Permalänk
Avstängd
Skrivet av Granter:

3år sedan, någonstans söder om Jönköping.
Skulle åka ifrån Münster Tyskland hem till Sverige, räknade med att vara hemma någon gång på morgonen då jag åkte på eftermiddagen. Åkte motorcykel.

Vädret var extremt pissigt och de regna ifrån Danmark och norrut så var helt dränkt, utrustningen klarade bara lättare regn. Funderade på att ta in på nå lokalt vandrarhem men hittade en soffa att sova på via en couchsurfing facebookgrupp. Åker dit, blir välkomnad inga problem. På morgonen när jag vaknar så frågar dem om jag behöver pissa eller skita så dem kunde göra det efter varandra och bara behövde spola 1 gång och spara på vatten. Jag stannade inte längre än 20minuter ifrån att jag vaknat. Och åkte till närmaste lokala statoil och köpte en frukost och använde deras toa istället. Men dem frågade iaf om jag vill gå först. Så dem var ju trevliga...

Det kan ha med annat att göra. Där min farsa bodde tidigare så fanns det inte kommunalt vatten och avlopp utan varje hus hade en tank för all skit. Blev den full i förtid så kostade det typ 1500 med en extra tömning, på helgen det dubbla och ännu mer om det var storhelg. Och tömde man inte blev det översvämning av avloppsvatten i källaren. Alltså lärde sig barnen där, min dåvarande styvsyrra bland annat, att inte spola om de bara kissade vilket skapade problem i skolan med städning och så.

Permalänk
Avstängd

Samma när det är vattenbrist om sommaren här, sisådär lagom frecht...
(slarvar man går det inte att spola alls sedan på flera dagar...)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Samma med varmvatten det är inte för att folk är snåla eller äckliga, men varmvatten tar en hel eftermiddag att få fart på igen så man duschar inte fyra gånger om dagen då, osv.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hurtigbullen:

Har inget med snålhet att göra. Koalaungar (har jag för mig att det är) sätter i sig moderns avföring för att få rätt bakteriekultur i mag-tarmsystemet.

Hundar äter ibland andra hundars avföring för att få ut den sista näringen som finns kvar. Snålhet däremot är det då inte eftersom hundar inte har en tanke på att spara något utan gör det instinktivt.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Hundar äter ibland andra hundars avföring för att få ut den sista näringen som finns kvar. Snålhet däremot är det då inte eftersom hundar inte har en tanke på att spara något utan gör det instinktivt.

Har vi inte en instinkt att samla och därigenom vara sparsamma? Denna instinkt kan ju ses som "snålhet" i ett modernt samhälle.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Apropå snålhet och kaffe så är ju värdens dyraste kaffe gjort av "återanvända bönor" de ska först ätas upp av en Indisk palmmård och passera ut den naturliga vägen, det kaffet är verkligen inte nått för snåla fastän det är rena skiten
https://web.archive.org/web/20080412215655/http://news.bbc.co...

Ähh, trådens huvudsyfte är väl att fnissa. Så jag drar ett par till..

Där kan man snacka om att köpa onödigt skit.

Har folk inte lärt sig att göra sig av med skit de inte behöver?

Muggen är överfull..

- Kaffe smakar skit!
- Ptja.. Beror väl på vilket kaffe man dricker..

Fyll gärna på

Permalänk
Avstängd
Skrivet av PlogarN97:

Har vi inte en instinkt att samla och därigenom vara sparsamma? Denna instinkt kan ju ses som "snålhet" i ett modernt samhälle.

Vad har det med hundar att göra?

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Tompanhuhu:

En gammal kollega insåg att bilen drog mer soppa ifall den var tyngre.
Eftersom han hade en pendlarbil rev han ur all onördig inredning.
-alla dörrsidor / paneler
-mitt konsolen
-alla andra säten
Han började även att tanka bilen halvfull varje gång.
Herregud.

Underbart ju!
Who needs all that fancy lull lull xD

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Kärlekstrollet:

Folk som plockar bort stickers från ekologiska bananer och försöker konstatera att det inte är det vid kassan, det finns speglar och videokameror i butiker man kan i stortsett se allt vart man än är. Plus ibland så har de klistermärken fast på sina plagg.

Hahaha nu kom jag ihåg... vi satte i system på en mack i närheten av vår skola att byta prislapp på saker. Om man skulle köpa en godispåse som kostade 6kr så kunde man ta prislappen från en annan sak som kostade 3:50. Det var dock på tiden när prislappen var det som gällde och det inte fanns nån skanning av streckkoder. Sen funkade det bara när gubben "Hugo" stod i kassan, att priset var totalt fel förstod alla andra förutom han

Till mitt försvar så var detta när man var väldigt ung (slutet av 80-, början av 90-talet) samt att alla gjorde detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweezy:

Hahahah det är ju verkligen definitionen av snålhet! Jag kan förstå dig med diskmedel och tvål.. Men Ketchup? vem fan vill ha vattenblandad ketchup på korven?...

