Nintendo Switch onlinetjänst blir billigare än Xbox Live och Playstation Plus

Permalänk
Melding Plague

Nintendo Switch onlinetjänst blir billigare än Xbox Live och Playstation Plus

Ytterligare en pusselbit kring onlinetjänsten till Nintendo Switch kommer på plats, nämligen priset som endast ska ligga på omkring 200 kronor per år.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen lite goda nyheter om Switch

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

visligen blir det billigare. men känns även så att man få ju inte mycket för pengarna jämfört med dem andra två lagen. skulle tror att det blir svårt att sälja denna tjänsten till ett likvärdig pris jämfört med dem andra två.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/Corsair SF750 Platinum/Crucial Ballistix Elite 2x8GB 3600MHz/

Permalänk
Avstängd

Billigare, men inte gratis..

Ska vara gratis att spela online. (Utöver bredbandsservice)

Visa signatur

||i5-4690K@4,7GHZ||Z97-A||GTX970@1,5/2GHZ||CM V700||8GB RAM@2,6GHZ||H440||NH-D15s||G10+H55|||Win10||
Unique valley score, ExtremeHD >3047

Permalänk
Konsolgrävare

Äntligen lite positiva nyheter om Switch, alldeles för mycket negativa på senaste tiden

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 | Nintendo Switch OLED | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem

Underligt, med tanke på att Switch verkar ha "mjölka"-funktionen inbyggd redan....

Visa signatur

Jag gillar hårdvara.
Jag gillar spel.
Jag gillar teknik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

visligen blir det billigare. men känns även så att man få ju inte mycket för pengarna jämfört med dem andra två lagen. skulle tror att det blir svårt att sälja denna tjänsten till ett likvärdig pris jämfört med dem andra två.

Vad får du med PS+ och Live som motiverar priset? Du får möjligheten att spela dåliga indiespel under hela din prenumeration i stället för under bara den månaden.

Då tar jag hellre bra klassiska NES och SNES-spel som fått stöd för online multiplayer i stället. Månadskostnaden plus den rabatt som man får med Nintendos onlinetjänst kommer förmodligen göra det billigare att köpa indiespelen man får genom PS+ och Live. Om inte annat så kan man köpa dem på PC till ett lägre pris. Många utav spelen är ju sånt som dyker upp på Humble Bundle då och då. Så att ha PS+ eller Live för gratisspelens skull är ju verkligen bortkastade pengar.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Vad bra för jag kommer spela Mario cart online så jävla mycket.....

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600X | ASUS GeForce RTX 2080 8GB DUAL OC | Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3200MHz | MSI B450 TOMAHAWK - ATX / B450 | Fractal Design Define C - Svart | Corsair RM750X V2 750W 80+ Gold | Noctua NH-D15 |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Fisken1986:

Billigare, men inte gratis..

Ska vara gratis att spela online. (Utöver bredbandsservice)

Mm för att underhålla servers och annat det kostar 0 kr

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Ska man vara petig så "får" då jag fyra spel per månad via xbox live gold, inte ett som det syftar till i artikeln.

Citat:

Precis som Sonys och Microsofts motsvarigheter får även Nintendo-spelare tillgång till ett gratis spel varje månad

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mm för att underhålla servers och annat det kostar 0 kr

Visst kostar det pengar, men huvudsakliga anledningen till att de väljer att ta betalt är bara för att de kan. Onlinetjänster är gratis på PC just för att kunderna inte är låsta till ett ekosystem och de i princip är tvungna till att bjuda på det.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av xealo:

Visst kostar det pengar, men huvudsakliga anledningen till att de väljer att ta betalt är bara för att de kan. Onlinetjänster är gratis på PC just för att kunderna inte är låsta till ett ekosystem och de i princip är tvungna till att bjuda på det.

PC är inte gratis, du bara betalar för det på annat sätt.

Du tror seriöst inte att tex Valve, origin och alla dom gör det gratis ^^ haha

Allt finansieras av något vis, micro trans eller köpa spel etc.

Ser INGET negatvit om man kan köpa denna tjänst eller skita i det.
Dom inser kanske att dom inte kommer tjäna tillräcköligt med kosing på konsoll + spel så dom tar lite betalt för online och det är fan nästan gratis.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Vad får du med PS+ och Live som motiverar priset? Du får möjligheten att spela dåliga indiespel under hela din prenumeration i stället för under bara den månaden.

Då tar jag hellre bra klassiska NES och SNES-spel som fått stöd för online multiplayer i stället. Månadskostnaden plus den rabatt som man får med Nintendos onlinetjänst kommer förmodligen göra det billigare att köpa indiespelen man får genom PS+ och Live. Om inte annat så kan man köpa dem på PC till ett lägre pris. Många utav spelen är ju sånt som dyker upp på Humble Bundle då och då. Så att ha PS+ eller Live för gratisspelens skull är ju verkligen bortkastade pengar.

