Trasig projje lampa, ny funkar inte. Är det kört?

Permalänk
Medlem

Trasig projje lampa, ny funkar inte. Är det kört?

Hej,
För ett tag sen small det i min gamla trotjänare Optoma HD65. Den har tjänat mig väl i säkert 10 år utan strul eller trasig lampa. Men nu small den som sagt. Funderade på att köpa en ny full hd, men ville testa att köpa en ny lampa först. Beställde en från Aliexpress (originallampa enl uppgift) och idag kom den.

Monterade den, kopplade in och startade upp. Tänkte att det var 50% chans att den skulle kicka igång. Tyvärr drog den bara igång fläkten, men inget livstecken från lampan/linsen
Efter en kort stund stängdes den av och lamp-lampan lyser rött.

Är det över nu?
/Biggis

Permalänk
Medlem

Kanske nån säkring som gick i projen i samband med att lampan gick?

Permalänk
Medlem

@s0sdaf: ja, nåt i den stilen är min gissning. Jag har dock aldrig fibblat med sånt här, då det var min första projje. Läste nånstans att en orsak till att lampan small skulle kunna vara att nån annan komponent pajjat. Specifikt att HD65s nätdel(?) var en vanlig bov i dramat.

Jaja, it had a good run. Blir kul att spana vidare efter en ny Lutar åt en BenQ W1110s eller en W2000.

Permalänk
Avstängd

När min projje började klaga om att lampan behövde bytas, för att senare börja flimmra i ljusstyrka så beställde jag en kina-lampa från ebay. Den lampan fungerade inte alls, bytte tillbaks till gamla lampan så fungerar den gamla fast med flimmer.

Så lita inte på kinalampor, speciellt inte om de nån gång under resan runt jorden varit i kontakt med Postnord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Biggis:

@s0sdaf: ja, nåt i den stilen är min gissning. Jag har dock aldrig fibblat med sånt här, då det var min första projje. Läste nånstans att en orsak till att lampan small skulle kunna vara att nån annan komponent pajjat. Specifikt att HD65s nätdel(?) var en vanlig bov i dramat.

Jaja, it had a good run. Blir kul att spana vidare efter en ny Lutar åt en BenQ W1110s eller en W2000.

Så kan det absolut vara. Jag skulle iallafall ha plockat ur och testat säkringen (om det nu finns någon sådan) med en multimeter, eller om du inte har en sådan kan du bara prova att byta säkringen (dom är inte särskilt dyra ändå).

Permalänk
Medlem

Nu har jag ingen aning hur din lampa ser ut. Börja med att mäta lampan med en multimeter. Vad det än är för typ av lampa så bör ju oändligt motstånd = i sönder. Högt motstånd = hel?

Visa signatur

Nyfikenhet = Kunskapens Fader
Repetition = Kunskapen Moder

Permalänk
Bildexpert 📺

Det kan vara ballasten i projektorn som är slut = skrot i detta läge med en så gammal produkt. Kinalampan kanske mycket väl fungerar, bara den matas av en tillräckligt frisk nivå av likström.

Permalänk
Medlem

IT'S ALIVE!

Jag testade att plocka ut "lamplådan" för att kolla efter ev säkring eller annat säkringspigg (som jag läste om på ett engelskt forum). Hittade inget, men tänkte ge den en sista chans... då startade den faktiskt upp!!

Får se hur länge den håller, 10 år till eller några timmar (om nån annan komponent är risig).

Tack för era svar.