Sälja lägenheten för att bo i hyresrätt?

Permalänk
Medlem

Sälja lägenheten för att bo i hyresrätt?

Hej där!
Har en liten fundering kring vad jag ska göra. Kan börja med att denna idéen inte är särskilt genomtänkt, utan något jag nyligen kom på och vill bara bolla lite. Möjligt att den är fruktansvärt idiotisk.

Jag bor själv i en 3:a (bostadsrätt) som jag köpte för 1.5 år sedan, just nu säljs lägenheter med samma storlek (och brf) som ser exakt likadan ut fast i sämre skick än min för 300 000 mer än vad jag gav för min. Jag borde alltså få mellan 300-450 000 mer än vad jag gav. Vilket innebär att jag skulle sitta på mellan 500-650 000 kronor om jag sålde den + redan sparade pengar minus skatt från försäljning. Räknar med att sitta på åtminstone 600 000 iaf.

Vart vill jag komma? Jo, jag tror knappast lägenheterna kan stiga särskilt mycket i pris i dagsläget. Jag funderar på om man ska chansa och sälja lägenheten, nöja sig med en hyresrätt, minsta ränteförändringar och priset kommer sjunka rejält.

Planen: ursprungligen skulle jag ha 600 000 i räntefonder. Varje månad spar jag mellan 5-10 000 kr i fonder (cirka 7 stycken breda, relativt lågrisk högkvalitativa fonder), nu skulle jag utöka månadssparandet till cirka 30 000 kr/månad (fördela om från räntefonder till de 7 andra fonderna). Det skulle alltså ta cirka 30 månader att fördela ut dessa pengar. Dock skulle jag efter dessa 15 månader plocka ut (20 000*15/2) och börja om igen. För att försöka undvika att få slut på pengar vid en eventuellt krasch. Finns säkerligen smartare sätt att fördela ut pengarna. Dock vill man ju ha ut så mycket pengar som möjligt snabbt, annars tar det en evighet innan dessa pengar växer.

Såå... vad säger ni?

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Avstängd

Det kan fortsätta stiga mycket mer.

Vi har ett problem ingen gör något åt och massinvandring+avsaknad av nya bostäder driver knappast ner priserna heller.
Jag tror inte vi kommer se stora förändringar när det kommer till ränta på ett par år heller.

Permalänk
Medlem

En så stor krash som du resonerar om är osannolikt.
Och skulle då behöva sälja av någon anledning ska du väl antagligen flytta någonstans och då har det gått ner där med (åtminstone om du inte ska utomlands). Sen stiger det ju igen så småningom.
Låter ju som du har hyggliga marginaler för räntehöjning.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

En så stor krash som du resonerar om är osannolikt.
Och skulle då behöva sälja av någon anledning ska du väl antagligen flytta någonstans och då har det gått ner där med (åtminstone om du inte ska utomlands).
Låter ju som du har hyggliga marginaler för räntehöjning.

Absolut! Jag är inte rädd för räntehöjningar, handlar mer om att jag vill få mina pengar att växa. Snabbaste sättet är ju att sälja lägenheten, förutsatt att den inte växer mer då, men det känns verkligen osannolikt. Men vad vet jag, är inte så insatt i fastighetsbranschen 😊

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Du är medveten om att räntefonder numera ger i princip ingen avkastning alls?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Skall du ha en hyresrätt med samma standard och plats som din bostadsrätt så får du räkna med att betala flera extra tusen i månaden. Jag betalar 4500 i avgift + 2100 i ränta + 1400 i amortering. Detta är kostnader på ~6 000 men utgifter för 8 000, en liknande hyresrätt går på minst 11 000 i månaden.

Utöver detta går du minste om eventuella ytterligare ökningar på din bostadsrätt vilket är väldigt troligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Såå... vad säger ni?

Amortera istället på ditt bolån.

Vad är syftet med att få ut vinstpengarna?

Själv gjorde jag dock något liknade, hade en lägenhet som jag tröttnade på, köpte istället ett parhus längre ut från stan som inte ens kostade hälften så mycket. Vinstpengarna har åkt rakt in i sparandet med allt annat och planen är att bygga ett nytt hus med en belåningsgrad runt 50% om 5år.

