Tråden om Nintendo Switch | Lite | OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

Trevligt! Hur är fodralet?

Och vad tycker du om den nya Pro-kontrollen?

Gillade den för Wii U när jag spelat, men denna ser ju bättre ut. Påminner lite om mina XB1-kontrollers där styrspakarna sitter på "rätt" platser (och dessutom på ungefär samma ställen som både Nintendos och Segas kontrollers ifrån förr).

Nu vill vi ha återkoppling på samtliga nya produkter du skaffat (både + och -). Snabbt också (otåliga)!

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Sådär, Switch Pro-kontroller, Switch fodral samt Zelda: Breath of the Wild: Limited Edition har äntligen kommit fram.

http://i.imgur.com/6kCsJX5.jpg

Har exakt likadan uppsättning som dig.

Och det är ju helt underbart var behagligt det är att spela och sedan ta med sig.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Gillade den för Wii U när jag spelat, men denna ser ju bättre ut. Påminner lite om mina XB1-kontrollers där styrspakarna sitter på "rätt" platser (och dessutom på ungefär samma ställen som både Nintendos och Segas kontrollers ifrån förr).

Nu vill vi ha återkoppling på samtliga nya produkter du skaffat (både + och -). Snabbt också (otåliga)!

Ojdå, blev snabbt men fel. 🙂

Frågan var riktad till @anon5930

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tiamat:

Med reservation för att det är sommartid inatt.
Ja glöm bara inte att det är sommartid inatt. Spelade kl 20:00 och 04:00 hann spela 12 matcher första timman. Åkte ut blev dc.ed 3-4 gånger + att spelet frös hela skärmen fick hålla in startknappen +20-30 sek för att tvinga en omstart av hela konsollen.

Trodde det skulle vara mer spelare 04:00 då det är prime time för PST, spelar oftast pvp med amerikaner vid denna tid på andra spel.

Just ja, en timme kortare helg. :/

Låter inte helt stabilt. Jag har fått stänga av min så två gånger också, kontrollerna tar inte när Switchen väckts från viloläget. Intressant att se om det blir någon skillnad med Pro-kontrollen, jag har fått uppfattningen att det kan vara Joycons som gör det men kan ju vara själva Switchen med förstås.

Skrivet av tyvar1:

Trevligt! Hur är fodralet?

Den är riktigt rejält, jag hade fått helt fel uppfattning om fodralet innan jag fick hem den. Den är både tjock, relativt hård och i någon form av läder. Rejäl pjäs och Switchen känns säker i den. Fortfarande inte tagit med den utanför hemmet men när det väl händer så är jag inte oroad över skador eller liknande. Ganska billig med, med tanke på vad som ändå ingår. De där fodralen rymmer en del spel och SD-minnen, om man vill ha mer än ett SD-minne med sig. Och de får plats längst ner i fodralet. Finns även en ficka för kablage och hörlurar:

Skrivet av martinot:

Antar frågan var riktad till mig (med?).

Denna känns riktigt bra med. Jag gillade Wii U-versionen också men denna känns något evolverad. Gillar personligen inte att den är genomskinlig och att den saknar analoga triggers samt möjligen prissättningen. Är långt ifrån den dyraste kontroller som lanserats trots allt. De analoga spakarna har en intressant respons, jag upplever personligen dessa som något mellanting mellan hur de är på en Xbox One-kontroller (något styvare) och en PS3/PS4-kontroller (något slappare).

Xbox One Elite-kontrollen är fortsatt min favorit men att spela Zelda med denna kontroller är riktigt behagligt. Samtidigt fungerade Joycons helt okej i det medföljande grippet (bortsett från eventuella anslutningsproblem då) men Pro-kontrollern ligger bra i händerna, layout för knappar och spakar och dess respons känns bra. Inte hunnit prova den med Fast RMX ännu.
Jo precis, Nintendo fortsätter med Microsoft-liknande layout även denna gång. Wii U Pro-kontrollern var ju extremt lik en Xbox 360-kontroller trots allt och de följer ett liknande designtema där.
Sonys Playstation-kontroller har förvisso ändrats en del i och med PS4 men där sitter analoga spakarna längst ner på kontrollen likt de gjort sedan Dual Shock-kontrollern släpptes till Playstation (1). Sony lånade friskt av Super Nintendo-kontrollen, designen syns fortfarande igen även om den blivit lite svårare att urskilja när Select och Start inte sitter på samma ställen/ens finns med längre.

