Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Logitech G303 Bästa fps musen?

Spelar fps spel på hög nivå och alla säger åt mig att köpa en G303 för att den är så bra.

Har en razer naga 2014, den kan väl inte vara så mycket sämre? Men alla påstår att g303 ska vara helt överlägsen (bästa sensorn osv.), vad säger ni?

Verkar vara svårt att få tag på en g303, kommer det en ny modell istället för den? Annars får jag köpa en på ebay...

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Spelar fps spel på hög nivå och alla säger åt mig att köpa en G303 för att den är så bra.

Har en razer naga 2014, den kan väl inte vara så mycket sämre? Men alla påstår att g303 ska vara helt överlägsen (bästa sensorn osv.), vad säger ni?

Verkar vara svårt att få tag på en g303, kommer det en ny modell istället för den? Annars får jag köpa en på ebay...

Rekommenderar denna till FPS https://www.maxgaming.se/gaming-mus/zowie-by-benq/ec2-a-white...

påminner om Razer Deathadder fast med bättre kvalité

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define S GPU: MSI GeForce GTX 980 Gaming 4G MB: Gigabyte GA-Z170X-Gaming 3 CPU: Skylake 6600K @4.5GHz RAM: Corsair Vengeance LPX 8GB DDR4 Black 2666MHz PSU: Cooler Master V750S 750W Storage: Samsung SSD EVO 850-series 250GB M.2

Permalänk
Medlem

Sensorn i G303 är toppklass, tveklöst, men musen har en rätt speciell form som långt från alla uppskattar.
Vet inte varför just bara den musen skulle rekommenderas av "alla"?

Tex har de nyare Logitech-mössen G403 och Pro gaming mouse har motsvarande sensor...

Och det finns en hel del andra möss som gör vad de ska.. Kolla tex den här listan:
http://on-winning.com/flawless-sensor-mouse-list-perfect/

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

@blue eyed devil: Det är väldigt olika vilka möss som proffsen spelar med, tror det mer handlar om att hitta en som passar dig, verkar ju vara några som använder g303 dock, GeT_RiGhT och Shroud tex.
http://on-winning.com/cs-go-config-setup-settings-monitor-mic...

Kan annars rekommendera dig att kolla här:
https://www.nordichardware.se/peripherals/svenska-musguiden-s...
Verkar som att Corsair M65 Pro RGB ska ha en grym sensor med.
Rekommenderar dock också Zowie EC1-A/EC2-A, har en etta själv och har inte hittat vad den riktiga skillnaden är, samma sensor osv.

Kollar du typ kennyS så kör han med Razer DeathAdder, kennyS som på HLTV har bland de bästa KD rationa.
http://www.hltv.org/?pageid=181
Kikade även på senaste 3 månaderna (Majors) och alla matcher 2017.
http://www.hltv.org/?pageid=181&statsfilter=1550
Guardian kör SteelSeries Kinzu v1
Show kör Zowie FK1 (Även den finns i Svenska Musguiden)
coldzera kör en Zowie ZA12
Snax Zowie FK2
dev1ce Zowie EC1-A
Kjaerbye Zowie FK1
adreN Zowie ZA12

Som du ser är det enormt utspritt vad man spelar med. Mycket Zowie bland topp spelarna.

Om det inte är CSGO du spelar, har du tex Overwatch här:
http://on-winning.com/overwatch-pro-sensitivity-settings-setu...
Väldigt blandat där med.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

1. Du ska inte kolla vad för möss pros spelar med, 100% sponsorbaserat enbart. Zowie dominerar CS scenen ang sponsorer.

2. Zowie använder fortfarande 3310 sensorn, dvs inte den bästa, bra sensor men har en mer floaty känsla över muspekaren jämfört med 336x sensorer.

G303 har slutat tillverkats och ersatts med deras nyare lineup G pro och G403.
Båda använder 3366, bästa knapparna tveklöst bland möss och låg vikt.

Men din handstorlek, grepp, vad du gillar för form spelar mer roll egentligen, att ha den bästa sensorn i en mus du inte kan hantera pga formen/storlek är meningslöst.

