Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Första NAS

Hej jag tänkte att jag skulle ''bygga'' en NAS av en gammal dator som inte har använts på flera år, men då jag inte gjort det tidigare så har jag inte riktigt den kompetensen som behövs. Det jag behöver hjälp med är främst hårdvara (om det jag har går att använda) men även OS.

Specs på datorn-

processor- AMD athlon 64 3800+
RAM 2x 512MB/266MHz (DDRII533)
Moderkort- ALiveSATA2-GLAN
Grafikkort- vet ej

Tackstam för svar.

Permalänk
Medlem

en hög med sata portar på moderkortet för diskar och linux Free4NAS eller liknande så är du igång, om du enbart ska ha den att lagra på duger den hur bra som helst

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fredde89:

en hög med sata portar på moderkortet för diskar och linux Free4NAS eller liknande så är du igång, om du enbart ska ha den att lagra på duger den hur bra som helst

Jag har 4 sata portar och kommer inte behöva fler. Kan jag verkligen köra nas4free eller freenas med 1Gb ram? Vilken linux version skulle du rekommendera, eller ska jag köra Windows XP? (om jag hittar skivan så jag kan installera om det)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Linkk:

Jag har 4 sata portar och kommer inte behöva fler. Kan jag verkligen köra nas4free eller freenas med 1Gb ram? Vilken linux version skulle du rekommendera, eller ska jag köra Windows XP? (om jag hittar skivan så jag kan installera om det)

Vad ska du göra? Dela ut några mappar och ev en softraid? Installera CentOS eller Ubuntu utan GUI och installera SMB. Du behöver inte en bloatad "NAS" distro.

Permalänk
Medlem

Köp och kör Unraid Basic, kommer uträtta alla dina behov och ännu mer om du skulle önska.
Jag började med FreeNAS, körde det i ett år, sedan gick jag över till unraid och har kört det i 2 år nu. Helt underbart OS.

Gratis att testa 1 månad först, och då är det ingen demokopia eller dylikt utan en äkta version som man testar och som man sedan köper isåfall.

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Vad ska du göra? Dela ut några mappar och ev en softraid? Installera CentOS eller Ubuntu utan GUI och installera SMB. Du behöver inte en bloatad "NAS" distro.

Det jag tänkt använda den till är lagring av bilder, film och diverse filer. tror du att det går att installera med GUI då jag inte har någon tidigare erfarenhet av linux tror jag att det sklle vara lättare att förstå. Jag vet inte vad SMB är eller hur det fungerar riktigt och tänkte att det var lättare att använda någon av freenas eller nas4free.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Linkk:

Det jag tänkt använda den till är lagring av bilder, film och diverse filer. tror du att det går att installera med GUI då jag inte har någon tidigare erfarenhet av linux tror jag att det sklle vara lättare att förstå. Jag vet inte vad SMB är eller hur det fungerar riktigt och tänkte att det var lättare att använda någon av freenas eller nas4free.

FreeNas skulle jag inte påstå är lättare, kanske xpenology. Men att installera CentOS/Ubuntu är inte svårt, därefter är det bara följa en guide som säger hur man installerar SMB (vilket är samba, fildelningsprotokol. Precis som "dela en mapp" i windows.). Med 1GB ram skulle jag inte installera en GUI.

Permalänk
Medlem

@Linkk: Unraid är väldigt enkelt, enklare än FreeNAS och troligen enklare än att installera någon linux-distro och sedan SMB.
Du klarar dig med 1GB om du bara ska ha den som en NAS. https://lime-technology.com/hardware-requirements/

(YouTube) Installera unraid till USB i Windows
(YouTube) Kom igång

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem

Har för mig att FreeNas rekomenderar minst 4gb RAM, har själv precis byggt min första NAS av gammla datorkomponenter. Dock inte köpt några hårddiskar

Visa signatur

i5 4690k @4,3GHz || GTX 780ti || Gigabyte GA-Z97X-GAMING 3 || Fractal Design Define R2 XL || Noctua NH-U12P SE2 || Crucial Ballistix Sport 16GB || 128GB + 240GB SSD || 700GB + 3TB HDD

Permalänk
Medlem

Har kört FreeNas 7.1 på en sådan maskin i ett par år, men oklart om nyare versioner rullar bra med så lite RAM.
Hade också kollat på Free4NAS som verkar rätt resurssnålt och har liknande lättanvänt web-GUI.

Finns garanterat guider på nätet hur man sätter upp och installerar det.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|