Hahaha!
Lär nog bli ganska lugnt med köp nu i april dock, mars blev en dyr månad. :/

Skrivet av iller:

Har exakt likadan uppsättning som dig.

Och det är ju helt underbart var behagligt det är att spela och sedan ta med sig.

Instämmer!
Har du klurat ut vad det där avlånga utrymmet längst ner i fodralet är tänkt att användas till?
Det enda som riktigt fattas vore väl att kunna få plats med något att ladda med, antingen själva stickproppen eller en powerbank. Men den hade blivit rätt mycket större med då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Instämmer!
Har du klurat ut vad det där avlånga utrymmet längst ner i fodralet är tänkt att användas till?
Det enda som riktigt fattas vore väl att kunna få plats med något att ladda med, antingen själva stickproppen eller en powerbank. Men den hade blivit rätt mycket större med då.

Tyvärr inte. Trodde först det var för wrist straps men de passar inte.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Bara jag som inte har något problem över att dockan repar skärmen ? dockar min switch hela tiden och skärmen är lika fin varje gång

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av anon5930:

Just ja, en timme kortare helg. :/

Låter inte helt stabilt. Jag har fått stänga av min så två gånger också, kontrollerna tar inte när Switchen väckts från viloläget. Intressant att se om det blir någon skillnad med Pro-kontrollen, jag har fått uppfattningen att det kan vara Joycons som gör det men kan ju vara själva Switchen med förstås.

Det är faktiskt med pro-kontrollen som det mesta har strulat kan ha att göra med att jag har ett glas på skärmen. Hade inga problem innan med detta. Den fryser oftast när jag använder amiibos med pro-kontroll.

Permalänk
Medlem

@anon5930: Låter kanon! Köper jag Switch lite längre fram (har också blivit mycket på prylkontot på sistone, och nästa på G är att bygga ny spelmaskin i mitt A4-chassi) så blir det givet köp med Pro-kontrollern!

Jo, det är intressant att se hur spelkontrollers utvecklats både inom samma tillverkare, men även hur de inspirerats och lånat ifrån varandra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vasslepulver:

Bara jag som inte har något problem över att dockan repar skärmen ? dockar min switch hela tiden och skärmen är lika fin varje gång

Finns en hundra sidor lång tråd på neogaf där slutsatsen nu när folk faktiskt har Switchen är att nej, den repas inte av dockan. Men det känns ändå bra med ett skärmskydd om man har barn eller är lite klantig av sig. Jag uppfyller båda dessa själv - inga problem, men har ändå klämt på ett skärmskydd nu för den allmänna sinnesfridens skull.
Zelda är otroligt kul.
Ser fram emot att spela Mario Kart och ARMS med barnen!

Spelar långt mer handhållet än jag trodde hemma.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av iller:

Tyvärr inte. Trodde först det var för wrist straps men de passar inte.

Hm, det hade ju kunnat vara rimligt men icke. Jag tänkte lite på batterin men Switchen använder samtidigt inga AA/AAA-batterin heller. Eller pekpinne eller liknande hehe.

Skrivet av Tiamat:

Det är faktiskt med pro-kontrollen som det mesta har strulat kan ha att göra med att jag har ett glas på skärmen. Hade inga problem innan med detta. Den fryser oftast när jag använder amiibos med pro-kontroll.

Hm, glaset borde ju inte påverka något sådant iofs. Jag har använt mina Amiibos med min Pro-kontroller sedan jag tillslut fått hem den utan problem, men behöver förstås inte vara lika för alla heller. :/

Skrivet av martinot:

@anders190: Låter kanon! Köper jag Switch lite längre fram (har också blivit mycket på prylkontot på sistone, och nästa på G är att bygga ny spelmaskin i mitt A4-chassi) så blir det givet köp med Pro-kontrollern!

Jo, det är intressant att se hur spelkontrollers utvecklats både inom samma tillverkare, men även hur de inspirerats och lånat ifrån varandra.

Maj/juni kan nog vara ett bra tillfälle att hoppa på plattformen om man ändå lyckats hålla sig i nästan en månad nu, förhoppningsvis är (eventuella) barnsjukdommar lösta samt lite fler spel. Mario Kart 8 Deluxe bör vara lanserad vid det laget med exempelvis.

