Mass Effect: Andromeda

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ParasiteX:

Om det är någon som inte spelat tidigare ME spel så är det ni. För i alla titlar så refererar Asari sig som ett matriakiskt samhälle. För tusan. du behöver bara ta en titt på en Asari för att fatta vilket pronomen du behöver använda.

Deras egna Codex beskrivningar, väldigt distinct beskriver dom som "feminina" De använder regelbundet genom titlarna "Matriark" för att beskriva deras ledare

Det är ingen fråga om vilket pronomen du behöver för att beskriva dem. Så länge du inte är blind eller döv..

Och i alla förhållanden man ser Asari i tidigare spelen, använder dom alltid feminina pronomen för att beskriva varandra.

EDIT: Sen nämner du de inte har något kön.. trots de beskrivs som mono-könade. Så de har ett kön. Som väldigt uppenbart är feministiskt.

EDIT2: Fler codex entries.
ref: http://masseffect.wikia.com/wiki/Codex/Aliens:_Council_Races

Jag ser fortfarande inte vad du hetsar upp dig över. Vad är det som är så konstigt? Vart är "politiken"?

Det är en ras som aldrig stötts på förut och du antar att de direkt skulle veta hur deras kultur och samhällsstruktur ser ut?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

@Dunder: Problemet är väl snarare att man i alla tidigare ME spel hänvisat Asari till just feminina / kvinnliga / matriarkala och nu försöker man göra om detta till att vissa helt plötsligt föredrar manliga pronomen eller helt könlösa pronomen. Man behöver väl inte vara raketforskare för att gissa sig till varför detta smugit sig in i ME:A.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tellus82:

@DunderKlumpen: Problemet är väl snarare att man i alla tidigare ME spel hänvisat Asari till just feminina / kvinnliga / matriarkala och nu försöker man göra om detta till att vissa helt plötsligt föredrar manliga pronomen eller helt könlösa pronomen. Man behöver väl inte vara raketforskare för att gissa sig till varför detta smugit sig in i ME:A.

Jag vet inte, jag ser fortfarande inte problemet... Foliehatt på, antar jag. Att man tidigare har undvikit frågan gör ju inte att frågan är sned nu när det tas upp. Det är en väldigt konstig inställning.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Tror inte ens han spelat mass effect utan bara hoppat på anti-me tåget för att det stärker hans politiska uppfattning.

Han? HAN!!?!?! HAAAAN!?!?! Antog du precis mitt kön!!!! Fan vad jävla triggrad jag blir!!

Ja! Detta är exakt denna mentalitet vi behöver i Mass Effect... not..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Han? HAN!!?!?! HAAAAN!?!?! Antog du precis mitt kön!!!! Fan vad jävla triggrad jag blir!!

Ja! Detta är exakt denna mentalitet vi behöver i Mass Effect... not..

Det är verkligen flashback nivå på dig... Vem bryr sig om man kallar asari han eller hon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Det är verkligen flashback nivå på dig... Vem bryr sig om man kallar asari han eller hon.

Exakt.. så varför var dom tvungen att trycka in detta nonsens tänk i spelet?

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Jag vet inte, jag ser fortfarande inte problemet... Foliehatt på, antar jag. Att man tidigare har undvikit frågan gör ju inte att frågan är sned nu när det tas upp. Det är en väldigt konstig inställning.

Nej man har inte undvikit frågan, Asari har varit väldigt tydligt definierade som just kvinnliga i tidigare ME spel, att hävda annat är bara korkat.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 12TB nvme, 2TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tellus82:

Nej man har inte undvikit frågan, Asari har varit väldigt tydligt definierade som just kvinnliga i tidigare ME spel, att hävda annat är bara korkat.

Nej, du verkar inte riktigt förstå att de inte alls varit "kvinnliga". Det är ett mänskligt begrepp du försöker tvinga på en helt annorlunda kultur bara för att försöka få till någon konstig diskussion.

Spela om trilogin och se hur det faktiskt funkar, så får du se

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, du verkar inte riktigt förstå att de inte alls varit "kvinnliga". Det är ett mänskligt begrepp du försöker tvinga på en helt annorlunda kultur bara för att försöka få till någon konstig diskussion.

Spela om trilogin och se hur det faktiskt funkar, så får du se

Asari själva använder feminina termer för att beskriva sig... Tror nog det är du som får spela om trilogin. Fast utan PK-lenserna

Enda gång de kanske använt annerlunda term är fallen där de förökar sig mellan sig själva för att beskriva vilken roll de hade i samlaget. Mor eller far. Men de använder fortfarande "hon" som pronomen när de tilltalar sig själva.

