Sälja lägenheten för att bo i hyresrätt?

Permalänk
Medlem

Om man bor i en bostadsrättsförening med stabil ekonomi så kommer man troligtvis inte få några större hyreshöjningar.
Visst viss inflation sker och tjänster blir dyrare (åtminstone i kronor räknat) över tid. Så en förening kan inte ha samma hyreskostnad för alltid. Men eventuellt kan höjning i kronor över tid fortfarande vara mindre än inflationen.
En BRF (BostadsRättsFörening) har ett intresse av att ta ut en tillräckligt hög avgift för att föreningen ska kunna ha en stabil ekonomi och ha råd med underhåll och dyl. En viss marginal kan vara bra att ha också.
Men utöver det så har en BRF inget intresse i att höja avgifterna mer än nödvändigt, eftersom dess kunder också är de som äger BRFen.

En hyresvärd har ett vinstintresse och ju mer hyresvärden kan öka hyrorna och/eller minska utgifterna utan att få (för mycket) skit för det, desto bättre för hyresvärden.

Generellt ökar hyrorna mer i hyresrätter än i BRF, om inte BRF har stora renoveringsbehov eller missköts.

Att bo kvar i BRFen låter helt klart som ett säkrare kort. Kommer troligtvis vara ekonomiskt sunt, även om det kanske inte genererar några jätte vinster. Små hyreshöjningar och lite amortering så att du på sikt får ner din skuld så har du förhoppningsvis ett stabilt läge på dina utgifter.
Mot en hyresrätt där hyran ökar mer.

Det finns en chans att du kan lyckas investera pengarna bättre så att du tjänar på att sälja lägenheten och få loss pengarna. Men det är mera gambling om du inte har insidertips (olagligt) eller är en driven entreprenör med en bra idé och pengarna gör att du kan starta eller expandera ditt företag.
Det kan funka...

Det är bara du som kan avgöra hur stora risker du är villig att ta!

Permalänk
Medlem

Hej allihopa!
Tack för era svar.
Har kommit fram till att det absolut smartaste är att: sälja lägenheten och köpa en annan.
Då kan jag köpa en dyrare lägenhet för låt säga 1.5 miljon och betala 225 000 kronor (15% insats) och samtidigt behålla cirka 400 000 kronor i fickan och investera dessa på något smart vis.

Slår jag till på en lägenhet med billigare hyra så kan jag spara in någon tusenlapp på det viset också!
Blir att värdera lägenheten och rådfråga med en mäklare hur snabbt jag kan sälja min bostad när det dyker upp något jag vill ha på marknaden.

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av kwame:

Hej allihopa!
Tack för era svar.
Har kommit fram till att det absolut smartaste är att: sälja lägenheten och köpa en annan.
Då kan jag köpa en dyrare lägenhet för låt säga 1.5 miljon och betala 225 000 kronor (15% insats) och samtidigt behålla cirka 400 000 kronor i fickan och investera dessa på något smart vis.

Slår jag till på en lägenhet med billigare hyra så kan jag spara in någon tusenlapp på det viset också!
Blir att värdera lägenheten och rådfråga med en mäklare hur snabbt jag kan sälja min bostad när det dyker upp något jag vill ha på marknaden.

Borde du inte få samma resultat om du går till banken och belånar din lägenhet med 300 000+ till och sätter sedan in dessa på börsen?

Sen tycker jag det är lite skillnad på att amortera mindre och lägga in de på börsen mot att sälja av lägenheten och sätta det på börsen. Känns lite som du lånar pengar för att investera vilket kanske inte är det smartaste. Vid en ekonomisk kris kan detta slå dubbelt mot dig. I form av hög ränta, börsras och i värsta även fall arbetslöshet.

Till sist bör du tänka på att du kommer åka på 2% amortering vilket är 2 125 kr i månaden. Personligen hade jag nog stoppat in 30% i kontantinsatsen för att få 1% amortering och minska risken med att ha för mycket belånade pengar på börsen.

Permalänk
Medlem

Vänta in beslut om reavinstskatt, sälj sedan. Mitt tips är att bostadsbublan kvaddar inom 2 år.

Banker pratar bubbla nu, och de uttrycker ej oro för det. Det betyder att de förberett sig på en krasch. Banker är annars de sista som pratar bubbla eftersom de i allra högsta grad är en bidragande orsak och tjänar stora pengar på det.
Nordeas VD: Bostadsbubbla - skulderna inget hot mot bankerna
Betänk att vi har minusränta, teh botten is nådd.

Oro, instabilitet och konflikter i (väst)världen, inklusive väpnade, kan vara det som får korthuset att falla. Det håller på att blåsa upp till en perfekt storm. Med Trump på plats har Pandoras box öppnats, nu är det okej att vara vulgär och despotisk.

Många faktorer talar för att Putin kommer göra en ny manöver snart. Mycket av Kremls militära upprustningar kommer att "slå igenom" i år, medan västländernas motreaktion inte kommer förrän om ca 2 år. Det finns att en lucka nu under 2017-2018, ett möjligheternas fönster, för Putin och Kreml att hitta på något.
Pengarna sinar raskt för Putin-regimen pga det låga oljepriset, så de måste hitta på något. Dessutom har ju folk börjat tro på deras lögner, så de måste ju leva upp till det snart nog.

Står Vitryssland på tur för rysk annektering?

Skrivet av Cornucopia?:

Lukashenkoregimen är livrädda för det förestående ryska övertagandet och har börjat förbereda sig. 

Dagsaktuellt är att förhandlingarna mellan Kreml och Minsk brutit samman och att Kremls retorik nu börjar slänga sig med ord som ryssofobi och att ryssar skulle vara förföljda i Vitryssland.

