Övertyga min vän att sluta skolka?

Permalänk

Övertyga min vän att sluta skolka?

Min enda och bästa vän har en tendens att skolka. Han kommer till skolan 1 eller 2 gånger per vecka och missar väldigt mycket. Vi går i gymnasiet, och han är 18 så föräldrarna kan inte göra något. Skolan blir pisstråkig utan någon vän, så har någon nått tips om hur jag kan övertyga honom att gå på skolan?

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk

Ta reda på varför han skolkar och gör tillvaron bättre så kanske han vill komma dit oftare?

Permalänk
Medlem

Vad är anledningen till att han skolkar? Tycker han skolan är tråkig, deprimerad, ingen motivation, spelar för mycket? Eller kanske allt av det?

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Som med väldigt mycket annat så måste han vilja sluta skolka för att kunna sätta igång någon förändring.

Permalänk
Medlem

Det är är inte omöjligt att det finns en anledning utanför skolan som gör att han skolkar.

Du får prata med honom och var en vän för honom. Det är klart att man kan prata med honom om att han förstör för sig själv och så vidare men det kommer troligen inte fungera. Du måste hitta orsaken. Kanske behöver du hjälp av skolkuratorn. Du kan också prata med sjuksystern för att få hjälp. De har tystnadsplikt.

Permalänk
Medlem

Dra med honom till McD på stökigaste timmarna och fråga om det ser lockande ut.

Permalänk
Medlem

Sök hjälp direkt. Om ett besök hos skolkuratorn inte känns bra, gå till en vårdcentral. Fortsätt bara leta efter stöd så kommer det bli 1000 ggr bättre i slutändan.

Allt ansvar ligger förstås på individen och det är han som måste göra valen. Men det finns otroligt många som kan hjälpa till.

Om personen tidigare inte har haft problem i skolan så är steget mycket mindre tillbaka. Och vad det än beror på, det kan vara nästan vad som helst, så är det sämre att vänta.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Min enda och bästa vän har en tendens att skolka. Han kommer till skolan 1 eller 2 gånger per vecka och missar väldigt mycket. Vi går i gymnasiet, och han är 18 så föräldrarna kan inte göra något. Skolan blir pisstråkig utan någon vän, så har någon nått tips om hur jag kan övertyga honom att gå på skolan?

om inget annat fungerar tala klarspråk och säg att det kommer bli svårt för honom att få ett jobb utan godkända betyg i gymnasiet.
han kommer ångra sitt skolkande senare i livet

min arbetsgivare tittade tom. på betyg från högstadiet..
står det på hans papper att han har ovanligt mycket frånvaro tror jag det blir svårt att få anställning...
försök hjälpa han tillbaka.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Administrativ avgift

@MrToxic: Fråga han rakt ut , varför kommer du inte till skolan mannen? Vi kan omöjligt veta och du måste få reda på grundorsaken till varför han inte vill gå ditt.

Sen bör ju gymnasieskolan i princip ge han ett papper skriv på här för att sluta då du endå inte är här.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Bra initiativ. Steg ett är förstås att ta reda på de bakomliggande orsakerna till skolkandet, och agera efter den informationen. Skolans anställda torde ha erfarenhet av situationen, och kunna hjälpa dig med råd, du kan ju börja snacka med någon lärare du litar på, helt utan att nämna din kompis namn.

Vet inte om det skulle hjälpa, men det borde ju ha en viss pedagogisk effekt att han får möta skolkarens framtid redan nu så att säga. Det kanske går att få ett par dagars praktik under påsklovet som diskare eller något annat totalt okvalificerat skitjobb? Eller kanske rent av bara besöka den sortens arbetsplatser? Idén är väl i alla fall att få honom att fundera på om han kan tänka sig att hålla på med en sånt jobb i 45 år, till skitlöner med obefintlig utveckling, medans polarna har stimulerande uppgifter och råd att göra saker. För att inte tala om vilken konkurrensnackdel det innebär på partnermarknaden, om han nu inte är oförskämt snygg och/eller charmig. Och så vidare. Helt enkelt ge honom en rejäl tankeställare, och försöka få honom att visualisera framtiden och dess alternativ.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrToxic:

Min enda och bästa vän har en tendens att skolka. Han kommer till skolan 1 eller 2 gånger per vecka och missar väldigt mycket. Vi går i gymnasiet, och han är 18 så föräldrarna kan inte göra något. Skolan blir pisstråkig utan någon vän, så har någon nått tips om hur jag kan övertyga honom att gå på skolan?

