Permalänk
Avstängd
Skrivet av DST:

Som folk påpekat så är det ju för att det är gpun som i det fallet sätter käppar i hjulen för prestandan, dvs blir flaskhalsen. Det är alltså inte Ryzens förtjänst att skillnaderna blir minimala, borde ju lixom veta detta vid det här laget...

Många här som tyvärr har tappat bort sig i sina färger när de påstår att ryzen är lika bra som intel i spel när så är inte fallet.
Om det är Nvidias drivvisar eller om am4 helt enkelt är fortfarande omogen så ändrar det inte att Intel just idag är det som presterar bäst med snabba nvidia kort. Älskar faktum att vi har billiga octacores, men förändrar inte faktum att de presterar typ som i5or, vilket inte e fy skam.
De som objektivt upplyser att verkligheten är en annan än de som e fast i sina drömmar blir kallade för intelfanbois å dylikt, snälla gör inte Swec till r/amd...

men du glömmer att multithread prestandan ännu inte används i spelen fullt ut och där ligger AMD före intel, samt att i alla tester så belastas Ryzen mindre än intel vilket tyder på mycket prestanda kvar att utnyttjas. samt att med bättre/högre minnes hastigheter så börjar ryzen dra jämt med 7700k

Du drar slutsatser som inte stämmer.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Nu har jag väl säkert skrivit det här 10 gånger i den här tråden, men 720p-tester med maxade inställningar är högst relevanta för alla vi som spelar i högre uppdateringsfrekvenser än 60FPS. Detta för att CPU'n som bekant blir en större faktor då och om man antingen som jag sänker grafikinställningar med ett mellanklass-kort som GTX 1060 för att uppnå dessa frekvenser eller om man sitter med ett GTX 1080 Ti så vill man veta ungefär när CPU'n kan tänkas bli flaskhalsen.

Att spela i upplösningen 720p i sig är såklart inte realistiskt, men att köra en högre upplösning med en hög uppdateringsfrekvens är definitivt det. Därför är dessa tester precis som alla andra tester mer än välkomna, ju mer information desto bättre. Sedan tycker vissa att 120FPS och bortom är helt "onödigt" men då får det står för var och en för personligen tycker jag det är lika märkbart som hoppet från 30FPS till 60FPS.
Den här frågan angående "flaskar processor X i upplösning Y?" borde inte existera då upplösningen är irrelevant för en vanlig processor, det är däremot relevant för en grafikprocessor. Övriga inställningar i spel kan ju dock påverka CPU-prestanda varför man definitivt alltid borde benchmarka spel med maximala inställningar oavsett upplösning.

Att se att cpun klarar +120 är bra men att se att cpun klarar 200, 250 eller 300bilder/sek är helt ointressant för 99% av alla som spelar.
Men däremot är alla som spelar online inte så nöjda när minsta nivån droppar för lågt.

Ett exempel
alt 1 Att spela i +140bilder/s i 90% av tiden för att sedan spela i 40bilder/s övriga 10% av tiden vanligt med CPUer med få kärnor
Alt 2 Att spela i 100Bilder/s i 90% av tiden för att sedan spela i 80bilder/s övriga 10% av tiden vanligt med CPUer med många kärnor

Med ditt påstående med att 7700 är bästa val för spel så är det alternativ 1 du föredrar. Men jag tror du är en av få som tycker så. Med fler kärnor så får du en betydligt mindre skillnad mellan max och min när du spelar.

I min värd så tror jag att personen med dator alt 1 minskar grafikinställningarna för att slippa dipparna men personen med dator alt 2 spelar vidare utan att ändra grafik kvalitén.

Problemet är att Intel har/har haft ett orimligt pris på CPUer med mer än 4 kärnor så när äntligen AMD levererar 6 och 8 kärniga cpuer för ett pris som "alla" har råd med så har jag svårt att förstå varför man inte skulle välja en sådan. För er som måste köra intel så kommer det med största sannolikhet komma 6 och 8 kärniga cpuer för ett betydligt lägre pris än vad intel har haft tidigare.

Men Uzanar känns som du har en dold agenda eller att du försöker försvara ett CPU köp som du har gjort.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Ozzed
Du förstår inte hur detta ligger till ser jag,
Det är grafikkortet som begränsar FPS i högre upplösning.

Kör du låg upplösning blir inte grafikkort begränsningen och CPU kan jobba fullt ut och då ser du vilken CPU som är starkast och kan leverera mer FPS.

