Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Själv blev Ryzen närmaast en besvikelse. Vi kör ett X99 system i studion och på de tester jag läst så imponerar AMD inte speciellt vad det gäller musikproduktion. Läs detta bla. http://www.scanproaudio.info

Öh? Det där testet visar ju att Ryzen är ett moster för musikproduktion, undantaget låg latency då 7700k är bättre. Beror alltså på hur man jobbar, för mig som mest mixar passar iaf Ryzen perfekt. Skulle vara kul att se hur SMT av påverkar testet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Så vad jag kan gissa från bilderna verkar som att saker ser bättre ut med högre RAM klock på de flesta spel som inte presterar lika bra på Ryzen i normala fall

Fast de där testerna som länkades är inte på Ryzen.

Permalänk
Medlem

200 sidor!

Ok så tillbaka till spekulationer som jag har (som det finns chans att jag har pratat om tidigare).
CCX i Zen går genom infinity fabric för att kommunicera med varandra, latency mellan CCX borde då inte vara allt för mycket högre än vad det redan är i Ryzen. Jag har ingen aning om hur infinity fabric fungerar för ett CCX dock, om det fungerar mer som en större ring bus eller mer likt hur CCX pratar mot RAM minne. Det sistnämda låter som det mer troliga efter att se hur mycket prestanda ökar med högre RAM hastigheter och hur ihopkopplat RAM hastigheterna är med infinity fabric

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av byerley:

Fast de där testerna som länkades är inte på Ryzen.

Jag antog det då kommentaren påvisade det

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem

@qquality:

Tycker då inte siffrorna eller resultaten är speciellt imponerande om man jämför med det som är det intressanta, nämligen 6900K. Vidare tycks ju Ryzen ha problem låg latency. Visst en 6900K kostar mer men jobbar man med detta så är prestanda det som är intressant inte huruvida det finns en billigare lösning. AMD har ju en lång historia av att inte fungera speciellt bra i krävande musikproduktions riggar tyvärr.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

@qquality:

Tycker då inte siffrorna eller resultaten är speciellt imponerande om man jämför med det som är det intressanta, nämligen 6900K. Vidare tycks ju Ryzen ha problem låg latency. Visst en 6900K kostar mer men jobbar man med detta så är prestanda det som är intressant inte huruvida det finns en billigare lösning. AMD har ju en lång historia av att inte fungera speciellt bra i krävande musikproduktions riggar tyvärr.

För oss som har en begränsad budget är det mycket imponerande! Om pengar inte är en faktor för dig så förstår jag inte riktigt varför du ens kollar på Ryzen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av qquality:

För oss som har en begränsad budget är det mycket imponerande! Om pengar inte är en faktor för dig så förstår jag inte riktigt varför du ens kollar på Ryzen..

Det är klart att det var intressant innan testsiffrorna presenterades. Jag är ju liksom inte synsk. Det du indirekt påstår är alltså att Ryzen enbart är ett budgetalternativ till Intel. Själv hade jag hoppats på mer så att AMD skulle kunnat konkurrera fullt ut.

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Ragnvlad:

Det är klart att det var intressant innan testsiffrorna presenterades. Jag är ju liksom inte synsk. Det du indirekt påstår är alltså att Ryzen enbart är ett budgetalternativ till Intel. Själv hade jag hoppats på mer så att AMD skulle kunnat konkurrera fullt ut.

Testsiffrorna har stora möjligheter att bli bättre med tiden, vad jag saknar är främst ett rejält moderkort avsett för WS, med stöd för ECC minnen, tyvärr verkar vi inte få stöd för buffrade minnen, WS-kort borde inte ligga allt för långt bort.

En R7 1700 kostar en tredjedel av vad en i7 6900k gör, du kan väl inte vara förvånad över att AMD behövt gena i några kurvor?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Tro iofs de flesta förstått att det var ett budgetalternativ då en av poängerna med ryzen var just priset.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Ryzen är en entusiast CPU, likt i7 serien hos Intel (fast den finns som WS och vanlig konsument), fördelen Intels (X99) i7'or är att de är baserade på Xeon uppsättningen, och kostar där efter. Om/då AMD kommer med HEDT/workstation CPU'er kommer nog saker inte se likadana ut, De kommer nog också vara dyrare än vanliga entusiast CPU'er, som Xeon baserade X99 i7'or, helt enkelt svårt med motivation att skapa exakt samma CPU som redan har en marknad

Man kan också kasta ordet åt vilket håll som helst då det gäller prestanda, men för priset är det jättebra för vi med lite pengar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@tellus82

Har win7 termisk lastbalansering? Och var beskrivs dessa funktioner i schedulern?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GarfieldPower:

Speciellt när man skriver en massa paragrafer som inte är relevant på det man svarar i syfte att vilseleda.

