Permalänk
Medlem

Laptop för mamma

Hej,
ska hjälpa mamma köpa bärbar.
Budget är 3-4000kr
användningsområden är youtube och skype

Vad är det för skillnad mellan Intel atom och intel Celereon i prestanda?

Permalänk
Medlem

Atom är generellt sett sämre och billigare än intel celeron men de är ungefär likvärdiga. Pentium är bättre än båda och intel core bäst. Egentligen vill du inte ha någon av dem. För under 4000 kr kan du få en dator med intel core processor, 6 gb ram och 1080p upplösning vilket jag tycker är det lägsta man ska sikta på vad gäller prestanda. Här har du en lista på några sådana laptops under 4000 kr. De borde alla prestera likadant, en av dem är lite mindre. För 4500 kronor kan du få en laptop 256 gb ssd(dubbelt så mycket plats), två generationer nyare processor och grafik och lite mer ram här. För mig vore det värt en femhundring för bättre prestanda och plats på hårddisk men din mamma kanske inte kommer märka någon skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3mpa:

Hej,
ska hjälpa mamma köpa bärbar.
Budget är 3-4000kr
användningsområden är youtube och skype

Vad är det för skillnad mellan Intel atom och intel Celereon i prestanda?

Tänk på att innan var det lite enklare.

Celeron - Pentium - Core byggde på deras huvud arkitektur.

Atom byggde på deras "billighets" arkikektur.

Nu har Intel flyttat ner vissa Celeron och Pentium modeller till "Atom" platformen och döpt om saker hej villt.

Resultatet är att en "Celeron" kan vara en högt klockad Atom eller lågt klockad Kaby Lake Core CPU. Olika ifrån fall till fall.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Tack för svar, får övertala henne att lägga dit ett par hundringar

Permalänk
Medlem

Hittade alternativ för din mamma som för 3490:- är det mest prisvärda hittills och dessutom billigast av de jag listade! Informationen på CDONs hemsida är knapphändg men det verkar vara denna som dom säljer. Om jag skulle haft din budget skulle jag slå till.

8 gig ram, den näst nyaste processergeneration,1080p skärm, 128 gb ssd ram.

Permalänk
Medlem

Vilken skärmstorlek är det tänkt ?
Har en 13" dator som jag tycker är väldigt smidig, men 15" är generellt billigare.

EDIT:
Verkar bara rymmas 15.6" inom den budgeten men det är nog inga problem att få en core processor och ssd.
https://www.siba.se/dator/barbara-datorer/barbara-datorer-mel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av bsk!:

Hittade alternativ för din mamma som för 3490:- är det mest prisvärda hittills och dessutom billigast av de jag listade! Informationen på CDONs hemsida är knapphändg men det verkar vara denna som dom säljer. Om jag skulle haft din budget skulle jag slå till.

8 gig ram, den näst nyaste processergeneration,1080p skärm, 128 gb ssd ram.

Galet billigt för så mkt laptop

Har man otur så är skärmen en nitlott

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Galet billigt för så mkt laptop

Har man otur så är skärmen en nitlott

// LZ

Jepp fast jag tror de flesta skärmarna i denna prisklassen är rätt billiga TN paneler. 1080p upplösning på alla de jag länkat iaf.

Permalänk
Medlem

Hon köpte en på mediamarkt som inte är lika vass som den från CDON men tror inte hon märker skillnad. Tack

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Galet billigt för så mkt laptop

Har man otur så är skärmen en nitlott

// LZ

Ja det var det blev nästan sugen fastän jag inte behöver en.