Börjar grafikkortet gå sönder eller är det nätaggregat?

Permalänk

Börjar grafikkortet gå sönder eller är det nätaggregat?

Goddag alla kloka Sweclockers!

Under den senaste tiden när jag spelat, framförallt CS:GO så händer det ca 3-5 minuter in i en match att datorn startar om. I omstarten varnar det för "Power supply surges detected during the precious power on".

Jag gjorde ett test med att stänga av funktionen i BIOS. Det som händer då när jag spelar är att skärmen blir svart, samtidigt som jag hör att spelet fortfarande är igång. Det går alltså att röra sig i spelet osv, men skärmen är helt svart.

Utöver detta problem har det uppstått "pixlar" som är röda/vita. Se bild

Vad kan detta bero på? Jag har installerat de senaste drivrutinerna, formaterat om datorn och även blåst rent på damm.
Dessutom är denna dator monterad av Inet, kan man skicka tillbaka datorn? Är två års garanti om jag förstått det rätt när de monterar?
Grafikkortet har ej hög temperatur.

Setup:
Intel Core i7 6700K 4.0 GHz 8MB
EVGA GeForce GTX 980 Ti 6GB ACX 2.0+ SC
ASUS Z170I PRO GAMING
Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 2133Mhz Vengeance LPX

Tack på förhand!

Permalänk

Tillägg dessa "pixlar" finns inte bara i spelet, utan syns hela tiden dock i mindre format.

Permalänk
Medlem

Om du får ett felmeddelande relaterat till nätagget bör du nog ta det på allvar.
Vad har du för komponenter? Hur gamla är sakerna?
Du kan kolla vad agget levererar med hwmonitor.

Permalänk
Medlem

Verkar som att ditt nätagg är på god väg att kasta in handduken, testa ett annat agg om du har.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk

Är inte så duktig på datorer. Men ska försöka läsa ut vad agget levererar med hwmonitor.
Tyvärr har jag inte något agg på lager för att testa.
Delarna är från december 2015.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SebastianFriberg:

Är inte så duktig på datorer. Men ska försöka läsa ut vad agget levererar med hwmonitor.
Tyvärr har jag inte något agg på lager för att testa.
Delarna är från december 2015.

Ta en skärmdump av hwmonitor, och lägg upp den här.

Permalänk
Medlem

Röda pixlar osv brukar vara indikering på grafikkortet håller på pajja, haft så med olika grafikkort genom åren allt försvunnit med.grafikkortsbyte.
Kan ju vara kombination att din psu är dålig också.
Bäst vore om du kunde testa med annat grafikkort du kan ju börja med det inbyggda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk

@lorgix:

Permalänk
Medlem

@SebastianFriberg
OK, hur ser siffrorna ut när du belastat datorn lite då? Spel eller stresstest.
Har du garanti så föreslår jag att du använder den.

Permalänk

@lorgix:

Lite problem, kan ju inte spela eller stresstesta. Försökte med Valley benchmark, då får jag felet "Programmets åtkomst till grafikenheter har blockerats".

Permalänk
Medlem

Jag fick samma varningsmeddelanden under några dagar innan mitt msi gtx 970 gaming 4g brann upp så det kan mycket väl vara grafikkortet.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk

@J-Ballz:

Ja, lite den känslan jag får också att det är grafikkortet. Blir att skicka tillbaka datorn till inet, så hoppas jag de åtgärdar felet på ett snabbt och smidigt sätt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SebastianFriberg:

@J-Ballz:

Ja, lite den känslan jag får också att det är grafikkortet. Blir att skicka tillbaka datorn till inet, så hoppas jag de åtgärdar felet på ett snabbt och smidigt sätt

Se till att du nämner alla fel och vad du tror är felet, tog 4 månader för min vän att få tillbaka datorn fungerande från inet. Problemet var grafikkortet men de tog tydligen dem 4 månader att hitta. Anledningen att de tog sån tid var för han fick tillbaka datorn 3 gånger då de sa att problemet va fixat men alla gånger så funka datorn fortfarande inte. Dåligt!

Permalänk
Medlem

@SebastianFriberg: När andra fått power surge larmet så har det varit nätagget så du ska verkligen ta larmet på allvar som lorgix skrev.

Skulle vara bra att veta hela namnet och ca ålder på nätagget.

Nätagget driver hela dator. Om det är budget eller ännu sämre nätagg så kan den göra så att tex grafikkort böra ge konstiga fel. Vissa nätagg kan förstöra andra delar tex grafikkort. Några köpte nya delar som funkade ett tag innan dom också förstördes innan nätagget till slut dog helt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

@SebastianFriberg: När andra fått power surge larmet så har det varit nätagget så du ska verkligen ta larmet på allvar som lorgix skrev.

Skulle vara bra att veta hela namnet och ca ålder på nätagget.

Nätagget driver hela dator. Om det är budget eller ännu sämre nätagg så kan den göra så att tex grafikkort böra ge konstiga fel. Vissa nätagg kan förstöra andra delar tex grafikkort. Några köpte nya delar som funkade ett tag innan dom också förstördes innan nätagget till slut dog helt.

Och i mitt fall så fick jag power surge larmet och då var det grafikkortet, har kvar alla andra delar + ett nytt grafikkort idag och datorn har funkat felfritt.

Dom röda artefakterna tyder ju också på att grafikkortet håller på och ger sig.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk

@panpo98:
Fractal Design Integra M 750W, som sagt är alla delar från december 2015

Permalänk
Medlem

Jag har precis haft inne en dator som fick samma meddelande, ägaren har precis bytt Gpu pga artefakter mm men efter någon vecka så kom samma fel igen, testade med ett annat agg och det fungerade perfekt direkt. så det är mycket möjligt att det bara är din Gpu men uteslut inte att det är nätaggregatet som orsakat haveriet.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk

@anon273333:

Får skriva att det antingen är grafikkortet eller nätaggregatet som är fel då! Men känns ju ganska löjligt att försöka förklara vad som är fel, de är ju experter i min värld! Jag är enbart en simpel oförstående man gällande sånt här

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SebastianFriberg:

@nibla0:

Får skriva att det antingen är grafikkortet eller nätaggregatet som är fel då! Men känns ju ganska löjligt att försöka förklara vad som är fel, de är ju experter i min värld! Jag är enbart en simpel oförstående man gällande sånt här

De ber om beskrivning av felet när man är i affär iaf

Permalänk

Uppdatering för den som tycker det är intressant. Det var grafikkortet som hade gått sönder och kommer ersättas av inet med 1070.

@J-ballz du hade rätt !

Permalänk
Medlem

@SebastianFriberg: JäääÄÄÄÄääääÄääÄÄ!

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit