AMD gör förlust efter Ryzen-lanseringen – Vega lanseras under andra kvartalet

Permalänk
Avstängd

Härligt att det rullar på för amd och tar tid att komma på plus sidan men 9 av 10 som ska köpa dator idag verkar då intresserad av Ryzen och finns nått udda får som ska köra cs i 720p eller nått så tror det kommer gå riktigt bra och blir säkert en del trevliga alternativ till bra pris även med vega som jag tror lägger sig i nvidia nivå till bättre pris

Skulle jag köpa idag hade det blivit 1600an utan minsta tvivel men jag inväntar hösten och vega så man slipper nvidias drivrutiner

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Avstängd

Kan tänka mig att köpa Naples när det kommer ut allt hänger på priset och Gh annans blir det Intel.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Casper:

Aktien gick ner 22%. Mysigt.

Kan inte fortsAtta sjunka, iallafall. Hoppas jag. Jag hAller.

Ja, jäklar vad det rasade.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem

Anandtech säger att AMD bekräftar att Naples också kommer under kvartal två, men SweC säger tre. Så vilket är det, Q2 eller Q3?

Skrivet av Anandtech:

AMD has once again confirmed that they will be launching both the Naples server CPU and the Vega GPU architecture in this quarter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbepojken:

Tack. Jag satt just och undrade vad Skövde-borna har för tankar om den serien.

Ops, blev du triggered! Alltid kul med folk som tar åt sig hehe lätt!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enigma:

Blir Vega-serien lyckad så kommer dom vända det här till toppenresultat då Ryzen 5 säljer som smör samt Naples och MI25 beräkningskorten kommer ta hem enorma summor.

Källa på det? Jag spekulerar snarare motsatsen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Aktien gick ner 22%. Mysigt.

Kan inte fortsAtta sjunka, iallafall. Hoppas jag. Jag hAller.

Skrivet av SeF.Typh00n:

Ja, jäklar vad det rasade.

Ja jag förlorade 40.000kr på detta. Jag ligger fortfarande plus dock De kan ju inte falla så mycket mer nu för förhoppningsvis och jag hoppas på nästa kvartalsrapport

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Men grabbar...Det är AMD vi snackar om, det är väl allmänt känt att deras produkter inte lyckas på en gång, utan man skall vänta ett par år. DÅ!! jävlar kommer Ryzen 1700 att vara kungarnas kung

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Men grabbar...Det är AMD vi snackar om, det är väl allmänt känt att deras produkter inte lyckas på en gång, utan man skall vänta ett par år. DÅ!! jävlar kommer Ryzen 1700 att vara kungarnas kung

Nu är det ju inget fel på produkten. Den blir inte dålig bara för att AMDs ekonomi är det.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Nu är det ju inget fel på produkten. Den blir inte dålig bara för att AMDs ekonomi är det.

Nej den är helt fantastisk på alla sätt och vis, synd bara att så få märker det ? Eller hur tänker du ?
Att gå med förlust brukar vara ett bra tecken på att man har en riktigt bra produkt!

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Nej den är helt fantastisk på alla sätt och vis, synd bara att så få märker det ? Eller hur tänker du ?
Att gå med förlust brukar vara ett bra tecken på att man har en riktigt bra produkt!

Använder program och sånt som tjänar på 8 kärnor kan du köpa en R7 1700 för 3500kr och få prestanda nära Intel Core i7 6900K för 11000kr i vissa fall. Det gäller att köpa produkt efter vad man ska göra. Är det i första hand en speldator så man bygger är det bättre att bygga en dator med en upplåst I5 eller i7. Eller kanske en billigare R5 och överklocka.

Vad är det som gör en R7 1700 så värdelös enligt dig då?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ni som enbart spelar i 720p eller lägre, bör dock satsa på Intel.

Varför sänker du dig själv till den nivån? Du vet mycket väl varför tester körs i den upplösningen och kontentan sett till Ryzen och Kaby Lake är att Intel är bättre.

