Anmäl dig till Roborock Challenge!
Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Tja, då har TS uttryckt sig lite klumpigt, både här i trådstarten och i informationen till Konsumentverket. Varför ta upp ett exempel om det finns hårt specificerade summor? Skulle det stå just 80% och en gissning/uppskattning på att gitarren skulle gå att sälja för 10000kr men att det inte står någon minimisumma angiven så är det ju ett annat läge.

Men om det nu stämmer som TS hävdar att det verkligen står att 8000kr skall betalas ut så är det ju inget att bråka om egentligen; då skall ju den summan betalas ut och inget annat. Och vem vet vad köparen gjort med gitarren, den kan ju blivit skadad eller annat av köparen så att ta tillbaka den borde ju vara ointressant.

Hur har TS uttryckt sig klumpigt? Står klart och tydligt i det första stycket:

Citat:

Jag lämnade in min gitarr i en lokal butik på ett försäljningsuppdrag. Fick ett pris som dem kunde sälja gitarren för, säg 10 000kr samt att dem tog 20% av detta i provision vilket betyder att jag skulle få 8000kr i min egna ficka. Tyckte det lät ok och fick ett kvitto utskrivet tydligt att jag skulle få 8000kr för denna produkt när den är såld.

Det framgår alltså att TS fått ett pris de kan sälja gitarren för (TS tar nu fram exemplet 10k för oss här i tråden och använder sedan detta i resten av posten för att förklara) och att han får behålla 80% av dessa. TS förklarar nu att på hans papper står det klart och tydligt att han skall få den summa han förväntar sig, här använder han också de 8000 kr han skulle fått i sitt exempel för att förklara ännu mer för oss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

TS har ju redan sagt att det tydligt framgått på de papper han fick från butiken att han skall få den ersättningen han förväntat sig. Att TS använder sig av exemplet med 10k/8k i sin post har ju inget med det att göra.

Och vad TS anser är tydligt jämfört med vad som kan tolkas annorlunda är svårt för oss att avgöra, därför bad vi om klarifiering gällande exakt vad som står, för det har uttrycks tämligen otydligt här i tråden.

Utan den informationen blir det gissningslek.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Har nu fått svar av Konsumetverket.

Mitt ärende:

''Jag lämnade in min gitarr i en lokal butik på ett försäljningsuppdrag. Fick ett pris som dem kunde sälja gitarren för, säg 10 000kr samt att dem tog 20% av detta i provision vilket betyder att jag skulle få 8000kr i min egna ficka. Tyckte det lät ok och fick ett kvitto utskrivet tydligt att jag skulle få 8000kr för denna produkt när den är såld. butiken lyckades sälja gitarren. Fick inget meddelande eller liknande utan fick gå in och fråga om den var såld. Tydligen var den det för 3 dagar sen... Dem skulle fixa utbetalningen under veckan. En vecka senare har jag inte fått pengar och går tillbaka och frågar efter dem. När butiksägaren ska börja hantera utbetalning så frågar han om jag kom ihåg ungefär hur mycket jag skulle få. Visade vårat avtal där det stod 8000kr. Han säger strängt nej, ''det där skulle du aldrig få för en sån gitarr'' och istället så har butiken gått och sålt gitarren UNDER priset vi kom överens om, säg 8000kr istället för 10 000kr som var sagt. Självklart börjar jag koka och ifrågasätter HUR det är möjligt. Jag ska ha mina 8000kr enl avtal som var utskrivet. Nu ska dem istället be personen som dem sålde gitarren till att LÄMNA TILLBAKA den så jag inte får min lovade summa pengar. Ifrågasätter att om personen inte vill lämna tillbaka den så har den ju ingen skyldighet att göra det. Butiksägaren säger att nej han/hon har ingen skyldighet att lämna tillbaka den och då har vi ett problem. Vad tycker ni? Har butiken rätt att göra detta? Finns det något jag kan göra?''

Deras svar:

''Då ni har ett ingånget avtal som skulle ge dig 8000 kr vid försäljning så har inte företaget rätt att ändra detta i efterhand. Är det så att något misstag har skett så ska detta isåfall bäras av företaget, det är alltså inte något som påverkar din rätt till den avtalsenliga ersättningen. Du behöver heller inte acceptera att gitarren återlämnas och på så sätt avstå din rätt till ersättning. ''

Ska skriva ut deras svar och dumpa in i butiken imorgon. Var dit idag där dem tydligen hade fått tag i personen som ska lämna tillbaka den. Nämnde att jag pratat med konsumentverket och att dem ''håller med'' mig och att jag inte godkänner lösningen dem föreslog.

