AMD Ryzen 7 1800X och 7 1700X

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av Yoshman:

@Jacob: inte så ni har lite cykler över kommande vecka till att köra några provskott med två och fyra kärnor avslagna på R7 1800X? Borde ge en bra vink om var de kommande modellerna hamnar.

Vi försökte faktiskt simulera Ryzen 5 1600X genom att stänga av två kärnor. Processorn presterade "för bra" jämfört med AMD:s egna värden, varför vi valde att utelämna de siffrorna. Vad detta beror på vet jag inte, då klockfrekvenserna vid bas och turbo är identiska med Ryzen 7 1800X.

En annan sak som gör det svårt att simulera andra modeller är att Ryzen automatiskt går in i "OC-läge" så snart man ändra några klockfrekvenser. Det innebär i praktiken att Precision Boost inaktiveras samt en del av strömsparfunktionerna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd

Man blev ju lite besviken på att den inte går att överklocka något vidare.
Luften gick liksom ur en.
Sån besvikelse.😞

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Medlem

@scara: antagligen så är det för att minnena kör i samma hastighet på Intelplattformen som på Ryzen.

MÅNGA tester körde snabbare minnen på Intel då dom alltid kör snabba minnen. Sen körde dom 2666 MHz eller 2400 MHz med Ryzen.

När 16 trådar ska samsas om minnesbandbredden så kan jag tänka mig att den spelar rätt så stor roll!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

Kul med lite nytt från AMD - Billiga 8/16 CPUer som är bra för applikationer som kan utnyttja alla trådar.

Att folk ens diskuterar "spelprestanda" på 1800X är lite synd.

Det intressanta med Ryzen blir 6/12 (1600X) och framförallt 4/8 (1400X) som kommer passa många fler som vill ha lite billigare spelprestanda. Även 1200X ser väldigt intressant ut och förhoppningsvis klockar den rätt bra också

https://www.techpowerup.com/img/17-02-23/df5c790c1108.jpg

Det är lite tråkigt att de inte kunde få upp frekvensen högre på De 6 och 4-kärniga modellerna. Då kanske det skulle vara mer intressant i "gaming segmentet". Ser ut som de har problem med effektförbrukningen (om det är rätt term?) efter 4ghz så skenar det iväg.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jag vet inte vad jag ska säga om Sweclockers speltester men....

Enligt den här videon så presterar Ryzen 1700 @ 3.9Ghz bättre än 7700K @ 5.0Ghz i The Division och drar nästan jämnt skägg i Battlefield 1:

https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4

Det är imponerande, speciellt med tanke på hur högt 7700K är klockad. Känns som att Swecs speltester är lite konstiga. För på GDC så visades BF1 upp med Ryzen 1700 vs 6800K och då spöade Ryzen Intelmodellen på fingrarna i framerate. Källa: https://youtu.be/3rUndzpdo1I?t=8m38s

Men tittar man på Swecs test så förlorar både 1700x och 1800x rätt hårt mot i7 6800K ????? WHAT'S UP WITH THAT?

Det känns väldigt underligt att så många får så pass olika testresultat. Men damn. Ryzen 1700 @3.9GHz som klår en i7-7700k @5GHz!

Skrivet av Aka_The_Barf:

Kört 144hz tn panel med gsync. Bytte till en 60hz ips panel och blev mycket mer nöjd för att bilden på tn panelen var bedrövlig. Efter 3 dagar stod jag inte ut längre.
Så smaken är väll som baken antar jag

Skickades från m.sweclockers.com

Självklart har skärmens panel stor betydelse också! IPS har betydligt bättre färger och betraktningsvinkel så det kan jag förstå.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi försökte faktiskt simulera Ryzen 5 1600X genom att stänga av två kärnor. Processorn presterade "för bra" jämfört med AMD:s egna värden, varför vi valde att utelämna de siffrorna. Vad detta beror på vet jag inte, då klockfrekvenserna vid bas och turbo är identiska med Ryzen 7 1800X.

En annan sak som gör det svårt att simulera andra modeller är att Ryzen automatiskt går in i "OC-läge" så snart man ändra några klockfrekvenser. Det innebär i praktiken att Precision Boost inaktiveras samt en del av strömsparfunktionerna.

This! Det här vore intressant att undersöka närmare tycker jag... Jag vill så vansinnigt mycket att den här CPU:n ska vara det bättre valet... Min AMD fanboy bara växer och växer ju mer jag läaser om Ryzen

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

Jag tror att 1400X kommer bli en vanlig processor i speldatorer framöver. En hård utmanare mot Intels 7600K och 7700K, speciellt prismässigt!

Nej, det tror inte jag. Helt fel segment, kolla på Swecs benchmark. 1400X kommer snarare få slåss mot i3 7350K som dessutom klockar bra, så det blir inte lätt. 7600K och 7700k drar ju förbi Ryzen 1700 och 1800 i princip i samtliga fall förutom olika syntetiska benchmarks.

