Permalänk

Skärm till fotoredigering, hjälp!

Hejsan! Köpte nyligen en laptop, Lenovo Y700-15 och tyckte tyvärr inte skärmen höll måtten riktigt för min fotoredigering. Annars verkade datorn alldeles utmärkt så har inte skickat tillbaka den. Har fått sagt till mig att det går att lösa med en extern bildskärm. Men jag vet inte riktigt vad jag ska leta efter. Jag jobbar i Photoshop och Lightroom mycket och är på jakt efter en skärm som funkar till det helt enkelt.

Kan ni hjälpa mig att hitta något som skulle passa till mig?
Har en budget på max 3000 kr, går det att hitta något vettigt för de pengarna?

Tack på förhand! Josefin

Permalänk
Bildexpert 📺

@Josifineriksson: Du ska rent generellt leta efter skärmar med 2560x1440-upplösning med IPS, PLS eller AHVA-teknik. Och kanske vara beredd att ta några hundralappar i marginal till. Då finner du skärmar som än så länge håller en ganska hög genomsnittskvalitet.

Du ska undvika skärmar med TN-paneler då de alla är problematiska med färgåtergivning. Du bör överlag också undvika skärmar med 1920x1080-upplösning. De ligger lägre i pris men det är väldigt variation på kvaliteten.

Permalänk
Medlem

Ett förslag vore Dell U2515H för 3290 kr om du kan sträcka budgeten lite. Laxpudding har recenserat den här.

Permalänk
Medlem

Lenovo P27q-10 27" 1440p IPS-panel, lite över budget dock.
Pris 3395:-

Det finns även en 24" i samma serie också 1440p Lenovo P24q-10 den är billigare men finns ej i lager just nu.
Pris 2595:-

AOC Q2577PWQ i den sitter det samma panel som i Dell U2515h.
Pris 2890:-

Visa signatur

Spelmaskinen
| Phanteks P600S | Corsair H115i Pro | i9 10850k | ASUS ROG STRIX Z490-H | Corsair LPX 3000MHz 32GB | Asus RX 6800 XT TUF OC | Asus XG279Q | Corsair RM750X | Varmilo VA88M | Razer Viper Ultimate |