Lite konstigt att du blir rekommenderad en mus som inte tillverkats senaste halvåret typ
Naga 2014 använder Philips Twin Eye (Doppler Shift based) sensor, PLN2033. Denna har aldrig varit bra och lider av diverse problem som Z-axis bugg, dynamic dpi etc. Googla mer om detta om du vill veta mer. Sensorn är kass.

Sen om du kommer märka någon skillnad? ingen aning, om du spelar med den nu och är nöjd, go for it. Finns dock betydligt bättre sensorer speciellt 336x som är utan tvekan bästa sensorn på marknaden.

Permalänk
Master of Overkill

Logitech alla möss med 336x sensorer.
Kör själv G900.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

G303 har slutat tillverkats och ersatts med deras nyare lineup G pro och G403.
Båda använder 3366, bästa knapparna tveklöst bland möss och låg vikt.

Håller med om det mesta du skriver, men inte till 100% om "bästa knapparna" baserat på min egen erfarenhet:
Mittenknappen (scrollhjulet) på min G pro är riktigt trög och dessutom lite inkonsekvent i beteendet. Ibland triggar den inte, och ibland triggar den dubbelt.
Själva switcharna borde vara bra, men implementationen är kanske inte klockren?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Håller med om det mesta du skriver, men inte till 100% om "bästa knapparna" baserat på min egen erfarenhet:
Mittenknappen (scrollhjulet) på min G pro är riktigt trög och dessutom lite inkonsekvent i beteendet. Ibland triggar den inte, och ibland triggar den dubbelt.
Själva switcharna borde vara bra, men implementationen är kanske inte klockren?

Har du en tidig batch av G pro?
Om du läser G pro tråden på overclock.net ex ser man att nyare batches är betydligt bättre gällande detta.
Även G203 och G102 verkar betydligt lättare för just scroll click.
Knapparna verkar även lite bättre, på dom tidiga G pro batches var vissa extremt lätta att trycka in, för lätta.

Permalänk
Skrivet av DHW:

Rekommenderar denna till FPS https://www.maxgaming.se/gaming-mus/zowie-by-benq/ec2-a-white...

påminner om Razer Deathadder fast med bättre kvalité

Blir nog ingen Zowie, hörde att dom ska vara skit jämfört med logitech fps möss

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av JimmieSan:

1. Du ska inte kolla vad för möss pros spelar med, 100% sponsorbaserat enbart. Zowie dominerar CS scenen ang sponsorer.

2. Zowie använder fortfarande 3310 sensorn, dvs inte den bästa, bra sensor men har en mer floaty känsla över muspekaren jämfört med 336x sensorer.

G303 har slutat tillverkats och ersatts med deras nyare lineup G pro och G403.
Båda använder 3366, bästa knapparna tveklöst bland möss och låg vikt.

Men din handstorlek, grepp, vad du gillar för form spelar mer roll egentligen, att ha den bästa sensorn i en mus du inte kan hantera pga formen/storlek är meningslöst.

Lite konstigt att du blir rekommenderad en mus som inte tillverkats senaste halvåret typ
Naga 2014 använder Philips Twin Eye (Doppler Shift based) sensor, PLN2033. Denna har aldrig varit bra och lider av diverse problem som Z-axis bugg, dynamic dpi etc. Googla mer om detta om du vill veta mer. Sensorn är kass.

Sen om du kommer märka någon skillnad? ingen aning, om du spelar med den nu och är nöjd, go for it. Finns dock betydligt bättre sensorer speciellt 336x som är utan tvekan bästa sensorn på marknaden.

Jo jag har lite skumma problem ibland med sensorn på nagan, när man måste vara super pin point accurate. Tack ska kolla in g403.

Tack alla får bli en mus med Pixart PMW3366 sensor verkar ju sjukt bra.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av JimmieSan:

Har du en tidig batch av G pro?
Om du läser G pro tråden på overclock.net ex ser man att nyare batches är betydligt bättre gällande detta.
Även G203 och G102 verkar betydligt lättare för just scroll click.
Knapparna verkar även lite bättre, på dom tidiga G pro batches var vissa extremt lätta att trycka in, för lätta.