Men då har jag en tydlig plan för vad jag vill göra. Tror det är viktigt. För risken är stor att du tröttnar på hyrslgh, du får betala vinstskatt och så slutar det med att du köper en annan lägenhet istället.

Ditt sparande lät väldigt ineffektivt och konstigt, varför flytta konstant runt på pengarna.

Ska man spara och få ut någon bra effekt så behöver du dels ett mål och sedan en sparhorizont. Därefter anpassar du en portfölj för detta.

Permalänk
Medlem

Det kan alltid gå upp...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tino:

Skall du ha en hyresrätt med samma standard och plats som din bostadsrätt så får du räkna med att betala flera extra tusen i månaden. Jag betalar 4500 i avgift + 2100 i ränta + 1400 i amortering. Detta är kostnader på ~6 000 men utgifter för 8 000, en liknande hyresrätt går på minst 11 000 i månaden.

Utöver detta går du minste om eventuella ytterligare ökningar på din bostadsrätt vilket är väldigt troligt.

Platsen skall inte spela någon roll i Sverige då vi ej har marknadshyror. Men det brukar vara väldigt svårt att få en hyres lgh med bra läge i de större städerna...

Visa signatur

.::i5 4670K::. .::ASUS GTX 760::. .::ASUS Z87::. .::Corsair CX 750M::. .::Corsair VENGEANCE 8GB::.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kwame:

Hej där!
Har en liten fundering kring vad jag ska göra. Kan börja med att denna idéen inte är särskilt genomtänkt, utan något jag nyligen kom på och vill bara bolla lite. Möjligt att den är fruktansvärt idiotisk.

Jag bor själv i en 3:a (bostadsrätt) som jag köpte för 1.5 år sedan, just nu säljs lägenheter med samma storlek (och brf) som ser exakt likadan ut fast i sämre skick än min för 300 000 mer än vad jag gav för min. Jag borde alltså få mellan 300-450 000 mer än vad jag gav. Vilket innebär att jag skulle sitta på mellan 500-650 000 kronor om jag sålde den + redan sparade pengar minus skatt från försäljning. Räknar med att sitta på åtminstone 600 000 iaf.

Vart vill jag komma? Jo, jag tror knappast lägenheterna kan stiga särskilt mycket i pris i dagsläget. Jag funderar på om man ska chansa och sälja lägenheten, nöja sig med en hyresrätt, minsta ränteförändringar och priset kommer sjunka rejält.

Planen: ursprungligen skulle jag ha 600 000 i räntefonder. Varje månad spar jag mellan 5-10 000 kr i fonder (cirka 7 stycken breda, relativt lågrisk högkvalitativa fonder), nu skulle jag utöka månadssparandet till cirka 30 000 kr/månad (fördela om från räntefonder till de 7 andra fonderna). Det skulle alltså ta cirka 30 månader att fördela ut dessa pengar. Dock skulle jag efter dessa 15 månader plocka ut (20 000*15/2) och börja om igen. För att försöka undvika att få slut på pengar vid en eventuellt krasch. Finns säkerligen smartare sätt att fördela ut pengarna. Dock vill man ju ha ut så mycket pengar som möjligt snabbt, annars tar det en evighet innan dessa pengar växer.

Såå... vad säger ni?

Bor i mellanstor stad och här går priserna bara upp på bostadsrätter, kommer inte på länge att byggas tillräckligt med lägenheter i Sverige för att kunna täcka bostadsbristen. Hyresrätt är bara förlust i regel. Finns få billiga bra hyresrätter. Där hyresrätter är brukar bråk och stök vara vanligt. Servicen ex värmen brukar vara dålig i hyresrätter. Dom jag känner som har sålt sin bostadsrätt och tagit hyresrätt har alla ångrat sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej där!
Har en liten fundering kring vad jag ska göra. Kan börja med att denna idéen inte är särskilt genomtänkt, utan något jag nyligen kom på och vill bara bolla lite. Möjligt att den är fruktansvärt idiotisk.