Då vet ni som är intresserade! Uppdaterar under processens gång

Uppföljning tack!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Skrivet av Electrix:

Uppföljning tack!

Just nu har jag kollat igenom olika tillvägagångssätt. Rent spontant blir det ''onödigt'' dyrt att börja dra in jurist då rättshjälpen på försäkringen inte gäller så små belopp. Alternativet är och skicka in ett betalningsföreläggande från kronofogden och ''sätta press'' på butiken. Tyvärr är det väldigt enkelt för butiken att motstrida och då måste vi ta det i domstol om dem nekar.

Har funderat på att försöka förhandla till ett annat pris med butiken. Dem vill ge mig 7200kr just nu (dem sålde gitarren för 9000kr). Jag skulle fått ut enligt '''avtalet'' 9300kr. Tänkte om man kan försöka förhandla till sig att vi går halva vägen var på mellanskillnaden? Alltså jag går ner 2100kr/2 = 1050kr och dem går upp 1050Kr. Alltså får jag 8250kr, vilket jag kan gå med på menmen..

Dem ska gjort klart affären mellan 13-14e mars vilken i skrivande stund betyder att jag stått utan Gitarr och pengar i TVÅ veckor!

Laddar upp det lilla avtalet som jag fick av dem.

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Och vad TS anser är tydligt jämfört med vad som kan tolkas annorlunda är svårt för oss att avgöra, därför bad vi om klarifiering gällande exakt vad som står, för det har uttrycks tämligen otydligt här i tråden.

Utan den informationen blir det gissningslek.

Jag tror TS skrev "säg" som ett alternativ till "till expempel" så med hela "...säg 10 000kr samt att dem tog 20% av detta i provision vilket betyder att jag skulle få 8000kr i min egna ficka." så är det bara ett exempel på hur butiken räknar och inte exakt hur det står på hans papper.

Så uppfattar jag hans formulering i alla fall, ett exempel, sen kan väl andra uppfatta det på andra sätt.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk

Den där lappen säger ju ingenting rörande avtalet du uppger, tyvärr.

Ser ju ut som att de har slagit ett återköp på 9367kr som krediteras dig.
Vilket de säkert gjort för att få med din gitarr som en lagerförd artikel för att kunna sälja den.

Om något specificerar alltså detta att butiken köper gitarren av dig för 9367kr och vad som händer efter det spelar ingen roll - du ska ha pengarna.

Obs! Lekman!

Visa signatur

Spelburk: Fractal Design R4 * AMD Ryzen 1600X kyld av H80i V1 * ASUS GTX770 DCII * Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 2666MHz * ASUS PRIME B350-PLUS * EVGA Supernova G2 750W * 1TB HDD * Samsung EVO 250GB SSD
Tillbehör: Steelseries Rival 300 * SweC Qpad Musmatta * BenQ XL2411T 144hz * BenQ 24" * Qpad MK-50 * Hyper X Cloud *

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnilssonn:

Just nu har jag kollat igenom olika tillvägagångssätt. Rent spontant blir det ''onödigt'' dyrt att börja dra in jurist då rättshjälpen på försäkringen inte gäller så små belopp. Alternativet är och skicka in ett betalningsföreläggande från kronofogden och ''sätta press'' på butiken. Tyvärr är det väldigt enkelt för butiken att motstrida och då måste vi ta det i domstol om dem nekar.

Har funderat på att försöka förhandla till ett annat pris med butiken. Dem vill ge mig 7200kr just nu (dem sålde gitarren för 9000kr). Jag skulle fått ut enligt '''avtalet'' 9300kr. Tänkte om man kan försöka förhandla till sig att vi går halva vägen var på mellanskillnaden? Alltså jag går ner 2100kr/2 = 1050kr och dem går upp 1050Kr. Alltså får jag 8250kr, vilket jag kan gå med på menmen..

Dem ska gjort klart affären mellan 13-14e mars vilken i skrivande stund betyder att jag stått utan Gitarr och pengar i TVÅ veckor!