Om 1400X kan närma sig 7350k för under 2000kr så kan det bli väldigt intressant i budget/mellansegmentet för gaming.
Samtidigt så släppte intel precis bomben G4560, som inte ligger speciellt långt efter 7350K, och kostar typ 650kr. Måste vara den mest prisvärda CPUn i modern tid.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi försökte faktiskt simulera Ryzen 5 1600X genom att stänga av två kärnor. Processorn presterade "för bra" jämfört med AMD:s egna värden, varför vi valde att utelämna de siffrorna. Vad detta beror på vet jag inte, då klockfrekvenserna vid bas och turbo är identiska med Ryzen 7 1800X.

En annan sak som gör det svårt att simulera andra modeller är att Ryzen automatiskt går in i "OC-läge" så snart man ändra några klockfrekvenser. Det innebär i praktiken att Precision Boost inaktiveras samt en del av strömsparfunktionerna.

Damn Jacob, är du chefredaktör nu? Jag kommer ihåg när du var en liten osäker fjölunge som recenserade bärbara datorer.

Har ni tänkt att följa upp på SMT-problematiken? Köra några spel där Ryzen underpresterade med SMT avslaget?

Trevlig helg för övrigt! Jag hoppas ni får er en rejäl AW idag för det lär ha varit ne kämpig vecka!

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Det får stå för dig. Jag tycker det är tragiskt att folk desperat klamrar sig fast vid arkaiska upplösningar. Jag vill att utvecklingen skall gå frammåt, och man gan inte göra en omelett utan att krossa ägg. Det är så jag ser på saken.

Är som sagt ett nollsummespel. Ditt utvecklingskrav verkar just ha stannat på 30. Då det är vid den frameraten det tydligen är värt att dra i de andra parametrarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donkey:

Vadå låg enkeltrådig prestanda?

Du måste ju se det från ett annat perspektiv, Det finns ingen som hade förväntat sig att AMD skulle dra över Intel i enkeltrådig prestanda.

AMD själv gick ut med 40% IPC förbättring över Excavator och de fick 52%.

Till skillnad från 8150 som vart sämre än PhenomII i IPC när den lanserades.

-Låg prestanda i spel (jämfört med konkurrensen i samma prisklass)

Spel har de senaste 5 åren varit primärt optimerade för Intel CPUer tack vare AMD's misslyckande med Bulldozer och Intels Dominans på marknaden.

Ge det några månader så lär de flesta AAA-titlar blivit uppdaterade och förhoppningsvis så ser vi prestandaskjuts.

-Mycket hög energiförbrukning vid lätt OC
Precis som ALLA Andra cpuer som man övervoltar.

-Hög Hype innan release, för att sedan krasha hypetåget och aktierna dyker strax efter NDA lyft
Hypen är skapat av Media och användare, angående aktier så sker det nästan alltid vid en launch som inte är bra mycket bättre prestanda än motståndaren.

-Hög energiförbrukning
Den är On-PAR med Intel Broadwell-E Vad gnäller du över på en 8 kärnig CPU? Att dne skall dra 20W i full fart med alla 8 kärnor?

Angående Överklockningspotentialen så härleder jag detta till Samsungs/GF tillverkningsteknik. Vi får väl se vad som händer med Zen 2 och Zen 3.

Men sålänge så är du fri till att köpa Intel.

"Vadå låg enkeltrådig prestanda?"

Jo, Ryzen har låg enkeltrådig prestanda, precis som Bulldozer hade, därav mitt argument vid exemplet på jämförbarhet med Bulldozer.

"Du måste ju se det från ett annat perspektiv, Det finns ingen som hade förväntat sig att AMD skulle dra över Intel i enkeltrådig prestanda."

Det har inget med saken att göra här. Igen, det var ett exempel när jag listade jämförbarheter med Bulldozer.

"AMD själv gick ut med 40% IPC förbättring över Excavator och de fick 52%. Till skillnad från 8150 som vart sämre än PhenomII i IPC när den lanserades."

Igen, har inte med saken att göra, du återupprepar här bara saker vi fick veta vid presentationen. Som sagt, jag jämförde likheter vid Ryzen och Bulldozer lanseringarna.

"Spel har de senaste 5 åren varit primärt optimerade för Intel CPUer tack vare AMD's misslyckande med Bulldozer och Intels Dominans på marknaden. Ge det några månader så lär de flesta AAA-titlar blivit uppdaterade och förhoppningsvis så ser vi prestandaskjuts."

Det köper jag, och så kommer det förmodligen att bli, men jag pratar om NU, och inte SEN. Jag jämför skicket processorn är i nu, jämfört med skicket Bulldozer var i när den lanserades. Dessutom har jag redan uppmärksammat exakt det du pratar om i ett inlägg jag gjorde tidigare om du läst i tråden?