Använder vattenblandad ketchup till t ex sås, soppa eller grytor. Funkar jättebra i köttfärsås t ex.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zpnk:

Hahaha nu kom jag ihåg... vi satte i system på en mack i närheten av vår skola att byta prislapp på saker. Om man skulle köpa en godispåse som kostade 6kr så kunde man ta prislappen från en annan sak som kostade 3:50. Det var dock på tiden när prislappen var det som gällde och det inte fanns nån skanning av streckkoder. Sen funkade det bara när gubben "Hugo" stod i kassan, att priset var totalt fel förstod alla andra förutom han

Till mitt försvar så var detta när man var väldigt ung (slutet av 80-, början av 90-talet) samt att alla gjorde detta

En liknande klassiker som jag gjort några gånger var att stoppa 3,5:or i 2,8-sexpack. Vips så var det halva priset och kassörskorna kollade ju inte burkarna i sexpacket.

Edit: Ska tilläggas att detta gjordes i ung ålder när jag inte hade mycket pengar.

Permalänk
Medlem

En klasskompis på universitetet berättade om ett ställe där han sommarjobbade; en kvinna i den ordinarie personalen brukade ta med sig yoghurt eller filmjölk till jobbet för att äta på lunchen. Hon fick ett paket att räcka hela veckan genom att späda ut innehållet med vatten; en del yoghurt/filmjölk och två delar vatten. Hon pratade tydligen ofta om hur mycket hon sparade och tyckte att hon i princip lurade "de giriga mejerierna" på pengar genom detta förfarande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tompanhuhu:

En gammal kollega insåg att bilen drog mer soppa ifall den var tyngre.
Eftersom han hade en pendlarbil rev han ur all onördig inredning.
-alla dörrsidor / paneler
-mitt konsolen
-alla andra säten
Han började även att tanka bilen halvfull varje gång.
Herregud.

Men då gick ha ju bara halva vägen om det inte var en 30 årig skattebefriad bil med disel som kan köras på frityr olja och det mesta i oljeväg man kan hitta gratis största delen av året sen när det är kallt behöver man lite disel att starta dom med men kan sen övergå till alternativt bränsle och vet en som körde så ett år innan han ledsnade

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Skäggig legend

Min far. Köpa en ny V90 för 450k men skippa Volvo On Call. För i helvete, du ska precis flytta till lgh, ska du ta dig ned från 10 våningar, gå 350 meter i frossa för att starta värmaren?! Fri man (pensionär) som han är.

För att spara in vaddå, 4-5k? hmm...

När jag köpte min V60 var kravet VoC JUST av den anledningen!

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Medlem

Farsan har en på sitt jobb som under semester plockar ur batteriet i sin klocka då han inte behöver ha så noga koll på den då...

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mix0r:

Många av mina vänner gör samma, vilket är grovt irriterande... ännu värre när vi, i en restaurang, har beställt EXAKT SAMMA maträtt och de väljer att plocka pommes bitar ifrån mig, suck

Skrivet av kaput:

Lolwat? Är dina vänner möjligen fiskmåsar eller kajor?

Signaturmaterial.

/Lifooz

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Min sambo och hennes väninnor skulle ha en tjejkväll hos oss, två av tjejerna bor 6 mil ifrån.
Den snåla tjejen frågade min sambo om hon kunde bli hämtad från tåget. (Snålisen har dock bil).
Var på den andra tjejen från samma by inte har körkort eller bil frågade om dom kunde samåka i Snålisens bil med sin 8 månader gamla son. Varpå Snålis svarade "Jag åker gärna tåget, har fått ett åkkort gratis. Bensin kostar".

Så istället för att göra sin vän en tjänst och köra, så skulle min sambo hämta upp dom på tåget.
Var på min sambo svarade 'ni kan ta bussen ut till oss och gå 500 meter till vår lägenhet.' Då bestämde sig snålisen för att det är enklare att köra bil, och mamman fick åka med.

Visa signatur

.:[Main System - Chassi: Fractal Design Define R2 XL - Moderkort: TUF Z370-PLUS GAMING - CPU: Intel i5-8600K - RAM: Corsair Vengeance 2133mhz 8GB x2 - GFX: Nvidia GeForce GTX 1080]:.
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

problem med Bahnhofs uppkoppling. Utan internet lite till och från och extrema svarstider under ~6 månader. Ertsättningen blev 50:-
Skrattgråtar-känslor kom och gick efter det

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

En liknande klassiker som jag gjort några gånger var att stoppa 3,5:or i 2,8-sexpack. Vips så var det halva priset och kassörskorna kollade ju inte burkarna i sexpacket.

Edit: Ska tilläggas att detta gjordes i ung ålder när jag inte hade mycket pengar.

Haha! Har gjort samma i yngre ålder, funkade varje gång!

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk

Snålaste jag kommer på just nu är när jag skulle hämta några dvd-r för att bränna över lite data som skulle skickas iväg. När jag kommer till "dvd-mannen" så ber jag om 5-6 dvd skivor och får omedelbart frågan vad jag skulle ha dom till.

Svarar att jag skulle bränna ner lite data som skulle skickas iväg och ha ca 2-3 i reserv ifall något skulle gå fel i bränningen.

