnäll.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Han mena nog mer att om du nu hatar det så mycke, vafan använder du det då för? Finns alternativ. Så byt eller sluta gråta för ingen gillar gnäll.

Skickades från m.sweclockers.com

du får nog ta och läsa om

Visa signatur

CPU: i7 9700k GHz |GPU:GTX 2070 ROG |Moderkort: ASUS ROG Strix Z390-F |Kylning: Corsair H115i PRO |RAM: Corsair ddr4 32GB 3000 mhz |SSD:m.2 90 evo plus |OS: windows 10 Pro
Online:| Overwatch(master) | CS:GO | APEX | VR-SPEL | PUBG |
Bredband | Fraktfritt Inet | hemsida| swec bb-koder

Permalänk
Skrivet av Bloopy:

Hur var det med stämning om Iexplorer?
Läge att stämma dem igen för att utnyttja å skapa monopol.
För det första så jag som användare väljer SJÄLV va fan jag vill köra å ska inte behöva stänga av 100´tals saker som är rent j*vla skit eller bara för att jag inte behöver det.
Sen för de andra så hur blir det moster Agda´s dator nu, kommer den att vara lika bra efter ha blivit påtvingad massa skit som hon aldrig kommer att använda?

Microsoft ni kan gå å skita ner er. Tillverka OS men kräv för fan inte att användare ska tvingas på saker åt höger å vänster.
Vill ni ge er i kast på spelmarknaden så sälj in det utanför operativet då.
Å vars blev det av med DX12 som ni lovade till W7?
Ne just ja, det enda som var lockande till den stora skaran så de drog ni tillbaka.
Men vi ser ju vinsten av all eran f*rb*nn*de bloatware.
Kan ju inte säga att det låter bättre att spelutvecklare går ut å varnar för att ni tänker sätta käppar i hjulet för konkurrenter "steam".
Men fortsätt det gör det bara lättare å sluta vara beroende av er å erat monopol!

Jag kan hålla med om att en del nya funktioner i Windows känns rätt meningslösa för egen del. Det finns alltid de som använder dem och som idag sitter överlyckliga över att det kommer -- jag är inte en av dem.

Däremot så har jag inget emot att man som utvecklare av ett OS (i detta fallet ett av de mer använda i världen) bakar in mer funktionalitet i operativet direkt. Utan förändringar och framsteg så kommer utvecklingen stagnera, och ur Microsofts perspektiv så kommer de raskt att bli omsprungna av plutteföretag som Apple, Google, Amazon osv. De måste fortsätta komma med nya funktioner som är bra för en del människor, även om långt ifrån alla använder det. T.ex., har du nytta av skärmläsaren? Förstoringsglaset? Det är funktioner som funnits ett tag för att hjälpa en viss typ av människor, men visst tusan kan även moster Agda komma åt shift-tangenten 5 gånger i rad utan att veta vad som händer. Likadant så kommer en del nya funktioner kanske att försämra prestandan -- även om W10 överlag är helt ok resurskrävande enligt mig -- och det är väl så utvecklingen har varit och kommer vara. På gott och ont.

Jag hade klarat mig utan Game Mode själv, men jag välkomnar förbättringar på alla håll. En dag kanske jag till och med testar funktionen, men tills dess så kommer den för mig att vara osynlig. Liksom den kommer vara för moster Agda, och hon lär inte heller märka någon nedgång i prestanda; det är snarare den aldrig formaterade eller defragmenterade mekaniska disken som gör datorn långsam.

EDIT: Om du vill whine:a på bloat och mjukvara med dålig prestanda, då pratar vi om Lenovo, HP, Dell m.fl. Där snackar vi bloat.

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem

Med tanke på att MS är så luddiga och inte säger något konkret så är min gissning att Game Mode i praktiken inte gör någon skillnad alls (om man nu inte kör Game DVR). Annars skulle de skryta om det.

Men visst, det kan ju komma verkliga förbättringar i framtida versioner.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Med tanke på att MS är så luddiga och inte säger något konkret så är min gissning att Game Mode i praktiken inte gör någon skillnad alls (om man nu inte kör Game DVR). Annars skulle de skryta om det.

Men visst, det kan ju komma verkliga förbättringar i framtida versioner.

Jag tycker tanken är bra. Skala av bakgrundsprocesser som drar onödigt med resurser när man spelar.

Man kan ju tänka sig att även 3e parts program (java update etc) skulle kunna pausas.

Har potential att göra skillnad framförallt på svagare datorer och laptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Jag tycker tanken är bra. Skala av bakgrundsprocesser som drar onödigt med resurser när man spelar.