Vad fan är det du säger?

Om ryzen levererar 100 fps i 720P och 7700K levererar 120FPS i 720p så är 7700K bättre i den upplösningen

Om Ryzen levererar 60FPs i 1440P och 7700K levererar 60FPS i 1440P så är det ingen skullnad

Jag förstår mycket väl hur det fungerar, du snöar in på detaljscenarior som saknar praktisk betydelse.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

"Att spela i upplösningen 720p i sig är såklart inte realistiskt, men att köra en högre upplösning med en hög uppdateringsfrekvens är definitivt det. "
Nej det är inte realistiskt, låt oss ha realistiska tester.

Här håller jag absolut med, det vore guld värt att få flera tester med högre upplösningar med tweakade inställningar.Gamers Nexus gjorde ju till exempel en superb guide för Watch Dogs 2 med hänsyn till just det. Man kan ju dock förstå att det inte finns tid för att göra det för alla spel och med alla processorer.

Testande i 720p med maximala inställningar är därför en hyfsad kompromiss. I teorin skall det inte påverka CPU'n någonting jämfört med om man hade kört i en högre upplösning med snabbare GPU.

Skrivet av sesese:

Ett exempel
alt 1 Att spela i +140bilder/s i 90% av tiden för att sedan spela i 40bilder/s övriga 10% av tiden vanligt med CPUer med få kärnor
Alt 2 Att spela i 100Bilder/s i 90% av tiden för att sedan spela i 80bilder/s övriga 10% av tiden vanligt med CPUer med många kärnor

Med ditt påstående med att 7700 är bästa val för spel så är det alternativ 1 du föredrar. Men jag tror du är en av få som tycker så. Med fler kärnor så får du en betydligt mindre skillnad mellan max och min när du spelar.

I min värd så tror jag att personen med dator alt 1 minskar grafikinställningarna för att slippa dipparna men personen med dator alt 2 spelar vidare utan att ändra grafik kvalitén.

Problemet är bara att hela din tes inte stämmer.
Du menar på att processorer med färre kärnor tenderar att uppvisa större varianser i frametimes gentemot processorer med fler kärnor, men så är helt enkelt inte fallet.

Om du tittar igenom Gamers Nexus recension av 1800X så ser man att 1%/0.1% LOW's konsekvent faktiskt är bättre för Intels i7-or: http://www.gamersnexus.net/hwreviews/2822-amd-ryzen-r7-1800x-...

Skrivet av sesese:

Men Uzanar känns som du har en dold agenda eller att du försöker försvara ett CPU köp som du har gjort.

Jag har ingen dold agenda, motsätter mig bara att 720p-testande är dåligt då jag själv är intresserad av det.
Min signatur stämmer fortfarande och jag sitter på en CPU från 2011, så jag har inte riktigt något att försvara

Anledningen till att jag inte uppgraderat är att Intel är deras egna värsta fiende, är helnöjd med CPU'n!

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

men du glömmer att multithread prestandan ännu inte används i spelen fullt ut och där ligger AMD före intel, samt att i alla tester så belastas Ryzen mindre än intel vilket tyder på mycket prestanda kvar att utnyttjas. samt att med bättre/högre minnes hastigheter så börjar ryzen dra jämt med 7700k

Jag glömmer ingenting, du bara läser inte mitt inlägg till punkt. Det jag säger handlar om dagens prestanda, AMD kan mycket väl släppa en fix imorgon å vi får se omvända resultat.
Så som jag sagt, så pratar jag ju om hur det ser ut idag.

Sen får ju även intel en bra rejäl boost med snabbare minnen, pga att det finns på marknaden extremt datahungriga grafikkort som vi inte haft någonsin innan. Det spelade ju nästan ingen roll om det va 1600 eller 1866/2100 stickor som satt i burken när vi hade grafikkort som presterade som säg 970/980. Tom 1070 är i många fall för svagt att testa cpuer, då det blir för gpu-begränsat i 1080p.

Å om jag ska vara ärlig så e det inte i många spel där Ryzen drar jämnt med 7700k inte ens med snabba minnen. Är väl bara maffia 3 som e super nice för Ryzen om jag minns rätt?

Många kanske tycker att upp till 20fps skillnad i 1080p när man redan är över 100fps är ingenting, men skillnaden är där och det betyder kort å tvärt att det finns en cpu som är uppenbart den bättre idag. Sen är det ju upp till var och en att bestämma om de 20fpsen är värt mer än att ha fler kärnor eller prispåslaget över en r5a.