"Precis som ALLA Andra cpuer som man övervoltar."

Nej, om du kollar diagrammen igen. 7600k kliver upp med 30 Watt vid OC, 7700K går upp 35 Watt medans 1800X ökar med hela 65W, vilket är nästan dubbelt så mycket i Watt jämfört med Kabylake.

"Hypen är skapat av Media och användare, angående aktier så sker det nästan alltid vid en launch som inte är bra mycket bättre prestanda än motståndaren."

Ja, och vart tror du medias och användarnas hype kommer från? Jo, från AMD och deras presentationer, deras tidiga benchmarks och deras lovord. Ja, aktier droppar när produkter inte representerar hypen. Jämfört med nVidia och deras 1080Ti, hypen var stor, och prestandan därefter, piskar ju Titan X Pascal, du ser inte samma typ av aktiedropp där inte. Igen, det var ytterligare ett exempel när jag jämförde Ryzen med Bulldozer lanseringen, det var mao bara ett exempel och inte underlag för diskussion i sakfråga.

-Hög energiförbrukning
"Den är On-PAR med Intel Broadwell-E Vad gnäller du över på en 8 kärnig CPU? Att dne skall dra 20W i full fart med alla 8 kärnor?"

On-PAR med Broadwell-E? Ska vi ta en titt på diagrammet för strömförbrukning igen kanske?

145 Watt vs 165 Watt vid belasting i Blender, 150 Watt vs 170 Watt vid belastning i x264 Benchmark. Det är fakta, inte gnäll. Jag vet att 8 kärniga processorer drar mycket, men det hör inte saken till. Det var en jämförelse mot Bulldozer lanseringen och det faktum att AMD fortfarande drar mer än rivalen under samma förutsättningar.

"Angående Överklockningspotentialen så härleder jag detta till Samsungs/GF tillverkningsteknik. Vi får väl se vad som händer med Zen 2 och Zen 3."

Men lilla gubben vi pratar inte om Zen 2 eller Zen 3 eller Zen 2020 här. Vi pratar om Ryzen 1700x och 1800x.

"Men sålänge så är du fri till att köpa Intel."

Har jag redan gjort, äger en i7 6800K som tickar på i 4.3Ghz och jag är riktigt nöjd. Förmodligen hade jag var lika nöjd med en 1700x eller 1800x, då det verkar finnas mycket att hämta ur dessa processorer. Tror dock att du missuppfattar mitt tidigare inlägg dock, jag är på AMD sida. Men du attackerar mig som en pilsk pittbull som en fanboy har tränat på sin bakgård.

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frull3:

Att folk ens diskuterar "spelprestanda" på 1800X är lite synd.

Det är den högst klockade Ryzen CPUn som är tillkännagiven. Är det någon modell i nuvarande Ryzen lineup som förväntas klara sig bättre i spel än 1800X?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Din logik är fantasikt, jag sa inte det va ospelbart jag bara tycker det LAGGAR är det svårt förstå??
Du kanske ska tänka 1 steg längre och folk tycker olika, jag klarar inte av låg Hz punkt slut, jag känner flera som är likadana.

Vill jag spela seriöst tar jag fram 160Hz CRT 0 MS inputlagg så... jo

Din påstående har ingen grund då du inte hör skillnad, men här är DET skillnad.

Snälla lägg ner.

CRT nu snackar vi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag tycker att "vänta", "vid ett senare tillfälle" & "inte just nu men..." alltid syns i samma mening som AMD. Det är alltid något man skall vänta på, det kan vara drivrutiner, bios, ny hårdvara osv. Jag hade verkligen hoppats på att AMD skulle ha något bra på gång nu, fx53 var troligen min bästa cpu jag någonsin ägt.

Det kommer bli en 7700k & 1080ti för mig helt klart, jag litar helt enkelt inte på AMD längre. Sitta och hoppas på att Vega inte kommer prestera som ett 980ti och sedan "vänta" på några magiska drivrutiner som skall lösa allt finns inte i min värld.

Efter vad jag kan se så faller du inte riktigt in i målgruppen heller, den här cpu'n var aldrig en 7700K dödare, det ligger inom sfären för Ryzen 5 serien däremot. Jag kör mycket virtualisering och tungdrivna flertrådade applikationer, så för mig innebär det att jag slipper köpa 6900K som är väldigt mycket dyrare.. Och ja .. jag vet hur dom marknadsförde Ryzen nu, vilket var en liten miss, dom borde ha marknadsfört mer åt prosumer hållet.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cheewie:

Är som sagt ett nollsummespel. Ditt utvecklingskrav verkar just ha stannat på 30. Då det är vid den frameraten det tydligen är värt att dra i de andra parametrarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Men...? Jag skrev ju att så hög upplösning med så hög uppdateringsfrekvens som möjligt är önskvärt. Så hur har det stannat?