Nu kom en 20 minuter lång föreläsning om onödigt slöseri och jada jada jada, efter 20 minuter fick jag tyst på honom och frågade vad skivorna kostade vilket han inte visste men jag ser att 50-packen dvd-r var märkt 100 kr + moms, alltså typ 2kr per dvd så 6st dvd hade gått lös på den fruktansvärda summan 12kr.

--TILLÄGG--

Jag var själv lite snål en gång, en polare kom och tipsade en fin bil som var till salu men den hade varit i diket så den behövde lite plåtjobb. Vi for dit, lyckades pruta ner priset omänskligt mycket.

Polaren hjälpte till att få hem bilen och lyckades även fixa plåtjobbet riktigt billigt och sen hittade han tom en köpare till bilen, vinsten blev typ 250% som jag satte på bankkontot.

Nu 20 år senare tänker jag att att jag borde ha gett polaren en rejäl slant, jag får tom dåligt samvete ibland när jag tänker tillbaka.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Var hemma hos en klasskompis någon gång i låg/mellanstadiet och blev ombedd av hans mamma att inte använda tvål när jag tvätta händerna om jag skulle på toa. Något jag såklart gjorde ändå och när pappa kom o hämtade mig på kvällen blev han frågad på pengar för tvålen. Vi skämtar fortfarande om detta hemma

Permalänk
Skrivet av FatSpacePanda:

Var hemma hos en klasskompis någon gång i låg/mellanstadiet och blev ombedd av hans mamma att inte använda tvål när jag tvätta händerna om jag skulle på toa. Något jag såklart gjorde ändå och när pappa kom o hämtade mig på kvällen blev han frågad på pengar för tvålen. Vi skämtar fortfarande om detta hemma

Måste vara bland det sjukaste jag hört.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

Hur blev ditt tvålsvindleri upptäckt? Luktade hon på dig eller hade hon millimeterkoll på tvålnivåerna?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hedersmedlem

Varför hade de tvål över huvud taget om folk ändå inte fick använda den? Säkert bara för att kunna kräva folk som använder den ändå på pengar. Undrar hur de gör/gjorde när de duschar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jonny Myran:

Hur blev ditt tvålsvindleri upptäckt? Luktade hon på dig eller hade hon millimeterkoll på tvålnivåerna?

Var väl en tidig adoptör av gloryhole..

Permalänk
Medlem

Man måste älska snåla människor, hur dessa unikum föredrar att tjäna in några enstaka kronor istället för att bara leva sina liv är ett ännu olöst mysterium. Jag får självklart lov att bidra till tråden som andrahandskälla då jag själv lyckligtvis inte var inblandad.

En polare (polare S (som i snål)) jag hade för ett par år sedan var riktigt snål vilket en annan polare (polare A) till mig fick erfara. Polare A har tråkigt och ringer upp polare S och föreslår att de ska sticka till affären och och köpa lite chips för att sedan kolla på en film. Polare S låter tveksam men accepterar erbjudandet förutsatt att polare A själv sticker förbi affären innan och köper Coca-Cola och Sourcream onion-chips. Polare A dyker upp med en 2L Coca-cola och en chipspåse och de börjar kolla på filmen. Tilltugget förtärs oerhört snabbt och glupskt av polare S som både dricker upp majoriteten av Coca-Colan och förtär större delen av chipsen.

Till följd av polare S frosseri så är polare A fortfarande törstig när Colan tagit slut och frågar om han möjligtvis skulle kunna få ett glas saft. Polare S funderar en kort stund och säger sedan att han har en kanna saft i kylen men att han ska ha den själv när polare A har gått hem, han tillägger även att saft inte är gratis och fortsätter äta chipsen.

Permalänk
Inaktiv

En snubbe jag jobbade med brukade köra 2 mil extra för att tanka på PREEM för att det var 20 öre billigare per liter.

Att jag påpekade att soppan han slösar bort på att åka till preem varje gång gör hans besparing en kostnad istället gick förbi hans logik.

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle fan ge en massa människor jag är bekant med gratis tvål bara de började tvätta händerna.

Permalänk
Skäggig legend

Kanske redan postad, men klassiker.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Avstängd

Förr i tiden, på min moppe-tid hade jag en ganska törstig Derbi Senda SM Extreme (-04).

Denna hade lite elektronikproblem, varpå bensinmätaren visade fel till och från.

En dag, hade jag varit ute med 5-10 polare och badat, varpå vi skulle åka in till närmaste orten (orten all bodde runt) och påväg därifrån hem till en polare fick jag soppatorsk.

Rullade hem moppen till min polare, då de hade åkt i förväg.

Frågade snällt om jag kunde få låna några deciliter eller ngn liter, så jag iaf kunde ta mig hem och tanka fullt (bodde då ca 1,2 mil hemifrån honom), men det fick jag inte.

Blev att man fick gå med moppen, på en varm ängslig landsväg i 1,2 mil innan jag kom hem och fick tankat moppen...

Har idag ingen kontakt med honom alls.

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar