Nytt jobb på IT företag, finns det någon framtid?

Permalänk
Medlem

Nytt jobb på IT företag, finns det någon framtid?

Hej!

Har nyss tackat jag till en tjänst på ett IT företag som säljer IT lösningar, molntjänster samt serverplatser åt andra företag.

Jobber är egentligen ett helpdesk jobb där det även kan bli lite arbete ute i fält hos kunderna.

Finns det något framtid med ett sånt här jobb? Har alltid velat jobba inom IT branchen men har helt enkelt hamnat på andra spår tidigare.

Företaget är ett mindre företag med ca 30 anställda, har dock kunder med dryga 300 butiker osv så företaget verkar växa väldigt snabbt.

Är nöjd med lönen vi kommit överens med så frågan är inte relaterad till detta, mer om detta kan leda till andra tjänster eller om det anses som meriterande inom it-branchen?

Tack på förhand.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Karriära på ett företag med 30 pers kan nog bli knepigt.

Däremot så är det bra att få erfarenhet där i 1-3 år för att sedan flytta till ett annta företag.

Permalänk
Medlem

Jag har hört att de flesta företag ska avveckla all it och återgå till pappershantering, internet är bara en fluga

Permalänk
Medlem

Klart du kan karriära inom IT. Kan ju vara så att helpdesken utökas och du kanske får bli teamleader för helpdesken. Sen kanske du får en mer betydande roll efter det. Kanske uppföljer med ett halvårs studier och byter företag och vips har du en bättre tjänst

Visa signatur

Min dator: Silent Base 600 | 1700X @ 3.9Ghz | MSI Gaming X 1080TI | RM750X | 512Gb M2 | 16Gb 3200mhz Ram | S34E790C @ 3440x1440
Tjejens dator: Define r4 | i5 3570k @ 4.2ghz | GTX Titan | 750w Supernova | 240gb SSD | 32gb ram
Citera/Tagga för svar!

Permalänk
Inaktiv

Inom området molnet finns det hur mycket jobb som helst, huruvida TS kan utvecklas på sitt jobb beror nog främst på hur mycket TS satsar. Sedan kan det hända så att att TS fastnar på en första support.

Att du skrev: "Har alltid velat jobba inom IT branchen men har helt enkelt hamnat på andra spår tidigare.", så har du ingen erfarenhet eller utbildning inom IT? Om du då inte är väldigt duktig på området så ser jag viss utveckling är svår att göra utan att lära sig det utanför jobbet.

Permalänk
Medlem

Jag känner flera som utan utbildning har börjat på helpdesk och gjort karriär genom bra arbete. Några inom samma företag andra genom att byta företag och några genom att starta eget.

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Jag känner flera som utan utbildning har börjat på helpdesk och gjort karriär genom bra arbete. Några inom samma företag andra genom att byta företag och några genom att starta eget.

/Knight

Började själv på HD för 10 år sedan och har idag en chefstjänst.
Så visst går det, med vilja och kunskap såklart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av zeddiz:

Hej!

Har nyss tackat jag till en tjänst på ett IT företag som säljer IT lösningar, molntjänster samt serverplatser åt andra företag.

Jobber är egentligen ett helpdesk jobb där det även kan bli lite arbete ute i fält hos kunderna.

Finns det något framtid med ett sånt här jobb? Har alltid velat jobba inom IT branchen men har helt enkelt hamnat på andra spår tidigare.

Företaget är ett mindre företag med ca 30 anställda, har dock kunder med dryga 300 butiker osv så företaget verkar växa väldigt snabbt.

Är nöjd med lönen vi kommit överens med så frågan är inte relaterad till detta, mer om detta kan leda till andra tjänster eller om det anses som meriterande inom it-branchen?

Tack på förhand.

Hur företaget kan förvalta sin position och förändras med omvärlden står skrivet i stjärnorna, men det gäller alla företag i alla branscher.
Vad gäller karriär så är min erfarenhet att det är lättare att göra karriär på ett företag med 30 medarbetare än 300. I större företag riskerar man att bli en i mängden och internrekrytering riskerar att hanteras av en helt annan avdelning utan kommunikation med avdelningscheferna.
Ditt engagemang avgör dina utvecklingsmöjligheter, man behöver inga förkunskaper - bara viljan att lära sig. Uppskattas du sedan inte av din arbetsgivare säker du dig vidare. Oavsett så är du en erfarenhet rikare med ett lite fetare CV och det kan ingen ta ifrån dig.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon159643:

Att du skrev: "Har alltid velat jobba inom IT branchen men har helt enkelt hamnat på andra spår tidigare.", så har du ingen erfarenhet eller utbildning inom IT? Om du då inte är väldigt duktig på området så ser jag viss utveckling är svår att göra utan att lära sig det utanför jobbet.

Bara på gymnasienivå och det är ju länge sedan och kan nog inte ses som så speciellt relevant i sammanhanget tyvärr.

Företaget uppmuntrar utbildning och ökar ens lön om man t.ex studerar på distans eller tar vissa kurser på sidan av så tror dom vill att man utvecklas på den biten.

Visa signatur

Xbox live: Fisk nacke
System: MSI GeForce GTX 970 4gb - Intel Core i7 2600 @ 3.40 GHz - 8gb RAM - 1.8 TB HDD - 75gb SSD - Razer arctosa - Qpad mus - Asus 24" LED VG248QE - Samsung Syncmaster S22B370

Permalänk
Medlem

Som folk tidigare sagt. Bästa sättet att öka lön och befogenhet är att byta jobb och arbetsgivare, se dock till att du har lärt dig det du skriver i CV't. Har för mig att jag läst någonstans att det optimala är att byta varje 21-24 månader.

Sen skillnaden om man går från litet/medel företag till ett stort företag kan också vara enormt. När jag jobbade som anläggare så var det bara bare minimum som man fick från företaget vad gällde utbildningar och kurser. Men när jag kom till JM AB visserligen som arbetsledare så var det kurser och utbildningar varje månad, anläggarna hade också olika utbildningar om inte varje så iallafall varannan månad.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.