Hehe, jag gjorde ett Ncase M1-bygge och blev rätt dyrt även det i slutändan. Impuls-köp av ett GTX 1070 Mini kändes i plånboken, även om priset var relativt okej ändå.
Planera bygget noga, mitt gick bra ( http://www.sweclockers.com/galleri/14167-ncase-m1-med-3-slot-... ) men är rätt osäker på två av tempsensorerna som visar väldigt höga temperaturer. Inväntar svar från Gigabyte över vad de läser av, de själva läser inte av dessa sensorer i deras egna mjukvara.
Riktigt kul att bygga små datorer, är ju en utmaning i sig. Hoppas du får det riktigt kul när det väl blir av.

Hehe jodå, har ju hänt en hel del under åren. Och det känns inte riktigt som att Nintendo själva följer sin egna historik utan väljer att testa nya layouter och för den delen kontrollösningar. Gyro-funktionen är förvisso inte ny men fungerar helt okej med exempelvis Zelda. Gör det mycket enklare att sikta. Samt att skakfunktionen är intressant, bortsett från specialkassetter till Game Boy och Gameboy Advance så är det första gången något sådant hittar ut för portabla spelkonsoller som en default feature. Samtidigt, hade inte kontrollerna varit löstagbara så misstänker jag att den lösningen hade skippats.

Skrivet av EntropyQ3:

Finns en hundra sidor lång tråd på neogaf där slutsatsen nu när folk faktiskt har Switchen är att nej, den repas inte av dockan. Men det känns ändå bra med ett skärmskydd om man har barn eller är lite klantig av sig. Jag uppfyller båda dessa själv - inga problem, men har ändå klämt på ett skärmskydd nu för den allmänna sinnesfridens skull.
Zelda är otroligt kul.
Ser fram emot att spela Mario Kart och ARMS med barnen!

Spelar långt mer handhållet än jag trodde hemma.

Jo, jag har slutat ta det problemet på allvar. Repas kan den göra men inte genom att stoppa i Switchen i dockningsstationen. Vill man repa den så är det möjligt, som med vilken annan produkt som helst. Men vill man minska riskerna så är det ju vettigt att montera på ett skydd med.

Mario Kart blir nog riktigt trevlig på plattformen. Nu har jag spelet till Wii U redan så ingen superhög prioritet direkt men lutar åt ett köp ändå. Bra spel och Switchens möjligheter öppnar ju upp spelet ytterliggare. Att bara kunna ta med Switchen, plocka av Joyconsen och ha lokal multiplay vart som helst är ju riktigt trevligt om man har det behovet.

Sedan väntar jag på Stardew Valley (som vanligt, hehe) och börjar bli sugen på att skaffa I am Setsuna. Blev klar med storyn i Zelda idag (och med långt över 50 timmar spelat, troligen runt 80 timmar eller uppåt). Blir nog att invänta prissänkning på I am Setsuna dock, upplever inte spelet riktigt vara värt 400kr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tiamat:

Du har kollat din internet uppkoppling till din switch? Ibland tappar jag uppkopplingen.
Har du fått koden för att verifiera ditt konto?
Jag fick inte det skapade ett eget lösen och körde samma på switchen dvs jag struntade i deras verifikationslösen:

https://youtu.be/g-Q9AiFNJ3A

Efter ett antal försök, så beslöt den sig för att jag fick logga in - vet inte vad som var problemet fler människor har tydligen haft liknande problem som löst sig av sig själv.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av blekfet:

Efter ett antal försök, så beslöt den sig för att jag fick logga in - vet inte vad som var problemet fler människor har tydligen haft liknande problem som löst sig av sig själv.

Säkert server strul fick logga in 10-15 ggr igår innan det funkade. Stängde av allt och startade om men inget funkade för mig heller. Det roliga var att jag hade internet och kunde vara på e-shop men inte spela splatoon2 på testfire.

Permalänk
Medlem

Hoppas detta släpps till Swtichen med:

http://www.playtonicgames.com/games/yooka-laylee/

Visa signatur

För er som är nyfikna på vad jag styr med när jag inte är vid datorn och är med min sambo: https://www.youtube.com/watch?v=T5JfkDbtBTA&t=916s

Permalänk
Inaktiv

Spelet ska släppas till Switch med.
Lite oklart för min del vad gäller lansering och sådant men på gång är det iallafall.

Permalänk

Då var breath of the wild klarat! Riktigt bra, vad tycker ni andra?

Permalänk
Skrivet av Damponmyboard:

klarat redaN? XD Jag spelade 20 timmar, men då min vänstra joycon hade problem så fick jag en helt ny konsoll med controller.

