Varför har nybörjare så dåligt rykte?

Permalänk
Avstängd

Varför har nybörjare så dåligt rykte?

En sak som jag har funderat länge är varför nybörjare får sådan massa skit och respektlöshet från andra spelare och vissa experter? Har upptäckt på Youtube en massa videor där folk trolla noobar som inte gjort något på spel som Cod, Cs, Bf och till och med strategi spel som starcraft 2, Company of heroes och fler titlar.

När jag var liten så minns jag att jag lirade multiplayerläget på call of duty 1 och lirade även Command & conquer generals som är en av min största favoriter bland strategispel och de flesta professionella spelare jag mött där har varit ganska trevliga och villiga att lära mig tips och sådant men nu har det blivit helt annorlunda där jag märkt att folk är mindre hjälpsamma och mer dömande än respektful och så fort man säger att man inte spelat spelet tidigare så får man skit rakt i ansikten. Jag vet att man kan ignorera sådana saker och nästan allt på internet men jag har bara en oro och misstanke om att det kan förstöra gaming samhället ju värre det blir och jag förstår dock inte varför folk inte längre kan vara åtminstone lite respektfull till de som är nya och villiga att lära sig. Kan det bero på att barn har influerat gaming communityn?

Ni som är nybörjare i något spel. Har ni någon gång råkat ut för trolling och respektlöshet? hur kände ni er och hur handskade ni med det? Är det svårt att få vänner i spelet som är experter?

Permalänk
Inaktiv

Dom klankar ner på nybörjare för att känna sig bättre. Det är bara att "blockera", de har som sagt inget bra att bidra med.

Permalänk
Medlem

håller med om att det blivit kallare stämning bland spelare.

T.ex innan jag hade bredband så satt ja lite titt som tätt på ITcafen, då var det ibland äldre/bättre spelare kunde ge lite tips osv,

Men nu gormas det noob och glåpbord osv.
Jag blåser bara bort det, inget jag lägger någon vikt på.

Vill dom skrika å skriva massa skit, kör på.
Men spela mer - skriv mindre, det är ju bara ett spel i grund och botten.

Mer folk som spelar nu som spelade när man va yngre, många som ska hålla en "tuff" attityd osv.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv

Skulle väl säga att det är så rent generellt, och inte bara i spelvärlden. Vi går mot en hatfylld värld där förtryck och förolämpningar är normen. Visst låter jag som den roliga på festerna? Överdriver väl en aning, men jag tror inte att jag är den enda som gjort observationen.

Personligen brukar jag väl antingen ignorera, själv backa, eller lacka när folk inte kan bete sig. Men då har jag också helt tröttnat på multiplayer tack vare detta giftiga beteende.

Att vara ironisk är dock inget nytt, och heller inget jag ser problem med. "Noobs" blir ofta bemötta med detta då det är frågor som ställs var 3dje sekund, och extremt enkelt besvarade, om de antingen tänker lite själva, eller söker på nätet, som alla "experterna" gjort.

Har säkert lite med att alla kids har tillgång till datorer numer. Vet att jag själv inte var lika enkel att ha att göra med när jag var några år yngre. Dock inte till den graden som jag själv skulle ha ett problem med. Var yngre helt enkelt.
Men återgår till starten och säger som så att jag tror det är förknippat med allt annat hat i världen. Framför allt kids tar efter andra. Och om de ser att även politiker mfl "viktiga" individer beter sig illa, antar de väl att det är helt ok. Ungefär som att det är ok så länge man står på rätt sida i argumentationen enligt många.