Jag har en agenda, men det är min och endast min. Enda anledningen för mig att spendera tid i forum är för att det ibland ger ny information som kan vara svårt att komma över på annat sätt.

Är också långt mer intresserad kring att få beteenden förklarade på ett trovärdigt sätt, själva resultatet i sig är inte jättespännande att få veta. Då det finns en talesätt "bemöt andra som du själv vill bli bemött" så hoppas jag på fler inlägg där folk med djupare kunskap i ämnet faktiskt broderar ut sina inlägg med VARFÖR man ser ett visst resultat, inte bara smäller upp resultatet och säger: det är så för X sa så...

Finns liksom ingen anledningen överhuvudtaget varför jag skulle vilja vilseleda någon, det vore enbart att slösa med MIN tid (vilket är den enda tid jag bryr mig om i denna kontext). Syftet är i stället visa varför jag dragit den slutsats jag gjort, genom att sätta saker i kontext blir det

• intressantare att läsa för de som faktiskt är ute efter ett svar, mitt personliga mål är enbart att öka min kunskap men genom att försöka bjuda på det jag vet kanske andra känner att de vill bjuda på sin kunskap (och det sista gynnar min högst personliga agenda)

• genom att blotta de antagande och idéer man baserar sin slutsats på ger man andra med god områdeskunskap möjlighet att hitta tankevurpor, om jag gjort sådana som någon hittar är det åter igen vinst för mig då det gynnar med högst personliga agenda

Mer komplicerad än så är inte min agenda här. Att vissa här irriterar sig måste ju långt mer bero på att det jag skriver råkar på något sätt strida mot vad det TYCKER ska vara sanningen, för så här långt har jag haft väsentligt mycket mer rätt än fel.

Om det är någon tröst i folks AMD vs Intel korståg är min övertygelse att svärmen med företag som använder ARM (eller möjligen RISC-V) kommer i slutändan "vinna" över båda dessa företag. x86 designer är allt för komplicerade att validera så AMD/Intel kommer få en näst intill omöjligt uppgift att hänga med allt eftersom ARM-designerna blir kraftigare. D.v.s. vi kommer få en repris på hur x86 slog ut de mer avancerade (och dyrare) RISC CPUer under 90-talet, om det tar 10 eller 30 år vet jag inte men det kommer hända.

Skrivet av liket:

Visst att Windows Scheduler fungerar som den ska men borde det inte gå att optimera den att hålla kommunikationen mellan CCX-modulerna till ett minimum? Kanske även att spelutvecklare optimerar den för det?

Det kan öppna för mer spelutveckling med NUMA-stöd också om man ska vara extremt optimistisk.

Spelutvecklare kan absolut optimera för någon som CCX designen, det görs ju redan idag på konsolerna som har en väldigt snarlik design.

Däremot har de som hävdar att en generell OS-scheduler ska kunna lösa ett sådant problem uppenbarligen noll koll på OS-utveckling. Det är helt beroende på vad trådarna gör som bestämmer om det optimala är att sprida ut lasten över CCX (detta är optimalt för sådant som är "embarrassingly parallel") eller om man ska hålla saker relativt hårt inom en CCX, kanske till och med föredra SMT över andra CCX, detta blir det optimala valet när "tillräckligt mycket" kommunikation sker mellan CPU-trådar.

Ett OS kan omöjligen förstå hur logiken i olika programtrådar är beskaffade, därför ska inte OSet ens försöka göra vissa optimeringar då det blir femti/femti huruvida ett val är positivt eller negativt. Sådana val ska överlåtas till applikationen, både Windows och Linux har de funktion som krävs för att applikationer ska kunna göra dessa optimeringar vid behov.

Vill man dela upp sin Ryzen CPU i två separata schemaläggningsgrupper, där en varje enskild applikation hårt hålls inom en enda grupp om applikationen inte specifikt är skriven så att den förstår gruppbegreppet, kan detta göra redan idag. Här, här och här beskrivs finessen.

För att dela upp 8-kärnors Ryzen i två grupper där varje CCX utgör en grupp, kör detta som administrator

bcdedit.exe /set groupsize 8

och boota om.

Återställ så här

bcdedit.exe /deletevalue groupsize

Skrivet av wowsers:

200 sidor!