Fick börja om helt och är nu 20+ timmar in i spelet igen, knappt börjat med mainquest. Låser upp kartan, fixar shrines osv först nu och fixar lite gear osv.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, Nintendo 3DS moddat
Ringa: iPhone 13 Pro

Permalänk
Skrivet av SimpanDirr:

klarat redaN? XD Jag spelade 20 timmar, men då min vänstra joycon hade problem så fick jag en helt ny konsoll med controller.

Fick börja om helt och är nu 20+ timmar in i spelet igen, knappt börjat med mainquest. Låser upp kartan, fixar shrines osv först nu och fixar lite gear osv.

Jag spelade mest mainquest och har självklart väldigt många sidequests kvar att göra😉 tog runt 40 timmar tror jag 👍

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Denna känns riktigt bra med. Jag gillade Wii U-versionen också men denna känns något evolverad. Gillar personligen inte att den är genomskinlig och att den saknar analoga triggers samt möjligen prissättningen. Är långt ifrån den dyraste kontroller som lanserats trots allt. De analoga spakarna har en intressant respons, jag upplever personligen dessa som något mellanting mellan hur de är på en Xbox One-kontroller (något styvare) och en PS3/PS4-kontroller (något slappare).

Jo, har heller aldrig gillar genomskinligt, även det ser mindre illa ut med svart/rökfärgat än mer klara genomskinliga produkter.

Tyckte det var skitfult redan på tiden för de första iMacarna, och har inte blivit ett dugg snyggare med åren.

Skrivet av anon5930:

Xbox One Elite-kontrollen är fortsatt min favorit men att spela Zelda med denna kontroller är riktigt behagligt. Samtidigt fungerade Joycons helt okej i det medföljande grippet (bortsett från eventuella anslutningsproblem då) men Pro-kontrollern ligger bra i händerna, layout för knappar och spakar och dess respons känns bra. Inte hunnit prova den med Fast RMX ännu.
Jo precis, Nintendo fortsätter med Microsoft-liknande layout även denna gång. Wii U Pro-kontrollern var ju extremt lik en Xbox 360-kontroller trots allt och de följer ett liknande designtema där.
Sonys Playstation-kontroller har förvisso ändrats en del i och med PS4 men där sitter analoga spakarna längst ner på kontrollen likt de gjort sedan Dual Shock-kontrollern släpptes till Playstation (1). Sony lånade friskt av Super Nintendo-kontrollen, designen syns fortfarande igen även om den blivit lite svårare att urskilja när Select och Start inte sitter på samma ställen/ens finns med längre.

Apropå olika tillverkare i spelbranschen som lånar ifrån varandra så är detta en rätt intressant historia om Nintendo PlasyStation:

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Klarade tillslut av alla main quests igår. 50+ timmar har det listats i ett bra tag, jag uppskattar runt 80 timmar och definitivt närmare 100 än 50. Jag gillade det skarpt, även fast jag har en Wii U så kändes det värt att få spela spelet på Switchen. Nu köpte jag den förvisso inte enbart för detta spelet men en riktigt bra start har det blivit, även om man nog mest ska tacka Wii U för spelet.

Skrivet av SimpanDirr:

Riktigt trist att du inte fick behålla själva Switchen. :/ Minns att du hade problem med detta tidigare och det lät iallafall då som att Gamestop(?) skulle nöja sig med att byta ut Joycons.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Jo, har heller aldrig gillar genomskinligt, även det ser mindre illa ut med svart/rökfärgat än mer klara genomskinliga produkter.

Tyckte det var skitfult redan på tiden för de första iMacarna, och har inte blivit ett dugg snyggare med åren.

Apropå olika tillverkare i spelbranschen som lånar ifrån varandra så är detta en rätt intressant historia om Nintendo PlasyStation:

https://www.youtube.com/watch?v=aRail-6p--U&t=2s

Det kan jag hålla med om. Jag kan tycka det är snyggt ibland men beror väldigt mycket på. Men känns lite ålderdomligt idag, storhetstiden måste ändå ha varit perioden du nämner, runt milleniumskiftet och Apples lansering av iMacen.

Hehe jo, det är ju et riktigt intressant ämne med. Den där prototypen som någon tillslut fick igång är riktigt häftig med, med tanke på vad det ändå är och att den fysiska produkten tillslut också hittade ut.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Klarade spelet i Fredags men jag har inte spelat det varje dag. Drog ut på det hela spelat +100 timmar 17% klart av spelet. Farmade Lynels med endast 4 hjärtan för att uppgradera Barbarian setet. Gjorde så att jag kunde se båda två sluten på spelet.

