Permalänk

Speldator till en kompis!

Ska bygga en dator till en kompis och behöver nu lite nya synvinklar på hur man skulle kunna göra detta på bästa sätt, alltså mest prisvärda sätt.

Just nu ser paketet ut såhär https://www.inet.se/kundvagn/visa/10360689/nils-1337-feting-d...

Datorn ska huvudsakligen klara CS:GO på max i 1920x1080p upplösning med ca 160+ stabila fps. Samt LoL med bra flyt.
För dessa spel så är ju datorn i kundvagnen perfekt tänker jag? Problemet med denna konfig är ju dock att den inte är allt för framtidssäker. Därför funderar jag på om man ska byta till ett ATX mobo och en i5a med K för överklockning i framtiden. Kylare tänker jag att man kan köpa då överklockningen blir aktuell. Nils har CSN och vill därför spendera sina guldmynt väl, och är även osäker på om han öht kommer spela något annat spel än CS och LoL...

Vad för nätagg är att rekommendera nu för tiden om man vill överklocka en i5 6600k t.ex? Samt ett nytt grafikkort i framtiden, säg GTX 1x70 t.ex.. 550W tänker jag borde räcka...

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att välja i5 7500 istället, den kostar ~4% mer men har ~25% högre klockfrekvens.

Att välja en K-processor är förstås alltid ett bra val, men eftersom man inte får med någon kylare till dem så ökar priset på datorn ganska mycket då. Och så bör man förstås välja ett Z270-moderkort för att kunna överklocka, och helst minst 3000MHz-minnen. Så priset sticker iväg en bit då, men datorn blir förstås mycket framtidssäkrare. 6600K är för övrigt lite gammal nu, satsa hellre på 7600K som är obetydligt dyrare men nyare och snabbare.

Sen finns ju också AMDs Ryzen nu som ger fler kärnor för samma pris. Men om målet främst är hög fps i CS:GO så är troligtvis en i5:a ett bättre val.

Och ja, 550W är lagomt för en lätt överklockad i5:a och GTX 1070. T.ex. Fractal Design Integra M 550W (Sweclockers recension).

Permalänk

@perost: Tack för ett bra svar! Ska tänka igenom allt en gång till. Om det blir den billigare riggen så kör vi på 7500!

Permalänk
Medlem

I Cs Go vill man helst ha +300fps.
Hur mycket vill din kompis lägga?
Kan han tänka sig att beställa från flera olika butiker om det resulterar i en mycket bättre dator för samma pris?

Permalänk

@Wezter96: Tack för tipset om flera butiker. Sparade 250 kr på det med samma komponenter. Det blev en 7500 och ett 1050 Ti 4gb.

Varför vill man ha 300 fps? Lirar själv mycket CS:GO och har pga processor bottleneck ca 120-300. Har inte reagerat på någon större skillnad när jag går ner till 120. Är rätt bra på spelet så borde märka av det känner jag. I 1.6 var det ju en helt annan femma...

Permalänk
Medlem

För att minimera input lag.
"It's a question of how old the frame is. With vsync and 144 FPS, the frame is ~7ms old. Without vsync and ~300 FPS, the frame is ~4ms old. If games would predict how long the next frame will take and only start rendering as close to the next monitor refresh as possible, there'd be no point in having higher FPS than your monitor's refresh rate. But that's not how games work at the moment. And yes, that difference is pretty subtle. But it also helps with frame hitching. Let's say you have vsync on but the game can't render the frame in time, it needs 10ms. Now you get shown the same frame again, which is now 14ms old, and the frame after that is also 14ms old, because that was when the frame that took too long started rendering, and the game will just wait for the next refresh after it's finished with it. With 300 FPS the frame would only be ~7ms old, and the next frame would only be ~10ms old."

Permalänk

@Wezter96: Okay! Vet lite om frametimes osv men trodde det skulle räcka med typ 200.. Men fattar grejen! Äntligen ett bra svar på varför man ska ha 300 fps. Dock så bör det bli ännu bättre med 400 fps tex...?

Edit; fast då kanske skillnaden blir så minimal att det inte är värt det