Däremot så tycker jag att om man kan få högre upplösning och inte dippa under 30FPS så är det ett givet val med högre upplösning framför bibehållen låg dålig upplösning men några extra fps. Det är så jag ser på saken.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

"Vadå låg enkeltrådig prestanda?"

Jo, Ryzen har låg enkeltrådig prestanda, precis som Bulldozer hade, därav mitt argument vid exemplet på jämförbarhet med Bulldozer.

"Du måste ju se det från ett annat perspektiv, Det finns ingen som hade förväntat sig att AMD skulle dra över Intel i enkeltrådig prestanda."

Det har inget med saken att göra här. Igen, det var ett exempel när jag listade jämförbarheter med Bulldozer.

"AMD själv gick ut med 40% IPC förbättring över Excavator och de fick 52%. Till skillnad från 8150 som vart sämre än PhenomII i IPC när den lanserades."

Igen, har inte med saken att göra, du återupprepar här bara saker vi fick veta vid presentationen. Som sagt, jag jämförde likheter vid Ryzen och Bulldozer lanseringarna.

"Spel har de senaste 5 åren varit primärt optimerade för Intel CPUer tack vare AMD's misslyckande med Bulldozer och Intels Dominans på marknaden. Ge det några månader så lär de flesta AAA-titlar blivit uppdaterade och förhoppningsvis så ser vi prestandaskjuts."

Det köper jag, och så kommer det förmodligen att bli, men jag pratar om NU, och inte SEN. Jag jämför skicket processorn är i nu, jämfört med skicket Bulldozer var i när den lanserades. Dessutom har jag redan uppmärksammat exakt det du pratar om i ett inlägg jag gjorde tidigare om du läst i tråden?

"Precis som ALLA Andra cpuer som man övervoltar."

Nej, om du kollar diagrammen igen. 7600k kliver upp med 30 Watt vid OC, 7700K går upp 35 Watt medans 1800X ökar med hela 65W, vilket är nästan dubbelt så mycket i Watt jämfört med Kabylake.

"Hypen är skapat av Media och användare, angående aktier så sker det nästan alltid vid en launch som inte är bra mycket bättre prestanda än motståndaren."

Ja, och vart tror du medias och användarnas hype kommer från? Jo, från AMD och deras presentationer, deras tidiga benchmarks och deras lovord. Ja, aktier droppar när produkter inte representerar hypen. Jämfört med nVidia och deras 1080Ti, hypen var stor, och prestandan därefter, piskar ju Titan X Pascal, du ser inte samma typ av aktiedropp där inte. Igen, det var ytterligare ett exempel när jag jämförde Ryzen med Bulldozer lanseringen, det var mao bara ett exempel och inte underlag för diskussion i sakfråga.

-Hög energiförbrukning
"Den är On-PAR med Intel Broadwell-E Vad gnäller du över på en 8 kärnig CPU? Att dne skall dra 20W i full fart med alla 8 kärnor?"

On-PAR med Broadwell-E? Ska vi ta en titt på diagrammet för strömförbrukning igen kanske?

145 Watt vs 165 Watt vid belasting i Blender, 150 Watt vs 170 Watt vid belastning i x264 Benchmark. Det är fakta, inte gnäll. Jag vet att 8 kärniga processorer drar mycket, men det hör inte saken till. Det var en jämförelse mot Bulldozer lanseringen och det faktum att AMD fortfarande drar mer än rivalen under samma förutsättningar.

"Angående Överklockningspotentialen så härleder jag detta till Samsungs/GF tillverkningsteknik. Vi får väl se vad som händer med Zen 2 och Zen 3."

Men lilla gubben vi pratar inte om Zen 2 eller Zen 3 eller Zen 2020 här. Vi pratar om Ryzen 1700x och 1800x.

"Men sålänge så är du fri till att köpa Intel."

Har jag redan gjort, äger en i7 6800K som tickar på i 4.3Ghz och jag är riktigt nöjd. Förmodligen hade jag var lika nöjd med en 1700x eller 1800x, då det verkar finnas mycket att hämta ur dessa processorer. Tror dock att du missuppfattar mitt tidigare inlägg dock, jag är på AMD sida. Men du attackerar mig som en pilsk pittbull som en fanboy har tränat på sin bakgård.

Skäliga och resonliga svar. Känner att den passivt-agressiva ton många tar i sin argumentation i det här kommentarfältet är bortom all kritig.

OT : Hade det inte varit rimligt av Sweclockers att göra ett pris, contra prestandadiagram mot Ryzen? Då det är en stor selling point från the get go.

Visa signatur

7700K @ Stock | 16GB Budgettrams | MSI 1060 3GB

Permalänk
Avstängd

Dis just in!

http://www.guru3d.com/news-story/intel-is-trying-to-manipulat...

