Tja, då har TS uttryckt sig lite klumpigt, både här i trådstarten och i informationen till Konsumentverket. Varför ta upp ett exempel om det finns hårt specificerade summor? Skulle det stå just 80% och en gissning/uppskattning på att gitarren skulle gå att sälja för 10000kr men att det inte står någon minimisumma angiven så är det ju ett annat läge.
Men om det nu stämmer som TS hävdar att det verkligen står att 8000kr skall betalas ut så är det ju inget att bråka om egentligen; då skall ju den summan betalas ut och inget annat. Och vem vet vad köparen gjort med gitarren, den kan ju blivit skadad eller annat av köparen så att ta tillbaka den borde ju vara ointressant.
Hur har TS uttryckt sig klumpigt? Står klart och tydligt i det första stycket:
Jag lämnade in min gitarr i en lokal butik på ett försäljningsuppdrag. Fick ett pris som dem kunde sälja gitarren för, säg 10 000kr samt att dem tog 20% av detta i provision vilket betyder att jag skulle få 8000kr i min egna ficka. Tyckte det lät ok och fick ett kvitto utskrivet tydligt att jag skulle få 8000kr för denna produkt när den är såld.
Det framgår alltså att TS fått ett pris de kan sälja gitarren för (TS tar nu fram exemplet 10k för oss här i tråden och använder sedan detta i resten av posten för att förklara) och att han får behålla 80% av dessa. TS förklarar nu att på hans papper står det klart och tydligt att han skall få den summa han förväntar sig, här använder han också de 8000 kr han skulle fått i sitt exempel för att förklara ännu mer för oss.