Man kan ju tänka sig att även 3e parts program (java update etc) skulle kunna pausas.

Har potential att göra skillnad framförallt på svagare datorer och laptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut, tanken är god och jag har då och då funderat på att testa någon av tredjepartsprogrammen (minns tyvärr inte namnet på en enda) som ska åstadkomma just detta, men jag har låtit bli för att slippa eventuella oönskade sidoeffekter (krascher, låsningar etc).

Game Mode, om det i framtiden kommer att fungera som man kan tänka sig, borde rimligen vara mindre problembenäget än tredjepartsprogram då MS åtminstone har koll på vilka av deras egna tjänster som problemfritt kan pausas/stoppas.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddaniel91:

T.ex., har du nytta av skärmläsaren? Förstoringsglaset? Det är funktioner som funnits ett tag för att hjälpa en viss typ av människor, men visst tusan kan även moster Agda komma åt shift-tangenten 5 gånger i rad utan att veta vad som händer. Likadant så kommer en del nya funktioner kanske att försämra prestandan -- även om W10 överlag är helt ok resurskrävande enligt mig -- och det är väl så utvecklingen har varit och kommer vara. På gott och ont.

Hur många har inte stängt av denna funktion?
Ska vi verkligen ha nya funktioner på per default.
Jag är helt inne på det du säger med, en sak att införa nytt, annat att kräva.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Stänga av bakgrundsprocesser som tar prestanda när man spelar? Kan man inte kanske ALLTID ha dessa bakgrundsprocesser avstängda? Vad gör ens dessa så kallade bakgrundsprocesser? /tinfoil

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte poängen och vad som kommer att påverkas.
Woopdifuckingdoo äntligen ytterligare bloatprogramvara för att göra film av sitt spelande?

Visa signatur

11600K@5.1 GHz + 32GB Corsair Vengeance RGB PRO 3200@3400 MHz + MSI RTX 2080 Super Gaming X Trio +
WDC Blue SN550 1TB + Black OEM SN730 500GB + Kingston A1000 480GB + A2000 500GB + NV2 1TB + 2TB R10 + RGB most of THE THINGS! + Corsair 4000D Airflow + 2*ZyXEL NSA326 2*3TB @ R1 + Netgear RN2100 4*3TB @ R10 + RN204 4*4TB @ R5 + Synology DS216j 2*4TB @ SHR R1 + DS418 4*8TB @ SHR R6
| tmp: R5 3600@4.2 GHz + 32GB 2666@3066MHz + 1060 6GB@2100/4500MHz + 1 TB NV2 & 512GB SN730

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkiii:

Jag tycker tanken är bra. Skala av bakgrundsprocesser som drar onödigt med resurser när man spelar.

Man kan ju tänka sig att även 3e parts program (java update etc) skulle kunna pausas.

Har potential att göra skillnad framförallt på svagare datorer och laptops.

Skickades från m.sweclockers.com

Handlar det om flera processer som konstant ligger på säg 10% CPU-tid vardera kan jag köpa det ... men det finns inga såna i Windows. Installation av uppdateringar och malware-sökning är väl det som faktiskt använder CPU-tid, märkbart. Inte i Windows iaf. Jag har tian hemma som jag vill ha den (utan att installara programvara som stänger av vissa funktioner), och det är ungefär samma processantal som i Win7. Tack vare att Aero inte finns är nog tian mindre krävande än sjuan.

Skillnaden kan nog, som du säger, ligga i tredjepartsprogramvara, och för människor som kanske inte hänger på såna här forum särskilt mycket och inte har så bra koll. Om MS kunde skapa ett typ minimiläge skulle det vara rätt najs. Problemet är bara att människor definitivt skulle lämna datorn i detta läge, så de måste baka in saker som automatiska uppdateringar, AV och sådant som faktiskt tar processortid ändå. Vissa saker, t ex indexering, skulle kunna stängas av dock. Intressant i vilket fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Så de ska ge DX samma möjligheter som Vulcan har? Hur ska de se till att inte maligning kod körs på grafikkortet. Det var ju en av anledningarna till at dierctex ens finns, att det är en abstraktion som skulle vara säker.... (lol)

Mycket anti-MS i vissa trådar... har ni inget konstruktivt att komma med?

Personligen, för att komma tillbaka till ämnet, så kommer jag att vänta med at uttala mig (både +/-j tills jag funktion är specad, släppt och jag hunnit att pratiskt testa nyttan med den.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/