Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

HDMI & USB över Ethernet

För drygt två år sedan efterfrågade jag HDMI via CAT5/6 med patchpanel? och resultatet blev extremt lyckat då jag kunde splita mitt xbox one output och visa detta både i vardagsrummet samt sängkammaren.

Nu har jag ett snarligt men lite mer komplext behov. Det är nämligen så att jag funderar på att skaffa en Vive och istället för att spela i datorrummet på bara 1,5m x 2,5m spelyta så vill jag istället använda detta i vardags rummet där jag kan få 2,5m x 5m eller om jag flyttar soffbordet hela 3,5m x 5m.

Problemet är att datorn i datorrummet är ca 10-15 meter från vardagsrummet. Så därför undrar jag om jag kan använda samma lösningen igen. Jag vet att det finns HDMI via ethernet, samt att det finns USB över ethernet dock är mitt krav att detta måste gå över samma kabel, och endast en cat6 kabel då jag i datorummet enbart har två uttag och ett används redan för internet.

Så någon som känner till en dosa som stödjer följande

  1. HDMI 4K @ 60 hz

  2. USB 2.0 (gärna 3.0)

  3. Enbart en CAT6 kabel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

För drygt två år sedan efterfrågade jag HDMI via CAT5/6 med patchpanel? och resultatet blev extremt lyckat då jag kunde splita mitt xbox one output och visa detta både i vardagsrummet samt sängkammaren.

Nu har jag ett snarligt men lite mer komplext behov. Det är nämligen så att jag funderar på att skaffa en Vive och istället för att spela i datorrummet på bara 1,5m x 2,5m spelyta så vill jag istället använda detta i vardags rummet där jag kan få 2,5m x 5m eller om jag flyttar soffbordet hela 3,5m x 5m.

Problemet är att datorn i datorrummet är ca 10-15 meter från vardagsrummet. Så därför undrar jag om jag kan använda samma lösningen igen. Jag vet att det finns HDMI via ethernet, samt att det finns USB över ethernet dock är mitt krav att detta måste gå över samma kabel, och endast en cat6 kabel då jag i datorummet enbart har två uttag och ett används redan för internet.

Så någon som känner till en dosa som stödjer följande

  1. HDMI 4K @ 60 hz

  2. USB 2.0 (gärna 3.0)

  3. Enbart en CAT6 kabel

Spontant känns det tveksamt då bandbredden nog inte räcker för det i cat6 kabeln (utan komprimering dvs). Lär dock gå att hitta någon fiberlösning för det. Någon thunderbolt historia kanske hade funkat. Annars finns det fiber/optisk-extender, brukar vara dyrt dock.
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Spontant känns det tveksamt då bandbredden nog inte räcker för det i cat6 kabeln (utan komprimering dvs). Lär dock gå att hitta någon fiberlösning för det. Någon thunderbolt historia kanske hade funkat.
Skickades från m.sweclockers.com

Har tänkt samma sak med thunderbolt, men då kan jag lika gärna dra en aktiv HDMI & USB kabel separat, då jag inte kan använda de redan dragna kablarna.

Permalänk

Jag är också intresserad! Har du hittat någon lösning?