Ok så tillbaka till spekulationer som jag har (som det finns chans att jag har pratat om tidigare).
CCX i Zen går genom infinity fabric för att kommunicera med varandra, latency mellan CCX borde då inte vara allt för mycket högre än vad det redan är i Ryzen. Jag har ingen aning om hur infinity fabric fungerar för ett CCX dock, om det fungerar mer som en större ring bus eller mer likt hur CCX pratar mot RAM minne. Det sistnämda låter som det mer troliga efter att se hur mycket prestanda ökar med högre RAM hastigheter och hur ihopkopplat RAM hastigheterna är med infinity fabric

PC Perspective har gjort ett riktigt bra jobb, de är uppenbarligen hyfsat tekniskt insatta i Windows scheduler och vad i en CPU som bör påverka den. De är lite ute sladdar lite när de diskuterar eventuella NUMA-separation för Ryzen, är ju självklart att Windows inte på något sätt kan styra hur minneskontroller är fördelen mellan CCX. Sådant är helt dikterat av kretsdesignen, OS kan bara konstatera hur det ligger till men inte förändra det på något sätt.

De borde ha postat källkoden för sitt program, tyckte det var ett kul test så svängde ihop motsvarande på lunchen. Fungerar både på Windows (testat i Visual Studio 2015) och Linux (testat på Ubuntu server 16.04). Får på nanosekunden samma HT-till-HT latens på Haswell som de fick i sitt test med i7-5960X (som är Haswell), så gissar att de körde exakt samma metod.

Här är programmet för den som vill testa

// -*- compile-command: "make CXXFLAGS=\"-std=c++11 -O2 -pthread\" th_ping" -*- // Either remove "stdafx.h" on non-Windows platforms, or create an empty file // with that name. #include "stdafx.h" #ifdef WIN32 #include <windows.h> #else #include <pthread.h> #endif #include <stdint.h> #include <stdio.h> #include <stdlib.h> #include <time.h> #include <atomic> #include <chrono> #include <condition_variable> #include <iomanip> #include <iostream> #include <set> #include <string> #include <thread> #include <vector> using namespace std; // SMT on x86, tell the CPU-thread to relax a bit while busy waiting #ifdef WIN32 #define cpu_relax() __asm { pause } #else #if defined(__i386__) || defined(__x86_64) #define cpu_relax() asm volatile("pause" ::: "memory") #else #define cpu_relax() asm volatile ("" ::: "memory") #endif #endif typedef uint32_t num_t; typedef uint32_t cpu_id; typedef enum tse { THR_READY, THR_STEADY, THR_GO } thr_state_e; // Global state to implement a rendevouz for the two communicating threads mutex mtx; condition_variable cv; thr_state_e thr_state; static void rendevouz(void) { unique_lock<mutex> lock(mtx); if (thr_state == THR_READY) { thr_state = THR_STEADY; cv.wait(lock, [] { return thr_state == THR_GO; }); } else { thr_state = THR_GO; cv.notify_all(); } } [[noreturn]] static void panic(const char * desc) { perror(desc); exit(EXIT_FAILURE); } // Binds a software thread to a specific CPU-thread static void cpu_bind(cpu_id c) { #ifdef WIN32 if (SetThreadAffinityMask(GetCurrentThread(), 1UL << c) == 0) { panic("SetThreadAffinityMask() failed"); } #else cpu_set_t cpu; CPU_ZERO(&cpu); CPU_SET(c, &cpu); if (pthread_setaffinity_np(pthread_self(), sizeof cpu, &cpu) != 0) { panic("pthread_setaffinity_np() failed"); } #endif } void worker(atomic<num_t> &ch, atomic<bool> &is_done, cpu_id cpu_thread, uint32_t *latency) { num_t cnt = (latency == nullptr ? 1 : 0); cpu_bind(cpu_thread); rendevouz(); auto startClk = chrono::steady_clock::now(); while (!is_done.load(memory_order_relaxed)) { if (ch.load(memory_order_relaxed) == cnt) { cnt = ch.fetch_add(1, memory_order_relaxed) + 2; } else { cpu_relax(); } } if (latency != nullptr) { auto endClk = chrono::steady_clock::now(); auto duration = chrono::duration_cast<chrono::nanoseconds>(endClk - startClk); *latency = duration.count() / cnt; } }; static void measure(cpu_id cpu_threads, const set<cpu_id> &cpu_filter) { for (cpu_id ping_id = 0; ping_id < cpu_threads - 1; ping_id++) { for (cpu_id pong_id = ping_id + 1; pong_id < cpu_threads; pong_id++) { if (cpu_filter.count(ping_id) + cpu_filter.count(pong_id) != 2) { continue; } cout << setw(2) << ping_id << " <-> " << setw(2) << left << pong_id << right << flush; atomic<num_t> channel{ 0 }; atomic<bool> is_done{ false }; uint32_t latency; thread ping(worker, ref(channel), ref(is_done), ping_id, &latency); thread pong(worker, ref(channel), ref(is_done), pong_id, nullptr); this_thread::sleep_for(chrono::seconds(3)); is_done.store(true); ping.join(); pong.join(); cout << " : " << setw(3) << latency << " ns" << endl; } } } static set<cpu_id> parse_args(const vector<string> &args, cpu_id cpu_cnt) { set<cpu_id> filter; if (args.size() == 0) { for (int c = 0; c < cpu_cnt; c++) { filter.insert(c); } } else { for (auto cpu_thr: args) { filter.insert(stoi(cpu_thr)); } } return filter; } int main(int argc, char *argv[]) { vector<string> args(argv + 1, argv + argc); cpu_id cpu_threads = thread::hardware_concurrency(); auto cpu_filter = parse_args(args, cpu_threads); cout << "This system got " << cpu_threads << " CPU-threads" << endl; measure(cpu_threads, cpu_filter); }

