Permalänk

Bärbar bluetoothhögtalare på budget

Jag ville ha en bluetoothhögtalare med bra batteritid som inte kostade så mycket och jag var dessutom sugen på något att pilla med då det var länge sedan mitt senaste projekt. Sagt och gjort så beställde jag lite olika delar från Ebay och byggde mig en lite högtalare i en låda av ABS-plast.

Komponentlista:
Låda i ABS med måtten 158x90x60 mm - 38 kr
Bluetoothmottagare och förstärkare på samma kort 2*3W - 42 kr
Kondensator till förstärkaren Taicon16v 1500uf - 2 kr
Högtalare 2,5" á 15W - 66 kr/par
Slad för att koppla ihopp förstärkaren och högtalarna - 2 kr
DC-DC booster - 6 kr
Laddare till batteriet. Skyddar mot över- och urladdning - 3 kr
Batterihållare - 3 kr
Knapp - 3 kr
18650 från ett nytt laptopbatteri som jag slaktade - 10 kr/st
Totalt ca : 174 kr

Liten video (klickbar länk) på hur den låter när man startar den. Väldigt charmig röst tycker jag! Kopplar samman supersnabbt gör den. Tyvärr så har den ett bakgrundsljud, som ett durrande, när man sänder något till den. Jag har bara provat Spotify och ljudet kommer även utan laddaren isatt, vilket jag först trodde var boven.

Ljudkvaliten är duglig, ingen djupbas alls. Den spelar högre än vad jag trodde den skulle göra vilket alltid är kul! Batteritiden har jag inte hunnit testa än men jag tror den kommer vara riktigt bra.

Besök galleriet här

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Ett ensamt 1860 kan väl inte säcka så vidare länge? 1-2 timmar kanske? Vet du hur stor kapacitet det har?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Ett ensamt 1860 kan väl inte säcka så vidare länge? 1-2 timmar kanske? Vet du hur stor kapacitet det har?

Cellen är på 2,2 A och förstärkaren är på max 6 W så jag räknar med iaf 3 timmar. Jag har inte skrivit det i galleriet men tanken är att bygga en till med en lite bättre förstärkare och tre celler på 3 A. Denna var mest för att öva lite.

Skickades från m.sweclockers.com

EDIT: ska stå Ah och inte bara A som jag skrivit ovan.

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillpeparoni:

Cellen är på 2,2 A och förstärkaren är på max 6 W så jag räknar med iaf 3 timmar. Jag har inte skrivit det i galleriet men tanken är att bygga en till med en lite bättre förstärkare och tre celler på 3 A. Denna var mest för att öva lite.

Bara så du vet så har Amperen ingenting alls med batterikapaciteten att göra. Jag vet inte om du skrev fel eller om du inte vet, men det är Ah (Ampere-timmar) eller mAh som visar batterikapaciteten. Amperen visar bara hur mycket ström batteriet klarar av att leverera utan att ta skada.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Bara så du vet så har Amperen ingenting alls med batterikapaciteten att göra. Jag vet inte om du skrev fel eller om du inte vet, men det är Ah (Ampere-timmar) eller mAh som visar batterikapaciteten. Amperen visar bara hur mycket ström batteriet klarar av att leverera utan att ta skada.

Ojdå skrev visst fel. Jodå skillnaden mellan A och Ah har jag koll på. Ska givetvis stå Ah

Visa signatur

---Under uppbyggnad----

Permalänk
Medlem

Skulle du kunna länka till var du köpt allt??

Permalänk

@Anton20:

Tyvärr är alla annonser stängda numera men jag kan lista namnen på allt jag sökte på för att hitta. Jag köper från olika säljare varje gång, de flesta är i Hongkong.

Låda: Waterproof ABS White Plastic Box
Bluetoothmottagare/förstärkare: Mini USB DC 5V Bluetooth Amplifier
Kondensator: Taicon16v 1500uf
Högtalare: Full-range Speaker
Sladd: XH2.54 (dessa ska du givetvis bara ha om du köper en förstärkare som har sådan kontakt)
DC-DC booster: MT3608 DC-DC Step Up booster
Laddare: USB 18650 Lithium Battery Charging Board Charger Module
Batterihållare: Battery Holder 18650
Knapp: 2 Pin Snap-in On/Off

Visa signatur

---Under uppbyggnad----