Sen är det ovanligt för dom att ens föröka inom egna rasen då det blivit tabu. Troligtvis pga av de ökade riskerna för genetiska defekter. t.ex Ardat-Yakshi

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Dunder:
Ehh, jo dom är definierade som just feminina/matriarkala i alla tre föregående spel, och jo jag har lirat igenom alla tre... Att dom sedan är monokönade är i frågan egentligen ovidkommande då Asari själva sades föredra att bli kallade kvinnor/feminina/matriarkala. Bioware beslutade sig att i Andromeda ändra detta, du lär väl ändå kunna räkna ut varför? eller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Att retcon:a en ras för att kunna utföra samhällskommentar i en världsbyggande konversation i periferin av ett rollspel känns rätt märkligt. Tycker ni inte?

Jag har ingenting emot att spelstudios låter sina politiska värderingar skina igenom sina alster. Men det blir ju lite väl krystat när man måste ändra på etablerade fakta i sitt universum? Asari var som tidigare nämnts genomgående feminina i de tidigare spelen.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Ska man beskriva någon ras som helt sexlös i ME. Så är det nog Hanar. Och i alla fall jag kommer ihåg från trilogin, så refererar man dom som "det". Varken han eller hon.

Asari, medan dom bara har ett kön. Så är detta könet väldigt distinkt feminint. Och är hur alla andra raser uppfattar dom som. Så ingen fråga om vilket pronomen man behöver lista ut när man ser dom.

Är också liten fråga ifall inte Asari använder någon form av tanke kontroll för att förändra hur de ser ut för andra raser. För att maximera deras attraktivitet till andra raser.
Detta beskriv lite i denna lilla scenen:

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tellus82:

@DunderKlumpen:
Ehh, jo dom är definierade som just feminina/matriarkala i alla tre föregående spel, och jo jag har lirat igenom alla tre... Att dom sedan är monokönade är i frågan egentligen ovidkommande då Asari själva sades föredra att bli kallade kvinnor/feminina/matriarkala. Bioware beslutade sig att i Andromeda ändra detta, du lär väl ändå kunna räkna ut varför? eller?

Fel igen, Liara själv beskriver det med: "We're a mono-gendered species, male and female have no real meaning to us". Du försöker tvinga på ditt egna perspektiv på en helt annan kultur.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ParasiteX:

Asari själva använder feminina termer för att beskriva sig... Tror nog det är du som får spela om trilogin. Fast utan PK-lenserna

Enda gång de kanske använt annerlunda term är fallen där de förökar sig mellan sig själva för att beskriva vilken roll de hade i samlaget. Mor eller far. Men de använder fortfarande "hon" som pronomen när de tilltalar sig själva.

Sen är det ovanligt för dom att ens föröka inom egna rasen då det blivit tabu. Troligtvis pga av de ökade riskerna för genetiska defekter. t.ex Ardat-Yakshi

Nej, man träffar även en Asari på Illium som inte definierar sig som "manlig". En bartender, vill jag minnas.

Så spela om trilogin, så får ni se

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, man träffar även en Asari på Illium som inte definierar sig som "manlig". En bartender, vill jag minnas.

Så spela om trilogin, så får ni se

Enda "manliga" om henne är att hennes "far" var en Krogan. Hon fortfarande refererar sig som en Matriarch pga av hennes ålder. Samt "girl".

Typ enda manliga referens hon gör är att hon är Liaras "far"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Fel igen, Liara själv beskriver det med: "We're a mono-gendered species, male and female have no real meaning to us". Du försöker tvinga på ditt egna perspektiv på en helt annan kultur.

Om det är någon som försöker tvinga på sitt eget perspektiv på något så är det väl ändå du i denna fråga, det är mycket väl etablerat att Asari själva föredras att ses som feminina/matriarkala och dom har i tidigare spel hänvisats som just detta av andra raser och sig själva. Texten du citerat här påverkar egentligen ingenting i denna fråga då det inte berör huvudproblemet, vad andra kallar dom och vad dom själva föredrar att bli kallade. Som sagts tidigare dom är monokönade men med extremt tydligt feminina drag både fysiskt och psykiskt. Tror du att det är ett sammanträffande att man först nu beslutat sig att ändra detta? Det bara råkar beröra ett idag nytt socialt fenomen i vårt samhälle? Bioware är inte kända för att just beröra vårt samhälles mest omtalade sociala fenomen för stunden?

Visa signatur

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av tellus82:

@DunderKlumpen:

Den enda som verkar triggad här är du. Snacka om att hetsa upp sig över strunt. Finns ju betydligt större brister med det här spelet än "fel" pronomen.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - LG 45GR95QE 45" UltraWide OLED 3440x1440p@240Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av ParasiteX:

Enda "manliga" om henne är att hennes "far" var en Krogan. Hon fortfarande refererar sig som en Matriarch pga av hennes ålder. Samt "girl".