Dold text

Här är mätningar på några CPUer

i7-4702HQ, är Windows så 0/1, 2/3, 4/5 och 6/7 delar fysisk kärna

This system got 8 CPU-threads 0 <-> 1 : 14 ns 0 <-> 2 : 62 ns 0 <-> 3 : 61 ns 0 <-> 4 : 63 ns 0 <-> 5 : 63 ns 0 <-> 6 : 66 ns 0 <-> 7 : 65 ns 1 <-> 2 : 59 ns 1 <-> 3 : 59 ns 1 <-> 4 : 61 ns 1 <-> 5 : 62 ns 1 <-> 6 : 65 ns 1 <-> 7 : 65 ns 2 <-> 3 : 14 ns 2 <-> 4 : 59 ns 2 <-> 5 : 59 ns 2 <-> 6 : 55 ns 2 <-> 7 : 57 ns 3 <-> 4 : 61 ns 3 <-> 5 : 57 ns 3 <-> 6 : 56 ns 3 <-> 7 : 56 ns 4 <-> 5 : 14 ns 4 <-> 6 : 55 ns 4 <-> 7 : 57 ns 5 <-> 6 : 57 ns 5 <-> 7 : 57 ns 6 <-> 7 : 14 ns

i7-6770HQ, är Linux så 0/4, 1/5, 2/6 och 3/7 delar fysisk kärna

This system got 8 CPU-threads 0 <-> 1 : 56 ns 0 <-> 2 : 58 ns 0 <-> 3 : 58 ns 0 <-> 4 : 19 ns 0 <-> 5 : 57 ns 0 <-> 6 : 58 ns 0 <-> 7 : 60 ns 1 <-> 2 : 54 ns 1 <-> 3 : 55 ns 1 <-> 4 : 57 ns 1 <-> 5 : 19 ns 1 <-> 6 : 54 ns 1 <-> 7 : 55 ns 2 <-> 3 : 57 ns 2 <-> 4 : 56 ns 2 <-> 5 : 55 ns 2 <-> 6 : 19 ns 2 <-> 7 : 57 ns 3 <-> 4 : 59 ns 3 <-> 5 : 56 ns 3 <-> 6 : 57 ns 3 <-> 7 : 19 ns 4 <-> 5 : 56 ns 4 <-> 6 : 58 ns 4 <-> 7 : 58 ns 5 <-> 6 : 55 ns 5 <-> 7 : 55 ns 6 <-> 7 : 57 ns

e5 2699v4, 0-21 är CPU#0, 22-43 är CPU#1, 44-65 är CPU#0 andra tråden, 66-87 är CPU#1 andra tråden

This system got 88 CPU-threads 0 <-> 11 : 87 ns 0 <-> 22 : 179 ns 0 <-> 33 : 202 ns 0 <-> 44 : 17 ns 0 <-> 55 : 86 ns 0 <-> 66 : 182 ns 0 <-> 77 : 188 ns 11 <-> 22 : 176 ns 11 <-> 33 : 175 ns 11 <-> 44 : 85 ns 11 <-> 55 : 17 ns 11 <-> 66 : 186 ns 11 <-> 77 : 183 ns 22 <-> 33 : 75 ns 22 <-> 44 : 182 ns 22 <-> 55 : 183 ns 22 <-> 66 : 16 ns 22 <-> 77 : 75 ns 33 <-> 44 : 170 ns 33 <-> 55 : 157 ns 33 <-> 66 : 73 ns 33 <-> 77 : 16 ns 44 <-> 55 : 80 ns 44 <-> 66 : 186 ns 44 <-> 77 : 158 ns 55 <-> 66 : 183 ns 55 <-> 77 : 147 ns 66 <-> 77 : 74 ns

Dold text

Notera att Skylake har högre HT-to-HT latens jämfört med Haswell. Värdet i sig är inte jätteviktigt, det viktiga är att latensen är tillräckligt liten för att inte orsaka pipeline-stalls. Typiskt får man balansera bandbredd mot latens, högre bandbredd betydligt ofta tyvärr också högre latens.

