Permalänk
Medlem

Nyinsatt hdd, pc startar inte

Tjena!
Satt nyss in en till hårddisk i min dator för att komma åt lite gamla filer men hade inte nog sata portar till mina tidigare hårddiskar samt den 'nya' temporära.
Några ESD skador tror jag inte skett då jag använt armband å element. i allafall då denna disk bara var temporär så tog jag SATA kabeln från ssdn och satt den på hddn, alla komponenter var kopplad till nätagg så ström finns. Vilket fall som helst så fick jag inte liv i datorn efter det testade även att byta tillbaka men det är tvärdött. Något som kan ha slagit fel i systemet vid uppstart?

Permalänk
Medlem

Om du kopplar ur alla hdds och ssds? Går datorn igång då? Får du någon information om POST?
Om den ej startar så är nästa steg att testa är att även ta ut ramminnen och se om datorn får ström (datorn kommer att pipa).

Om det inte fungerar så är nästa steg att testa nätaggregatet. Om du har ett nätaggregat med fläkt och inte har en multimeter kan du göra följande:
OBS! Vidta försiktighetsåtgärder! Gör inte detta om du är osäker på vad du gör!

Koppla ut nätaggregatet helt ur datorn och ur väggkontakten. Ta ett gem eller annan elektrisk ledare och koppla det enligt bilden nedan (grön till svart)

http://techreport.com/r.x/2011_4_14_Teaching_an_old_PSU_new_t...

Koppla sedan in strömmen i nätaggregatet (kabel in i nätaggregat först sedan in i väggen). Om fläkten inte går igång då så är nätaggregatet troligtvis trasigt.
Bäst är dock att mäta med multimeter (en del nätaggregat är byggda så att fläkten inte går igång förrens vid en viss belastning, men på de flesta av dessa modeller borde fläkten starta ändå med gem-tricket)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Element? Du ska jorda dig mot det du jobbar med. Inget annat.

Kopplade du ur systemdisken och satte in en HDD med OS eller inget?
Vad händer när du startar datorn?

Permalänk
Medlem

Ingen respons i huvud taget vid start, skall ta ut nätagget imorgon se vad som händer, farsan har multimeter men datorkunnig not so much

Skrivet av Kejikeo:

Om du kopplar ur alla hdds och ssds? Går datorn igång då? Får du någon information om POST?
Om den ej startar så är nästa steg att testa är att även ta ut ramminnen och se om datorn får ström (datorn kommer att pipa).

Om det inte fungerar så är nästa steg att testa nätaggregatet. Om du har ett nätaggregat med fläkt och inte har en multimeter kan du göra följande:
OBS! Vidta försiktighetsåtgärder! Gör inte detta om du är osäker på vad du gör!

Koppla ut nätaggregatet helt ur datorn och ur väggkontakten. Ta ett gem eller annan elektrisk ledare och koppla det enligt bilden nedan (grön till svart)

http://techreport.com/r.x/2011_4_14_Teaching_an_old_PSU_new_t...

Koppla sedan in strömmen i nätaggregatet (kabel in i nätaggregat först sedan in i väggen). Om fläkten inte går igång då så är nätaggregatet troligtvis trasigt.
Bäst är dock att mäta med multimeter (en del nätaggregat är byggda så att fläkten inte går igång förrens vid en viss belastning, men på de flesta av dessa modeller borde fläkten starta ändå med gem-tricket)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jordad med armband till chassit ja, frånkopplade ssdn med os, lätt att vara efterklok. Fanns ioförsig på hddn men inte samma. Dött vid start

Skrivet av tcntad:

Element? Du ska jorda dig mot det du jobbar med. Inget annat.

Kopplade du ur systemdisken och satte in en HDD med OS eller inget?
Vad händer när du startar datorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Element? Du ska jorda dig mot det du jobbar med. Inget annat.

Han jordade sig mot chassit med armband. Element tar man på för att bli av med eventuella statiska laddningar innan för att göra det ännu lite säkrare. Ett känt "hushållsknep".

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av xcluzive:

Han jordade sig mot chassit med armband. Element tar man på för att bli av med eventuella statiska laddningar innan för att göra det ännu lite säkrare. Ett känt "hushållsknep".

Blir man verkligen det? Man blir jordad mot det man jobbar med.

Permalänk
Inaktiv

Kolla alla kablar igen och du har inte råkat komma åt power kablarna till moderkortet eller kan du starta direkt på. Sen en dum fråga kanske, men visst har du ström ur uttaget?

Permalänk
Medlem

.

Tjena! Väcker liv i tråden då jag inte orkade bry mig under tiden. Satt i alla hårddiskarna igen och datorn startade ba sådär. Men har ingen mottagning till skärmen via dvi. Testade även vga och hdmi även om det inte borde va felet. Allt sitter på plats som förut så vettifan asso. Nåra idéer? Edit: ingen ström till usb uttag eller internetuttaget då de brukar lysa, vajs på moderkort?

Skrivet av anon34443:

Kolla alla kablar igen och du har inte råkat komma åt power kablarna till moderkortet eller kan du starta direkt på. Sen en dum fråga kanske, men visst har du ström ur uttaget?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elelias:

Tjena! Väcker liv i tråden då jag inte orkade bry mig under tiden. Satt i alla hårddiskarna igen och datorn startade ba sådär. Men har ingen mottagning till skärmen via dvi. Testade även vga och hdmi även om det inte borde va felet. Allt sitter på plats som förut så vettifan asso. Nåra idéer? Edit: ingen ström till usb uttag eller internetuttaget då de brukar lysa, vajs på moderkort?
Skickades från m.sweclockers.com

Om du tar bort usb, bildskärm och nätverk i enhetshanteraren och testa installera om dom. Har ingen riktigt bra gissning på vad felet är, men känns som att det skulle kunna vara moderkortet som spökar.

Permalänk
Medlem

Ja jo men dvi/hdmi/vga funkar inte så ingen mottagning till skärm men datorn startar ju, de som ja tycker e knepigt

Skrivet av anon34443:

Om du tar bort usb, bildskärm och nätverk i enhetshanteraren och testa installera om dom. Har ingen riktigt bra gissning på vad felet är, men känns som att det skulle kunna vara moderkortet som spökar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elelias:

Ja jo men dvi/hdmi/vga funkar inte så ingen mottagning till skärm men datorn startar ju, de som ja tycker e knepigt Skickades från m.sweclockers.com

Har du möjlighet att pröva en annan skärm?