SweClockers prestandatestar Ryzen – AMD öppnar upp för förbeställningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Naples är det väl rätt tyst om just nu. Ryzen är ju kategoriserade som "Desktop-processorer".

Går det inte att dra några slutsatser av Ryzen-släppet? Nu kanske jag är "aningens" för snabb på denna puck, fick bara lite serverhype av detta också..

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeF.Typh00n:

Jag håller med, 6-kärnor är en bra sweet-spot för pris och prestanda.

Det är de 6-kärniga och 1800X jag är mest nyfiken på att se resultaten av

Vega menar du?

Ska bli kul att se hur 1600X presterar, har ju läckt lite benchmarks på 6-kärniga så hoppas det kommer reviews på de varianterna också vid lansering. Jag kan leva med 5-10% mindre IPC som Ryzen kan klocka till stock Skylake/Kaby Lake frekvenser.

Enda problemet för mig just nu är moderkort, finns inga moderkort i mATX storlek som hittat ut som intresserar mig öht, bara massa budget kort som inte har de funktioner jag vill ha.

Permalänk

Alla är så optimistiska att jag befarar att hype tåget går snabbare än vad Zen faktiskt gör! i7-6900K (som är Broadwell) har avsevärt lägre frekvenser, ändå presterar den som 1800X. @Yoshmans prognos om Ivy Bridge IPC verkar bara troligare. Och jag tycker inte en Ivy Bridge lansering är något att jubla över 2017, inte ens Ivy Bridge-E. Det enda som kan få det intressant som jag ser det är att det är just "AMD Ivy Bridge-E", vilket kan sätta fart på konkurrensen, och att det ser ut att kunna bli nya 'bang-for-the-buck'-kungen. Men rent tekniskt tycker jag det ser rätt trist ut :/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir_Manfred:

Troligtvis inte eftersom AMD sagt att de inte ska göra så

Nä precis, den lanseras 2:a mars. NDA släpps 28:e Februari.

Skrivet av Purrfected:

Är det någon annan skillnad på Zen processorerna än klocken?
Eller kan man lika gärna köpa en 1700X och överklocka den lite?
Vad är moroten för att köpa en 1800X?

1800X lär ha bättre kretsar så den lär klocka högre.
Så har X-modellerna XFR då också. Att Turbo tillåts gå över officiella maxfrekvenser och överskrida TDP om temperaturen är låg nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scj:

Kommer det med fläkt till samtliga eller kör dem en intel?

"Samtliga modeller kommer finnas i box- och trayvariant, varav Ryzen 7 1700X och 1800X kommer säljas helt utan kylare. Instegsmodellen Ryzen 7 1700 säljs i sin tur tillsammans med den nya kylaren Wraith Spire."

Saxat från NH:sartikel

Visa signatur

[Gigabyte B550i Aorus Pro Ax] [AMD Ryzen 5600X] [Noctua NH-L12S Ghost S1 Ed] [Asus GTX 1080 STRIX 8 GB] [32GB HyperX Fury RGB 3600 MHz] [2x WD Black SN750 1 TB NVME] [Corsair SF750] [Loque Ghost S1 MK3] [Synology DS212 2x2 TB NAS] [2x Mackie HR624] [LG Ultragear 27GP850 27" IPS] [TOFU 65% ALU, Zealios V2] [Logitech G502] [Qpad QH-90]

Permalänk
Medlem

Kan inte säga annat att jag är jävligt imponerad av AMD. Imponerad av Ryzen och Lisa Su.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MoNkeY-05:

Går det inte att dra några slutsatser av Ryzen-släppet? Nu kanske jag är "aningens" för snabb på denna puck, fick bara lite serverhype av detta också..

Det gör det säkert till viss del, men Naples är ju en grymt mycket större plattform och processor.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av MoNkeY-05:

Köpte mig lite AMD-aktier häromdagen bara för the hype!