En sak som varje ny x86 design från både AMD och Intel ökar är hur många instruktioner som kan vara "in-flight", så länge som latensen ligger på en nivå så man med råge inte slår i "in-flight" gränsen så är latensen i sig inte jätteviktig. Dagens high-end x86or kan hålla runt 200 instruktioner i luften samtidigt, med ett genomsnittlig IPC på mellan 1,5-2,5 och runt 4 GHz slår man i taken vid ~100 ns och man vill nog ha en hyfsad marginal.

Man ser också att latensen mellan CCX är rätt snarlik latensen mellan två CPU-socklar i ett dual-socket E5 system. Vilket är helt väntat då Infinity fabric är precis som vilken annan interconnect som helst, då med snarlik latens (går att få lite bättre latens i Ryzen då allt är på samma krets så betydligt kortare avstånd).

Men undrar fortfarande varför ingen ser elefanten i rummet. Latensen förklarar bara varför Ryzen skalar lite sämre i spel, framförallt DX12 spel, som är riktigt ivriga på att använda många CPU-kärnor.

Förklaringen till varför det finns en skillnad pekade jag redan när Zens mikroarkitektur lanserades, Zen har en distribuerad scheduler för heltal och Core har en central scheduler, Zen har ungefär samma "bredd" som Haswell/Broadwell -> heltals IPC kommer vara lägre för Zen än för Haswell/Broadwell.

Nu efter lanseringen har vi siffror som kvantifierar skillnad i heltals IPC. SPECInt_2006, Java Script benchmarks, kompilator benchmarks och spel visar exakt samma sak. Är det någon i detta läge som tror det är en slump?

För skalära flyttal presterar Zen lysande, där är det samma IPC i Zen som Broadwell i de flesta fall (och Broadwell har några procent högre IPC här än Haswell).

För skalära heltal ligger Zen på Sandy Bridge nivå vid enkeltrådade fallet och vid Ivy Bridge när SMT används.

Tänk själv: R7 1700 och i7-7700K är helt jämna när det kommer till kompilering. Kompilering skalar i det närmaste perfekt med kärnor (ett p-värde i Amdahls på 96-98 %), kompenserat för antal kärnor och frekvens (antar 3,15 GHz för R7 1700 och 4,4 GHz för i7 7700K) så har Kaby Lake ~40 % högre IPC vid kompilering.

För mig blir därför i7-7770K då det klart bästa valet på skrivbordet, bättre än både Ryzen och E-serien (även om man ignorerar priset) då programvarutveckling 2017 betyder en massa skriv-inkrementell_kompilering-testa cykler. Så går >10 inkrementella kompileringar (som använder en eller någon enstaka CPU-kärna) på varje "rebuild-all" (som skalar perfekt med kärnor).

Så går inte att att generellt säga vilken CPU som är bäst, man måste förstå sitt eget användarmönster för att veta detta. För spel är det absolut minimal sannolikhet att dagens Ryzen någosin kommer passera i7-7700K.

Vad man kan hoppas på är att Intel känner trycket från AMD, lanserar man en 6-kärnig Coffee-Lake på >=4,2 GHz när alla kärnor jobbar skulle jag säga att har den bästa desktop CPUn för allt utom extrema nischer. Men en sådan modell skulle i praktiken göra hela E-serien meninslös, så blir väldigt spännade i Q4!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare

PC perspective pratade om att deras main-fucking-game-loop bestod av tre-fyra rader kod. Det fick mig att kunna dra rätt många slutsatser kring vad man faktiskt gör. Motsvarande rader i mitt program är dessa

while (!is_done.load(memory_order_relaxed)) { if (ch.load(memory_order_relaxed) == cnt) { cnt = ch.fetch_add(1, memory_order_relaxed) + 2; } else { cpu_relax(); } }

D.v.s en tråd är "jämn" och en tråd är "udda". De kolla om "kanalen" (den atomära "ch" variabeln) motsvarar det värde den måste ha för att den lokala tråden ska få ta ett steg, när så är fallet (d.v.s. andra tråden ökade värdet med ett) så ökar den lokala tråden värdet (på ett atomärt sätt) med ett och sätter nästa värdet till ett högre än det. "fetch_add" matchar x86 instruktion "xadd", det man får tillbaka är värdet INNAN man gjorde additionen vilket är orsaken till att man lägger på två.