Fast huruvida IPC/kärna är så pass mycket bättre att det på lång sikt är bättre att välja Intel för spel är högst tveksamt. Om skillnaderna hade varit 20-30% i den upplösningen hade man ganska lugnt kunnat räkna med att en Ryzen måste bytas ut före en Intel. Men nu är skillnaden så liten att det förmodligen inte kommer spela någon roll. Det är snarare större sannolikhet att fler kärnor kommer kunna nyttjas när processorn väl når ålders höst, vilket gör Ryzen bättre som ett långsiktigt alternativ.

Men du vet redan detta så förlöjliga inte testerna i sig. De har ett syfte!

Visa signatur

System: AMD Ryzen 7 9800X3D, 64 GB RAM, RTX 5080
Shitlist: Asus, NZXT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Problemet här är att AMD går head-on med en 200 mm^2 krets mot Intels 120 mm^2 kretsar, det med samma prislapp. Det spekuleras ju friskt kring att Intel hintade om lite lägre marginal senare under året främst kommer av att Coffee Lake kommer vara en större krets (och därmed något dyrare att tillverka) men prismässigt kommer den ersätta dagens Kaby Lake modeller rakt av.

Nu säger jag inte emot dig, men vilka av Intels kretsar är endast 120 mm^2?
De processorer som Ryzen 5 konkurrerar mot har alla en igpu, och även Coffee Lake kommer (väl) komma med det.

Permalänk
Medlem

Förstår att det går dåligt. Aldrig tidigare har AMD svikit som de gjort på senare år. Jag hade en AMD64 3500+ single core relativt långt in här på detta decenniet. Aldrig besviken med processorkraften som jag fick ur den gamla pärlan, men när jag köpte processor från deras FM2 serie så vart jag besviken direkt. Förstår att alla som är besvikna på tidigare serier nu håller sig ifrån AMD tills det att konsumenterna gör egna bedömningar istället för att förlita sig på vad recensioner från kända sidor. Inget illa menat mot SweC men det är väl ingen nyhet att de som recenserar får de bästa CPU exemplaren? Eller kanske bara en konspirationsteori jag har på senare dagar.

Visa signatur

i5 7600K, GTX1060 6GB, 16GB RAM, 256+128GB SSD, Compaq Sleeper PC Chassi, Corsair Harpoon RGB, Biltema "gaming" tangentbord

Permalänk
Medlem

@FredrikMH: för att det är den IPC skillnaden folk drar fram när dem sen vill hylla hur mycket bättre Intel är. istället för att välja realistiska upplösningar. Samma problem på GPU sidan. en hel det av testerna görs i orealistiska upplösningar eller inställningar.

det är problemet med statistik. man kan visa vad man vill, gäller bara att tar fram "rätt" siffror att jämföra.

Visa signatur

GamingRig: Cooler Master NR200P/ASUS ROG STRIX B550-I GAMING/AMD Ryzen 5 5700G/Noctual NH-D12L/ASUS PRIME Radeon RX 9070 OC 16GB/Corsair SF750 Platinum/Kingston Fury Beast 2x16GB 3600MHz CL18/

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vad är det som gör en R7 1700 så värdelös enligt dig då?

Jag har väl inte sagt att den är värdelös ? Men vad vilken normal begåvad människa som helst förstår är att om ett företag går med förlust så har de inte lyckats alltför bra med sin produkt.

Visa signatur

In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnarok:

Jag har väl inte sagt att den är värdelös ? Men vad vilken normal begåvad människa som helst förstår är att om ett företag går med förlust så har de inte lyckats alltför bra med sin produkt.

Ryzen släpptes endast i 3 versioner under q1 där alla var i det högre prissegmentet och det rätt sent. På grafikkortssidan hade de endast gamla RX 480 som jag misstänker inte säljer jättemycket 2017. Om det hade varit så att de släppt Ryzen processorer tidigt q1 och i alla prisklasser från 800-5500kr och dessutom hade grafikkort ute som presterat i klass med GTX 1080ti men ändå gått dåligt ekonomiskt. Då hade jag hållit med dig om att Ryzen inte är en lyckad produkt. Är du normal begåvad så bör du ju inse detta.

"Jag har väl inte sagt att den är värdelös ?" Nej det gjorde du inte men jag kan också överdriva.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ragnarok:

Nu kan man ha en bra produkt men ändå gå back. Produktens kvalité ska inte mätas i företagets ekonomi på kort sikt. Framförallt itne om företaget haft ekonomiska problem. Ryzen är en bra produkt. Bättre än Intel i vissa fall.. Något sämre i andra. Ibland undrar jag om vissa personer bara söker orsaker att klanka ned på företaget de minst gillar.. En sak du dock inte tagit med i beräkningen är att Ryzen såldes bara under två veckor av Q1 2017. Det är alldeles för kort tid för att man ska kunna märka av det i siffrorna. Det du ser i denna sammanställning är vad man givit ut för diverse kampanjer etc.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Medlem

Tråkigt, jag hade hoppats på en rejäl överkörning av Intel för ökad konkurrens. Detta väcker samtidigt en fråga; Ryzen 17 och 1800 serien slog ju Intels beräkningsprocessorer på fingrarna vad gäller pris, och 15/1600 serien tampades (inom spel) med...vilken, i5-7600? Det jag undrar är, vad konkurrerar med i7-7700K som verkar bäst i alla speltester just nu?

Med tanke på att den varit ute ett tag så hade jag gärna sett AMD släppa något som krossade den både pris och prestandamässigt. Speciellt med tanke på att folk talar om i7-7700K som att den är återhållen prestandamässigt sett, då Intel inte haft någon riktig konkurrens den senaste tiden utan snarare mjölkar marknaden med löjligt små uppgraderingar. Ifall så var fallet så borde det ju inte vara så svårt för AMD att Släppa en CPU som är mycket bättre, eller?

Känns som att det antingen är lika bra att köpa en i7-7700K nu, eller hålla sig ett tag till för att se siffrorna för Coffee/Cannon Lake.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiggin:

Tråkigt, jag hade hoppats på en rejäl överkörning av Intel för ökad konkurrens. Detta väcker samtidigt en fråga; Ryzen 17 och 1800 serien slog ju Intels beräkningsprocessorer på fingrarna vad gäller pris, och 15/1600 serien tampades (inom spel) med...vilken, i5-7600? Det jag undrar är, vad konkurrerar med i7-7700K som verkar bäst i alla speltester just nu?

Med tanke på att den varit ute ett tag så hade jag gärna sett AMD släppa något som krossade den både pris och prestandamässigt. Speciellt med tanke på att folk talar om i7-7700K som att den är återhållen prestandamässigt sett, då Intel inte haft någon riktig konkurrens den senaste tiden utan snarare mjölkar marknaden med löjligt små uppgraderingar. Ifall så var fallet så borde det ju inte vara så svårt för AMD att Släppa en CPU som är mycket bättre, eller?

Känns som att det antingen är lika bra att köpa en i7-7700K nu, eller hålla sig ett tag till för att se siffrorna för Coffee/Cannon Lake.

Man kan inte förvänta sig att Ryzen ska sälja nog bra på 3 veckor för att vända på den ekonomiska trend som AMD varit i de senaste fem-sex åren.

Visa signatur

Intel pentium III xeon 667 // Intel 815EG // 3dfx Voodoo 5 5500 // 125mb samsung DDR // 250W PSU //

Permalänk
Avstängd
Skrivet av rektor:

Jupp, kommer fortfarande inte köpa AMD för dom erbjuder inget mervärde.

Visst så kan AMD prestera bättre i vissa multi-core applikationer, men i spel och dom flesta applikationer så presterar Intel bättre.

