Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Alina Systems går i konkurs

Permalänk
Melding Plague

Alina Systems går i konkurs

Efter en misslyckad företagsrekonstruktion under förra året har nu den Uppsala-baserade datoråterförsäljaren Alina Systems försatts i konkurs.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tråkigt men på något vis var de aldrig med i matchen samt ett svårt namn att snabbt lägga på minnet.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kriller007:

Tråkigt men på något vis var de aldrig med i matchen samt ett svårt namn att snabbt lägga på minnet.

Ja, minns alltid deras namn men aldrig att de kom upp när jag skulle handla något. Vare sig det var privat eller företag :s

Synd då de hade rätt bra priser... ibland...

Permalänk
Medlem

Jag personligen har aldrig i mitt liv handlat från Alina, varken i butik eller online. Jag kan knappt minnas att jag någonsin sett användare på Sweclockers länka till dem heller, men de var kanske mer aktuella förr.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk

Trist med mindre konkurrens. Jag har köpt en dator där som var väldigt välbyggd och snäll.

Det kanske säljs mindre datorer överlag nu när alla använder telefoner och plattor mycket. Iallafall stationära datorer tänker jag mig.

Permalänk
Hedersmedlem

Ett av problemen med Alina var att de hade så dålig lagerhållning i butikerna. Ville man köpa något så fanns det nästan aldrig på lager. Det fanns därför ingen särskild anledning att handla på Alina när man lika gärna kunde beställa grejorna från andra billigare internetbutiker.

Visa signatur

Eighty percent of air pollution comes from plants and trees. - Ronald Reagan

Permalänk
Medlem

Det var flera år sedan jag handlade något där senast, men kan inte minnas att jag haft problem med det jag köpt.

Nuförtiden är det Netonnet och Proshop som är de självklara valen för mig.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Jag personligen har aldrig i mitt liv handlat från Alina, varken i butik eller online. Jag kan knappt minnas att jag någonsin sett användare på Sweclockers länka till dem heller, men de var kanske mer aktuella förr.

Trist!

Beställt en skärm där för fem år sedan, och för ett år sedan köpte jag en SweC-desginad HTPC (http://www.sweclockers.com/artikel/21391-sweclockers-speldato...) därifrån.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Bara se om nån vill köpa upp butiksplatserna från Alina eller delar av dessa då.

Enda datorbutiken i Östersund så blivit endel via dom genom åren men enbart nätdelen från nya bygget då jag hade detta i bakhuvudet

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Har själv jobbat på Alina tidigare och det är en fantastisk arbetsplats med massor med härliga människor som brinner för teknik och att kunderna ska få rätt service.
Upplevde aldrig att vinsten stod i centrum, utan det var alltid kundens behov som var främsta intresset.
Tyvärr inte så jättestora online men mängder med lojala nöjda kunder! Tydligen inte tillräckligt dock.
Tråkigt att dom går i KK! Men konkurrensen är stor som sagt, när man har så låga priser som de hade så blir det tight med ekonomin!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Tråkigt Fått mycket bra service där.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master MasterBox NR200P CPU: Intel Core i5 10600K CPU-kylare: Noctua NH-U12A Moderkort: Gigabyte Z490I Aorus Ultra RAM: Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3600MHz 2x8GB Disk: WD Blue SN550 M.2 2280 1TB GPU: Gigabyte Aorus GeForce RTX 3070 Master PSU: Corsair SF600 Platinum 600W Skärm: Acer Nitro XV282KKV Tangetbord: Corsair Gaming K70 RGB Cherry MX Brown Mus: Logitech G Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Trist. Handlat rätt mycket av dom i Norrköping. Typ enda riktiga old school datoraffären som fanns häromkring.

Skrivet av Dreijer:

Jag personligen har aldrig i mitt liv handlat från Alina, varken i butik eller online. Jag kan knappt minnas att jag någonsin sett användare på Sweclockers länka till dem heller, men de var kanske mer aktuella förr.

När det gäller butiksköp hänger det mycket på vilken ort man bor i. Vill man handla i butik och bor på en ort där Inet finns så handlar man kanske där. Själv har jag aldrig handlat på Inet då vi har Webhallen här i Linköping där jag jobbar.

Visa signatur

O11D Evo | Aorus Z790 Elite AX | 13600K | Kingston 5200 CL40 32GB DDR5 | Galahad 360 | 7900 XTX Nitro+ | Kingston Fury Renegade 1TB & 2TB NVMe | 2 x 860 EVO 1TB @ RAID0 | Ironwolf 8TB | Asus PB278QR & VG27WQ1B

HP Microserver Gen8 1610 | Samsung 840 120GB | 2x WD RED 1TB RAID 1 | 1x WD RED 2TB | 1x WD Green 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

Har själv jobbat på Alina tidigare och det är en fantastisk arbetsplats med massor med härliga människor som brinner för teknik och att kunderna ska få rätt service.
Upplevde aldrig att vinsten stod i centrum, utan det var alltid kundens behov som var främsta intresset.
Tyvärr inte så jättestora online men mängder med lojala nöjda kunder! Tydligen inte tillräckligt dock.
Tråkigt att dom går i KK! Men konkurrensen är stor som sagt, när man har så låga priser som de hade så blir det tight med ekonomin!

Har handlat från dom titt som tätt, alltid fått bra support och hjälp om något gått sönder.