Typ enda manliga referens hon gör är att hon är Liaras "far"

Långt mer "manlig" än "kvinnlig" om man ska använda era referenser

Skrivet av tellus82:

Om det är någon som försöker tvinga på sitt eget perspektiv på något så är det väl ändå du i denna fråga, det är mycket väl etablerat att Asari själva föredras att ses som feminina/matriarkala och dom har i tidigare spel hänvisats som just detta av andra raser och sig själva. Texten du citerat här påverkar egentligen ingenting i denna fråga då det inte berör huvudproblemet, vad andra kallar dom och vad dom själva föredrar att bli kallade. Som sagts tidigare dom är monokönade men med extremt tydligt feminina drag både fysiskt och psykiskt. Tror du att det är ett sammanträffande att man först nu beslutat sig att ändra detta? Det bara råkar beröra ett idag nytt socialt fenomen i vårt samhälle? Bioware är inte kända för att just beröra vårt samhälles mest omtalade sociala fenomen för stunden?

Fast du har ju helt fel i vad du säger om vad de "föredrar", och jag ser fortfarande inte vad de har ändrat. Den dialogen går helt i linje med vad som beskrivits tidigare.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinoman:

Den enda som verkar triggad här är du. Snacka om att hetsa upp sig över strunt. Finns ju betydligt större brister med det här spelet än "fel" pronomen.

Så för att jag påpekar detta i ME:A så är jag triggad? hur tänker ni nu egentligen? Jag har redan pratat om spelets andra brister och valde att bidra lugnt och sansat till diskussionen om hur Bioware beslutat att ändra lore om en ras på ett ganska fundamentalt sätt i Andromeda, ett sätt som egentligen inte följer tidigare lore alls.

Skrivet av Dunder:

Fast du har ju helt fel i vad du säger om vad de "föredrar", och jag ser fortfarande inte vad de har ändrat. Den dialogen går helt i linje med vad som beskrivits tidigare.

Så varenda wiki och beskrivning av Asari sedan första Mass Effect är fel då i ditt tycke? Försöker du på allvar hävda att Asari inte skulle setts och valt att ses som feminina & matriarkala i de tre tidigare spelen?

Mother, daughter, her osv. Kan det misstolkas, vet inte riktigt... Vid 15 minuter in i videon kommer ditt citat, detta följs av "we then pass these traits on to our daughters". Lämnar inte mycket över för könsidentitets tolkningar. Senare i videon har du denna från Liara igen, "We do, however, have maternal instincts. So perhaps we would fill what you consider a female role."

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Serious business detta att diskutera pronomen på en fiktiv ras :D. Själv är jag bara nöjd hur bra detta spel är. Riktigt äventyr med mycket story <3. Har inte kommit långt då jag utforskar allt likt ett barn i en leksaksaffär

Permalänk

@Cyberz:

Provad flera olika men det funkar ändå inte. Vilket skräpspel...

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homunculus:

@Cyberz:

Provad flera olika men det funkar ändå inte. Vilket skräpspel...

Fick samma på ett ställe, fick gå tillbaka en save fil längre bak för att kunna ladda in igen. Hände en gång på över 80 timmar. Fick en annan laddning som tog mycket lång tid men till slut kom man in (flera minuter mot normala ett par sekunder)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som har problem med temperatur på mitt grafikkort? Håller sig runt 80 för att sedan vid ett tillfälle sticka till 95 varvid kortet klockar ner sig permanent tills datorn startas om. Mycket irriterande

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

Är det bara jag som har problem med temperatur på mitt grafikkort? Håller sig runt 80 för att sedan vid ett tillfälle sticka till 95 varvid kortet klockar ner sig permanent tills datorn startas om. Mycket irriterande

Märkte detta jag med faktiskt, mitt 1080 går betydligt varmare i ME:A än något annat spel, det skiljer 5-10 grader i full load (alltså 100% gpu användning). Inte ens i bechmarks går det så varmt som det gör i Andromeda, verkar vara någon specifik typ av beräkning som kan ge riktigt hög värmeutveckling.

Visa signatur

Permalänk

@tellus82:
@Cyberz:

Tack båda för feedback. Jag provade alla autosaves + en manuell save utan framsteg. Spelade om mer än en timme xD

Visa signatur

GPU: EVGA GTX 980Ti 2.0 ACX, CPU: i7 3770k @ 4,6ghz, Ram: 16gb 1600mhz, Mobo: MSI Z77A-S03 INET EDITION, PSU: be quiet! Power Zone 850W Bronze, OS: W10

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tellus82:

Så varenda wiki och beskrivning av Asari sedan första Mass Effect är fel då i ditt tycke? Försöker du på allvar hävda att Asari inte skulle setts och valt att ses som feminina & matriarkala i de tre tidigare spelen?

https://www.youtube.com/watch?v=h9Veak7u3zU

Mother, daughter, her osv. Kan det misstolkas, vet inte riktigt... Vid 15 minuter in i videon kommer ditt citat, detta följs av "we then pass these traits on to our daughters". Lämnar inte mycket över för könsidentitets tolkningar. Senare i videon har du denna från Liara igen, "We do, however, have maternal instincts. So perhaps we would fill what you consider a female role."

Poängen du hela tiden missar (eller struntar i) är att du använder begrepp myntade av en ras/kultur för att beskriva ting i en helt annan ras/kultur. Om detta inte går fram, inlägg efter inlägg, så vet jag inte hur det ska kunna beskrivas tydligare.

Strunt samma, jag ville bara visa hur korkat det första inlägget var, och det tror jag vi gjort nu.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Poängen du hela tiden missar (eller struntar i) är att du använder begrepp myntade av en ras/kultur för att beskriva ting i en helt annan ras/kultur. Om detta inte går fram, inlägg efter inlägg, så vet jag inte hur det ska kunna beskrivas tydligare.

Strunt samma, jag ville bara visa hur korkat det första inlägget var, och det tror jag vi gjort nu.

Så när jag visar upp fakta på just hur fel du har så försöker du vända frågeställningen helt och hållet? Naturligtvis används begrepp från en ras/kultur för att beskriva fenomen/ting i en annan, detta görs oavbrutet genom alla ME spelen i alla lägen. Det betyder inte att Bioware inte tryckt in könsidentitetspolitik i ME:A genom att helt plötsligt försöka klämma in att Asari nu vill ha könsneutrala eller maskulina pronomen när man i tidigare spel hållit sig till just feminina pronomen förutom i mycket specifika undantagsfall när man försökt lägga en benämning på föräldraskap som kan förstås av icke monokönade raser.

Poängen som du vill få fram är att jag använder begreppen, problemet är ju bara att det är inte jag som gör det, det är Bioware och Asari själva i Biowares lore för ME och jag pekar bara på när dom gör det och använder samma termer, eller försöker du nu intala oss att det heller inte skett? isåfall lär du nog kolla en gång till på videon åvan

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tellus82:

Så när jag visar upp fakta på just hur fel du har så försöker du vända frågeställningen helt och hållet? Naturligtvis används begrepp från en ras/kultur för att beskriva fenomen/ting i en annan, detta görs oavbrutet genom alla ME spelen i alla lägen. Det betyder inte att Bioware inte tryckt in könsidentitetspolitik i ME:A genom att helt plötsligt försöka klämma in att Asari nu vill ha könsneutrala eller maskulina pronomen när man i tidigare spel hållit sig till just feminina pronomen förutom i mycket specifika undantagsfall när man försökt lägga en benämning på föräldraskap som kan förstås av icke monokönade raser.

Poängen som du vill få fram är att jag använder begreppen, problemet är ju bara att det är inte jag som gör det, det är Bioware och Asari själva i Biowares lore för ME och jag pekar bara på när dom gör det och använder samma termer, eller försöker du nu intala oss att det heller inte skett? isåfall lär du nog kolla en gång till på videon åvan

Nej, du visar inte upp fakta och jag har inte vänt diskussionen Agree to disagree, helt enkelt, jag kan inte se att de varken ändrat någon lore eller försökt skapa någon "politik". Vill du försöka bedriva någon häxjakt med foliehatten på, så kör i vind!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, du visar inte upp fakta och jag har inte vänt diskussionen Agree to disagree, helt enkelt, jag kan inte se att de varken ändrat någon lore eller försökt skapa någon "politik". Vill du försöka bedriva någon häxjakt med foliehatten på, så kör i vind!

Nähej, så att man oavbrutet hänvisar till andra i sin ras som henne, hon matriark osv och dessutom benämner all sin ras avkomma som döttrar så har det ingen feminin anknytning. Right...
Du vill helt enkelt inte se att Bioware tryckt in detta i ME:A och det säger nog mer om dina egna tankar och motiv än något annat.

Visa signatur

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av tellus82:

Nähej, så att man oavbrutet hänvisar till andra i sin ras som henne, hon matriark osv och dessutom benämner all sin ras avkomma som döttrar så har det ingen feminin anknytning. Right...
Du vill helt enkelt inte se att Bioware tryckt in detta i ME:A och det säger nog mer om dina egna tankar och motiv än något annat.

Fel återigen, och att du nämner femininitet visar bara att du inte förstått grundargumentet.

Japp, det säger nog jättemycket om mina "tankar och motiv", jag ska fortsätta med min hemliga, ondskefulla plan haha

Visa signatur