Läkarrecept förnyelse, katastrof?

Permalänk
Medlem

Har liknande problem, körde med Imovane en gång i veckan i typ 3 år, inga problem... fick ny läkare, nu måste jag boka ett möte varje gång jag ska ha förnyelse... Ringde och skällde ut dom och nu får jag lov o ta ut 30 tabletter var 3e månad... sigh xD

Permalänk
Medlem

Vårdcentraler får pengar per patient och per besök.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Kan förnya mediciner via telefonisten. om det inte är beroende framkallande då måste läkaren skriva ut men då via telefon kontakt eller besök.

Var på Vårdcentralen idag. Och det kostar tydligen inte efter års skiftet att gå till vårdcentralen.
Hon trodde oxå recpet förnyelse via telefon oxå var borttaget men var ej hundra på det.

Så Det är bara boka akut tid till VC 07.00 på vardagarna. om du/ni det inte kan vänta på inbokad teletid eller planerat besök.

Visa signatur

Dator1:13900ks, H115i+NF-A14, Msi 790 P pro ,32Gb 6400mhz ,Asus 4080 16gb Tuf gaming, Asus 1000w atx3.0 , Acer 27" Predator XB273UNX, Fractal XL R2,Steelseries Pro Tkl +Logitech G Pro x Superlight, Sennheiser HD599 + iFi zen dac, Rode nt-usb, Stol Rh logic 400 xl elite Dator2:10900k, H110, Asus Z490 p, 32Gb 3800mhz, Evga 1080, HX850I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M,Evga 1080, Epos H3+GSX300, Xtrfy K4+M4. Dator3 8700@4.6Ghz, H100I, Asus PG278Q,16Gb, NZXT 530,CM G650M, Asus VG278, logitech g933, Evga 1060 6gb.

Permalänk
Medlem

Folk verkar leva i tron att det är någon sorts mänsklig rättighet att få de läkemedel man önskar utskrivna bara sådär. Oroväckande... Att man stått på ett särskilt läkemedel länge betyder då rakt inte att man ska göra det för alltid.

Permalänk
Inaktiv

Lagen är för att minska risken för missbruk/ redan pågående missbruk samt minska att receptbelagda läkemedel inte sälj vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sprawler:

Folk verkar leva i tron att det är någon sorts mänsklig rättighet att få de läkemedel man önskar utskrivna bara sådär. Oroväckande... Att man stått på ett särskilt läkemedel länge betyder då rakt inte att man ska göra det för alltid.

Jag trycker det är oroväckande att någon annan ska bestämma vad som funkar för en själv, om man har en medicin som har funkat i massa år och sedan inte ska få ut den pga att en läkare inte tycker att du ska få ut det vad tror du följden blir?? personen i fråga kommer ju må sämre kanske ta till olagliga preparat... Klar att man ska få välja medicin själv, dock inte hur mycket som helst! det är iaf min åsikt.

vad tycker du man ska göra då??

// piteraq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Piteraq:

Jag trycker det är oroväckande att någon annan ska bestämma vad som funkar för en själv, om man har en medicin som har funkat i massa år och sedan inte ska få ut den pga att en läkare inte tycker att du ska få ut det vad tror du följden blir?? personen i fråga kommer ju må sämre kanske ta till olagliga preparat... Klar att man ska få välja medicin själv, dock inte hur mycket som helst! det är iaf min åsikt.

vad tycker du man ska göra då??

// piteraq.

Jag tycker att man ska ha en diskussion med sin läkare. Förhoppningsvis kommer man överens, men det slutliga beslutet ska alltid ligga hos läkaren och så måste det vara. Även om (särskilt om) en patient har haft ett läkemedel länge är det inget som säger att behandlingen är rätt. Läkemedelsbehandling måste ständigt utvärderas och övervägas. Många läkemedel, som tex Imovane som omnämnts ovan, är för övrigt inte avsedda för långtidsadministration. Man får man snarare motsatt effekt av långtidsbehandling. Att någon väljer att ta till olagliga preparat tycker jag snarare bevisar att behandlingen varit tvivelaktig. Man har alltid ett val och ett eget ansvar, det är inte läkarens fel att en patient köper illegala läkemedel.

Permalänk
Medlem

När jag arbetade på vårdcentral för några år sedan skrevs massor av telefonrecept, ersättningen för VC var kanske 70-80 kr. Ersättningen till VC för ett läkarbesök var ca 500 kr. Därefter har man från politiskt håll sänkt ersättningarna till vårdcentralerna åtminstone här i Stockholm så att man får lägre och lägre ersättningar vilket gör att många dras med svåra ekonomiska problem. Detta gäller både offentliga och privata vårdcentraler, dock täcker ju landstinget upp underskott i offentliga medan privata helt enkelt får gå i konkurs. Jag gissar att det där är ett led i att försöka få in pengar på annat sätt (omvandla ett telefonrecept till ett läkarbesök) för att få ihop ekonomin och inte gå i konkurs pga idiotiska politiska ersättningsförändringar som görs varje år.