Först måste jag bara säga att det värmer att höra att en vän bryr sig om en annan vän och försöker bolla lösningar för att lösa ett problem.
Din kompis vet nog inte om vilken bra vän han har som bryr sig.

Sen får jag nog instämma i övriga inlägg, klura lite på vad det är som gör att din vän inte tar sig till plugget.
Man kan ju ställa frågan rätt ut till personen och om inte det går så finns det ju hjälp att få, förslag ges ju i övriga trådar.

Har du sagt hur du känner, att det är trist när han inte är där?

Permalänk
Medlem

Frågan bör vara varför skall han gå till skolan? Klarar han betygen bra alternativt skrivit högskoleprovet med bra resultat (och således endast siktar på godkänt i de ämnen om krävs) finns det ju liten anledning att gå dit av den anledningen. I så fall får du hitta annat som lockar tillbaka, hänga med dig t.ex.?

Går han vidare och pluggar/skaffar sig kompetens så är det ingen som kommer bry sig om gymnasiet oavsett.

Permalänk

Tack för alla svar! Ganska säker på att anledningen till att han skolkar är en kombination av lathet och dator beroende. Vi går El o Energi, och pluggar för elektriker, så ingen av oss pluggar ens för högskoleförberedande. Han har F i Svenska och Engelska p.g.a. skolken, och ett par el ämnen.
Han har pratat om att han tänker ta tag i skolan, men efter han sa det har han nu varit på en skolk period i 3 veckor...

Han har pratat en hel del med både skolkurator och rektor, men det ändrar inget.
Jag har också försökt med att säga att jag tycker att det är tråkigt när han inte är där, men det ändrar inte heller något.

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

om inget annat fungerar tala klarspråk och säg att det kommer bli svårt för honom att få ett jobb utan godkända betyg i gymnasiet.
han kommer ångra sitt skolkande senare i livet

min arbetsgivare tittade tom. på betyg från högstadiet..
står det på hans papper att han har ovanligt mycket frånvaro tror jag det blir svårt att få anställning...
försök hjälpa han tillbaka.

Tyvärr så finns det väl inget betyg som behandlar frånvaro? Borde införas. Sen är väl frågan hur mycket det hjälper, man kan ju ha full närvaro men ändå struntat i allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Tyvärr så finns det väl inget betyg som behandlar frånvaro? Borde införas. Sen är väl frågan hur mycket det hjälper, man kan ju ha full närvaro men ändå struntat i allt.

jag har för mig att det står antal oanmälda frånvarotimmar i mitt betyg?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MrToxic:

Min enda och bästa vän har en tendens att skolka. Han kommer till skolan 1 eller 2 gånger per vecka och missar väldigt mycket. Vi går i gymnasiet, och han är 18 så föräldrarna kan inte göra något. Skolan blir pisstråkig utan någon vän, så har någon nått tips om hur jag kan övertyga honom att gå på skolan?

Ärligt talat tror jag att du istället borde lägga din tid på att skaffa fler vänner. Det är något som kommer att göra dig gott under resten av ditt liv, att lära dig att skaffa fler vänner när du behöver det.

Finns det någon anledning till att du inte har fler vänner i skolan? Låter som att du kanske har lite att fundera över i ditt eget liv också. Detta säger jag eftersom jag själv också varit i liknande sitser i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Om han inte vill gå i skolan finns det tyvärr inget du kan göra åt saken.

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon99339:

Detta säger jag eftersom jag själv också varit i liknande sitser i framtiden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Inaktiv

Hahaha jag bjuder på den

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mycket psykologer här så...

Piska upp din lata kompis om han fortsätter skolka.

Sorry, kunde inte låta bli. Ett fall för psykologerna kanske?

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk

Konstigt att hans föräldrar inte slänger ut honom. Varken pluggar eller drar in pengar?
Med den utbildningen ni kör så kan man få många olika roliga jobb

Visa signatur

Vattenkyld konservburk

Permalänk
Medlem

Han kanske inte har förmåga, klarar inte av skolans krav och skäms över det?