Samtidigt ska den stora anfallsövningen Zapad 17 genomföras i Vitryssland och Kaliningrad nästa år. Men Rysslands till Minsk anmälda järnvägstransporter av militärt materiel överstiger Zapad 13 tjugofaldigt. På goda grunder ser det ut som hela den ryska 1:a gardespansararmén ska omgrupperas in i Vitryssland.

---

Skrivet av Ziddie:

Bankernas 10-års ränta kan ses som en bra indikator på att bankerna med alla sina skickliga ekonomer inte tror att räntan kommer att stiga de närmaste åren.

Vågar du verkligen ställa dig på tvär mot trenden genom att anta att du har rätt och alla banker har fel?

Bankerna vet att de blir bailade vid kris, så det speglar inte de verkliga riskerna, åtminstone inte för låntagarna.

Skrivet av john_doe:

Att ha pengarna i ett boende är då säkrare än någon annan sparform i dessa tider, amortera nu när räntorna är låga istället för att försöka pricka in toppar/dalar och sälja/köpa. Skulle känna mig tryggare med ett betalt boende än pengar i fonder/på banken när det blir en kris. Men jag skulle gärna se en rejäl smäll med ränta av rent intresse se hur dessa som köper boende på spekulation med lån hur de ska klara sig ur det hela. Man brukar ju säga att man ska inte spela med lånade pengar. Vid en kris kan man varken äta pixlar eller pengar.

Nu svär du i kyrkan

Skrivet av beejac:

Nej, skulder är bra. Extra bra när räntan är låg.

Pengar ur luft! Visst är det fantastiskt.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av GilbertG:

Vänta in beslut om reavinstskatt, sälj sedan. Mitt tips är att bostadsbublan kvaddar inom 2 år.

Banker pratar bubbla nu, och de uttrycker ej oro för det. Det betyder att de förberett sig på en krasch. Banker är annars de sista som pratar bubbla eftersom de i allra högsta grad är en bidragande orsak och tjänar stora pengar på det.
Nordeas VD: Bostadsbubbla - skulderna inget hot mot bankerna
Betänk att vi har minusränta, teh botten is nådd.

Jag är lat så några korta kommentarer. Vad är det som säger att inte räntan kan fortsätta sänkas vid nästa kris? Dvs problemlösning enligt de senaste 20-30 årens samhällsekonomiska strategi; Funkar det inte? Mer av samma!

"Kenneth Rogoffs lösning för framtida finanskriser är ännu lägre minusräntor."
https://www.svd.se/stjarnekonom-trumps-politik-tokig-och-idio...

Citat:

....

Bankerna vet att de blir bailade vid kris, så det speglar inte de verkliga riskerna, åtminstone inte för låntagarna.

....

Det är sant, men det säger inte att bankerna är obrydda vad gäller risk. Däremot så kan de, bankens ledning, se mycket lättvindigt eller naivt optimistiskt på långsiktig risk. På kort sikt är det nära förestående problem och de kan drabbas direkt. Om beslut som tas idag inte får full effekt förrän 5,10 eller 15 år så har man i princip ryggen fri om/när det går åt helvete. "Vi kunde omöjligt ha förutspått att det skulle bli såhär..". Ur ett mer humanistiskt/medmänskligt perspektiv så är bara statens/staters förmåga till bailout en av många psykologiska "outs" för att bortförklara dumoptimistiska strategier som borde leda till obefintlig nattsömn på obestämd framtid och ett samvete i spillror.

Permalänk
Avstängd

Ja när det är idioter som styr vet man aldrig vad som händer.
Kan ha - 40 000% i styrränta och ge folk betalt för att låna pengar så lägenhetspriserna stiger till miljardbelopp.
Problemet Tyskland hade var att papperssedlar vägde ganska mycket men nu när man handlar med kort kan man väl köpa en limpa bröd för 30 miljoner utan några större problem.

Det jag tror kan orsaka en kris är ifall folk förlorar sina jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja när det är idioter som styr vet man aldrig vad som händer.
Kan ha - 40 000% i styrränta och ge folk betalt för att låna pengar så lägenhetspriserna stiger till miljardbelopp.
Problemet Tyskland hade var att papperssedlar vägde ganska mycket men nu när man handlar med kort kan man väl köpa en limpa bröd för 30 miljoner utan några större problem.

Det jag tror kan orsaka en kris är ifall folk förlorar sina jobb.

Problemet vi har är att bostadspriserna går upp. Men priset för övriga varor och löner står rätt still

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Problemet vi har är att bostadspriserna går upp. Men priset för övriga varor och löner står rätt still

Skickades från m.sweclockers.com

För att det är svårt att bygga mer bostäder än vad vi tar in folk och att bankerna får låna ut hur mycket de vill till folk som aldrig tänkt betala tillbaka pengarna.

Vi kan sätta kopieringsavgifter och miljöskatt på mjölk så de kostar mer än sprit för att kompensera upp.

EDIT: Det som har hänt är att staten har fixat fram ett pyramidspel och ingen gör ett skit åt saken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Ja när det är idioter som styr vet man aldrig vad som händer.
Kan ha - 40 000% i styrränta och ge folk betalt för att låna pengar så lägenhetspriserna stiger till miljardbelopp.
Problemet Tyskland hade var att papperssedlar vägde ganska mycket men nu när man handlar med kort kan man väl köpa en limpa bröd för 30 miljoner utan några större problem.

Det jag tror kan orsaka en kris är ifall folk förlorar sina jobb.

Tycker du vår inflation är orimligt hög just nu? Tänker på parallellen till Tyskland.