Ex:
Tråd A: cnt = 0, ch = 0 -> öka ch till 1 och sätt cnt till 2
Tråd B: cnt = 1, ch = 0 -> relax
// nu har skrivningen som tråd A gjort lyckas propagera
Tråd B: cnt = 1, ch = 1 -> öka ch till 2 och sätt cnt till 3
Tråd A: cnt = 2, ch = 2 -> öka ch till 3 och sätt cnt till 4

Gör detta under ett konstant tid (3 sekunder just nu), räknar sedan hur många gånger man lyckas öka "ch". Hade man gjort motsvarande på en lokal variabel hade man fått en latens på 0,3-0,5 nanosekunder (går att göra 2-3 heltalsadditioner per cykel). Så detta program är helt begränsat av hur snabbt information kan propagera mellan de två trådarna.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam

Något som diskuterats ganska mycket i många forum, är att "core parking", kan vara en fördel för Ryzens åttakärniga.
I de fall då alla kärnor inte används fullt ut, vilket är vanligt för en åttakärning cpu, sprids inte processerna ut så mycket.
Vi får se om finslipning av funktionen ger något.

Mycket snack hit och dit på senare, om vad som eventuellt kan få Ryzen att gå lite snabbare.
Själv känner jag inte längre lika mycket för att spekulera, jag är nöjd med nuvarande prestanda, händer något mer, ser jag det som en bonus.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Ja eller så kan du vänta tills PC-perspective tar bort artikeln, alternativt uppdaterar den. Läs vad Allyn skriver och titta på grafen. Windows 7 visar att Ryzen uppenbarligen kan fungera optimalt?

PCPer kommer inte ta bort sin artikel. Det finns ju inga fel i den.

Frågan var varför man fick bättre prestanda i spel när man stängde av SMT. Folk påstod att det var windows schemaläggare som var problemet, att den inte förstod sig på SMT för Ryzen. De visar i artikeln att windows schemaläggare beter sig korrekt, den lägger inte en extra tråd per kärna innan alla kärnor har en. Vidare visade de att latens mellan trådar på olika CCX är mycket högre än om de är på samma CCX. Andra har fått samma resultat, ganska enkelt att testa själv. De kollade också att kärnorna var numrerade korrekt, 0-3 är första CCX etc.

Ryzen är ju inte två 4-kärniga NUMA noder. Det är en CPU med samma minne och minneskontroller, där finns inte två och det finns bara ett arbetsminne. Ryzen:s L3 cache däremot är uppdelad mellan de två CCX (8MB vardera) CPUn har. Det är en medveten kompromiss AMD har gjort, och den får konsekvenser när man har många trådar som då börjar köra på båda CCX. Spel är antagligen värsta scenariot för Ryzen, särskilt spel med många trådar som DX12. I spel behöver trådarna typiskt en hel del kommunikation sinsemellan - kommunikationen mellan CCX blir flaskhals. Lägg till detta att allt annat också ska kommunicera över samma "Infinity Fabric", eftersom det inte bara kopplar ihop de båda CCX utan också till PCIe, Disk etc. Detta är inte ett problem för Blender och andra "embarrassingly parallel" laster. Spel är som bekant inte en sådan last, och kommer troligtvis aldrig bli det heller. Spel som skalar exceptionellt bra över många kärnor kommer alltid beröras av kompromissen AMD har gjort i Ryzen.

Citat:

Microsoft jobbar som bekräftat på en patch.

Nej, det finns ingen bekräftelse. Det som finns är ett tweet med "Tja, kan ju vara en bugg. Vi kan titta på det nån gång när vi har tid.". Typiskt PR. Alltså ingen bekräftelse och vi har absolut ingen aning om de jobbar på en patch. Skulle de lagt in någon special-kod för att jobba runt Ryzen:s problem så skulle de ha gjort det för länge sedan. Allt pekar på att det inte finns någon "magisk" fix för det här problemet.

Och vad skulle patchen vara? Om man låser säg ett spel till bara en CCX så förlorar man halva Processorns resurser. Känns inte som en bra ide i en framtid där DX12 och Vulkan gör det enklare att tråda spel över många kärnor. Känns högst tveksamt om det är en bra ide för Ms att ändra sin schemaläggare på det viset. Troligen långt bättre om de applikationer som berörs av problemet kollar om de kör på Ryzen och i så fall försöker jobba runt den kompromiss som finns där. Att försöka göra det på OS nivå är troligen varken en bra ide eller ens särskilt görbart.

Frågan är om det ens är ett problem för kreti o pleti. Tja, man kan få lite sämre prestanda, då särskilt i spel. Det finns säkerligen andra applikationer som också stöter på problemet (HPC tillämpningar mot GPU antagligen). Som det är nu så är det inga direkta problem att spela spel på Ryzen. Det är väl om man har en skärm som kan köra i riktigt hög uppdaterings-frekvens, och man vill ha dedär 140 FPS i BF1 eller nåt. Jag har aldrig varit för några skärmar med hög uppdateringsfrekvens, klarar Ryzen 60 FPS är jag nöjd. Och det gör den ju med råge. Ryzen lämnar gamla Bulldozer långt bakom sig. Precis som sig bör

Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

...
(antar 3,15 GHz för R7 1700 och 4,4 GHz för i7 7700K) så har Kaby Lake ~40 % högre IPC vid kompilering.
...