Finns hur många olika orsaker som helst och det är omöjligt att ge ett svar som täcker alla, men det låter som att han redan haft kontakt med elevhälsan.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem

Man kan göra som min polares pappa. Min kompis kom hem en dag till en lapp där hans dator brukade stå.
"kära son. Då du inte vill gå i skolan, så tar jag tillbaka det som jag har betalat.
Vill du ha bredband vill jag ha 249:- i månaden av dig
Vill du ha fortsatt abonnemang med mobilen ska jag ha 399:- i månaden av dig
Vill du köpa en dator? Jag har en jag gav 20.000kr för.. Du kan få den för halva priset
Hyra: 1500kr i månaden"
Välkommen till vuxenlivet då du inte vill utbilda dig!

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Min lillebror var i samma situation som din kompis och skolkade väldigt mycket när han var i den åldern, det bästa du kan göra är nog att ta upp det med honom och verkligen föra en diskussion, det kan finnas många anledningar till varför han skolkar, möjligtvis mår han dåligt över nånting men trycker ned den känslan.

Visa signatur

"Life is a sexually transmitted disease and the mortality rate is 100%." - R. D. Laing

Permalänk
Inaktiv

Tror du måste klura mer än så. Inte speciellt vanligt att det bara är lathet/spelberoende, skulle jag tro.

Själv gjorde jag likadant, lustigt nog samma utbildning..
Min orsak var dock att jag vart uttråkad, då jag klarade ämnena galant genom att gå på ett fåtal lektioner. Blir lite segt att sitta och studera molnen hela dagarna.. Var väl även lite annat depp med i bilden, men det kan vi bortse från.
Vad som fick mig att skärpa till det var väl att en lärare vägrade ge mig betyg pga frånvaro, förvisso får(fick?) man inte det. Men när jag gav med mig och började vara med på lektionerna så hade jag faktiskt rätt kul. Gymnasielärarna var ju roliga att babbla med, och hade ofta kunskapen för att gå in på överkurs. Så jag tramsade väl mer där än jag gjort under resten av min skolgång.. Men kul vart det
Det låter förvisso inte som att din vän är som mig, då jag inte hade något problem med betyg. Men jag har blivit sedd precis som honom, och orsaken var ju en helt annan.

Vet dock inte vad jag ska råda dig att göra. Utan att veta orsaken till skolket är det lite svårt att avgöra hur det kan bemötas.
Skulle nog säga att skaffa andra vänner kan vara en god idé. Även om din nuvarande är jäkligt go så tar det lite på psyket att hela tiden bli besviken på denne. Har flera polare som jag tillslut gav upp på. Och såklart är det aldrig en dum idé att ha flera.
Annars är det väl bara att fortsätta försöka få fram orsaken, då tror jag att du har en chans att klura ut någon lösning själv t o m.
Personligen gissar jag på depression/oro/ångest av något slag, då det inte hjälper med något så gulligt som att säga att det inte är kul i skolan utan denne.. (gulligt är menat som en komplimang)

Permalänk
Medlem

hahaha
"Han är 18 så föräldrarna kan inte göra något". Bästa jag läst på länge. Visar vilken sjuk mentalitet som finns i delar av den svenska kulturen.

Skolkar man så mycket så brukar det ligga bra anledningar bakom, hjälp honom att identifiera, acceptera, och bekämpa dessa anledningar. Han kommer att ångra sig otroligt mycket senare.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

@Yorg: när han är på skolan så ligger han och jag alltid först och har ofta C eller A på proven

Visa signatur

We all got a chicken-duck-woman-thing waiting for us

CPU: Intel Core i7 10700K
GPU: Nvidia GTX 1080
RAM: DDR4 16 GB

Permalänk
Medlem

Försök sätta upp mål för att han ska nå minst E i alla ämnen. Hade flera klasskamrater som skolkade hur mycket som helst men dom klarade sig. Om han nu faktiskt kan få C eller t.o.m A i prov så borde E vara busenkelt och knappt kräva någon tid. Har han spelberoende så kan ju alltid föräldrarna begränsa hans internetåtkomst till vissa tider eller något.