Jo en ganska tidig G pro är det nog... Man kanske borde gnälla lite på Logitech och få den utbytt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

Blev en g403, får testa den på en steelseries 4hd, men man ska tydligen köra på en steelseries qck (heavy) för bästa resultat, men får testa imorn för den ligger på tork atm.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag har avverkat möss som motsvarar summan av en mindre bil på 20 år. Nu kör jag bara med handkontroll.

Finns en snubbe på Youtube som testar fruktansvärt många möss. Han har en Top 40 lista här.

Visa signatur

Jag förstår, men vad menar du?

Permalänk

Nu har jag spelat lite med g403 den är sinnessjuk bra, man sätter headshots på långa avstånd utan problem, men jag saknar sido-knapparna på min mmo mus. Ska det vara så svårt att göra en mmo mus med denna sensor?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Testpilot
Skrivet av blue eyed devil:

Nu har jag spelat lite med g403 den är sinnessjuk bra, man sätter headshots på långa avstånd utan problem, men jag saknar sido-knapparna på min mmo mus. Ska det vara så svårt att göra en mmo mus med denna sensor?

Använd båda mössen beroende på vilket spel du spelar?

Kör själv en DeathAdder för FPS och sedan en MX Master för all-around.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Använd båda mössen beroende på vilket spel du spelar?

Kör själv en DeathAdder för FPS och sedan en MX Master för all-around.

Men jag behöver ju mmo knapparna även i fps spel för att switcha vapen super snabbt.....

Spelar ett mmo fps som heter planetside där jag förlorar massa voice knappar och annat skit..

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Testpilot
Skrivet av blue eyed devil:

Men jag behöver ju mmo knapparna även i fps spel för att switcha vapen super snabbt.....

Spelar ett mmo fps som heter planetside där jag förlorar massa voice knappar och annat skit..

Jag förstår vart du kommer ifrån!

Men du kan binda om rätt bra på "vanliga" möss med;
ScrollWheel Up/Down/Middle (ger 3st knappar)
Back/forward (knapparna på vänster sida, 2st till)

Slänger du sedan in en "modifiers" tex. SHIFT+ScrollUp, då har du 10st knappar på musen.

Brukade spela mycket WoW (raid+PvP), och då använde jag både SHIFT, CTRL och ALT som "modifiers"- Fick totalt 57 knappar bara med mus+tangentbordknapparna runt WASD. Så behövde aldrig ens lyfta vänster handen/fingrarna från WASD.

Jag kan tänka mig att det funkar i Planetside med, nu har jag bara ca. 50-60h i Planetside 2 - Men bör inte vara så olikt, det är inte som ett "riktigt MMO" där du har 20+ spells och 30+ macros att hålla reda på

I slutändan tror jag det är en vanesak bara egentligen, för när jag testade min brors WoW setup (som körde med en Naga 2014) så fick jag spunk på att knapparna var så små och satt nära varandra - Men det funkade för honom

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Skrivet av Yatagarasu:

Jag förstår vart du kommer ifrån!

Men du kan binda om rätt bra på "vanliga" möss med;
ScrollWheel Up/Down/Middle (ger 3st knappar)
Back/forward (knapparna på vänster sida, 2st till)

Slänger du sedan in en "modifiers" tex. SHIFT+ScrollUp, då har du 10st knappar på musen.

Brukade spela mycket WoW (raid+PvP), och då använde jag både SHIFT, CTRL och ALT som "modifiers"- Fick totalt 57 knappar bara med mus+tangentbordknapparna runt WASD. Så behövde aldrig ens lyfta vänster handen/fingrarna från WASD.

Jag kan tänka mig att det funkar i Planetside med, nu har jag bara ca. 50-60h i Planetside 2 - Men bör inte vara så olikt, det är inte som ett "riktigt MMO" där du har 20+ spells och 30+ macros att hålla reda på

I slutändan tror jag det är en vanesak bara egentligen, för när jag testade min brors WoW setup (som körde med en Naga 2014) så fick jag spunk på att knapparna var så små och satt nära varandra - Men det funkade för honom

Scroll är för långsamt när det är frågan om millisekunder, men shift+ctrl och sido-knapparna kör jag.

Jag har spelat mycket wow och hade nog runt 50 binds. Att knapparna för dig är bara en vanesak.
Q och E ska man alltid binda också.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none