Höll på att beställa delar från dom nu när jag skulle uppgradera till ryzen. Lite tur att jag ej gjorde det.
Synd att dom går i KK dock :/

Permalänk
Medlem

Undrar om det här är kedjan som helhet eller om det bara är just den butiken, vore ju bra om redaktionen hade den infon till folk, för det var ju prat om att Alina var delat sist det här var uppe vid omkonstruktionen?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Minns bara att jag köpte ett 8800GTS en gång i tiden där. Använder nästan enbart Webhallen numera för det finns i stan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Hoppas Webhallen köper konkursboet, så man får en webhallen-butik här i stan.

Permalänk
Medlem

@godspeed: Vad jag vet så är det bara en butik i Stockholm som är självständigt, men det får väl tiden avgöra

@Fatty: Kul att du är/var nöjd med bemötandet du fick!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Hoppas inte allt för många stackars kunder hamnar i kläm, företagets skulder kommer först i slutändan, ordrar som är betalda men inte levererade behöver inte betalas tillbaka etc. om pengarna inte räcker till, vilket de oftast aldrig gör.

Permalänk
Entusiast

Synd, men konkurrensen är ju hård idag och Alinas priser ar alltid varit undermåliga när jag jämfört de senaste åren tyvärr.
Det är nog mycket därför skeppet har sjunkit tror jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk

Har sett dem på prisjakt flera gånger när jag sökt efter vissa produkter. Tråkigt med konkurs.

Väldigt svårt att slå sig in i den här branschen då de stora hajarna med mycket muskler har råd att kosta på sig förluster under en kort tid för att rensa marknaden på mindre aktörer och konkurrenter.

Nu när traditionella elektronikaktörer som Elgiganten, Siba och MediaMarkt alltmer börjat sälja produkter som tidigare endast kunde hittas hos entusiastbutikerna kommer konkurrensen hårdna än mer.

Under kort sikt tjänar kunderna på den hårdare konkurrensen men på längre sikt förlorar vi på det då allt fler mindre aktörer kommer slås ut.

Visa signatur

"Den som sätter skräck i andra är själv ständigt skräckslagen"

Permalänk
Medlem

Oerhört tråkigt, men tyvärr inte det minsta förvånande. Det är så extremt låga marginaler i överlag i datorkomponentsbranschen i dag att inga förutom de stora aktörerna (t. ex netonnet, inet, webhallen, komplett) kan gå runt med vinst.

Alina var en bra butik på många sätt, påminde om Inet. Stor förlust för konsumenterna.

Permalänk
Medlem

Aldrig handlat hos dem. Vet ej varför, kännts som en lite "off" återförsäljare.
Lite som Webhallen. Men där har jag handlat och de har varit bra.
Lite svårt dock att slåss mot bigs som NetOnNet, CDON, Inet och Proshop.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Synd, har handlat en del i butiken i Norrköping genom åren då det är den enda riktiga datorbutik som funnits här. Hoppas någon av de större aktörerna tar över, eller allra helst att netonnet slår upp en lagershop så man slipper åka över till linköping när det brådskar.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Avstängd

De öppnade ju en ny butik i Norrköping för ett halvår sedan.

Tråkigt att de försvinner och de kommer antagligen inte rea ut något heller när övriga alina butiker blir kvar ?

Permalänk
Medlem

Skönt att tillverkningsgarantin finns kvar iaf på produkterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

De öppnade ju en ny butik i Norrköping för ett halvår sedan.

Tråkigt att de försvinner och de kommer antagligen inte rea ut något heller när övriga alina butiker blir kvar ?

Ny butik? Jag trodde dom flyttade till den nya lokalen

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Medlem

Jättetråkigt, jag har handlat några saker av butiken i Uppsala.

Men som någon sa i tråden ovan. Varför finns de inte längre på tex prisjakt? Har inte sett deras butik listas på väldigt länge. Inte undra på att folk glömmer bort dem, tror en stor del av deras dåliga ekonomi beror på att de inte syns där så ofta.

Tror väldigt många använder prisjakt när de ska köpa datorprylar och annat än att gå direkt till en viss butik.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Purrfected:

Har själv jobbat på Alina tidigare och det är en fantastisk arbetsplats med massor med härliga människor som brinner för teknik och att kunderna ska få rätt service.
Upplevde aldrig att vinsten stod i centrum, utan det var alltid kundens behov som var främsta intresset.
Tyvärr inte så jättestora online men mängder med lojala nöjda kunder! Tydligen inte tillräckligt dock.
Tråkigt att dom går i KK! Men konkurrensen är stor som sagt, när man har så låga priser som de hade så blir det tight med ekonomin!

Hade de verkligen låga priser?

I sverige har vi extrema löner vilket gör det svårt med för fysiska butiker.

Permalänk
Medlem

Mina upplevelser med Alina senaste 5 åren har tyvärr varit kassa (i Uppsala).
Otrevlig, oengagerad personal, felaktiga prisuppgifter gällande reparationsjobb (som visat sig bli 2x så dyra när det kommer till att faktiskt beställa tjänsten).

Nej, jag är ledsen men Webhallen är och förblir min gotobutik om jag ska handla "analogt". Alina var the shit när jag ar liten och jag "växte upp" med idén om att de var grymma men tyvärr stämmer det inte längre, i mina ögon iallafall.

RIP Alina.

Visa signatur

CPU:Intel Core i7-6700K @ 4,5 GHz GPU: GTX 1080 Moderkort: ASUS Z170-E RAM: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz Chassi: Phanteks Eclipse P400S Tempered Glass Kylare: Corsair h100i

Permalänk
Medlem

Jag antar att det inte är en slump att det händer just nu med tanke på hur kemikalieskatten skulle slå mot dem.