Jag har många gånger tagit upp att jag personligen kanske hade nöjt mig med lägre fps till förmån för mindre stuttering, men jag tycker inte att folk ska gå i taket när de hör att Intel fortfarande är kungen med snabbt nvidia kort idag, ja idag.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Datavetare
Skrivet av _Merc_:

Fast stämmer dina slutsatser här? Tror ingen invänder mot att Ryzen är starkare än lika prissatt Intel CPU i fall som skalar perfekt med CPU-kärnor, framförallt om programmet främst jobbar med skalära flyttal.

Tar man ett givet problem finns det en teoretisk maximal parallellism (denna går att beräkna om man har tillgång till källkod och vet typiskt sammansättning av data). Med tanke på hur snarlik parallellism det är i dagens AAA spel så pekar mycket på att man faktiskt ligger hyfsat nära vad som är möjligt. Undantaget problem som är "embarrassingly parallel" (dessa är per definition triviala att skala över kärnor, exempel är rendering) ligger faktisk spel i bräschen vad det gäller skalning över CPU-kärnor!

Framtida spel kan absolut komma skala bättre, men ett krav för att detta ska ske måste spelmotorerna ges andra problem. Dessa problem måste ha högre inneboende parallellism än vad som är fallet idag, annars kommer det knappast bli jättemycket bättre skalning framöver. Ett exempel är AoS där varje enskild enhet kan hanteras oberoende av alla andra enheter!

DX12/Vulkan är ingen silverkula. För lite data där man jämför samma spel i DX11 och DX12, tittar man på resultaten från TechReport (som tyvärr bara består av två spel, Doom och Division) så vinner faktiskt i5 och Ryzen 1500X relativt mer att gå till DX12 än vad i7 och Ryzen 7 gör.

Och både Hardware Unboxed och Digital Foundry har visat att minnesskalningen är väldigt snarlik för Ryzen och Skylake. Här får man tänka på att i7-7700K kommer oftare var GPU-bunden och så länge man inte är CPU-bunden är RAM-hastigheten i princip irrelevant.

Skrivet av sesese:

Att se att cpun klarar +120 är bra men att se att cpun klarar 200, 250 eller 300bilder/sek är helt ointressant för 99% av alla som spelar.
Men däremot är alla som spelar online inte så nöjda när minsta nivån droppar för lågt.

Ett exempel

Problemet är att Intel har/har haft ett orimligt pris på CPUer med mer än 4 kärnor så när äntligen AMD levererar 6 och 8 kärniga cpuer för ett pris som "alla" har råd med så har jag svårt att förstå varför man inte skulle välja en sådan. För er som måste köra intel så kommer det med största sannolikhet komma 6 och 8 kärniga cpuer för ett betydligt lägre pris än vad intel har haft tidigare.

Fast är alt 1 verkligen fallet man ser hos i7-7700K? De som undersöker detta mest ingående av alla just nu lär var TechReport och enligt deras data är det i7-7700K som har bäst 99-percentil och det är även modellen som spenderar minst tid över 16,7 ms (d.v.s. under 60 FPS).

Ryzen är lysande för en rad arbetslaster, men Ryzen har inte, och lär knappast inta, toppositionen som spel CPU. Ju högre genomsnittlig FPS man siktar på ju viktigare blir det med hög prestanda per CPU-kärna.

Detta är precis vad man borde förvänta sig från Gustafsons lag, d.v.s. ju lägre FPS man har ju med möjligheter finns det att utnyttja många kärnor då det mesta av kommunikation mellan kärnor kan utföras en gång per scen (så ju lägre tid det tar att rendera en scen ju mer arbete kan man effektivt göra parallellt relativt den seriella synkroniseringen vid kommunikation mellan kärnor).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Sisyfos:

Testande i 720p med maximala inställningar är därför en hyfsad kompromiss. I teorin skall det inte påverka CPU'n någonting jämfört med om man hade kört i en högre upplösning med snabbare GPU.

I praktiken finns det ändå en sak som man kan hävda gör att 720p inte blir helt representativt. Ju högre genomsnittlig FPS man når ju sämre blir skalning över CPU-kärnor (då spel inte ens är nära att vara "embarrassingly parallel").

Om vi då antar att framtida spel kommer bli allt mer CPU-tunga så kommer CPUn bli flaskhals vid lägre genomsnittlig FPS än vad som är fallet med 720p och dagens GPUer.