Permalänk
Medlem

Håller med lite av det du säger.
Man är fuskare hit och dit, Noob med mera .
Säg att man spelar vilket fps spel som helt, dödar en till tre personer så är man fuskare.
Men om man låter de döda en så är man noob och kass.
Sen som du säger de säger bara hur dålig man är.
Började spela CS 2007 och fick lira med de större grabbarna på Zombie mapsen.
Men idag så är det som du säger man blir kallad för noob och allt möjligt.
Men är som Tovio83 säger bättre att man är tyst och inte svarar och spelar.
//Surxx

Permalänk
Avstängd

Håller med om att attityden blivit sämre och gud komplexet större och följer man inte guide 101 så är man noob och dom som är "PRO" är dom som köpt sig bra eller ofta helt enkelt fuskar och tycker det oftast är tjafs så där inom guild/klaner men är oftast p12 syndrom med sånna som inte är så bra själv som låter mest och är inte mycket att bry sig om men är ganska irriterande

Jag har tröttnat på att köra roller som leder till ansvar för det är så mycket sånt att man hinner helt enkelt inte spela och ha roligt nå mer utan 70% av tiden går till att styra upp skit p.g.a att folk ska gnälla om allt och har noll förmåga att tänka själva idag och sen tror dom är gudsgåva till mänskligheten och är mycket dålig attityd ...nu är inte jag den som tar till mig sånt men är tröttsamt och har blivit mycket värre senaste 10 åren

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Brukar sluta spela typ cod och bf efter ett tag pga alla hardcore spelare som nöter från realese vilket gör det omöjligt för en nybörjare att komma in i spelet.

Spelar mest csgo och tycker nybörjare/noobs är väldigt jobbiga. Blir typ alltid fuskanklagad och dem håller på att abusa mic och skriva massa skit om reports etc etc i chatten. Kollar deras profil och dem sitter med typ ett tiotal spel level 9 steam och 3-400h i csgo.

Sitter själv på 284 spel, level 70 steam å 3407h i csgo...

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk

Sant, har blivit mer sådant, men det har funnits länge, tyvärr. Första gången jag testade Ultima Online? Då sprang en annan spelare fram och dödade mig inom några sekunder och skrev NOOB!... Blev inte direkt positivt inställd efter det. När jag spelade CoD, minns inte vilket, så blev jag kallad fuskare i voice av någon fåntratt, men det intressanta var att jag låg nästan sist i poäng Tror han gick på en för många av mina ständiga försåtsmineringar, dålig förlorare helt enkelt Ibland bli jag apsur på sådant beteende, andra dagar (bättre dagar) rycker jag på axlarna och "Whatever, troll"...

Visa signatur

Scribere ergo sum
Supermicro x9dr3-ln4f+ | 2 x Xeon E5-2670 | 32GB RDIMM | 6x2TB @ RAIDZ2 | 6x4TB @ RAIDZ2

Permalänk
Medlem

Samma sak i Rocket League, som nog är det första spel jag lirat mycket av där man är mindre lag. Blir konstant äcklad av hur många beter sig. Många verkar tro att de alltid spelar sitt A-game själv, och att de kan förvänta sig att alla andra alltid spelar bra, och om de inte gör det, blir allt givetvis bättre av att trycka ned på folk som troligen redan är frustrerade av sina egna missar.

Vet inte om det är någon slags negativ spiral som hela communityt sakta sjunker ned i, för mitt minne av liknande spel där man var små lag var också att man behandlade även de alla visste var sämre med respekt. Spela för att det är kul etc... sen när tycker alla det är kul att tävla i rövhåleri?!

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Är man dålig ska man få höra det, sen blir man bättre av rena ilskan ;)!

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Är man dålig ska man få höra det, sen blir man bättre av rena ilskan ;)!

Om man inte spelar för att bli proffs (alltså för att få betalt) tycker jag att spelet blir roligare av att bara ha kul

Permalänk
Inaktiv

Är väl som ute i världen, man träffar på mycket idioter men också en hel del trevligt folk. Spelar mycket Dayz och Conan och många jag träffar på är mer eller mindre vettiga.

Permalänk
Medlem

De har inte "dåligt rykte". Det är bara att "veteraner" har en tendens att vara dryga. Likaså är det inte främmande att nybörjare uppvisar t ex ovilja att lära sig eller kanske inte vet hur man bör uppföra sig i sammanhanget. Jag hade t ex inte en aning om att det var etikett på att rolla om saker under mina första WoW-dagar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Det är ju nu i år för exakt 10 år sedan jag fastnade och upptäckte multiplayer, började med Battlefield 2.

Och lite utav Call of Duty 1.

Jag var urusel när jag började spela dog mer än att få kills.

