En allmän tråd om Ryzens moderkort, diskussioner och upplysningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaurus:

Har nu åkt typ hela södra Stockholm runt, flera Webhallen, NetOnNet, Elgiganten, Media Markt... ingen kunde hjälpa. Asså är det möjligt.

Sweclockers marknad?

Permalänk
Medlem

Helt fenomenal vdroop på vcore på detta Crosshair kort i alla fall. 1.444 vcore i bios kan falla så lågt som 1.356 med belastning i windows. Ska prova LLC3 nästa gång. LLC1 och 2 har inte hjälpt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Hjälpsam

@marcusOCZ:
#16730491
Fråga vad han skall ha för mobot.

Jävliga är att jag har ett AM4 kitt som ligger på min hylla.

Starta en tråd under AMD, där du frågar om någon i Stockholmstrakten har ett AM4 kit att låna ut.
Kan ju vara någon som beställt allt men väntar på tex ett moderkort.

Kanske också vara någon som har en AMD originalkylare att låna ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@marcusOCZ:
#16730491
Fråga vad han skall ha för mobot.

Jävliga är att jag har ett AM4 kitt som ligger på min hylla.

Starta en tråd under AMD, där du frågar om någon i Stockholmstrakten har ett AM4 kit att låna ut.
Kan ju vara någon som beställt allt men väntar på tex ett moderkort.

Kanske också vara någon som har en AMD originalkylare att låna ut.

Antar att du tänker på mig och inte @marcusOCZ.

Oavsett, jag tycker det blir lite fel att skapa en sådan tråd.
Då känns det bättre om jag skapar en annons i marknaden som Petterk gav som förslag.
Jag hamnar lite off-topic i denna tråd nu så att jag kommer inte skriva mer här före jag har fått mitt CH6 att köra.

Tack igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatty:

Seriöst? Men den brode väl kunna vara buggad? Min säger vid 1.550V hela tiden. spelar ingen roll om den är på default eller inte :S

VID har som sagt inget alls att göra med den faktiska spänningen utan det är ett inbrännt värde i chippet, ungefär som SPD-värden. Det värdet kan variera beroende på binning, och är inte heller något som moderkortet automatiskt tar hänsyn till

VID ändras inte, så det är inget konstigt att den ligger still.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Hjälpsam

@Xaurus: Ja det var dig jag tänkte på, blev lite tokigt där.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Usch va de rycker i köpfingret idag.. Weekend rush på dustin.

Men jag är lite tveksam till moderkorten. Har länge kört med Gigabyte och är väldigt nöjd. Någon som har Gigabyte B350M Gaming 3 eller ASUS Prime B350-Plus? Bra pris på dessa, men ska man vänta in Gigabyte GA-AX370-Gaming K3? Tänker inte överklocka, förutom att möjligtvis kolla vad den går för initialt, så x370 är nog inte så nödvändigt. Tror snarare att kvaliteten på nya modeller som släpps nu kan vara lite bättre än första versionen.

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk

Nån som har kombinerat ett asrock fatality professional gaming med en noctua dh-15 och icke low profile-minnen? Tittar jag i manualen ser det ut som att första minnesplatsen inte används om man bara har två stickor, men jag är osäker på om fläktarna sticker ut så pass långt att även andra platsen blockeras.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

Tror snarare att kvaliteten på nya modeller som släpps nu kan vara lite bättre än första versionen.

Jag har precis börjat fundera på ett nytt system och tror att det blir ett B350 moderkort. Däremot är jag lite vilsen mellan modellerna, men tänker också att jag gärna satsar på något annat än första versionen.

Skulle du orka rada upp de intressanta nya moderna modellerna som är på gång?

Permalänk
Medlem

@Mahti:
Den här funderar jag mest på:
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4178221
Men den finns inte i lager ännu, nästa datum är 18:e

Alt jag funderar över är:
https://www.komplett.se/product/915082/datorutrustning/pc-kom...
Bra pris nu i helgen, men är osäker hur bra msi är. Kanske bara nojig men enda mb som dött för mig är ett msi.

Eller den här:
https://www.dustinhome.se/product/5011013940/b350m-gaming-3
Också bra pris nu i helgen, men kom i första omgången av kort från gigabyte. De nyare har tex usb 3.1 gen 2.

Plus för gigabyte mot msi är också sata-portar. Av någon anledning snålar msi på dessa.