Jag bor själv i en 3:a (bostadsrätt) som jag köpte för 1.5 år sedan, just nu säljs lägenheter med samma storlek (och brf) som ser exakt likadan ut fast i sämre skick än min för 300 000 mer än vad jag gav för min. Jag borde alltså få mellan 300-450 000 mer än vad jag gav. Vilket innebär att jag skulle sitta på mellan 500-650 000 kronor om jag sålde den + redan sparade pengar minus skatt från försäljning. Räknar med att sitta på åtminstone 600 000 iaf.

Vart vill jag komma? Jo, jag tror knappast lägenheterna kan stiga särskilt mycket i pris i dagsläget. Jag funderar på om man ska chansa och sälja lägenheten, nöja sig med en hyresrätt, minsta ränteförändringar och priset kommer sjunka rejält.

Planen: ursprungligen skulle jag ha 600 000 i räntefonder. Varje månad spar jag mellan 5-10 000 kr i fonder (cirka 7 stycken breda, relativt lågrisk högkvalitativa fonder), nu skulle jag utöka månadssparandet till cirka 30 000 kr/månad (fördela om från räntefonder till de 7 andra fonderna). Det skulle alltså ta cirka 30 månader att fördela ut dessa pengar. Dock skulle jag efter dessa 15 månader plocka ut (20 000*15/2) och börja om igen. För att försöka undvika att få slut på pengar vid en eventuellt krasch. Finns säkerligen smartare sätt att fördela ut pengarna. Dock vill man ju ha ut så mycket pengar som möjligt snabbt, annars tar det en evighet innan dessa pengar växer.

Såå... vad säger ni?

Sälj absolut inte bostaden för att sätta pengarna i räntepapper!
Speciellt inte nu när regeringen börjat yra om att slopa reavinstskatten.

Om du på sikt vill göra detta bör du nog sitta ner och räkna i detalj på hur dyrt det är med hyresrätt och hur billigt det är med bostadsrätt. Räkna även på 10års sikt hur mycket du förlorar på hyresrätten och därför måste tjäna extra på de pengarna som du friger i och med försäljning. Excel online är bra för detta

Generellt är det högre standard i BRF:er, och du har större möjligheter att göra egna förändringar/förbättringar.
Något som är mer begränsat i hyresrätter.

Om du vill ha tips på hur du ska placera dina pengar så finns det oändligt många bloggar och tidningar som avhandlar ämnet.
Jag har själv sneglat lite på Rikatillsammans, men det finns nog fler bra tips att få här.

Permalänk
Medlem

Funderat på det hela också. Kom jag fram till att om man bor i en bra förening som är välskött, lågt belånade och man trivs där är det nog värt att bo kvar även fast man har lite lån/låser pengar. Det tillför mycket livskvalité att bo bra.

Sen får man väga in sin egen situation i det här; hur högt belånad är man, hur länge man tänkt sig att bo där osv. Är man fullbelånad och bara tänk bo kvar i staden nått år till så blir ju situationen en annan.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Memon:

Platsen skall inte spela någon roll i Sverige då vi ej har marknadshyror. Men det brukar vara väldigt svårt att få en hyres lgh med bra läge i de större städerna...

och alla är lika inför lagen men vi vet ju hur rika vs fattiga hanteras...

i stockholm o göteborg råder det marknadshyror indirekt, ofta genom lyxrenoveringar eller rena svartpengar

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

@kwame:

jag har faktiskt precis gjort just det. Jag sålde min tvåa som jag köpte 2012 för 550.000 för 1 275 000 nyligen
jag kommer nu att spendera kommande 1,5 år i min numera sambos något större hyresrätt (också en tvåa) i väntan på att vår gemensamt inköpta 3:a (nyproduktion) ska bli klar.