"Yesterday in the forums somebody asked if we received Intel review guidelines from Intel for the Ryzen review as well. A very curious question, I answered no. And if they did we simply never use them as we do things our own way (as we always do).

They question itself was already curious but if we dive deeper into the story we see the claims have been made by Semi-Accurate, not the most unbiased source. Then again, we see no reason for them to make this stuff up. Also some other press apparently received that email. So yes, as it seems Intel has been reaching out to certain media in shameless attempt to influence upcoming benchmark scores in their favor. Intel's PR department is contacting media and calling in favors with the press by issuing them "guidelines" on how to review AMD Ryzen. Intel's PR emails include this line: "call us before you write."

This is the story of the day for sure. It is going to be a rough week for Intel, that's for sure. But if true, come on Intel, really?"

Fy fan vad snuskigt om det är sant! Semi-Accurate har som Guru3d påpekar ingen anledning att hitta på det hela. Vad fasen!?

Visa signatur

https://mega.nz/#!xNBjAJKA!OQctTR0tY5EK1Dk68MV0loIyCD3ftwL_KI...
(DX-11 DLL-fil till SweetFX/Reshade som är kompatibel med GTA 5)

Permalänk
Medlem

Min FX8350 har varit super trots att intel varit bättre och den funkar bra ännu , samt den har mognat med tiden och bara blivit bättre i takt med att fler kärnor nyttjats, tror Ryzen blir likaså, det blir en ryzen så fort jag fått ihop lite slantar

Visa signatur

WIN 11| Ryzen 7 5900X | Alphacool Eisbaer Aurora 420mm | Asus Rog Strix B550-F | Corsair Vengeance 32GB 3600RAM | XFX RX6950XT | Phanteks Enthoo Pro | EVGA Supernova G5 850W | Thrustmaster T500RS
OPENSUSE LINUX | Ryzen 5800X | Corsair Hydro H100x | ASUS PRIME X370-PRO | Corsair Vengeance 32GB 3200RAM | Vega 64 Vattenkylt | Corsair Obsidian 750D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ekorrism:

Problemet med Ryzen är för mig inte att det är en dålig processor.. Men den är bara inte där riktigt man trodde den skulle vara efter Hypen.

Men hype-tåget skenade iväg med förväntningarna. För mig har den vida överträffat vad jag förväntade mig. Och Intel har ju redan gjort en ganska stor prisdumpning, vilket borde glädja alla.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

@Ekorrism: som svar på fråga 3, varför skulle AMD inte släppa den så högt klockad som det bara går från fabrik? Finns ju inget självändamål att ha hög marginal för klock, drabbar bara de som inte klockar. Sen tror jag inte IT avdelningen på jobbet hade varit överförtjust i om jag får köpa en 1800x till en beräkningsdator om jag börjar klocka den heller. Så hög klock från fabrik är ju bara positivt.

Självklart men de jag menar varför ska det inte finnas någon OC marginal för dem som vill hålla på med sånt? Jag menar de kan ju släppa i 4ghz som maxklock men sen bör det kunna gå att kräma ur ytterligare 3-400mhz med OC men ökad effekt.
Så nej inget negativt med så hög klock de går, men borde ju finnas utrymme uppåt också som lite marginal, som vi som gillar detta kan latja med och få upp mer och nyttja bättre komponenter till. Privat och Företag måste man skilja mellan, då kan dem lägga olika prollar mot dessa ändamål. De hade AMD tjänat på även i slutändan. Tex 1700x = för privatpersoner , 1800x Företag. 1800x högre klockad fabrik, 1700x mindre klockad men marginal uppåt och klockningsbar. Då dem i slutändan ändå presterar i princip lika..

1800x hade kunnat kosta 6900kr och 1700x hade kunnat kosta 4700kr så hade dem ändå varit extremt bra prissatt för företag och privatpersoner och dom får in mer pengar och kan klyva sina produkter..

Intels 6900k är mer att företag köper än gamer som köper 7700k. pretty much och man ser prisskillnaden som ett företag skiter fullo i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av heatm:

@scara: antagligen så är det för att minnena kör i samma hastighet på Intelplattformen som på Ryzen.

MÅNGA tester körde snabbare minnen på Intel då dom alltid kör snabba minnen. Sen körde dom 2666 MHz eller 2400 MHz med Ryzen.

När 16 trådar ska samsas om minnesbandbredden så kan jag tänka mig att den spelar rätt så stor roll!

Delade meningar i olika forum. Minneshastigheter, bug i BIOS, SMT optimeringar eller rena hårdvaruflaskhalsar. Oklart vad som är fel men hoppas inte på den sistnämnda för i så fall har de klantat till sig ännu en lansering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

"Vadå låg enkeltrådig prestanda?"