Skaffat Fierce Deity setet (du behöver inte farma lynels med Fierce setet)+ plus tvåhandat svärd (Fierce Deity Sword) på +85:

Har fixat alla amiibos som ger set och exklusiva delar med.
Det jag gillade var känslan att spela i öppen värld.

Det jag inte gillade var hållbarheten på vapnen/sköld/båge. Har typ nästan bara 3x, 5x bågar bombade sönder Lynel i luften iofs.
Musiken var väl inte den bästa kul att man kan teleportera hästen eller flyga runt överallt med eldpilar t e x.
En sak som jag störde mig på var att i fight så aktiverade jag kikaren eller kröp ett antal ggr väldigt störande särskilt mot Lynel.

Bossarna var inte särskilt svåra hade 9 hjärtan på sista bossen. De som gör speedruns har 3 hjärtan.

Permalänk
Medlem

[quote postid="16745821" userid="257853" name="Tiamat"]
Klarade spelet i Fredags men jag har inte spelat det varje dag. Drog ut på det hela spelat +100 timmar 17% klart av spelet.

Var ser man % avklarat?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av blekfet:

[quote postid="16745821" userid="257853" name="Tiamat"]
Klarade spelet i Fredags men jag har inte spelat det varje dag. Drog ut på det hela spelat +100 timmar 17% klart av spelet.

Var ser man % avklarat?

Du ser % efter du har klarat spelet i det vänstra hörnet på kartan.
Lite synd eftersom du måste klara spelet för att se hur många procent du har.

Permalänk
Skrivet av Tiamat:

Du ser % efter du har klarat spelet i det vänstra hörnet på kartan.
Lite synd eftersom du måste klara spelet för att se hur många procent du har.

Efter jag klarade spelet så kom jag till huvud menyn och laddar jag spelet så får jag börja innan jag möter sista bossen.?

Permalänk
Inaktiv

Efter jag klarade spelet så kom jag till huvud menyn och laddar jag spelet så får jag börja innan jag möter sista bossen.?

Sparfilen du laddar ska ha en stjärna med. Samt att du i quest log ser hur många du klarat av det totala antalet quests i respektive kategori.

Något jag för övrigt gillar med detta spel är att man inte får upp en massa ikoner som visar viktiga platser och quests, man får själv hitta dessa. Många open world/sansboxtitlar håller handen lite väl mycket här.

Permalänk
Skrivet av anon5930:

Sparfilen du laddar ska ha en stjärna med. Samt att du i quest log ser hur många du klarat av det totala antalet quests i respektive kategori.

Något jag för övrigt gillar med detta spel är att man inte får upp en massa ikoner som visar viktiga platser och quests, man får själv hitta dessa. Många open world/sansboxtitlar håller handen lite väl mycket här.

Stjärnan är där, men känns lite konstigt att börja/fortsätta där😂

Permalänk
Medlem

Någon som kör PowerSaves for Amiibo med Amiibo Powertags istället för att lägga ner 5000kr?

Jag är lite sugen, vet dock inte hur bra det fungerar.

Permalänk
Moderator
NintendOrakel
Skrivet av hultron:

Någon som kör PowerSaves for Amiibo med Amiibo Powertags istället för att lägga ner 5000kr?

Jag är lite sugen, vet dock inte hur bra det fungerar.

Jag har powersaves den vita är den nya versionen (ingår en powertag) men du kan även köra med den svarta gamla versionen (ingen powertag). Finns hos Spel & Sånt.
Jag har mina fysiska amiibos i kartongen kvar därför kör ja med powersaves. Har fått min Toon link smash bros n. 22 ej 30th anniversary edition den har jag från Japan med

Köp till powertags eftersom det går in en amiibo på endast en/styck jämfört med N2 elite som tar 200. Ganska enkelt att använda

Permalänk

Vilka spel spelar ni? Har man missat något spel?

Permalänk
Moderator
NintendOrakel

Vilka spel spelar ni? Har man missat något spel?

Spelat Zelda och Skylanders lämnade tillbaka Super bomberman tyckte det var för dyrt så jag köpte Binding Isaac + aftrebirth som inte har kommit än. Kommer att köpa Snake pass imorgon US release idag EU Onsdag var lite sugen på Little inferno få se om jag fixar det med.