Intel erbjuder integrerad grafik. AMD saknar det helt. Jag ser dock framemot nästa version av Ryzen som ryktas få integrerad grafik.

AMD erbjuder inget som inte Intel gör så jag kan lika gärna fortsätta att köra Intel.
Ska AMD charma mig så får dom komma med open source UEFI, firmware support package (FSP), board support package (BSP) eller nåt. Låt mig komma undan Intel AMT, var öppna och transparenta!

Du verkar vara en av dem som inte har fått the message ännu, i5orna är döda. allt som inte är en 7700k för maxad FPS är inte värt att köpa, 99% av alla borde välja AMD framför intel.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Visst så kan AMD prestera bättre i vissa multi-core applikationer, men i spel och dom flesta applikationer så presterar Intel bättre.

Intel erbjuder integrerad grafik. AMD saknar det helt. Jag ser dock framemot nästa version av Ryzen som ryktas få integrerad grafik.

AMD erbjuder inget som inte Intel gör så jag kan lika gärna fortsätta att köra Intel.
Ska AMD charma mig så får dom komma med open source UEFI, firmware support package (FSP), board support package (BSP) eller nåt. Låt mig komma undan Intel AMT, var öppna och transparenta!

Är du en av dom roliga tomtarna som fortfarande försöker jämföra en 4 kärnig mot en 8 kärnig i spel prestanda?

Varken en Ryzen 7 eller en i7 är prisvärda val för spel datorer. En mer rättvis jämförelse när det kommer till spel är Ryzen 5 mot i5. Och i de tester är Ryzen 5 1600 jämlik med i5 7600K. För runt samma prislapp. Men du får då 2 extra bonus kärnor för samma pris, som kommer leda till bättre prestanda i framtiden då spel blir bättre multitrådade.
Och jag tar hellre 2 extra kärnor över värdelös integrerad grafik..

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 3700X MB: X570 Aorus Ultra Mem: Corsair Vengeance RGB Pro 2x16GB DDR4 @ 3200 MHz CL16 GPU: Radeon RX Vega 56 SSD: Corsair Force MP510 960GB Case: FD Meshify C PSU: Corsair RM 750W Display: Acer 35" Predator XZ350CU OS: Win10 Pro

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FredrikMH:

Varför sänker du dig själv till den nivån? Du vet mycket väl varför tester körs i den upplösningen och kontentan sett till Ryzen och Kaby Lake är att Intel är bättre.

Fast huruvida IPC/kärna är så pass mycket bättre att det på lång sikt är bättre att välja Intel för spel är högst tveksamt. Om skillnaderna hade varit 20-30% i den upplösningen hade man ganska lugnt kunnat räkna med att en Ryzen måste bytas ut före en Intel. Men nu är skillnaden så liten att det förmodligen inte kommer spela någon roll. Det är snarare större sannolikhet att fler kärnor kommer kunna nyttjas när processorn väl når ålders höst, vilket gör Ryzen bättre som ett långsiktigt alternativ.

Men du vet redan detta så förlöjliga inte testerna i sig. De har ett syfte!

Aj!
Känner att jag måste förklara mig lite.
Mitt inlägg är inte riktat mot Sweclockers tester, jag är mer än nöjd med testerna överlag.
Det är dock vissa tester jag tycker skulle gjorts lite annorlunda, i detta fall hade jag föredragit 1080p i lite lägre inställningar, detta för att få ett test för de som är ute efter att kunna spela i 144 fps, eller nära inpå.
Men detta är ingen stor sak för mig, man kan inte vara överens om allting och jag kan tyvärr inte kräva att alla gör precis som jag vill.

De som jag vänder mig mot de som allt för ofta visat upp dessa tester i 720 med utropet, "se här, Ryzen presterar sämre än Intel!"
Det gäller inte våra kära testare, de gav faktiskt Ryzen betyget "Utmärkt".

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ParasiteX:

Är du en av dom roliga tomtarna som fortfarande försöker jämföra en 4 kärnig mot en 8 kärnig i spel prestanda?

Varken en Ryzen 7 eller en i7 är prisvärda val för spel datorer. En mer rättvis jämförelse när det kommer till spel är Ryzen 5 mot i5. Och i de tester är Ryzen 5 1600 jämlik med i5 7600K. För runt samma prislapp. Men du får då 2 extra bonus kärnor för samma pris, som kommer leda till bättre prestanda i framtiden då spel blir bättre multitrådade.
Och jag tar hellre 2 extra kärnor över värdelös integrerad grafik..

i7-7700K kanske inte är den prisvärdaste CPU'n, men den verkar iaf vara den som i dagsläget presterar bäst. Sedan hör jag många säga, lite som ett mantra nu, att framtidens spel som tydligen kommer släppas innan det är dags att uppgradera CPU'n igen, kommer utnyttja fler kärnor och tjo med tjohej. Det låter ju jättebra, men hur säker är det antagandet, och när förväntas denna revolution inom spelbranschen äga rum? Anledningen till att jag frågar är såklart huruvida det verkligen är ett realistiskt argument till att satsa på fler kärnor idag, istället för den kraft som redan finns. Ifall det dröjer 4-5 år, eller multitrådade spel inte blir en verklighet så faller ju det argumentet platt till marken för oss som i första hand är ute efter hållbar spelprestanda i burken idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ni som enbart spelar i 720p eller lägre, bör dock satsa på Intel.

Ja, eller folk som spelar i 1080p 144Hz.

Visa signatur

Antagligen en bättre dator än vad du har!

Permalänk
Hjälpsam

@Wiggin: i7 7700k är inte bäst i alla speltester, faktum är Ryzen och Intel är jämnbördiga i nästan alla speltester, det är bara när man drar ned grafiken extremt mycket, samtidigt som testar med en väldigt kraftfull GPU, som i7 7700k har någon fördel.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Avstängd

Grejen här är att, de har omsatt/tjänat precis enligt deras egna förväntningar och även enligt många analytikers... Allt enligt plan.
De har ju precis fått ut nya produkter, framförallt då CPU-erna.. Ryzen 5 är inte ens med alls i detta kvartal i princip och knappt 7an heller.

Saken är att många förväntat sig underverk i försäljnings-siffror utan att de ens hunnit med att få ut produkterna.

Ryzen och det nya MB är riktigt bra, det tar sig skulle jag säga, och vem vill att Intel ska kunna diktera priserna på CPU-er precis hur de vill, kör på AMD, ser fint ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@Wiggin: i7 7700k är inte bäst i alla speltester, faktum är Ryzen och Intel är jämnbördiga i nästan alla speltester, det är bara när man drar ned grafiken extremt mycket, samtidigt som testar med en väldigt kraftfull GPU, som i7 7700k har någon fördel.

Det jag personligen vill är att kunna köra de flesta spel ett tag framöver på Ultra på min 144Hz skärm i 1080p. Vet inte ifall 1080'n räknas till "väldigt kraftig" när man jämför med 1080ti/TitanX men den borde hålla måttet ett tag till. Mitt förra kort (R9-280X) presterade finfint i många år, så jag hoppas det här kortet kommer göra likadant det med.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Cheewie:

Ja, eller folk som spelar i 1080p 144Hz.

Ja för de som spelar i 144fps kan ofta en i7 löna sig, men vad gäller en i5 är det inte lika självklart, det beror mycket på vilket spel det gäller och i de spel som en i5a storknar där storknar den rejält.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Beroende på applikationer och krav kan även en AMD Apu imponera.
Sedan att den senaste APU:n är lite gammal är en annan femma.

Citat:

Jag vill nu se Intel ta fram sitt alternativ till g-sync och freesync för skojs skull till sin iGPU

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Byt namn på Nvidia till NvidAI