Helt rätt, jag har varit aktieägare i både Amd och Nvidia sedan förra året - Ångrar det inte en sekund, redan härlig avkastning och framtiden ser ljus us. Håller hårt på mina andelar!

Angående Ryzen, det ser verkligen lovande ut. Det kan mycket väl nog bli till att byta ut min gamla 2600k mot en Ryzen under året. Härliga tider!

Visa signatur

"Rock's longest, strangest trip, the Grateful Dead."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pudeln:

@serverfel:

Frekens är beroende på arkitektur och fabrik. AMD har inte egna fabs så som Intel har. Så Intel kan alltid tweaka design mot tillverkningsprocess bättre än AMD. Snabbare kommunikation då de på fabrken är i samma företag som de som ritar CPU, i Intels fall.

AMD kan dock välja mellan GF och Samsung vilket eventuellt kan ge vissa fördelar. Särskilt på APUer då de kan tweaka GPU och CPU mot samma fabrik och process.

Jag ser fram emot de kommande APUerna.

Ja APU:erna är nästan det mest spännande. 4 bra kärnor och en bra igpu. Amd vet vad de gör när det gäller grafik. Undrar hur svårt det hade varit att trycka in exempelvis ett 470s kapacitet i en apu?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Xaves:

Jag skulle bli förvånad om så är fallet, eftersom modellerna fysiskt sett är identiska.

Även om de är identiska sett till spec så blir aldrig en processor identisk i praktiken. Det finns alltid "guldexemplar" och med binning så kan man nog få vissa modeller som klockar bättre.

Skrivet av Oneone:
  • "Ryzen 7 är den första processorserien baserad på AMD:s nya Zen-arkitektur.

  • De nya kretsarna utlovas klara av 52% fler instruktioner per cykel (IPC) än Excavator.

  • Serien består av tre nya modeller: 1800X, 1700X och 1700.

  • AMD:s egna tester antyder att toppmodellen 1800X slår Intels 10 000-kronorsprocessor i7-6900K i flertrådsarbeten såsom videobehandling.

  • Löftet är bättre flertrådsprestanda än Intels motsvarighet, till betydligt lägre pris.

  • Lansering sker 2 mars, men Ryzen kan förhandsbokas från och med idag.

  • AMD poängterar att toppmodellen av AMD Ryzen (1800X) prestanderar likvärdigt med 6900K vid 4K-gaming.

  • AMD medger även att Intel Kaby Lake kommer ha en fördel i många spel i och med högre klockfrekvenser."

bah

snott ifrån NH. https://www.nordichardware.se/nyheter/cpu/har-ar-amd-ryzen-pr...

Som väntat.. Däremot så är det faktiskt riktigt imponerande att AMD ens är nära Intel. Förfining av denna arkitektur kan betyda att AMD kan konkurrera med Intel även när det kommer till IPC inom någon generation.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

När släpps de fyrkärniga modellerna då?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeVvE:

Ska bli kul att se hur 1600X presterar, har ju läckt lite benchmarks på 6-kärniga så hoppas det kommer reviews på de varianterna också vid lansering. Jag kan leva med 5-10% mindre IPC som Ryzen kan klocka till stock Skylake/Kaby Lake frekvenser.

Enda problemet för mig just nu är moderkort, finns inga moderkort i mATX storlek som hittat ut som intresserar mig öht, bara massa budget kort som inte har de funktioner jag vill ha.

mITX har det också varit tyst om

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Visa signatur

Stationär: i7 4790k/BeQuiet!Dark Rock 3 /Msi H97I AC/8gb 1600mhz/Msi GTX 980 Gaming 4gb/Intel 530-series 180gb/Ncase M1 "BeQuiet! Edition"/
Laptop: ASUS Zenbook UX32VD-R4002V
Skärm: BenQ GL2440H
Utrustning: Steelseries all in=Qck Prism/APEX 750m/800m/Sensei 310

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nä precis, den lanseras 2:a mars. NDA släpps 28:e Februari.

1800X lär ha bättre kretsar så den lär klocka högre.
Så har X-modellerna XFR då också. Att Turbo tillåts gå över officiella maxfrekvenser och överskrida TDP om temperaturen är låg nog.

Okej, låter rimligt, 1000kr för bara 200 Mhz klock lät väldigt orimligt.
Kanske får bli en 1800X då, ser ju jäkligt intressant ut!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Fortfarande inga relevanta tester, väntar på speltester jag. Att de tillåter förbokningar utan att ha lyft på NDAn är patetiskt.

Permalänk
Avstängd

Stämmer siffrorna och de flesta "positiva" rumors så kommer amd att halshugga intel.

De blir som meninglöst att handla intel produkter över en natt.

Permalänk
Medlem

En sak som talar för succé är att moderkortstillverkarna är ordentligt med på tåget. De har haft tillgång till processorer ett bra tag och skulle inte satsa så hårt om dem inte trodde på försäljning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Stämmer siffrorna och de flesta "positiva" rumors så kommer amd att halshugga intel.

De blir som meninglöst att handla intel produkter över en natt.

Intel har säkert stora marginaler på deras CPU, de kan sänka sina priser för att möta AMD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av falken19:

När släpps de fyrkärniga modellerna då?

Någon gång före sommaren skulle jag tro.

Skrivet av Jonas79:

Bara hoppat det finns AM4 monterings kit också nu när man ska kunna beställa det andra.

Finns en drös med artiklar om just det. Be Quiet och Noctua skickar ut monteringskit i utbyte mot bevis av att du äger kylaren (ett kort på den borde räcka). Ryktades även att du behöver bevis att du har en AM4 bräda men det har inte bekräftats.

Skrivet av thomas_skane:

Högintressant. Som jag tidigare sagt räcker det med att AMD ligger nära Intel i spel/enkeltrådat om deras multitrådsprestanda och applikationsprestanda är bättre för samma pris.

Så som det ser ut idag gör det väldigt lite skillnad i spelprestanda mellan dyrare processorer utan det är grafikkortet som flaskhalsar. Om då övrig prestanda är oöverträffad så skulle det fortfarande vara ett bättre val för de flesta.

Ska bli spännande att se lite riktiga tester.

Så länge man inte sitter i 720p så kommer skillnaden inte ens vara märkbar.

Skrivet av LeVvE:

Ska bli kul att se hur 1600X presterar, har ju läckt lite benchmarks på 6-kärniga så hoppas det kommer reviews på de varianterna också vid lansering. Jag kan leva med 5-10% mindre IPC som Ryzen kan klocka till stock Skylake/Kaby Lake frekvenser.

Enda problemet för mig just nu är moderkort, finns inga moderkort i mATX storlek som hittat ut som intresserar mig öht, bara massa budget kort som inte har de funktioner jag vill ha.

Såg att någon frågade efter mindre formfaktorer i antingen Asus eller Gigabytes tråd här på Sweclockers och det bekräftades det att de var på ingång även om ATX låg i fokus att få ut.

Skrivet av Marsupilami:

Alla är så optimistiska att jag befarar att hype tåget går snabbare än vad Zen faktiskt gör! i7-6900K (som är Broadwell) har avsevärt lägre frekvenser, ändå presterar den som 1800X. @Yoshmans prognos om Ivy Bridge IPC verkar bara troligare. Och jag tycker inte en Ivy Bridge lansering är något att jubla över 2017, inte ens Ivy Bridge-E. Det enda som kan få det intressant som jag ser det är att det är just "AMD Ivy Bridge-E", vilket kan sätta fart på konkurrensen, och att det ser ut att kunna bli nya 'bang-for-the-buck'-kungen. Men rent tekniskt tycker jag det ser rätt trist ut :/

Fel. Ryzen presterar runt Haswell. Inte Ivy-Bridge i IPC. Tar man dock in klockfrekvensen i beräkning så hamnar man snarare nära eller kanske tom. över Kaby-lake i prestanda per Hz (aka IPC).