vi resonerade som såhär att jag fick 1: jävligt bra betalt nu, visst kan man få mer om något år men då är rimligtvis också vår 3:a värd mer än vad vi kommer att ge vid inflytt så fortsätter det upp är vi fortsatt med i "bostadshjulet" då vår trea har fastpris. 2: nu kunde jag sälja i lugn och ro och ta bästa möjliga pris, hade vi väntat tills det var dags att flytta "på riktigt" till vår nya lägenhet hade man fått ta vad marknaden då var beredd att betala och 3: att min bostadsrätt var 15kvm mindre än min tjejs hyresrätt (50 vs 65 m3)

jag tänker investera minst vinst ungefär såhär

30% till nya lägenheten (insats + tillval)
30% in i min befintliga aktieportfölj (avkastnignsbolag, som långsiktigt sparande)
30% cash på kontot som buffert
10% komsumption

skulle dock inte ha sålt min bostadsrätt bara för att flytta hit till min tjej om vi inte redan hade satt upp oss på ny bostadsrätt, kan man äga sin bostad tjänar man nästan alltid på det, hyresrätt är däremot alltid 100% förlustaffär.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej där!
Har en liten fundering kring vad jag ska göra. Kan börja med att denna idéen inte är särskilt genomtänkt, utan något jag nyligen kom på och vill bara bolla lite. Möjligt att den är fruktansvärt idiotisk.

Jag bor själv i en 3:a (bostadsrätt) som jag köpte för 1.5 år sedan, just nu säljs lägenheter med samma storlek (och brf) som ser exakt likadan ut fast i sämre skick än min för 300 000 mer än vad jag gav för min. Jag borde alltså få mellan 300-450 000 mer än vad jag gav. Vilket innebär att jag skulle sitta på mellan 500-650 000 kronor om jag sålde den + redan sparade pengar minus skatt från försäljning. Räknar med att sitta på åtminstone 600 000 iaf.

Vart vill jag komma? Jo, jag tror knappast lägenheterna kan stiga särskilt mycket i pris i dagsläget. Jag funderar på om man ska chansa och sälja lägenheten, nöja sig med en hyresrätt, minsta ränteförändringar och priset kommer sjunka rejält.

Planen: ursprungligen skulle jag ha 600 000 i räntefonder. Varje månad spar jag mellan 5-10 000 kr i fonder (cirka 7 stycken breda, relativt lågrisk högkvalitativa fonder), nu skulle jag utöka månadssparandet till cirka 30 000 kr/månad (fördela om från räntefonder till de 7 andra fonderna). Det skulle alltså ta cirka 30 månader att fördela ut dessa pengar. Dock skulle jag efter dessa 15 månader plocka ut (20 000*15/2) och börja om igen. För att försöka undvika att få slut på pengar vid en eventuellt krasch. Finns säkerligen smartare sätt att fördela ut pengarna. Dock vill man ju ha ut så mycket pengar som möjligt snabbt, annars tar det en evighet innan dessa pengar växer.

Såå... vad säger ni?

Beroende på vart du bor, hade jag försökt sälja lägenheten för maximal vinst och sedan flytta till en bättre lägenhet. Dvs. kanske en större och finare, i ett bättre område. Sannolikheten är större att en lägenheten till storleken större ökar i värde eller håller ett högre marknadsvärde vid ev. krash än din nuvarande... T.ex från en lägenhet i Täby till en i Gamla Stan, typ så

Hyresrätt bör du hålla dig så långt bort ifrån som möjligt.

Permalänk
Medlem

@kwame: Jag hade 11års kö poäng i linköping för 3år sedan, jag fick den inte, tog en sunkig lägenhet istället 1'a i linköping som jag fick med nöd och näppe. Köpte senare

Så kolla upp hur läget är med hyreslägenheter och vilka hyror innan kontra dina köpoäng innan du går vidare annars kanske du sitter med en dyr sunklägenhet i massa år. Man kan ju alltid ringa runt till privata hyresvärdar också iofs men läget är nog samma där bor man i en storsdad iaf så ska man vara snabbt ute och dom fina försvinner nog snabbt
Ett annat alternativ är ju vänta på raset köpa en till bostadsrätt och hyra ut din andra om brf och din ekonomi tillåter det. Sen när det går upp igen så säljer du någon av dom

Permalänk
Medlem

Bankernas 10-års ränta kan ses som en bra indikator på att bankerna med alla sina skickliga ekonomer inte tror att räntan kommer att stiga de närmaste åren.

Vågar du verkligen ställa dig på tvär mot trenden genom att anta att du har rätt och alla banker har fel?