Och 10 år senare så är jag rätt så proffsig, ligger i dom flesta spel i över 2 K/D i snitt.

Det gäller och kunna hantera vapnet rätt också, förr var det väl damage och accurazy som var det jag såg som viktigast. Recoil, GRIP.... ja det är mycket man vet nu och behärskar.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Rent krasst så är det så att kan man inte beté sig mot andra människor, online eller IRL så är man antingen väldigt ung och inte hunnit har skaffat sig förstånd ännu, eller så är man helt enkelt helt dum i huvet.

Det finns INGA undantag. Är man 17 år eller mer och svinar mot någon som vill spela lite datorspel och ha roligt, ja, då är man en dålig människa och kanske ska fundera på att bättra sig.

Permalänk
Medlem

Gissar att mycket beror på hur stor spelarbasen är. Är det få är folk inbjudande för att de vill ta vara på de som finns och kanske få dit fler. Är det många så vill folk sticka ut, hävda sig och trycka ner presumtiva konkurrenter. Tror det är ett ganska grundläggande mänskligt beteende i alla sammanhang.

Sen ligger det i tiden att vara vulgär, aggressiv och maktlysten. Tron på den starkes rätt har brett ut sig, och Trump, Putin och Erdogan är några av de främsta ambassadörerna för den tron. Peace, love and understanding är långt borta.

Skrivet av Extremaz:

Brukar sluta spela typ cod och bf efter ett tag pga alla hardcore spelare som nöter från realese vilket gör det omöjligt för en nybörjare att komma in i spelet.

Spelar mest csgo och tycker nybörjare/noobs är väldigt jobbiga. Blir typ alltid fuskanklagad och dem håller på att abusa mic och skriva massa skit om reports etc etc i chatten. Kollar deras profil och dem sitter med typ ett tiotal spel level 9 steam och 300-400h i csgo.

Sitter själv på 284 spel, level 70 steam å 3407h i csgo...

Jag tyckte 300-400 timmar var jäkligt mycket

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det har blivit sämre än när jag satt och spelade cs när jag var 13-14 år. Det är bara vi som har blivit äldre och mognare medans den faktiska snittåldern är oförändrad.

Men visst.. Tråkigt är det.

Ofta ser jag folk bli mobbade för att de är sämre men detta har jag märkt uppstår framförallt när sämre spelare hamnar med bättre spelare och en frustration vid förlust uppstår. Då vill man tydligen gärna påpeka för den sämre att denna inte är värd att leva. (Så att säga)

Personligen kan jag tyckte att det är jobbigt att spela med sämre spelare men jag vet ju själv att jag lika ofta är just den spelare. Och jag är för gammal för att tycka rank är nått att sträva efter då jag vet att jag aldrig kommer bli bra.

Visa signatur

En ny signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Dom klankar ner på nybörjare för att känna sig bättre. Det är bara att "blockera", de har som sagt inget bra att bidra med.

Ja, samt att då de skriver varför att alla är noobs eller uninstallså brukar de inte inkludera sig själva. Hade de gjort det och hade de insett att om de inte spelade med och mot noobs så hade de altid förlorat, vill man bara spela med folk som är bättre än en skälv så blir man själv nooben. Sen har dessa en tendens att fusk anklaga alla sin råkar spela bättre än dem.
Så bra spelare fuskar och dåliga spelare är noobs. (jag har nog spelat för mycket cs)

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yusuke40:

En sak som jag har funderat länge är varför nybörjare får sådan massa skit och respektlöshet från andra spelare och vissa experter? Har upptäckt på Youtube en massa videor där folk trolla noobar som inte gjort något på spel som Cod, Cs, Bf och till och med strategi spel som starcraft 2, Company of heroes och fler titlar.