Jag har faktiskt inte sett några compile benchmarks där både en 7700K och en 1700 (eller 1700X/1800X heller) har benchmarkats mot varandra, skicka gärna några länkar. (och vars man kan få reda på vilken "all core boost" 7700K har)

håller helt med att omkompileringar av enstaka filer är mycket bättre med en 7700K,

Visa signatur

Permalänk
Datavetare
Skrivet av wowsers:

Jag har faktiskt inte sett några compile benchmarks där både en 7700K och en 1700 (eller 1700X/1800X heller) har benchmarkats mot varandra, skicka gärna några länkar. (och vars man kan få reda på vilken "all core boost" 7700K har)

håller helt med att omkompileringar av enstaka filer är mycket bättre med en 7700K,

TechReport 1800X/1700 review

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@wowsers: Phoronix har postat en del data till OpenBenchmark, jag är rätt säker på att kompilerings-test finns där.
https://openbenchmarking.org/test/pts/build-linux-kernel-1.7....

Om inte annat finns det en jämförelse i deras utvärdering av 1800X:
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=ryzen-180...
Och 1700:
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=amd-ryzen...

Edit: Deras grafer är dynamiska från openbenchmark data, gjorde en screenshot:

Lägga till bild, rätt länk tillochmed
Visa signatur

--
A shark on whiskey is mighty risky, but a shark on beer is a beer engineer.

Permalänk
Medlem

-40%ipc?

Permalänk
Datavetare
Skrivet av HenrikM:

-40%ipc?

För något som skalar i det närmaste perfekt med CPU-kärnor så kan man summera kraften av alla kärnor

R7 1700: 8 (kärnor) * 3,15 (frekvens) = 25,2
i7-7700K: 4 (kärnor) * 4,4 (frekvens) = 17,6

Vi vet sedan vet att dessa presterar identisk för kompilering, enda faktor vi inte tagit med här är skillnad i IPC. För att få samma prestanda måste IPC för i7-7700K vara 25,2 / 17,6 = 1,43 d.v.s. 43 % högre.

Edit: gör man om samma beräkning för Linux kernel compile som @Pholostan postade blir det i stället 38 % högre IPC. Borde inte förvåna någon att Linux är lite bättre på att hantera 8C/16T.

FX-83x0 har alltid stått sig något bättre mot Intel Core under Linux jämfört med Windows.

Gör man IPC-beräkningen för JavaScript-benchmarks hamnar IPC fördelen för Skylake/Kaby Lake på ~20 % (JetStream) och ~30 % (Octane). JS benchmarks är till största del heltal, hela virtuella maskinen är i princip bara heltal, men flyttals används av en del JS-program som testas.

I SPECInt_2006 får i7-6700T (35 W TDP, max turbo 3,6 GHz) 68,9 poäng (70,9 om man specialtweakar kompilatorflaggorna för varje test). Ryzen får 31,5 poäng vid 3,5 GHz.

Dold text

SPECInt testar endast heltal och detta test är för enkeltrådprestanda. Enligt detta har Skylake 112 % högre IPC, vilket inte riktigt känns rimligt...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inte om det postats, men hittade en trevlig review på random:
https://www.youtube.com/watch?v=Nfv5aF_GfWg
Går bla igenom spelprestanda med kurvor där man kan se att "mjukare" Ryzen spelprestanda inte verkar existera.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CPU: 1700x Kylning: Custom loop CPU MB: Asus Prime B350M-A GPU: EVGA 1080 Ti SC Black RAM: 16GB av något SSD: Samsung 850 EVO 500GB Samsung 840 EVO 250GB + EVO 850 500GBPSU: Bitfenix M750 Chassi: Fractal Design Mini C OS: Windows 10 64-bit Skärm: Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotten84:

inte så konstigt, nog många som har nytta av fler kärnor men inte vill punga ut enorma summor för intels motsvarighet.

hoppas AMD kommer tillbaka även på serversidan det behöver dom.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man ser IPC bättre (lättare) i single thread benchmarksen under
Om vi antar 3.7 GHz på 1700 mot 3.9 på 3770K (och att Ryzen har Ivy IPC) borde score av 1700 ligga på 3.7/3.9*3770K-score (ca 94.9% av vad Ivy har, respektive 97.4% om Ryzen har samma IPC som Sandy).

Benchmark (enkeltrådat)

3770K

1700 (Ivy IPC)

2600K

1700 (Sandy IPC)

1700 (verklighet)

JetStream (högre=bättre)

236

~224

221

~215

212

Octane (högre=bättre)

37134

~35230

33861

~32970

30546

Kraken (lägre=bättre)

1098.7

~1158.1

1208.2

~1240.9

1076.6

Varför Ryzen har så mycket bättre resultat i Kraken benchmarket vet jag ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tills detta är åtgärdat är det nog så att Windows 10 är en inte helt optimal plattform att jämföra IPC. Jag gissar på delvis omgjorda reviews inom några veckor...