Permalänk
Medlem

välj främst hur och vart du vill bo. kan du tänka dig lite mindre så kan månadskostnaden förbli densamma.
600 000 på fickan är ju alltid trevligt. vill du ha induktionsspis så kan man alltid skaffa det i hyresrätten också medans du ställer ner den gamla i källaren.
vill du flytta? vill du inte flytta egentligen? tak över huvudet lär du ju ha.
annars så kan du ju ta en hyresrätt för att sedan hyra ut din nuvarande lägenhet och tjäna lite mer slantar på den medans du ändå är igång. sånt är poppis nu för tiden och betalar sig bra någon desperat familj eller några studenter kanske.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ziddie:

Bankernas 10-års ränta kan ses som en bra indikator på att bankerna med alla sina skickliga ekonomer inte tror att räntan kommer att stiga de närmaste åren.

Vågar du verkligen ställa dig på tvär mot trenden genom att anta att du har rätt och alla banker har fel?

Bankerna har haft fel förr men vad gäller bostäder så behövs det bara mer och mer så priset lär inte sjunka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Planen: ursprungligen skulle jag ha 600 000 i räntefonder.

Citat:

Dock vill man ju ha ut så mycket pengar som möjligt snabbt, annars tar det en evighet innan dessa pengar växer.

Inte överdrivet insatt, men... Räntefonder kommer inte ge mycket, och definitivt inte "snabbt". Aktier, diverse fonder, valutahandel, (ja t o m roulette ), är bättre alternativ.

Permalänk
Medlem

Att ha pengarna i ett boende är då säkrare än någon annan sparform i dessa tider, amortera nu när räntorna är låga istället för att försöka pricka in toppar/dalar och sälja/köpa. Skulle känna mig tryggare med ett betalt boende än pengar i fonder/på banken när det blir en kris. Men jag skulle gärna se en rejäl smäll med ränta av rent intresse se hur dessa som köper boende på spekulation med lån hur de ska klara sig ur det hela. Man brukar ju säga att man ska inte spela med lånade pengar. Vid en kris kan man varken äta pixlar eller pengar.

Visa signatur

“Hard times create strong men. Strong men create good times. Good times create weak men. And, weak men create hard times.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av john_doe:

Att ha pengarna i ett boende är då säkrare än någon annan sparform i dessa tider, amortera nu när räntorna är låga istället för att försöka pricka in toppar/dalar och sälja/köpa. Skulle känna mig tryggare med ett betalt boende än pengar i fonder/på banken när det blir en kris. Men jag skulle gärna se en rejäl smäll med ränta av rent intresse se hur dessa som köper boende på spekulation med lån hur de ska klara sig ur det hela. Man brukar ju säga att man ska inte spela med lånade pengar. Vid en kris kan man varken äta pixlar eller pengar.

Varför amortera mer när räntorna är låga? Är väl bättre och spara någon annanstans som ger mer än räntan i avkastning och sedan amortera allt detta om räntan skulle bli högre än du klarar av att få i avkastning från värdepapper.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Skrivet av kwame:

Varför amortera mer när räntorna är låga? Är väl bättre och spara någon annanstans som ger mer än räntan i avkastning och sedan amortera allt detta om räntan skulle bli högre än du klarar av att få i avkastning från värdepapper.

Det där kan väl inte stämma?
Isåfall är det väl bättre att amotera mer när räntorna är låga för att sedan när de stiger få en mindre summa att få ränta på och då fortsätta betala in samma summa?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Ser du inget tecken på att priserna kommer gå ner är det nog ingen större idé. Om du är säker på att sparande utav pengarna du får ut vid försäljning överstiger prispåslaget som hyresrätten ger kan det däremot funka. Problemet är väl att bostadspriserna i dagsläget kan öka med än mer..
Men säg att du skakar loss 300k vid försäljning och vettig hyresrätt kostar dig 3k mer per månad.
Om du då sätter dem i fond som ökar deras värde med 10% per år, då blir det 30k, dvs förlust på 6k.
Vad behöver du för att göra vinst på dessa 300k då? Ja, typ 12%, minst. Men då kan bostadens värde ha ökat med ett par tusen vilket gjorde det till en förlustaffär ändå.
Kan du inte skaka loss 500k eller mer vid försäljning skulle jag absolut inte gå den vägen. Om du nu inte har väldigt god koll på, t ex, aktier.

