AMD släpper nytt energischema för bättre prestanda med Ryzen

Permalänk
Melding Plague

AMD släpper nytt energischema för bättre prestanda med Ryzen

Det ordinarie energischemat i Microsoft Windows kunde i vissa fall innebära lägre prestanda med Ryzen-processorer, någonting AMD åtgärdar genom att ändra standardläget.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det känns bra att det finns mer att hämta. Det kan bara bli bättre

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

"Värt att nämna är att SweClockers ändrat dessa funktioner manuellt vid testerna av Ryzen 7 1800X, 7 1700X och 7 1700."

Tror ni kunde kostat på er fet stil på denna... ser redan framför mig X antal poster med "Nya tester!?!?!?" och repliker med "Läs hela texten!!!1"

Permalänk
Medlem

Och vad gör man med denna ppkg fil? dubbelklickar man bara på den och sen skiter man i resten eller?

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Christley:

Och vad gör man med denna ppkg fil? dubbelklickar man bara på den och sen skiter man i resten eller?

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/63vv0q/amd_ryzen_commun...

Hi, all. I see that a few of you are having trouble installing the .ppkg file. I'm looking into this and will provide an update when I know more.
//EDIT:
As a short-term solution, you can remove the provisioning package and delete the power plan. Reboot and reinstall. You can also perform additional cleanup by deleting:
C:\ProgramData\Microsoft\Provisioning\{d3c94476-1550-4f65-942f-258753d6815a}
%localappdata%\Temp\ProvisioningPkgTmp\{d3c94476-1550-4f65-942f-258753d6815a}

-------------------------

Värt att läsa:

https://community.amd.com/community/gaming/blog/2017/04/06/am...

Visa signatur

Gaming: MSI X570 MPG Gaming Plus -- AMD Ryzen 9 5900X -- Sapphire Radeon RX 6800 XT NITRO+ -- G.Skill 32GB 3600MHz CL14 -- Samsung 960 EVO 1TB -- 2x ASUS MG278Q -- Arch-based EndeavourOS
VR: ASRock B550M-ITX/ac -- AMD Ryzen 5 5600G -- ASUS RTX 3070 -- Corsair 16GB 3600MHz CL18 -- Kingston A2000 250GB -- Windows 10

Permalänk
99:e percentilen

Vill bara kommentera lite om hur diagrammet ska tolkas, så att vi slipper alla kommentarer med felaktiga påståenden om så och så många procent skillnad: Staplarna visar alltså prestandaökning jämfört med det vanliga energischemat Balanced.

För att förstå vad det innebär kan vi ta Mafia III som exempel. I diagrammet har den grå stapeln etiketten "8.2%" och den orangea "8.7%". Det betyder att High Performance är 8,2 % snabbare än Balanced och att Ryzen Balanced är 8,7 % snabbare än Balanced (i just det spelet, om siffrorna stämmer osv).

Hur mycket bättre prestanda får man då med Ryzen Balanced jämfört med High Performance (om siffrorna stämmer)? Jo, om vi tilldelar High Performance ett relativt prestandaindex på 1 + 0,082 = 1,082 och Ryzen Balanced på motsvarande sätt 1,087 har vi att Ryzen Balanced (i just fallet med Mafia III och det benchmark siffrorna kommer från) ger (1,087 / 1,082 − 1) = 0,0046 gånger = 0,46 % bättre prestanda än High Performance (i just Mafia III, på just det testsystemet, om siffrorna stämmer osv).

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Blir intressant att testa ikväll. Jag har också redan själv justerat "Balanced" för att ge bättre prestanda.

Är Core Parking helt avstängt i detta schema? Precision Boost kräver att Core Parking är påslaget för att man ska kunna nå de högsta frekvenserna (med 2 eller färre aktiva kärnor). Utan Core Parking begränsas t.ex. 1800X till 3.7 GHz max istället för 4.1 GHz med 2 eller färre kärnor aktiva. Det är inte ett problem om man ändå överklockar, men det är ändå lite märkligt om AMD helt åsidosätter denna funktion som ändå fick rätt mycket utrymme i deras marknadsföring före lanseringen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rah!:

"Värt att nämna är att SweClockers ändrat dessa funktioner manuellt vid testerna av Ryzen 7 1800X, 7 1700X och 7 1700."

Tror ni kunde kostat på er fet stil på denna... ser redan framför mig X antal poster med "Nya tester!?!?!?" och repliker med "Läs hela texten!!!1"

Lite läskigt att jag faktiskt tänkte exakt samma sak innan jag läst klart. Hur många kommer fråga om detta varit på eller av vid deras bench.
När jag sedan ser att de skrivit ut just detta så undrar jag fortfarande hur många som kommer att fråga om detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Vill bara kommentera lite om hur diagrammet ska tolkas, så att vi slipper alla kommentarer med felaktiga påståenden om så och så många procent skillnad: Staplarna visar alltså prestandaökning jämfört med det vanliga energischemat Balanced.

För att förstå vad det innebär kan vi ta Mafia III som exempel. I diagrammet har den grå stapeln etiketten "8.2%" och den orangea "8.7%". Det betyder att High Performance är 8,2 % snabbare än Balanced och att Ryzen Balanced är 8,7 % snabbare än Balanced (i just det spelet, om siffrorna stämmer osv).

Hur mycket bättre prestanda får man då med Ryzen Balanced jämfört med High Performance (om siffrorna stämmer)? Jo, om vi tilldelar High Performance ett relativt prestandaindex på 1 + 0,082 = 1,082 och Ryzen Balanced på motsvarande sätt 1,087 har vi att Ryzen Balanced (i just fallet med Mafia III och det benchmark siffrorna kommer från) ger (1,087 / 1,082 − 1) = 0,0046 gånger = 0,46 % bättre prestanda än High Performance (i just Mafia III, på just det testsystemet, om siffrorna stämmer osv).

Kanske läge att uppdatera energischemat High Performance också då eftersom Ryzen Balanced presterar något bättre? Undrar vad ett "Ryzen High Performance" hade gett för ökning?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kanske läge att uppdatera energischemat High Performance också då eftersom Ryzen Balanced presterar något bättre? Undrar vad ett "Ryzen High Performance" hade gett för ökning?

Största skillnaden är nog core parking som är igång by default i prestanda läget men inte i AMD läget. Tror de flesta Review är gjorda med det avslaget då det och High performance läget rekommenderades av Amd i Review instruktionerna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

funkar detta med windows 7 eller är det bara win10 ägare som är drabbade?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hvorfor skal jeg måtte laste ned en fil som kan inneholde hva som helst, fra kanskje hvemsom helst, og ikke Microsoft via et oppdateringsregime?

Eller har jeg misforstått noe her?

Permalänk
Medlem

Ett AMD specifikt energischema som ändå presterar sämre än det normala High Performance läget.
Bra jobbat AMD..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ett AMD specifikt energischema som ändå presterar sämre än det normala High Performance läget.
Bra jobbat AMD..

Den nya är inte High, utan en ny Balanced. Så jo, det är bra jobbat. För den som inte bryr sig om energislöseri så är det bara att alltid köra på High. Själv föredrar jag lägre temp och (indirekt) lägre ljudnivå i idle, så jag kör Balanced.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk

Detta är något som har efterfrågats. Man märkte att det saknades C-States när jag hade byggt ihop min burk. Blir perfekt att testa i helgen

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Ett AMD specifikt energischema som ändå presterar sämre än det normala High Performance läget.
Bra jobbat AMD..

Något säger mig att du inte läst @Alling kommentars.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

detta ryzen-balanserade läget kommer vara inbakat i nästa chipset driver (plus eventuella fixar)

Visa signatur

ROG Strix SCAR 17 | 12th gen i9H | 3070Ti 8GB (såld)
Ryzen 7600 | RTX 4080S FE | 32GB ram 6800 Mhz
Ljudprylar: M-Audio Studiophile Q40, Blue Yeti mick, JBL Quantum 810, V-moda Crossfade 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Något säger mig att du inte läst @Alling kommentars.

Skickades från m.sweclockers.com

Vad menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decoman2:

Hvorfor skal jeg måtte laste ned en fil som kan inneholde hva som helst, fra kanskje hvemsom helst, og ikke Microsoft via et oppdateringsregime?

Eller har jeg misforstått noe her?

Du kan ladda ned det direkt från AMD:
https://community.amd.com/servlet/JiveServlet/download/1461-7...

Schemat kommer att inkluderas i framtida versioner av AMD:s chipset drivers, när de är säkra på att det fungerar som det ska för alla. Det är inte riktigt Microsofts sak att inkludera denna typ av maskinvaruspecifika optimeringar i någon uppdatering, utan det bör ske via tillverkarens drivrutiner.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Vad menar du?

#16763060
0.46% BÄTTRE prestanda med AMDs i jämförelse med High Performance, inte sämre

Antar att han syftar på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

#16763060
0.46% BÄTTRE prestanda med AMDs i jämförelse med High Performance, inte sämre

Antar att han syftar på det.

Ja i 1 spel av 7 som AMD själva provat och inkluderat i bilden som finns i artikeln.
Därför tycker jag inte det är så mycket att hurra över.

Kanske fel av mig att tro att folk först läser artikel och sedan hoppar in i kommentera men Sweclockers kanske har blivit mer som Reddit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Ja i 1 spel av 7 som AMD själva provat och inkluderat i bilden som finns i artikeln.
Därför tycker jag inte det är så mycket att hurra över.

Kanske fel av mig att tro att folk först läser artikel och sedan hoppar in i kommentera men Sweclockers kanske har blivit mer som Reddit.

Som Alling redan försökt förklara så visa dom upp siffror i jämförelse mot "Windows Balanced".
Med andra ord är "Ryzen Balanced" 0.4-8.7% snabbare än "Windows Balanced".
Som jag förstått det så är det bara "Windows Balanced" som de varit problem med. Därav har AMD bara skapat en ny "Balanced" energiprofil "Ryzen Balanced" som ska användas istället för "Windows Balanced". Den är INTE tänkt att ersätta "Windows High Performance". Vill du ha fullt blås så ska du fortfarande använda "Windows High Performance".

Visa signatur

AMD 1090T // Vulcan 1866MHz 7-10-10-29 // HD6950 2GB // Crucial M4 128GB // Seasonic S12 500w (inköpt 2006)
Laptop Acer 17": Intel 3210M // 8GB Ram // GT640M // Samsung 830 256GB
Laptop MSI 17": Intel 4200H // 8GB Ram // GTX850 // Samsung 830 256GB
Laptop Lenovo: AMD 7640HS // 16GB RAM // RTX4060 // Samsung 960Pro 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

funkar detta med windows 7 eller är det bara win10 ägare som är drabbade?

Ska inte ha någon inverkan på Windows 7 då energischeman fungerade annorlunda, ingen core parking i Balanserat läge i Win 7.
Rekommenderas ändå att köra Hög Prestanda läge i Win 7 om du spelar då Win 7 Balanserat bara låter processorn gå upp till 99%.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mimematis:

Ja i 1 spel av 7 som AMD själva provat och inkluderat i bilden som finns i artikeln.
Därför tycker jag inte det är så mycket att hurra över.

Kanske fel av mig att tro att folk först läser artikel och sedan hoppar in i kommentera men Sweclockers kanske har blivit mer som Reddit.

Faktum är att båda staplarna jämför mot Balanced. Vilket betyder att Ryzen ger en prestandaboost över Balance i varenda stapel eftersom Ryzen ersätter profilen för balanced.

Skrivet av Lehto:

Som Alling redan försökt förklara så visa dom upp siffror i jämförelse mot "Windows Balanced".
Med andra ord är "Ryzen Balanced" 0.4-8.7% snabbare än "Windows Balanced".
Som jag förstått det så är det bara "Windows Balanced" som de varit problem med. Därav har AMD bara skapat en ny "Balanced" energiprofil "Ryzen Balanced" som ska användas istället för "Windows Balanced". Den är INTE tänkt att ersätta "Windows High Performance". Vill du ha fullt blås så ska du fortfarande använda "Windows High Performance".

This.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tumnus:

Faktum är att båda staplarna jämför mot Balanced. Vilket betyder att Ryzen ger en prestandaboost över Balance i varenda stapel eftersom Ryzen ersätter profilen för balanced.

This.

???
Jag har bara pratat om High Performance läget.
Eller är det något du missade att uppfatta i min första kommentar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

???
Jag har bara pratat om High Performance läget.
Eller är det något du missade att uppfatta i min första kommentar.

Snarare att du glömt din egen kommentar: "Ett AMD specifikt energischema som ändå presterar sämre än det normala High Performance läget.
Bra jobbat AMD.."

Du jämför ett Balanced läge jämtemot ett High Performance läge, folk rättar dig och du kommer med "jag pratade bara om high performance" när du bevisligen pratade om AMDs nya Balanced läge.

Visa signatur

Post-and-run foruming
GeForce GTX 1070 ;~; Intel 4790k ;~; ASUS Z97M-PLUS ;~; Cooler Master Hyper 212 EVO ;~; ADATA 16GB 1600MHz RAM ;~; 840 EVO 500GB + 1TB WD Blue + 4TB WD Green ;~; Seasonic Platinum 660w ;~; Fractal Design Define Mini ;~; G910 "Orion Spark" ;~; U2415 x2 ;~;

Permalänk
Medlem

De energischeman som finns i Windows som standard har inte riktigt hängt med i utvecklingen. Exempelvis brukar "hög prestanda" stänga av möjligheten till turbo, har sett det många gånger tidigare. Känns som att de är anpassade mer för äldre system och väl så konservativt inställda.

Växlingarna mellan olika frekvenser (P-states) skulle behöva vara snabbare och mer aggressivt inställda. Inte minst för stationära som inte är lika känsliga för förbrukningen som bärbara på batteri.
Dvs så att högre frekvens triggas av mindre aktivitet m m. Tänker mig det så att om datorn används (dvs känner av mus-/tgb-aktivitet inom viss tid) så ska den reagera mycket snabbt eller upprätthålla en hög frekvens på någon kärna.
När den inte används under en tid ska den kunna gå ner en hel del, vilket de ju i dagsläget gör.
Visserligen sparas väl lite energi (kan antas vara väldigt lite) på det sättet, men det innebär också att den upplevs som slöare då den inte hinner öka frekvensen tillräckligt vid korta aktiviteter. Även parkerade kärnor påverkar en del, de väcks ju inte alltid tillräckligt snabbt. Handlar ju om att hitta en bra balans mellan strömbesparing och prestanda.

Det görs vissa ansträngningar både från Intel och AMD på området, inte minst hårdvarumässigt. Andra företag (t ex https://bitsum.com/parkcontrol/ ) försöker förbättra det mjukvarumässigt med tilläggsprogram.
Men det skulle behövas större insatser från MS på OS-nivå för att optimera för moderna, inte minst stationära, datorer.
Har pysslat lite med detta själv också, men det handlar om flertalet odokumenterade inställningar som det är långt ifrån tydligt vad de gör och vilka CPU:er de gör nytta för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheSlicker:

Snarare att du glömt din egen kommentar: "Ett AMD specifikt energischema som ändå presterar sämre än det normala High Performance läget.
Bra jobbat AMD.."

Du jämför ett Balanced läge jämtemot ett High Performance läge, folk rättar dig och du kommer med "jag pratade bara om high performance" när du bevisligen pratade om AMDs nya Balanced läge.

Herregud så nu ska man inte få jämföra saker och ting..

Permalänk
Hjälpsam

Ett första intryck av patchen.

Dold text
Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Herregud så nu ska man inte få jämföra saker och ting..

Klart du får. Men det du vill göra är som att jämföra ett Granny Smith-äpple med ett gråpäron. Båda är frukter men ungefär där slutar likheterna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6