Finns det inte längre smidiga lösningar för kompressorkylning?

Permalänk
Medlem

Finns det inte längre smidiga lösningar för kompressorkylning?

Jag kom att tänka på att det var jävligt längesedan man såg chassin likt Vapochill.
Bör inte detta göra en comeback med tanke på hur otroligt många fler det är som köper högprestande prylar jämfört med för 10 år sedan då Vapochill var populärt?

Jag hör inte ens talas om folk som använder Peltier nu för tiden.

Eller är det jag som sovit under en sten och det finns smidiga lösningar för konsumenter att tillgå?

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Ja vad hände med dom balla lösningarna?
Akvariepump och bilkylare, stackade peltierelement, "vindtunnlar" av rör och kartonger, gummiband som HDD upphängning osv...

Jag såg en sådan kompressor du tänker på till salu på tradera för någon månad sedan, dom var dyra när dom kom vill jag minnas.

Permalänk
Medlem

aquatuning hade ju lösa kopressorer som man kunde köpa, vet inte om de har det längre men de hade det för typ 2-3 år sen iaf.
peltier element fans ju i coolermaster v10 kommer jag ihåg.
så nog försökte marknaden iaf

har faktiskt sutit och tänkt på om man borde instalera ett peltier element mellan vattenblocket och cpu'n, är det värt de tror ni?

Visa signatur

MSI mpower, i5 4670k, 32gb Corsair Dominator, gtx 1070, 850w psu, vatenkylning

Permalänk
Medlem

Har också tänkt på en peltier element mellan IHS och CPU kylaren men det verkar inte vara så "effektivt", mer jobb än vad man får ut. Man måste ju fortfarande effektivt leda värmen från den varma sidan och man måste isolera komponenterna på mobat från fuktbildning. På en peltier element är differensen mellan sidorna runt 70c?
Men har själv funderat på hur effektfull en kylfläns i silver eller koppar skulle vara mot en i aluminium. Om man hade gjutit en i ett stycke tillsammans med IHS:n och heatpips.
Men det bästa hade väl varit en IHS/kylfläns i konstgjord diamant

Permalänk
Medlem

Good old days.
http://www.legitreviews.com/the-chilltec-thermoelectric-cpu-c...

https://www.pcper.com/reviews/Cases-and-Cooling/CoolIt-Systems-Freezone-Peltier-CPU-Cooler-Review

En lite nyare.

http://www.legitreviews.com/v3-components-voltair-tec-cpu-cooler-review_142088

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

Jag kom att tänka på att det var jävligt längesedan man såg chassin likt Vapochill.
Bör inte detta göra en comeback med tanke på hur otroligt många fler det är som köper högprestande prylar jämfört med för 10 år sedan då Vapochill var populärt?

Jag hör inte ens talas om folk som använder Peltier nu för tiden.

Eller är det jag som sovit under en sten och det finns smidiga lösningar för konsumenter att tillgå?

Meh, du bor ju i Norrland. Släng ut burken i pudersnön vetja o/ och låt den vispas så härliga in.

Det hade nog säkerligen med att marknaden var för liten. Var någon utav dom där ens riktigt... tysta? Jag kommer inte riktigt själv ihåg hur min Prometeia Mach II'a lät som jag hade en kort stund.

Kan tänka mig också att strömförbrukningen var lite rå och att hållbarheten blir ett frågetecken.

Sakta men säkert när dom där enheterna försvann så började ju t ex Asetek m fl mata ut vattenblock och färdiga kit för vattenkylning.

Permalänk

Min vilda gissning:

Marknaden blev större, och andelen folk som intresserade sig för "exotisk" kylning minskade på det stora hela. CPUerna blev mindre strömkrävande och det går idag att få till rätt schysst överklockning med luft eller vatten, ofta finns det prestanda så att det räcker och blir över. Gemene "gamer" (gruppen kids som växt mest?) är nog inte av den gamla skolan som bryr sig om att lära sig. Nu generaliserar jag rätt hårt.

Vad gäller vattenkylning så är markanaden fullständigt ÖVERSVÄMMAD. Det finns otroligt mycket att välja på, antingen slutna system eller färdiga kit som är busenkla att sätta ihop och det kyler bra nog. Tröskeln upp till peltier eller kompressor helt enormt.

Visa signatur

| Xeon 5650 @ 4.3GHz | EK Custom Watercooling | Asus Rampage III Extreme | 6 GB | GTX 980 | 120GB + 256GB SSD | Corsair 900D | AX-850 |