Jo, Ryzen har låg enkeltrådig prestanda, precis som Bulldozer hade, därav mitt argument vid exemplet på jämförbarhet med Bulldozer.

"Du måste ju se det från ett annat perspektiv, Det finns ingen som hade förväntat sig att AMD skulle dra över Intel i enkeltrådig prestanda."

Det har inget med saken att göra här. Igen, det var ett exempel när jag listade jämförbarheter med Bulldozer.

"AMD själv gick ut med 40% IPC förbättring över Excavator och de fick 52%. Till skillnad från 8150 som vart sämre än PhenomII i IPC när den lanserades."

Igen, har inte med saken att göra, du återupprepar här bara saker vi fick veta vid presentationen. Som sagt, jag jämförde likheter vid Ryzen och Bulldozer lanseringarna.

"Spel har de senaste 5 åren varit primärt optimerade för Intel CPUer tack vare AMD's misslyckande med Bulldozer och Intels Dominans på marknaden. Ge det några månader så lär de flesta AAA-titlar blivit uppdaterade och förhoppningsvis så ser vi prestandaskjuts."

Det köper jag, och så kommer det förmodligen att bli, men jag pratar om NU, och inte SEN. Jag jämför skicket processorn är i nu, jämfört med skicket Bulldozer var i när den lanserades. Dessutom har jag redan uppmärksammat exakt det du pratar om i ett inlägg jag gjorde tidigare om du läst i tråden?

"Precis som ALLA Andra cpuer som man övervoltar."

Nej, om du kollar diagrammen igen. 7600k kliver upp med 30 Watt vid OC, 7700K går upp 35 Watt medans 1800X ökar med hela 65W, vilket är nästan dubbelt så mycket i Watt jämfört med Kabylake.

"Hypen är skapat av Media och användare, angående aktier så sker det nästan alltid vid en launch som inte är bra mycket bättre prestanda än motståndaren."

Ja, och vart tror du medias och användarnas hype kommer från? Jo, från AMD och deras presentationer, deras tidiga benchmarks och deras lovord. Ja, aktier droppar när produkter inte representerar hypen. Jämfört med nVidia och deras 1080Ti, hypen var stor, och prestandan därefter, piskar ju Titan X Pascal, du ser inte samma typ av aktiedropp där inte. Igen, det var ytterligare ett exempel när jag jämförde Ryzen med Bulldozer lanseringen, det var mao bara ett exempel och inte underlag för diskussion i sakfråga.

-Hög energiförbrukning
"Den är On-PAR med Intel Broadwell-E Vad gnäller du över på en 8 kärnig CPU? Att dne skall dra 20W i full fart med alla 8 kärnor?"

On-PAR med Broadwell-E? Ska vi ta en titt på diagrammet för strömförbrukning igen kanske?

145 Watt vs 165 Watt vid belasting i Blender, 150 Watt vs 170 Watt vid belastning i x264 Benchmark. Det är fakta, inte gnäll. Jag vet att 8 kärniga processorer drar mycket, men det hör inte saken till. Det var en jämförelse mot Bulldozer lanseringen och det faktum att AMD fortfarande drar mer än rivalen under samma förutsättningar.

"Angående Överklockningspotentialen så härleder jag detta till Samsungs/GF tillverkningsteknik. Vi får väl se vad som händer med Zen 2 och Zen 3."

Men lilla gubben vi pratar inte om Zen 2 eller Zen 3 eller Zen 2020 här. Vi pratar om Ryzen 1700x och 1800x.

"Men sålänge så är du fri till att köpa Intel."

Har jag redan gjort, äger en i7 6800K som tickar på i 4.3Ghz och jag är riktigt nöjd. Förmodligen hade jag var lika nöjd med en 1700x eller 1800x, då det verkar finnas mycket att hämta ur dessa processorer. Tror dock att du missuppfattar mitt tidigare inlägg dock, jag är på AMD sida. Men du attackerar mig som en pilsk pittbull som en fanboy har tränat på sin bakgård.

"AMD själv gick ut med 40% IPC förbättring över Excavator och de fick 52%. Till skillnad från 8150 som vart sämre än PhenomII i IPC när den lanserades."

Igen, har inte med saken att göra, du återupprepar här bara saker vi fick veta vid presentationen. Som sagt, jag jämförde likheter vid Ryzen och Bulldozer lanseringarna.[/i]"

Ja det är ju det jag menar, AMD har inte LOVAT något som presterar bättre än 40% mot Excavator. Däremot så gick AMD ut iom lanseringen av Bulldozer att den var grymt mycket bättre än Intel osv osv, Ingen likhet alls.

Bulldozer var ju inte ens i närheten av Sandy bridge när det kom till IPC eller energieffektivitet.

Zen/Ryzen presterar ju som de lovat. Energieffektiviteten är cirka 6% sämre än Broadwell-e vilket är försumbart när man tittar på priset för en 6900K vs 1800X.

