Permalänk
Medlem

Arbetsstation sanity check

Hej!

Jag har inte byggt en dator på mer än 17 år, så jag började nästan gråta av frustration när jag skulle få ihop det här...
Skulle ni experter kunna kolla om det här paketet ens kommer starta och (bonus) om jag gjort några riktigt korkade val.

Användningsområde: Programmering (kompliering, virtuella maskiner, containers). Vill gärna ha maskinen länge.
Moderkortet verkar stödja två M.2:or, vilket, eh... verkade bra..? M.2 är grejen nu va?
PSU lade jag på 450W för att ha utrymme för ev. framtida grafikkort om jag skulle vilja köpa nån rolig VR-hjälm eller nåt.
Resten är typ 100% chansning!

Länk: https://www.komplett.se/wishlists/24b48fa9-240b-4a6f-aaf1-5df...

Dump:

Tack på förhand!

EDIT: Summan går inte jämnt upp på skärmdumpen pga utelämnade OS och antistatarmband pga ointressant.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Ryzen har ingen iGPU så du behöver ett grafikkort för att få bild alls.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Skrivet av infigo:

Ryzen har ingen iGPU så du behöver ett grafikkort för att få bild alls.

Tänkte precis påpeka om samma sak

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Ryzen har ingen iGPU så du behöver ett grafikkort för att få bild alls.

Den sved...

Tack! Redan glad att jag skapade den här tråden.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem

Om du är sugen på VR i framtiden lär du köpa ett kraftfullare grafikkort direkt och även en bättre PSU. Ska du inte ha någon större lagring av media så duger hårddisken fullständigt

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem

@jonasc: Du kan spara någon tusenlapp om du struntar i M2 och kör på en 2,5" istället.
Blir ju nedgradering men kanske värt att spara stålar?
Går ju fort ändå

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata...

Visa signatur

| Fractal Design Core 1000| Ryzen 1600 @3.8Ghz | Asus PRIME B350M-E | Xilence M403 | MSI GTX 1060 6GB | 16GB DDR4 @ 3000Mhz | Cooler Master G550m 550W | Windows 10 Pro | OCZ TL100 240GB | Hitachi 1tb |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Den sved...

Tack! Redan glad att jag skapade den här tråden.

Om du inte ska spela den närmaste tiden så kan du ju ta vilket kort som helst bara för att få bild

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Om du är sugen på VR i framtiden lär du köpa ett kraftfullare grafikkort direkt och även en bättre PSU. Ska du inte ha någon större lagring av media så duger hårddisken fullständigt

Trodde ju i min enfald att det skulle sitta ett halvkass grafikkort på moderkortet och att jag i lugn och ro kunde välja ett riktigt kort när jag köpte ett headset. Brukade det inte sitta integrerad grafik på moderkorten förr, på den gamla goda tiden?
Men ja, får väl läsa på lite. Tack för tipset om bättre PSU!

Skrivet av solhasse:

@jonasc: Du kan spara någon tusenlapp om du struntar i M2 och kör på en 2,5" istället.
Blir ju nedgradering men kanske värt att spara stålar?
Går ju fort ändå

https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/harddisk/ssdsata...

Det är inte så priskänsligt, även om jag fattar att det här ser ut som en budgetdator på Swec! Behöver bara övertala chefen och eftersom det är jag som ÄR chefen så går det nog bra!

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Hjälpsam

Du kan även skippa vattenkylningen, stockkylaren till 1700 är faktiskt rätt bra. Färre rörliga delar i datorn då

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

Du kan även skippa vattenkylningen, stockkylaren till 1700 är faktiskt rätt bra. Färre rörliga delar i datorn då

Smart!
Kunde svurit på att det stod att processorn var utan kylare.
Samt att jag har en ogrundad övertygelse från 2003 att vattenkylning = iskallt och 100% tyst...

Fluf... Kan vi ha druckit öl på swecträff på The Rover i Göteborg för ~10 år sedan?

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av jonasc:

Smart!
Kunde svurit på att det stod att processorn var utan kylare.
Samt att jag har en ogrundad övertygelse från 2003 att vattenkylning = iskallt och 100% tyst...

Fluf... Kan vi ha druckit öl på swecträff på The Rover i Göteborg för ~10 år sedan?

X-modellerna är utan kylare. Byggde en workstation på en 1700 när de kom, ställde datorn över helgen på Prin95 och fläkten var fortfarande ohörbar och bra temp-nivåer på måndag morgon.

Mycket troligt Nu har jag dock flyttat till Norrland och driver en datorbutik här istället ^^

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasc:

Moderkortet verkar stödja två M.2:or, vilket, eh... verkade bra..? M.2 är grejen nu va?

Notera dock att enbart M.2_1 går över pci-express, den andra går över S-ATA och du förlorar 2st portar när den används.

EDIT: B350 moderkorten har bara 1st M.2 platser, så vart du än fått din info ifrån så är den fel.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Trodde ju i min enfald att det skulle sitta ett halvkass grafikkort på moderkortet och att jag i lugn och ro kunde välja ett riktigt kort när jag köpte ett headset. Brukade det inte sitta integrerad grafik på moderkorten förr, på den gamla goda tiden?
Men ja, får väl läsa på lite. Tack för tipset om bättre PSU!