När jag var liten så minns jag att jag lirade multiplayerläget på call of duty 1 och lirade även Command & conquer generals som är en av min största favoriter bland strategispel och de flesta professionella spelare jag mött där har varit ganska trevliga och villiga att lära mig tips och sådant men nu har det blivit helt annorlunda där jag märkt att folk är mindre hjälpsamma och mer dömande än respektful och så fort man säger att man inte spelat spelet tidigare så får man skit rakt i ansikten. Jag vet att man kan ignorera sådana saker och nästan allt på internet men jag har bara en oro och misstanke om att det kan förstöra gaming samhället ju värre det blir och jag förstår dock inte varför folk inte längre kan vara åtminstone lite respektfull till de som är nya och villiga att lära sig. Kan det bero på att barn har influerat gaming communityn?

Ni som är nybörjare i något spel. Har ni någon gång råkat ut för trolling och respektlöshet? hur kände ni er och hur handskade ni med det? Är det svårt att få vänner i spelet som är experter?

Tror det är rent allmänt i samhället att folk inte bryr sig lika mycket samt att många mår dåligt och då kommer det ut över andra.

Angående trolling och respektlöshet så finns det en anledning till att jag inte spelar LOL och nästan aldrig DOTA2. Blir sur på mig själv att jag inte lär mig och blir inte bättre av att så många ska påpeka hur värdelös man är. I andra spel som t.ex bf eller squadtd så är det lättare för då vet jag varför det går som det går. (ingen tröst för laget men ja...) Vart mer än anekdot en ett svar på frågan men, ja, du är inte ensam om att undra och märka otrevligheten.

Edit:
Om experterna är bra brukar de vara behjälpliga om de har tid eller de inte haft något annat som stört innan. Sen för ett exempel då jag spelar cs med vet att jag är dålig så de har ofta översende med det, men de anser att det är roligare med 5 manna än 4 sen har nästan alla av oss träffats IRL.
Definiera experter? Bra spelare, mycket bra spelare, spelare som kan spela med andra eller är bra själva, lite smaksak där. T.ex anser jag mig som en bra spelare i bf men inte en expert, har t.ex negativ kd.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Så egentligen har vi en tråd som heter "Det var bättre förr"?

Tycker @Baptisten spikade det redan. Små grupper beter sig. Srora grupper är svin. Har alltid varit så, inget nytt tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Om man inte spelar för att bli proffs (alltså för att få betalt) tycker jag att spelet blir roligare av att bara ha kul

Och sitter man och trollar noobs så gör man ju det för att ha kul. Samma sak då.

Beroende på situation är man ju jävligt självisk om man går in i multiplayer utan att ha lärt sig spelet innan. Är ju stor risk att man förstör för de andra på sitt lag och det slutar med att alla har mindre kul.

Men tänker man till när man spelar och faktiskt vill lära sig så hoppar man ju nästan direkt ur stadiet där folk märker direkt att man är ny. Vissa kommer dock alltid vara kvar på noobnivån även om de spelar 10000h. Vissa verkar helt enkelt vara resistanta mot att lära sig. Även om de gör samma misstag tusen gånger på rad så biter det inte. Andra tar sig till toppen på bara ett par hundra timmar.

Ser man t.ex någon jävel som inte orkar hålla bössan rak i ett fps så undrar man ju om personen missat de senaste tjugo åren av FPS. För det är ju en grej det känns som att alla borde löst innan de börjar spela multiplayer.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Barn har i alltid stritt om vems pappa som har mest pengar och vem som är bäst på något. När man blir äldre så kanske man struntar i saker som vem som är bäst på något spel eller vem som har bäst mobiltelefon. Det finns andra saker att bry sig om.

Sedan finns det andra aspekter också, jobbar man med något som professionell Gamer, så vill man ej bli upptagen med folk som inte kan ett skit. Dessa personer kan söka upp personer som är på samma nivå att rådfråga dem om hur man använder musen för att flytta gubben i fps spel och liknande.
För oss som ej är pro-Gamers, tänk er äldre personer som totalt saknar intresse av allt vad teknik heter håller på och stör er med dumma frågor.

Permalänk
Medlem

Som redan påpekats.
En människa är intelligent. Människor är inte intelligenta.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Inaktiv

@anon159643: Proffsen lirar väl dock fortfarande som man gjorde förr, skulle jag tro. PCV om någon känner ingen det..

Edit: kanske var PCW, kommer inte ihåg.