Angående överklockningen så visst den drar bra mycket mer än Kaby Lake men personligen så ser jag inte detta som ett problem då jag inte köper en CPU enbart för dennes överklockningsförmåga.

Jag har hela tiden sagt att folk själva byggt upp Hypen inför Ryzen, De har tagit rykten och byggt upp någon form av förväntingar kring Ryzen. Jag som däremot baserar all mitt på fakta från AMD har jinget att gnälla över angående Ryzen, Den presterar som jag förutspådde och skulle jag välja en nackdel med Ryzen så är det överklockningspotentialen men det är ingen Deal-breaker.

Jag själv har beställt en 1800X och en 1700 för två olika byggen varav den ena kommer vara en hemmaserver och en andra en workstation för Labb miljöer inom mitt arbete.

Jag ser kanske en liknelse till Bulldozer i denna lansering, Det är att multitrådad prestanda är högre i relation till den enkeltrådade prestandan men det betyder inte att den enkeltrådade prestanda är dålig/låg då den ligger snäppet under Intels förra gen. Och då snackar vi om ett företag vars storlek är bra mycket mindre än INTEL

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Dis just in!

http://www.guru3d.com/news-story/intel-is-trying-to-manipulat...

"Yesterday in the forums somebody asked if we received Intel review guidelines from Intel for the Ryzen review as well. A very curious question, I answered no. And if they did we simply never use them as we do things our own way (as we always do).

They question itself was already curious but if we dive deeper into the story we see the claims have been made by Semi-Accurate, not the most unbiased source. Then again, we see no reason for them to make this stuff up. Also some other press apparently received that email. So yes, as it seems Intel has been reaching out to certain media in shameless attempt to influence upcoming benchmark scores in their favor. Intel's PR department is contacting media and calling in favors with the press by issuing them "guidelines" on how to review AMD Ryzen. Intel's PR emails include this line: "call us before you write."

This is the story of the day for sure. It is going to be a rough week for Intel, that's for sure. But if true, come on Intel, really?"

Fy fan vad snuskigt om det är sant! Semi-Accurate har som Guru3d påpekar ingen anledning att hitta på det hela. Vad fasen!?

Han säger ju att de inte fick någon Intel pröjs. Dessutom är ursprungliga och yttersta källan fortfarande Semi-Accurate. Däremot verkar AMD ta till extraordinära metoder - så att säga- för att få folk att recensera produkten på ett visst, väldigt speciellt sätt.

"AMD asked that we consider 4K benchmarks to more heavily load the GPU"
http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2822-amd-ryzen-r7-1800x-...

Permalänk
Medlem

verkar hålla samma FPS som med mitt 5 år gamla 3770k, låg precis över i några av spelen.

då har man även tryckt in OC genie knappen på moderkortet så cpun hoppade upp till 4.2 från 3.5
enkel OC

verkar som man bara skaffar sig 1080ti då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaves:

Jag vet inte vad jag ska säga om Sweclockers speltester men....

Enligt den här videon så presterar Ryzen 1700 @ 3.9Ghz bättre än 7700K @ 5.0Ghz i The Division och drar nästan jämnt skägg i Battlefield 1:

https://www.youtube.com/watch?v=BXVIPo_qbc4

Det är imponerande, speciellt med tanke på hur högt 7700K är klockad. Känns som att Swecs speltester är lite konstiga. För på GDC så visades BF1 upp med Ryzen 1700 vs 6800K och då spöade Ryzen Intelmodellen på fingrarna i framerate. Källa: https://youtu.be/3rUndzpdo1I?t=8m38s

Men tittar man på Swecs test så förlorar både 1700x och 1800x rätt hårt mot i7 6800K ????? WHAT'S UP WITH THAT?

Det har kommit in rapporter att det är fel på modekorten från ASUS (som SweClockers har använt). Att boost inte fungerar korrekt, samt fortfarande strul med minnesbandbredden. Allt kommer fixad med en framtida BIOS uppdatering.

Alla tester där Ryzen presterar mycket bättre (ibland hela 25% bättre prestanda i spel) har varit med andra tillverkares moderkort, framför allt från Gigabyte.

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Det har kommit in rapporter att det är fel på modekorten från ASUS (som SweClockers har använt). Att boost inte fungerar korrekt, samt fortfarande strul med minnesbandbredden. Allt kommer fixad med en framtida BIOS uppdatering.

Alla tester där Ryzen presterar mycket bättre (ibland hela 25% bättre prestanda i spel) har varit med andra tillverkares moderkort, framför allt från Gigabyte.