Det är inte så priskänsligt, även om jag fattar att det här ser ut som en budgetdator på Swec! Behöver bara övertala chefen och eftersom det är jag som ÄR chefen så går det nog bra!

Det är lätt att tro att det finns integrerad grafik när man tittar på moderkortet och ser att det har HDMI/DVI/RGB portar.

Enligt specifikationen: "Integrated AMD Radeon™ R Series Graphics in the 7th Generation A-Series APU *2"
2*AMD Ryzen™ Processor does not support.
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-B350M-A/specificat...

Det finns alltså vissa processorer med integrerad grafik (APU) som passar moderkortet (och det kommer även Ryzen APU senare i år) men processorn du har valt saknar integrerad grafik. APU-modellerna är dock inte lika kraftfulla på CPU-delen så du får helt enkelt skaffa ett grafikkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fluf:

X-modellerna är utan kylare. Byggde en workstation på en 1700 när de kom, ställde datorn över helgen på Prin95 och fläkten var fortfarande ohörbar och bra temp-nivåer på måndag morgon.

Mycket troligt Nu har jag dock flyttat till Norrland och driver en datorbutik här istället ^^

Det var lugnande att höra, tack.
Kul, grattis!

Skrivet av Peppar2014:

Notera dock att enbart M.2_1 går över pci-express, den andra går över S-ATA och du förlorar 2st portar när den används.

EDIT: B350 moderkorten har bara 1st M.2 platser, så vart du än fått din info ifrån så är den fel.

Du har helt rätt, det är jag som blandar ihop mina moderkort, jag tänkte på det här: http://www.asrock.com/MB/AMD/AB350M%20Pro4/index.asp
Men med den infon från dig så känns inte två M.2 som lika viktigt längre.

Skrivet av ronnylov:

Det är lätt att tro att det finns integrerad grafik när man tittar på moderkortet och ser att det har HDMI/DVI/RGB portar.

Enligt specifikationen: "Integrated AMD Radeon™ R Series Graphics in the 7th Generation A-Series APU *2"
2*AMD Ryzen™ Processor does not support.
https://www.asus.com/se/Motherboards/PRIME-B350M-A/specificat...

Det finns alltså vissa processorer med integrerad grafik (APU) som passar moderkortet (och det kommer även Ryzen APU senare i år) men processorn du har valt saknar integrerad grafik. APU-modellerna är dock inte lika kraftfulla på CPU-delen så du får helt enkelt skaffa ett grafikkort.

Jag lär mig mycket idag, minst sagt!

Tack alla, ska samla ihop den här infon, ta ett djupt andetag och göra ett nytt försök ikväll.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasc:

Du har helt rätt, det är jag som blandar ihop mina moderkort, jag tänkte på det här: http://www.asrock.com/MB/AMD/AB350M%20Pro4/index.asp
Men med den infon från dig så känns inte två M.2 som lika viktigt längre.

Även det moderkortet har bara en M.2 slot. Förstår att det kan vara förvirrande, har man inte koll på de olika CPU modellerna kan det vara rena grekiskan.

AMD's 7th gen APU modeller går under beteckningen Bristol Ridge, dessa säljs dock enbart i OEM datorer.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Även det moderkortet har bara en M.2 slot. Förstår att det kan vara förvirrande, har man inte koll på de olika CPU modellerna kan det vara rena grekiskan.

AMD's 7th gen APU modeller går under beteckningen Bristol Bridge, dessa säljs dock enbart i OEM datorer.

Haha! Det här läste jag som "en svinsnabb och en rätt snabb":

Tack igen, jag blir lite matt av det här, Grekiska känns enkelt i jämförelse.
De 13 senaste åren har jag bara pekat på den dyraste Macbook Pro:n jag haft råd med, blinkat tillbaka tårarna och dragit VISA:t. Betydligt enklare...

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Haha! Det här läste jag som "en svinsnabb och en rätt snabb":
http://cjgk.me/asrock.png

Tack igen, jag blir lite matt av det här, Grekiska känns enkelt i jämförelse.
De 13 senaste åren har jag bara pekat på den dyraste Macbook Pro:n jag haft råd med, blinkat tillbaka tårarna och dragit VISA:t. Betydligt enklare...

Det är just efterforskningen och köpet som är halva charmen med PC

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jonasc:

Haha! Det här läste jag som "en svinsnabb och en rätt snabb":
http://cjgk.me/asrock.png

Tack igen, jag blir lite matt av det här, Grekiska känns enkelt i jämförelse.
De 13 senaste åren har jag bara pekat på den dyraste Macbook Pro:n jag haft råd med, blinkat tillbaka tårarna och dragit VISA:t. Betydligt enklare...

Du har rätt beträffande AsRock moderkortet, den har 2st M.2 platser. Jag kollade inte tillräckligt noga på produktbilden, vanligtvis brukar M.2 slottarna vara lokaliserad till en annan del av moderkortet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Det är just efterforskningen och köpet som är halva charmen med PC

Ja visst är det roligt, men utan er hjälp hade jag ju suttit helt utan bild

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4