Från anandtechs updaterade recension:

Citat:

Some Caveats

Since testing this review, and waiting a few days to even write the conclusion, there has been much going on about ways in which AMD’s performance is perhaps being neutered. This list includes discussions around:

Windows 10 RTC disliking 0.25x multipliers, causing timing issues,
Software not reading L3 properly (thinking each core has 8MB of L3, rather than 2MB/core),
Latency within a CCX being regular, but across CCX boundaries having limited bandwidth,
Static partitioning methods being used shows performance gains when SMT is disabled,
Ryzen showing performance gains with faster memory, more so than expected,
Gaming Performance, particularly towards 240 Hz gaming, is being questioned,
Microsoft’s scheduler not understanding the different CCX core-to-core latencies,
Windows not scheduling threads within a CCX before moving onto the next CCX,
Some motherboards having difficulty with DRAM compatibility,
Performance related EFIs being highly regularly near weekly since two weeks before launch.

A number of these we are already taking steps to measure. Some of the fixes to these issues come from Microsoft’s corner, and we are already told that both AMD and Microsoft are underway to implement scheduling routines to fix these. Other elements will be AMD focused: working with software companies to ensure that after a decade of programming for the other main x86 microarchitecture, it’s a small step to also consider the Zen platform.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av wowsers:

Jag tycker att man ser IPC bättre (lättare) i single thread benchmarksen under
Om vi antar 3.7 GHz på 1700 mot 3.9 på 3770K (och att Ryzen har Ivy IPC) borde score av 1700 ligga på 3.7/3.9*3770K-score (ca 94.9% av vad Ivy har, respektive 97.4% om Ryzen har samma IPC som Sandy).

Benchmark (enkeltrådat)

3770K

1700 (Ivy IPC)

2600K

1700 (Sandy IPC)

1700 (verklighet)

JetStream (högre=bättre)

236

~224

221

~215

212

Octane (högre=bättre)

37134

~35230

33861

~32970

30546

Kraken (lägre=bättre)

1098.7

~1158.1

1208.2

~1240.9

1076.6

Varför Ryzen har så mycket bättre resultat i Kraken benchmarket vet jag ej.

Kolla källkoden för Kraken så hittar du svaret. Detta test innehåller del ett moment som testar SHA-256, något som Ryzen har HW-accelerering av medan Intel bara har det på Atom än så länge. Här får Ryzen många gånger högre resultat.

Vidare har Kraken flera kryptotest, detta är något som både Ryzen samt Sandy Bridge och senare har dedicerat kisel för, så är en jämförelse mellan dessa fixed-function block och inte generell heltalsprestanda.

Octane och JetStream är bättre pekpinnar för heltalsprestanda då de inte har krypto/sha-tester. Dock innehåller alla JS-tester både flyttal och heltal, men då det ligger en VM i botten som är ren heltalkod så är dessa främst ett test på heltalsprestanda.

Lade till SPECInt_2006 jämförelse ovan, men tycker som sagt det är lite orimligt stor skillnad där...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kraeshok:

Tills detta är åtgärdat är det nog så att Windows 10 är en inte helt optimal plattform att jämföra IPC. Jag gissar på delvis omgjorda reviews inom några veckor...

https://www.youtube.com/watch?v=kr6CYZmjKcA

https://www.youtube.com/watch?v=v-D9uDeOvtQ

https://www.youtube.com/watch?v=U9DE83lMVio

https://www.youtube.com/watch?v=CXDxZxFqhdY

Från anandtechs updaterade recension:

[sarkasm]Nä men har du inte förstått att det inte finns problem i windows 10 med ryzen[/sarkasm]

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Mycket informativ artikel om Ryzen och prestandaförlust i olika scenarier, franska [Rekommenderas]
http://www.hardware.fr/articles/956-24/retour-sous-systeme-me...

Lite enkelt diskuterat av PCPer:

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

[sarkasm]Nä men har du inte förstått att det inte finns problem i windows 10 med ryzen[/sarkasm]

Ehm.. Det är 11 dagar sedan Ryzen släpptes lös, du vet hur småbarn ser ut i en godisaffär, va?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Ehm.. Det är 11 dagar sedan Ryzen släpptes lös, du vet hur småbarn ser ut i en godisaffär, va?

Haha, ja de var en rätt bra liknelse xD Man kan fundera lite över motivationen hos vissa att försöka envist hävda saker trots rätt uppenbara bevis om motsatsen

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |