Båda skärmar slutade att fungera bara sådär

Permalänk
Medlem

Båda skärmar slutade att fungera bara sådär

Skriver åt min bror. Han startade datorn som vanligt och skärmarna visade det dom skulle, men när allting verkade vara uppstartat så stod det på ena skärmen No vga port och andra no displayport. Stängde av datorn, drog ut kontakten och väntade ett tag och startade sedan om datorn, men skärmarna fungerar inte ändå. Allting slutade att fungera bara sådär.

Vad är det som har hänt och vad kan man göra för att åtgärda problemet? Vore ju konstigt om båda kablarna slutade att fungera samtidigt.

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av EMM386:

Vad är det som har hänt och vad kan man göra för att åtgärda problemet? Vore ju konstigt om båda kablarna slutade att fungera samtidigt.

Precis. Så det rimliga är inte skärmarna eller kablarna, utan datorn och grafikkortet. Nästa steg i uteslutningsmetoden är alltså att testa skärmarna med andra källor samt att försöka få testa datorn mot en annan skärm. Då kan du börja felsöka i rätt ände.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Precis. Så det rimliga är inte skärmarna eller kablarna, utan datorn och grafikkortet. Nästa steg i uteslutningsmetoden är alltså att testa skärmarna med andra källor samt att försöka få testa datorn mot en annan skärm. Då kan du börja felsöka i rätt ände.

Fast han har ingen möjlighet att prova skärmarna med andra källor. Kan han prova med att dra ut pinkontakten ur grafikkortet och se om det hjälper?

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Bildexpert 📺

@EMM386: Ingen aning om vad du menar med "pinkontakten". Men det låter som felsökning runt grafikkortet och inte skärmarna, vilket också mitt spontana intryck. Felsökning av grafikkort är dock inte mitt område. Det var nog fem år sedan sist.

Permalänk
Medlem

@EMM386:
Jag hade börjat med att testa med ett annat grafikkort, skärmar utan bild är ofta pga dåligt grafikkort. Kanske kan du ta ditt eget grafikkort och sätta in (om du har något).

Permalänk
Skrivet av EMM386:

Skriver åt min bror. Han startade datorn som vanligt och skärmarna visade det dom skulle, men när allting verkade vara uppstartat så stod det på ena skärmen No vga port och andra no displayport. Stängde av datorn, drog ut kontakten och väntade ett tag och startade sedan om datorn, men skärmarna fungerar inte ändå. Allting slutade att fungera bara sådär.

Vad är det som har hänt och vad kan man göra för att åtgärda problemet? Vore ju konstigt om båda kablarna slutade att fungera samtidigt.

Testa att koppla in någon av skärmarna till en av video portarna på moderkortet.

Permalänk
Medlem

Allt verkar ha löst sig utan anledning precis som att det slutade fungera utan anledning. Tack för alla svar, på återseende om det strular igen!

Visa signatur

ᚠᛅᚾ ᚢᛅᛏ ᛁᛅᚴ ᛅᛚᛋᚴᛅᚱ ᛏᛁᚴ

Permalänk
Inaktiv

Han kanske inte hade choken på först