En tunn vit horisontell linje på Acer Predator skärm

Permalänk
Medlem

En tunn vit horisontell linje på Acer Predator skärm

Jag har en runt ett år gammal Acer Predator GN246HL skärm som jag lagt märkte till har fått en förvrängd tunn vit linje på nedre delen av skärmen. Den syns inte vid normalt bruk på skrivbordet, men om jag öppnar en film men starka färger, eller går in på en internetsida som har en mörkgrå färg så syns den ganska klart. Det verkar som att linjen blir mer och mer synlig desto mer jag använder skärmen då jag började upptäcka den någon månad sen och det var denna vecka jag började bli lite irriterad.

Jag har skärmen kopplad med DVI till datorn och kontrollerat anslutningen. Om jag byter till HDMI som jag har mitt PlayStation kopplat till på samma skärm så syns linjen inte alls så det verkar vara endast om skärmen är ansluten till DVI som den syns.

Vad kan detta vara?

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Bildexpert 📺

@freddiebox: Det kan vara kabeln som är glapp eller plockar upp en störning någonstans. Kan också vara grafikkortet eller själva anslutningen i skärmen. Men sådant kräver uteslutningsmetod. Hade felet synts på alla anslutningar brukar det vara panelfel vilket förstås är värre.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med en testbild på skärmen? (Försök hitta din upplösning 1:1 på den.)

Provat att ta en skärmdump med print screen-tangenten och sedan tittat på bilden? Då kan du se om det är i datorn eller utanför eftersom felet ska följa med om du rör bilden.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Vad jag kan se om jag provar en sån test bild är att linjen följer inte med bilden utan sitter kvar på skärmen till och med om jag rör bilden till det gråa fältet utanför gränsen på Photoshop.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av freddiebox:

Vad jag kan se om jag provar en sån test bild är att linjen följer inte med bilden utan sitter kvar på skärmen till och med om jag rör bilden till det gråa fältet utanför gränsen på Photoshop.

Det är det väntade beteendet. Linjen skulle bara följa med om det var programvaran, Photoshop som hade ett problem. Men då hade också linjen endast synts i Photoshop.

Permalänk
Medlem

@freddiebox: Hej! Jag skapade en tråd om samma problem (tror jag?) på min ASUS VG248QE.
Kolla in den och kolla om strecket ser ut som ditt, finns bilder i inlägget. Jag har fortfarande ingen lösning.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1468335-defekt-skarm-ho...

EDIT: Anledningen till att det inte syns med HDMI är nog att det inte blir 144Hz över HDMI. När jag sätter min skärm i 60Hz så är strecket så gott som osynligt.

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helevete:

@freddiebox: Hej! Jag skapade en tråd om samma problem (tror jag?) på min ASUS VG248QE.
Kolla in den och kolla om strecket ser ut som ditt, finns bilder i inlägget. Jag har fortfarande ingen lösning.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1468335-defekt-skarm-ho...

EDIT: Anledningen till att det inte syns med HDMI är nog att det inte blir 144Hz över HDMI. När jag sätter min skärm i 60Hz så är strecket så gott som osynligt.

EXAKT samma problem som med min skärm. Jag kör i 60Hz dock. Ska prova att köra med HDMI och se om problemet försvinner då jag inte utnyttjar 144Hz för tillfället.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem

Som en uppdatering så har jag nu provat att koppla en HDMI men problemet kvarstår.

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S

Permalänk
Medlem
Skrivet av freddiebox:

EXAKT samma problem som med min skärm. Jag kör i 60Hz dock. Ska prova att köra med HDMI och se om problemet försvinner då jag inte utnyttjar 144Hz för tillfället.

Det var som fan.. Ja testa det, jag har testat DVI-D och DP, vill köra 120Hz iaf.Färgerna på min skärm är så usla så hög Hz är det enda positiva med den. Sjukt missnöjd i övrigt, lagt ner otaliga timmar med den för att fixa med färg/kontrast/icm-profiler men blir knappt drägligt. Sen ca ett halvår tillbaka kom strecket. Testa sätta upp din skärm i 120 och 144 Hz och kolla om det blir skillnad.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|> MB: MSI Z370 Tomahawk |> CPU: i5 8600K |> Kylning: Be Quiet! Pure Rock
|> RAM: KFA2/Galax HOF Extreme DDR-4000 2x8GB
|> GPU: ASUS GTX 1070 Strix Gaming OC |> PSU: Corsair RM750X
|> SSD: Crucial MX500 |> Chassi: Meshify C |

Permalänk
Medlem

Provat att köra i 100-144Hz men har fortfarande samma problem. Just när jag startar skärmen första gången på dagen så syns den inte, men fram på kvällningen så börjar den komma fram. Så det verkar som att desto mer skärmen används under dagen desto tydligare blir den. :/

Visa signatur

Operativsystem: Windows 11
Moderkort: ASUS PRIME Z390-A
System: i5-9600K 3.7GHz, 16GB DDR4, ASUS RTX 2060 6GB, Corsair RM750X V2
Lagring: Samsung 850 EVO 1TB SSD
Chassi: Phanteks Eclipse P400S