Laddar upp det lilla avtalet som jag fick av dem. http://imgur.com/a/b7FYE

Avtalet? Det där är ju inget avtal. Har du ett avtal muntligen eller skriftligen?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk

Tyvärr är detta allt jag har i avtalsväg. Visserligen sa vi muntligen hur min betalning skulle ske. Dock ingen inspelning etc.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av aaaaaaaaaa:

Låter vansinnigt. Häng ut affärens namn.

Hade kunnat stå vad som helst som namn, alla svenska gitarråterförsäljare är hopplöst värdelösa och fyllda till brädden av inkompetens.

Skrivet av jnilssonn:

Laddar upp det lilla avtalet som jag fick av dem. http://imgur.com/a/b7FYE

Ser ingen anledning till att du skulle gå ned från den avtalade summan. Butiken har gjort fel och får stå för detta, när de dessutom skrattar dig i ansiktet över priset DE utlovat skjuter de sig själva i foten. Tycker att du skall stå på dig.

Permalänk
Medlem

Det låter som att du missuppfattat när butiken gett dig ett exempel.

"Vi vill ha 20% i provision, säg att vi säljer den för 10K så får du 8K av oss".

Sen borde det gjorts upp tydligare vilken prissättning butiken tänkte för gitarren, men spontant så hade jag tagit 7200:- och inte drivit det längre. Det känns som att det är mycket kraft för potentiellt lite pengar i slutändan, särskilt om du bara har ord mot ord gällande ett muntligt avtal.

Visa signatur

Permalänk
Permalänk
Medlem

Du hade alltså tagit 8000:- om dom sålde den för 10000:-, men går inte med på 7200:- när de sålt den för 9400:-?

I din sits hade jag bara tagit pengarna dom erbjuder (7200:-) och sen aldrig behandlat mig med den butiken igen.
800:- är inte värt all den huvudbry du kan råka ut för genom att dra det längre, i synnerhet när du bara har muntligt avtal utan inspelning att gå på.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte hur ordererkännandet skulle kunna tolkas på annat vis än att dom köper gitarren för det priset.

Permalänk
Medlem

@jnilssonn: Är det inte så att om du vinner i rätten så betalar motparten juristkostnader o sånt?

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinscS2:

Du hade alltså tagit 8000:- om dom sålde den för 10000:-, men går inte med på 7200:- när de sålt den för 9400:-?

I din sits hade jag bara tagit pengarna dom erbjuder (7200:-) och sen aldrig behandlat mig med den butiken igen.
800:- är inte värt all den huvudbry du kan råka ut för genom att dra det längre, i synnerhet när du bara har muntligt avtal utan inspelning att gå på.

TS nämnde aldrig vad de skulle sälja gitarren för, tar de 20% i provision skulle försäljningen ligga på drygt 11700kr av vilka TS skulle ha dessa 9370kr. Butiken sänkte priset utan tanke på avtalet och sålde varan för 9000kr och menar att TS nu ska gå med på prissänkningen. Är ju ganska stor skillnad på 800kr och att förlora 23% av vad man var villig att sälja för.

Nypriset på gitarren är 18k, hade TS velat ha 7200kr för gitarren hade han kunnat lägga upp den på valfri annonssida och fått sålt den på någon timme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purrfected:

@jnilssonn: Är det inte så att om du vinner i rätten så betalar motparten juristkostnader o sånt?

Så kan det vara, så förlorar man kan det bli jävligt dyrt.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Purrfected:

Jo men vem säger att jag skulle vinna? Blir ganska onödigt dyrt om det inte skulle gå ann...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorg:

Så kan det vara, så förlorar man kan det bli jävligt dyrt.

Då tvisten rör en summa som understiger ett halvt prisbasbelopp så faller det under förenklat tvistemål (https://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%B6renklat_tvistem%C3%A5l), så den ekonomiska risken är liten.

Från ovan nämnda Wikipedia-sida:

"Möjligheterna att få rättegångskostnader ersatta av motparten för den part som vinner målet är starkt beskurna och i princip kan den vinnande parten endast få ersättning för en timmes rättslig rådgivning per instans och sina resekostnader samt kostnader för vittnesbevisning enligt 18 kap. 8 a § rättegångsbalken. Tanken är att parterna ska ha möjlighet att föra process utan juridiskt biträde i dessa mål, varför kostnader för ombud inte är ersättningsgilla och rättshjälp i regel inte beviljas i småmålen."