Var finns dom rapporterna ?
Skulle vara intressant att läsa.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Staz:

Det känns väldigt underligt att så många får så pass olika testresultat. Men damn. Ryzen 1700 @3.9GHz som klår en i7-7700k @5GHz!
Självklart har skärmens panel stor betydelse också! IPS har betydligt bättre färger och betraktningsvinkel så det kan jag förstå.

testar dom på något annat sätt för att få sådana resultat? konstigt att resultaten skiljer sig så mkt för vissa? vilka ska man lita på?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Var finns dom rapporterna ?
Skulle vara intressant att läsa.

Level1Techs märkte att det varierade stort mellan Bios revisioner och sa man skulle ta alla tester med en nypa salt. Sen i AMDs AMA tråd på reddit togs det upp att deras nya tekniker strulade i de flesta spel och AMD jobbar med utvecklare för att patcha spel så de stödjer den nya arkitekturen. Ser ut som att speltesterna är ej relevanta just nu tills alla patchar har kommit ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Vi försökte faktiskt simulera Ryzen 5 1600X genom att stänga av två kärnor. Processorn presterade "för bra" jämfört med AMD:s egna värden, varför vi valde att utelämna de siffrorna. Vad detta beror på vet jag inte, då klockfrekvenserna vid bas och turbo är identiska med Ryzen 7 1800X.

En annan sak som gör det svårt att simulera andra modeller är att Ryzen automatiskt går in i "OC-läge" så snart man ändra några klockfrekvenser. Det innebär i praktiken att Precision Boost inaktiveras samt en del av strömsparfunktionerna.

Är tydligen massa strul med BIOSen på flera av release moderkorten. Så undrar om inte det har nått att göra med att ni inte kan få upp bättre klocks, trots att ni stänger av kärnorna.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

För flertrådade applikationer är dessa cpuer RIKTIGT bra men tyvärr ingår inte spel riktigt där...än.

Jag som desvärre gillar spel och har tänkt uppgradera min åldrande i2500k så jag har något som kan skjuta på mitt 1080 så känns inte en cpu som ibland är nere och brottas med i2600k som något vettigt alternativ.

tyvärr måste jag säga att det blir en i7-7700k i mitt fall. tråkigt nog var jag HELT inställd på en ryzen, vara nära att jag skippade benchmarks(och jobbet) för att försöka få tag i en. nu i efterhand känns det bra att jag väntade. en annan sak var att jag tänkte att det inte gör så mkt om de är lite sämre än intel eftersom man kanske bör kunna få ut iallafall 4.2ghz med lite vilja (och vatten kylning med radiatorn i en snödriva). men där gick jag bet.

men amds mål är nog inte vi spelare just nu utan snarare stora företag som kan generera större intäkter än en svettig gamer i en källare.

som jag ser det så kostar en 7700K ca3800kr och en 1700x ca 4500kr och presterar betydligt sämre i spel.

sneglar på min gamla Opteron 170 @2.8ghz och hoppas att AMD snart kommer igen även i spel, ljuva nostalgi.

Sitter i samma båt som dig, sitter på en 2500K med ett MSI 970 Gaming. jag kör numera oklockat då den låter för jäkla mycket med Corsair watercooling annars. skulle vilja panga in en 7700 och uppa med ett 1070 och va klar för några år framåt.
Denna burk jag kör numera byggdes december 2011 och är i princip identisk förutom grafikkortsuppgradering förra året.
Frågan är dock. Är det värt? eller ska man låta 2500K stånga vidare tills Intel besvarar AMD iår?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 Titanium, Intel 8700K@5GHz, MSI Z370-A PRO, Seasonic FOCUS Plus 750W Gold, Corsair 16GB DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, MSI Geforce GTX 1080 TI Gaming 11G, NZXT Kraken X62, Samsung 970 EVO 250GB, Samsung Curved S34E790C 34" ,

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Det har kommit in rapporter att det är fel på modekorten från ASUS (som SweClockers har använt). Att boost inte fungerar korrekt, samt fortfarande strul med minnesbandbredden. Allt kommer fixad med en framtida BIOS uppdatering.

Alla tester där Ryzen presterar mycket bättre (ibland hela 25% bättre prestanda i spel) har varit med andra tillverkares moderkort, framför allt från Gigabyte.

Skrivet av Aka_The_Barf:

testar dom på något annat sätt för att få sådana resultat? konstigt att resultaten skiljer sig så mkt för vissa? vilka ska man lita på?

Skrivet av TheCouchNerd:

Level1Techs märkte att det varierade stort mellan Bios revisioner och sa man skulle ta alla tester med en nypa salt. Sen i AMDs AMA tråd på reddit togs det upp att deras nya tekniker strulade i de flesta spel och AMD jobbar med utvecklare för att patcha spel så de stödjer den nya arkitekturen. Ser ut som att speltesterna är ej relevanta just nu tills alla patchar har kommit ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Kolla in sista 10min på dagens fredagspanel, så förklarar Jonas o Jacob det bättre än mig.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]