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

@Xaves: Tänker likadant förutsatt att testerna visar detta.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Det är inget rykte. Det är vad noctua själva har sagt.

Permalänk
Medlem

1800x var ju väldigt intressant jämfört med vad den går emot.
men 1700 vs 7700k (som mest kommer användas för spel) var inte lika imponerande. kanske i framtiden när 6/8 cores faktiskt är vettigt, men idag verkar det som 7700k är ett solklart val för spelande

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Granter:

Stämmer siffrorna och de flesta "positiva" rumors så kommer amd att halshugga intel.

De blir som meninglöst att handla intel produkter över en natt.

Det beror väl på vilken klass man vill lägga sig i, min nästa burk blir iaf minst 12-kärnig troligen, därför är AMD i dagsläget rätt ointressant ännu. Men för de flesta andra lär det spela mindre roll, såvida inte maximal IPC och skyhög klock är av största vikt.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Avstängd

@Viochee:

Så dem ska sänka priserna med 50%, De lär ju suga för kunder som nyligen köpt in sig på grejerna, om inte så ser dem att intel har tagit överpriser.

De här är inte bra för intel.

Men om någon vecka vet vi med säkerhet hur de ligger till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Ja APU:erna är nästan det mest spännande. 4 bra kärnor och en bra igpu. Amd vet vad de gör när det gäller grafik. Undrar hur svårt det hade varit att trycka in exempelvis ett 470s kapacitet i en apu?

Snowy Owl, den nya Opteron APU som kommer med åtta CPU-kärnor och Vega IGP, ryktas motsvara 290X i grafikprestanda.

Så jag tror inte det är omöljigt att Raven Ridge som också har Vega kommer upp i motsvarande 470-prestande även om det kanske är lite önsketänkade. AMD "överlevererade" ju idag mot förväntningarna.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Granter:

@Viochee:

Så dem ska sänka priserna med 50%, De lär ju suga för kunder som nyligen köpt in sig på grejerna, om inte så ser dem att intel har tagit överpriser.

De här är inte bra för intel.

Men om någon vecka vet vi med säkerhet hur de ligger till.

Klart dom tar överpris när AMD inte hade något att konkurrera med. Nu blir det en annan historia.

Permalänk
Avstängd

Liiiite surt att XFR bara betydde extra 100Mhz. Men det kanske man skulle förväntat sig egentligen

https://www.youtube.com/watch?v=3rUndzpdo1I

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@LeVvE: Om jag inte räknar helt fel så har alltså Ryzen bättre IPC än Kaby lake i cinebench om vi räknar med att performance skalar linjärt med Ghz,

Har försökt få fram det tidigare på dom tester som cirkulerat och hamnar då ca 5% högre än Kaby Lake.
Edit: Men med en viss osäkerhet gällande klockfrekvens vid körda tester.

Man undrar nästan när det kommer typ. Ryzen 7 1850X/1750X/1750

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SeF.Typh00n:

Liiiite surt att XFR bara betydde extra 100Mhz. Men det kanske man skulle förväntat sig egentligen

https://www.youtube.com/watch?v=3rUndzpdo1I

Är inte XFR automatisk överklockning? Eller har jag fått det om bakfoten?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem

SweCLOCKERS, jag räknade med att det skulle vara prestandatester med ÖVERKLOCKNING. :/

Det man vill veta är ju skillnaden mellan alla modellerna när man skrämt upp dom. Visar det sig att det inte är någon skillnad mellan X och icke-X, eller kanske t.om ingen skillnad mellan 1800 och 1700, då vill man ju inte punga ut en massa stålar i onödan för en 1800X när man kan köpa en 1700 och överklocka själv.