Kort från Asrock nämns ofta. Den här kan kanske vara prisvärd:
https://www.proshop.se/Moderkort/ASRock-AB350M-Pro4-Moderkort...
Finns även som atx

Visa signatur

Ryzen 3900x, Asus Prime x470, Sapphire 5700xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrrock:

Tack för sammanfattningen
Av det lilla jag läst lutar jag mot en asrock pro4 för tillfället, men priset får nog avgöra i slutändan.

Permalänk

Jag beställde dessa och konstigt nog fick jag dem skickade efter ett par dagar trots att de inte finns i lager och har lång leveranstid:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/246541-corsa...

Vilket moderkort tror ni är bra att para ihop dem med? Jag kommer satsa på antingen 1700 eller 1700X och hoppas klocka den till runt 3,8GHz med så hög minneshastighet som möjligt.

1700X verkar ha gått ner en del i pris och kostar nära 1700, finns det någon anledning att köpa den ena eller andra i prestandasynpunkt? Jag tänker lite på värmeutvecklingen, 65W kontra 95W. Är det "samma" processor trots detta?

Permalänk
Skrivet av kamelbarn:

Jag beställde dessa och konstigt nog fick jag dem skickade efter ett par dagar trots att de inte finns i lager och har lång leveranstid:
https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/246541-corsa...

Vilket moderkort tror ni är bra att para ihop dem med? Jag kommer satsa på antingen 1700 eller 1700X och hoppas klocka den till runt 3,8GHz med så hög minneshastighet som möjligt.

1700X verkar ha gått ner en del i pris och kostar nära 1700, finns det någon anledning att köpa den ena eller andra i prestandasynpunkt? Jag tänker lite på värmeutvecklingen, 65W kontra 95W. Är det "samma" processor trots detta?

Ska du ändå köpa annan kylare så ser jag ingen anldning till att INTE köpa 1700X speciellt när Dustin säljer den för endast 250kr mer än 1700.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Fråga angående M.2 platser på de moderkort som finns för ryzen. Det är bara några få moderkort som har mer än en M.2 av typen M som finns, är det någon som vet varför?

Jag tänker så här, SSD går ner i pris hela tiden. Om de har halverats i pris till nästa år eller kanske mer. Då kommer det bli mer eller mindre standard med en sådan istället för SSD med sata.

Köper man ett moderkort idag och det skall fungera i minst 3-4 år, då är sannolikheten hög att man kanske utökar med någon SSD som har M.2 av typen M istället för sata. Kostar en M.2 1000 kronor för 500 GB eller mer så är knappast något att tveka på. Om två år kan man möjligen köpa en M.2 på en TB för 300 - 400

Så varför har inte fler kort det här och är det värt att välja kort med två eller fler M.2 platser

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Fråga angående M.2 platser på de moderkort som finns för ryzen. Det är bara några få moderkort som har mer än en M.2 av typen M som finns, är det någon som vet varför?

Jag tänker så här, SSD går ner i pris hela tiden. Om de har halverats i pris till nästa år eller kanske mer. Då kommer det bli mer eller mindre standard med en sådan istället för SSD med sata.

Köper man ett moderkort idag och det skall fungera i minst 3-4 år, då är sannolikheten hög att man kanske utökar med någon SSD som har M.2 av typen M istället för sata. Kostar en M.2 1000 kronor för 500 GB eller mer så är knappast något att tveka på. Om två år kan man möjligen köpa en M.2 på en TB för 300 - 400

Så varför har inte fler kort det här och är det värt att välja kort med två eller fler M.2 platser

kost/pris fråga för tillverkaren.
sata ssd lär inte försvinna finns folk som köper LP skivor än

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Fråga angående M.2 platser på de moderkort som finns för ryzen. Det är bara några få moderkort som har mer än en M.2 av typen M som finns, är det någon som vet varför?

Jag tänker så här, SSD går ner i pris hela tiden. Om de har halverats i pris till nästa år eller kanske mer. Då kommer det bli mer eller mindre standard med en sådan istället för SSD med sata.