Permalänk
Medlem

Först och främst så har det väl alltid existerat men för 10 år sen var det i stort sett bara nördar som spelade. Detta är innebär oftast samma typ av personlighet vilket öppnar upp för bra dialoger.

Idag spelar "alla" och "skillnader" öppnar upp för konflikt. Precis som i annat har endel snabbare att ta till sig än andra..

Sen som du själv är inne på så är Barn inga "snälla" kreatur.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Det är små människor som måste trycka ner andra för att de ska kunna må bra själva. Sen har det blivit så mycket lättare med internet att komma undan med allt trollande eftersom man är "anonym". Få av de som faktiskt är idioter på internet skulle våga göra det om de står öga mot öga med personen. Känns i stort som att människor blir mindre empatiska.

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av BergEr:

Och sitter man och trollar noobs så gör man ju det för att ha kul. Samma sak då.

Beroende på situation är man ju jävligt självisk om man går in i multiplayer utan att ha lärt sig spelet innan. Är ju stor risk att man förstör för de andra på sitt lag och det slutar med att alla har mindre kul.

Men tänker man till när man spelar och faktiskt vill lära sig så hoppar man ju nästan direkt ur stadiet där folk märker direkt att man är ny. Vissa kommer dock alltid vara kvar på noobnivån även om de spelar 10000h. Vissa verkar helt enkelt vara resistanta mot att lära sig. Även om de gör samma misstag tusen gånger på rad så biter det inte. Andra tar sig till toppen på bara ett par hundra timmar.

Ser man t.ex någon jävel som inte orkar hålla bössan rak i ett fps så undrar man ju om personen missat de senaste tjugo åren av FPS. För det är ju en grej det känns som att alla borde löst innan de börjar spela multiplayer.

Fast det beror ju helt och hållet på multiplayer-läget i fråga känner jag.
Ja, jag kan hålla med dig till viss del om någon total noob får för sig att gå in i Overwatch Competitive utan att knappt ha lärt sig grunderna till spelet men vad spelar det för roll hur personen i fråga spelar i Quick Play?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Inaktiv

@BooliBoo: Roliga är att det ofta är samma personer som ska kalla folk foliehattar angående all kartläggning av individer.. Intressant helt klart. Fortsätter man stödja Google mfl är det inte länge innan ingen är anonym. Blir spännande framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Fast det beror ju helt och hållet på multiplayer-läget i fråga känner jag.
Ja, jag kan hålla med dig till viss del om någon total noob får för sig att gå in i Overwatch Competitive utan att knappt ha lärt sig grunderna till spelet men vad spelar det för roll hur personen i fråga spelar i Quick Play?

Jag tycker att Overwatch har löst det ganska bra ändå. Rank 25 innan man får spela competetive, och det tar inte 1h speltid att nå dit, utan man kommer faktiskt behöva spela spelet en hel del först.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Avstängd

folk överlag är sämmre nu, mer politik än spel

När jag började lira fps i mitten av 90 tal, var inte folk så jävla känsliga och lättkränkta som nuförtide.

Nuförtiden är folk av strategiska skäl kränkta innan nåt har ens hänt. De kommer med sina känsliga egon och kan inte ta enkla råd... När man har gett några enkla och praktiska råd, och noobs snetänder, har man inga trevliga ord kvar.

Samt så e intresset av att spela mindre, utan mer av att samla.
Samla på achievemnt, skins, levels, gadgets... Borta är jaktglädjen och stridsglädjen...
Karikatyr-exempel är gruppspel: förr var det jävla änkelt när man använder rocket launcher eller railgun, allt hade sin plats... Nu finns karaktärer som identifierar sig med en typ av gubbe eller vapen, och går inte att få dom att spela i lag...

För att samanfatta, Unreal Trounament samt Quake 3 och liknande var en tillflykt förr, jag gick dit för att ha kul...
Nu är onlinespel en jävla kamp av egos, som inte kan spela, utan vill vinna den sociala striden.

Visa signatur

Linux + AMD 1055T, Kingston 16GB ECC, Asus M5A88-M EVO, Sapphire 5850, Antec P180 mini, Cooler Master Silent Pro M600