Skillnaden är väl att man får 4+ spel per månad som man får spela så länge man har ett aktivt abonnemang och som återaktiveras så fort man börjar betala för abonnemanget igen. Nintendo å andra sidan erbjuder 1 spel per månad som endast får spelas under den månaden och det är 20+ år gamla spel som ofta kan hittas på internet och spelas på valfri brödrost. Oavsett håller jag med dig om att alla dessa tjänster är bortkastade pengar. Nintendo har dock rejält mycket mer att bevisa gällande onlinetjänster och tvivlar på att dom kommer leverera, oavsett pris.

Skrivet av tvelander:

Ser INGET negatvit om man kan köpa denna tjänst eller skita i det.
Dom inser kanske att dom inte kommer tjäna tillräcköligt med kosing på konsoll + spel så dom tar lite betalt för online och det är fan nästan gratis.


Nästan
gratis är ett härligt argument. Så vad du menar är att det inte är gratis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Då tar jag hellre bra klassiska NES och SNES-spel som fått stöd för online multiplayer i stället. Månadskostnaden plus den rabatt som man får med Nintendos onlinetjänst kommer förmodligen göra det billigare att köpa indiespelen man får genom PS+ och Live. Om inte annat så kan man köpa dem på PC till ett lägre pris. Många utav spelen är ju sånt som dyker upp på Humble Bundle då och då. Så att ha PS+ eller Live för gratisspelens skull är ju verkligen bortkastade pengar.

Fast på Switch får du ju inte behålla spelen, till skillnad från PS+ och Live

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97-A | 16GB | Gainward GTX 1070 Phoenix GS
Phanteks Enthoo Evolv ATX TG | EVGA Supernova G2 750W
Samsung 850 PRO 128GB | Samsung 850 EVO 250GB
Seagate Barracuda 4TB | Cryorig H5 Ultimate

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av pålis:

Skillnaden är väl att man får 4+ spel per månad som man får spela så länge man har ett aktivt abonnemang och som återaktiveras så fort man börjar betala för abonnemanget igen. Nintendo å andra sidan erbjuder 1 spel per månad som endast får spelas under den månaden och det är 20+ år gamla spel som ofta kan hittas på internet och spelas på valfri brödrost. Oavsett håller jag med dig om att alla dessa tjänster är bortkastade pengar. Nintendo har dock rejält mycket mer att bevisa gällande onlinetjänster och tvivlar på att dom kommer leverera, oavsett pris.

Nästan gratis är ett härligt argument. Så vad du menar är att det inte är gratis.

Mm det är inte gratis men 200kr per år vs andra tjänster så är det nästan gratis.
Skit i köp en kaffe varje månad knappt det så har du pengarna

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

PC är inte gratis, du bara betalar för det på annat sätt.

Du tror seriöst inte att tex Valve, origin och alla dom gör det gratis ^^ haha

Allt finansieras av något vis, micro trans eller köpa spel etc.

Ser INGET negatvit om man kan köpa denna tjänst eller skita i det.
Dom inser kanske att dom inte kommer tjäna tillräcköligt med kosing på konsoll + spel så dom tar lite betalt för online och det är fan nästan gratis.

Micro transactions och spelköp osv det finns på konsoler det också, de tar även ut en avgift ifrån spelutvecklare för allt som säljs på deras platform, både fysiskt och digitalt. Är knappast ett argument för varför de tar extra betalt på konsol när ingen på PC gör det för vad som i princip endast är P2P matchmaking, även med den enorma mängd data som Valve hanterar pga digital distribution.

Jag har inte påstått att finansieringen kommer ur tomma luften heller är gratis för konsolmakaren, bara det att enda anledningen till att online på konsol kostar extra för kunden när det inte gör det på PC är för att kunderna har större valmöjlighet till vilken tjänst de vill använda, om de vill spela online överhuvudtaget, och kan välja annat om man inte är nöjd med vad som erbjuds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Äntligen lite goda nyheter om Switch

Jag har inte hört några negativa nyheter om den än?

Egentligen vill jag slippa betala för online, men kan ta smällen då det är en liten smäll jämfört de två andra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Fast på Switch får du ju inte behålla spelen, till skillnad från PS+ och Live

90+% av spelen man "får" förblir ospelade, mao värdelösa spel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem

Så länge dom fortsätter göra Co-op spel så är jag nöjd ....

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Försvara inte det här. Förstår aldrig varför folk är så upptagna med detta. Det är fjantigt. Du gör ingen en tjänst, allra minst dig själv.

Men iaf åter till topic.
Fortfarande inte värt det för mig, vill se hur tjänsten tar sig. Pokemon banken, ingår den? Cloud saves? Även riktiga servrar här uppe i norr? Rabbat på digitala spel? Vad är det faktiskt som ingår. Tills detta är besvarat så är det bara bu.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

90+% av spelen man "får" förblir ospelade, mao värdelösa spel.