Köper man ett moderkort idag och det skall fungera i minst 3-4 år, då är sannolikheten hög att man kanske utökar med någon SSD som har M.2 av typen M istället för sata. Kostar en M.2 1000 kronor för 500 GB eller mer så är knappast något att tveka på. Om två år kan man möjligen köpa en M.2 på en TB för 300 - 400

Så varför har inte fler kort det här och är det värt att välja kort med två eller fler M.2 platser

Finns inte obegränsat med PCIe-lanes, och PCIe-switchar/PLX-kretsar kostar i princip lika mycket som ett moderkort. Man måste begränsa sig någonstans. Just två NGFF/M.2-platser finns dock på flera AMD-moderkort. Fler moderkort kommer släppas. Att det inte finns 3 eller flera är just för att det inte finns obegränsat med PCIe-lanes/banor, redan på kort med två platser så inaktiveras en av PCIe-platserna när man använder den andra M.2-platsen vanligtvis. Många kort kan inte ens köra två SSDer i x4 PCIe 3.0 hur som helst. Köper man en större M.2-SSD så är chansen stor att man helt enkelt byter ut nuvarande SSDn gissningsvis.

3-4 år? Visst, men hur ofta uppgraderar man egentligen lagringen för operativsystemet? Många gör det nog aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

3-4 år? Visst, men hur ofta uppgraderar man egentligen lagringen för operativsystemet? Många gör det nog aldrig.

Jag tror just M.2 är något som de som bygger och meckar lite med datorn är något de kommer att uppgradera och möjligen processorn om man köpt en billigare variant. Just AMDs lösningar är mycket mer gjord för uppgradering jämfört med Intel.

Två stycken M.2 med typen M räcker självklart ett tag men jag tyckte det var lite konstigt ändå att det inte var fler 370 kort som hade den uppsättningen. Många kort där har bara en plats

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Jag tror just M.2 är något som de som bygger och meckar lite med datorn är något de kommer att uppgradera och möjligen processorn om man köpt en billigare variant. Just AMDs lösningar är mycket mer gjord för uppgradering jämfört med Intel.

Två stycken M.2 med typen M räcker självklart ett tag men jag tyckte det var lite konstigt ändå att det inte var fler 370 kort som hade den uppsättningen. Många kort där har bara en plats

Om tre-fyra år har du ändå DDR5 och PCIe 4.0 så du måste ändå ha ny bräda och processor innan dess.

AMD har bara x4 PCIe-3.0 till NVMe i processorn/chipset, annat måste komma från PCIe-2.0-banorna från det externa chipset i princip. z270 från Intel däremot har gott om PCIe-3.0-banor från PCH/chipset som kan användas. Även om du bara har en plats så är det inget som hindrar folk från att uppgradera som sagt. Det är bara att göra dig av med den gamla. Köper du en adapter kan du också sätta en M.2 NVMe-SSD i PCIe-platsen och köra med x4 PCIe-2.0, alltså ena fysiska x16-platsen på många kort. Vill du inte ha prestanda, så kör SATA/SAS för lagring.

Permalänk
Medlem

https://www.amazon.com/SilverStone-Technology-Dual-Adapter-EC...

En sån funkar nog bra. En PCIe M.2 och plats till Sata M.2 som fortfarande säljer klart mest.
Kan inte komma ihåg sist jag använde något av expansionsplatserna på ett moderkort.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Skrivet av Mookachacka:

Ska du ändå köpa annan kylare så ser jag ingen anldning till att INTE köpa 1700X speciellt när Dustin säljer den för endast 250kr mer än 1700.

Stämmer, jag tänkte köpa annan kylare. Är det ingen skillnad på dem alls, förutom klockfrekvensen? Hur fungerar TDP, ger de samma värmeutveckling vid samma frekvens?

Permalänk
Medlem

Biostar tillkännager två Mini-ITX-kort till Ryzen, ett X370 och ett B350.
Nu har förvisso Biostar ingen närvaro i Sverige förutom gråimport men förhoppningsvis följer dom andra efter inom kort.

BIOSTAR Debuts World's First Mini-ITX Motherboard for AMD RYZEN!

Permalänk
Medlem

@mirre55 Va fasiken, de kör ju samma spec sheet på båda brädorna, inget verkar skilja iaf inte layout/features

Permalänk

Fel tråd.

Permalänk

Hej,
Är på väg att bygga en ny burk och satt och kollade på moderkort.
Fastnade för Gigabytes men Gigabyte Aorus GA-AX370-Gaming K5 och Gigabyte Aorus GA-AX370-Gaming 5 vad är skillnaden k5 modellen är ju ca 300:- billigare.

Permalänk

Fick mitt MSI B350 Tomahawk idag! Är det p.g.a. gammalt bios som datorn fryser sig när jag försöker installera windows 10 från USB?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av scorpio_gbg:

Hej,
Är på väg att bygga en ny burk och satt och kollade på moderkort.
Fastnade för Gigabytes men Gigabyte Aorus GA-AX370-Gaming K5 och Gigabyte Aorus GA-AX370-Gaming 5 vad är skillnaden k5 modellen är ju ca 300:- billigare.

http://www.gigabyte.com/Comparison/Result/2?pids=6167,6228

Verka inte vara jättestor skillnad k5 har BCLK
G5 har inte BCLK men har 2 nätverkskort och Sound Blaster X-Fi

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Mookachacka:

Fick mitt MSI B350 Tomahawk idag! Är det p.g.a. gammalt bios som datorn fryser sig när jag försöker installera windows 10 från USB?

Svårt att svara på vad som kan vara fel, några tips.

  • Installera senaste UEFI, det gör du från ditt nuvarande UEFI.

  • Koppla ur alla diskar förutom den du skall installera Windows på.

  • Anlsut datorn till Internet.

  • Ladda in UEFI:s defaultinställningar.

  • Använd en USB port med så låg version som möjligt, helst v 2,0.

Din beskrivning är väldigt knapphändig, när fryser det och får du några felmedelanden?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Skrivet av Mr[M]:

http://www.gigabyte.com/Comparison/Result/2?pids=6167,6228

Verka inte vara jättestor skillnad k5 har BCLK
G5 har inte BCLK men har 2 nätverkskort och Sound Blaster X-Fi

Ok tack:-)

Permalänk
Skrivet av Ratatosk:

Svårt att svara på vad som kan vara fel, några tips.

  • Installera senaste UEFI, det gör du från ditt nuvarande UEFI.

  • Koppla ur alla diskar förutom den du skall installera Windows på.

  • Anlsut datorn till Internet.

  • Ladda in UEFI:s defaultinställningar.

  • Använd en USB port med så låg version som möjligt, helst v 2,0.

Din beskrivning är väldigt knapphändig, när fryser det och får du några felmedelanden?

Hej! Det frös innan jag ens påbörjat instalationen av windows, hade en helt clean build, men kom tillslut in på MSI:s hemsida på gamla datorn och kunde ladda ner senaste BIOS på ett USB-minne och efter att ha uppdaterat det (samt att jag gjorde om "installations-USB-minnet" för windows") så funkade det. Tror det var BIOSet som gjorde det, senaste verisionen lade till stöd för Ryzen 5 och det är ju det jag har.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1800X - NZXT Kraken X52 - Asus Crosshair VI Extreme - G.Skill Flare CL14 3200 MHz - Crucial SSD x 2 - MSI GTX970 - Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mookachacka:

Hej! Det frös innan jag ens påbörjat instalationen av windows, hade en helt clean build, men kom tillslut in på MSI:s hemsida på gamla datorn och kunde ladda ner senaste BIOS på ett USB-minne och efter att ha uppdaterat det (samt att jag gjorde om "installations-USB-minnet" för windows") så funkade det. Tror det var BIOSet som gjorde det, senaste verisionen lade till stöd för Ryzen 5 och det är ju det jag har.

Jag hamnade i ungefär samma läge. MSI B350 Tomahawk + Ryzen 5 1600X. Allting betedde sig extremt instabilt. Fick igenom Win10 installationen från USB efter några försök, men kort därefter så fick jag inte ens längre någon bild ut på skärmen. Tankade hem Bios version 1.3 från en annan dator och lade på USB och lyckades till slut få skiten att boota till BIOS med bild och allt så jag kunde flasha in den versionen.

Efter det så har allt funkat helt OK! Min gamla Bios version var 1.0 och har man den så gäller det tydligen att direkt flasha senaste versionen innan man gör något mer...

Visa signatur

Intel: Asrock Z370 Extreme M4|8700K@4.9|Noctua DH15|G.Skill Flare X 3200@4000 17-19-19-39 32GB|MSI 1080TI Gaming X|Samsung 960 EVO 1TB
AMD: MSI B350 Tomahawk|RyzenR5 1600X|Fractal Design Celsius S24|Corsair Vengeance@2933 32GB|Asus 970|Samsung830 SSD