Det är väl så simplifierat det kan bli.

Självklart bör du ha liknande tänk när det kommer till amortering vs sparande av lönen. Dvs, hur mycket mindre du betalar per månad om du amorterar vs hur mycket du ökar dina pengar i värde om du, t ex, fonderar.

Permalänk
Medlem

När min pappa flyttade till Stockholm på 60-talet så funderade han på att köpa en lägenhet i city isf för att hyra, men kom fram till att priserna var så höga att dom nog skulle gå ner i framtiden

Dock en intressant tanke som jag också funderat på av och till, om det är dags att realisera bostadsrätten och istället flytta till en hyresrätt. Men som redan påpekats kan det vara bra att vänta in ev beslut om reavinstskatten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej där!
Har en liten fundering kring vad jag ska göra. Kan börja med att denna idéen inte är särskilt genomtänkt, utan något jag nyligen kom på och vill bara bolla lite. Möjligt att den är fruktansvärt idiotisk.

Prova hyra ut ett rum om du klarar av att ha någon där - lägg undan dessa pengar i x antal månader - skaffa hyresrätt och hyr ut resten av huset möblerat eller ej väljer du - sedan betalas din hyreslägenhet gratis utav din bostadsrätt

Lagligt? Ingen aning men nog Då borde du få över en längre tid mer pengar?

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det där kan väl inte stämma?
Isåfall är det väl bättre att amotera mer när räntorna är låga för att sedan när de stiger få en mindre summa att få ränta på och då fortsätta betala in samma summa?

Jag har en kapitalförsäkring på några hundratusen. Förra året ökade den 23%. I det fall räntan ökar markant kan jag ta ut allt detta och göra en engångsavbetalning på bolånet.

Hade jag istället minskat lånet med dessa pengar så hade det blivit en sämre affär för mig. Med andra ord: det har varit lönsamt för mig att vara belånad för denna summa istället för att inte vara det.

Med det sagt är det inte säkert att man lyckas med investeringarna och det kan naturligtvis bli en förlustaffär.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det där kan väl inte stämma?
Isåfall är det väl bättre att amotera mer när räntorna är låga för att sedan när de stiger få en mindre summa att få ränta på och då fortsätta betala in samma summa?

Skickades från m.sweclockers.com

Nej, skulder är bra. Extra bra när räntan är låg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beejac:

Nej, skulder är bra. Extra bra när räntan är låg.

Skulder i sig är inte bra, men gissningsvis syftar de som talar för skulder att man istället ska ha pengarna på något annat ställe där dom ger bättre avkastning än kostnaden för lånet. Och att det om man nu lyckas med det inte är värt att göra sig av med den bättre investeringen för att betala av lån med lägre kostnad än vad man tjänar på alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det där kan väl inte stämma?
Isåfall är det väl bättre att amotera mer när räntorna är låga för att sedan när de stiger få en mindre summa att få ränta på och då fortsätta betala in samma summa?

Skickades från m.sweclockers.com

Du missförstår mig.
Låt säga att jag amorterar 0 kr/månad (det gör jag inte, jag amorterar mer)

Så sätter jag istället in 5000 kr / månad på diverse fonder som har en medelavkastning på 7% per år, vilket efter 5 år har växt till cirka 358 000 kronor. Hur mycket förlorade jag då i "icke sparade räntekostnader?" Jo, cirka 13 000 kronor.

358 000 - 13 000 kronor = 345 000 kronor. Dvs har jag totalt tjänat 45 000 kronor på att INTE amortera. *(Stockholmsbörsen har i snitt ökat med 11 % per år mellan 1985-2015. Källa: OMXSPI) Så ett normalt år skulle denna taktiken göra att du får ännu mer pengar i fickan.

Ju längre tid du inte amorterar desto mer pengar tjänar du på detta vis. Enda risken är om börsen kraschar OCH du får räntehöjningar på samma gång. Men ja, att månadsspara är faktiskt otroligt säkert sålänge man faktiskt gör det under en lång period.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080