Att man inte tar tid att testa spelen är ju användarens fel och inte spelens. Jag har inte spelat alla spel jag får i humble bundles heller men det ligger ju på mig och inte spelen i sig.
"Jag har inte spelat spelet alltså är det ett dåligt spel" är ett väldigt udda argument.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Fast på Switch får du ju inte behålla spelen, till skillnad från PS+ och Live

På xbox behåller du spel även om du slutar betala för live eller har de ändrat på det?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Att man inte tar tid att testa spelen är ju användarens fel och inte spelens. Jag har inte spelat alla spel jag får i humble bundles heller men det ligger ju på mig och inte spelen i sig.
"Jag har inte spelat spelet alltså är det ett dåligt spel" är ett väldigt udda argument.

Det är ett av de bästa argumenten för att avgöra ifall ett spel är bra. Spelar man inte spelen man "får" så betyder det att dom inte är tillräckligt bra för att du ska ta dig tid att spela dom.

Vad är poängen med ett växande spelbibliotek som garanterat förblir ospelat? Samma sak med steam. Folk lurar sig själva att dom köper bra spel till bulliga priser på reor. Men spelet förblir ospelade. Dock så har Valve, Microsoft och Sony ett grepp om dig.
"Titta vad många spel du har på vår plattform. Inte vill du väl förlora dom? Stanna kvar hos oss. "

Genialiskt ur ett företagarperspektiv men så konsumentfientligt det bara kan bli.

Därför ska det bli intressant imo med nintendos val, att hyra ut spelen per månadsbasis. Egentligen hyr man spelen man får hos mig Microsoft och Sony. Fast till en högre kostnad för att ha tillgång till hyrspelen så länge man är prenumerant.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

På xbox behåller du spel även om du slutar betala för live eller har de ändrat på det?

Man behåller inte spelen vid avbruten prenumeration.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Fast på Switch får du ju inte behålla spelen, till skillnad från PS+ och Live

Vilket jag också skrev i första stycket som du tog bort Att få behålla spelen kvittar om det ändå är mestadels dåliga spel som man får. Då lirar jag hellre ett bra spel som är begränsat till en månads tid.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mirialia:

Man behåller inte spelen vid avbruten prenumeration.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok skiljer sig mellan xbox one och 360. Men du får i alla fall tillbaka spelen om du börjar köra guld igen.

Taget från Microsofts hemsida.
"På Xbox One kan du inte längre komma åt dina Games with Gold-titlar om du avbryter prenumerationen. Om du bestämmer dig för att förnya prenumerationen någon gång kommer du dock att kunna komma åt och spela de Games with Gold-titlar som du har löst in tidigare igen.

På Xbox 360 får du behålla alla Games with Gold-titlar som du löser in som Xbox Live Guld-medlem, oavsett om du förlänger prenumerationen eller inte."

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

"En skillnad är dock att spelen på Switch tas bort efter månaden tagit slut och byts ut mot nya."

Var får ni den källan ifrån? Vad jag vet är det bara rykten. Ni skriver det som att det är spikat.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Dubbla priset och låt oss behålla spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

"En skillnad är dock att spelen på Switch tas bort efter månaden tagit slut och byts ut mot nya."

Var får ni den källan ifrån? Vad jag vet är det bara rykten. Ni skriver det som att det är spikat.

Monthly game download

Subscribers will get to download and play a Nintendo Entertainment System™ (NES) or Super Nintendo Entertainment System™ (Super NES) game (with newly-added online play) for free for a month.

http://www.nintendo.com/switch/online-service/

Så Japp, det där är skrivet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Ok skiljer sig mellan xbox one och 360. Men du får i alla fall tillbaka spelen om du börjar köra guld igen.

Taget från Microsofts hemsida.
"På Xbox One kan du inte längre komma åt dina Games with Gold-titlar om du avbryter prenumerationen. Om du bestämmer dig för att förnya prenumerationen någon gång kommer du dock att kunna komma åt och spela de Games with Gold-titlar som du har löst in tidigare igen.

På Xbox 360 får du behålla alla Games with Gold-titlar som du löser in som Xbox Live Guld-medlem, oavsett om du förlänger prenumerationen eller inte."

Anledningen till att det funkar på 360 är att det var så ms började, sen gick dom över till psn varianten iom xbox one. 360 är en död konsol (12 år på nacken,) så det spelar mindre roll hur det funkar på den. För nuvarande konsoler och framtida är det hyr-spel som gäller.

Personligen hade jag hellre sett gratis onlinespelande och att den lilla kostnaden det är för företagen för att tillhandahålla den tjänsten bekostas genom att man kan vara guld medlem där man "får" spel.

Men det hade aldrig funkat eftersom som jag tidigare nämnde så är spelen man får värdelösa och ingen hade velat prenumerera på en sådan tjänst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!