D.v.s. man underskattar prestanda hos CPUer med många kärnor, går tyvärr inte att säga hur mycket. Men skulle ändå säga att detta är det klart bästa man kan göra idag för att få en vink om framtida spelprestanda är ändå att köra "ultra" i riktigt låg upplösning (det bör vara "ultra" då vissa inställningar förändrar CPU-lasten).

Fast tittar man på dagens prestanda håller jag med det flera skrivit här: vore faktiskt betydligt mer intressant ur ett spelperspektiv att se tester i rimlig upplösning och med tillräckligt låga inställningar för att nå 144 Hz reps 240 Hz (är inte det de två vanligaste uppdateringsfrekvenserna för gaming skärmar idag?).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Vad fan är det du säger?

Om ryzen levererar 100 fps i 720P och 7700K levererar 120FPS i 720p så är 7700K bättre i den upplösningen

Om Ryzen levererar 60FPs i 1440P och 7700K levererar 60FPS i 1440P så är det ingen skullnad

Jag förstår mycket väl hur det fungerar, du snöar in på detaljscenarior som saknar praktisk betydelse.

@Ozzed
Varför just Ryzen och 7700K får samma fps i 1440P är för att grafikkortet inte orkar ge mer än 60fps.

Sätter du sedan i ett monster grafikkort så kommer det bli samma scenario som att köra 720P där grafikkortet inte är begränsningen och 7700K kommer leverara mer fps än ryzen.

Svårare än så är det inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Ozzed
Varför just Ryzen och 7700K får samma fps i 1440P är för att grafikkortet inte orkar ge mer än 60fps.

Sätter du sedan i ett monster grafikkort så kommer det bli samma scenario som att köra 720P där grafikkortet inte är begränsningen och 7700K kommer leverara mer fps än ryzen.

Högsta fps vinner den säkert i det mesta men hur ser den jämna fpsen ut samt lägsta?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bewise:

Högsta fps vinner den säkert i det mesta men hur ser den jämna fpsen ut samt lägsta?

finns en massa ursäkter från experter här, Ryzen är helt överlägsen i allt utom kanske enskilda specialfall som inte berör normal användaren alls. en 4.7ghz Intel hänger inte ens med en standard Ryzen.
seriöst enkelt att förstå hur bra Ryzen är
samt mumma i grädden är priset

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

hmm, jo självklart kan AMD visa klorna i vissa spel oxå, men varför visar inte du fler grafer från pclab.pl, är väl därifrån grafen kommer? Lite svårt att se när man inte kan se vattenstämpeln å eventuellt en länk så man får se ifall de har några andra balla spel i sina testsviter.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Flopper:

finns en massa ursäkter från experter här, Ryzen är helt överlägsen i allt utom kanske enskilda specialfall som inte berör normal användaren alls. en 4.7ghz Intel hänger inte ens med en standard Ryzen.
seriöst enkelt att förstå hur bra Ryzen är
samt mumma i grädden är priset

https://i.redditmedia.com/9fD_SrOGvB39P0husBID1iDjC0wmPG7RQxz9MrvI9xM.png?w=582&s=0a1e12a6a62ad52e77763a3b74be651b

@Flopper
Märkligt inlägg, Är inte detta en ursäkt från en "expert"?.

Jag försvarar inte någon sida och tycker det är bra amd börjar komma/kommit ikapp intel.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

-- Text--

Är ju naturligtvis en kombination, även om du nog kan stryka I/O och flyttal som relevanta faktorer för just spel.

Vad man generellt kan säga:

• spel skalar OK med CPU-kärnor

• ju högre genomsnittlig FPS man siktar på ju svårare är det att få det att skala med CPU-kärnor då problemet blir allt mer latenskänsligt

• vi vet att minneshastighet är viktigt när spelet blir CPU-bundet (annars är minneshastigheten rätt irrelevant, så med logiken folk har kring 720p borde även minneshastigheten vara irrelevant), att minneshastighet är en faktor för spel betyder att spel relativt ofta helt missar CPU-cache! Det gör spel rätt unika, i majoriteten av alla program är minneshastigheten inte alls en faktor. Att spel hyfsat ofta missar CPU-cache hintas också av att spel i princip det enda där eDRAM ger en boost (främsta effekten av eDRAM är att höja effektiv minnesbandbredd)

Men mycket borde ändå kunna rymmas i cachen?
Är det inte grafiken som kräver massivt skyfflande av data?

Har noterat att det mest är spel som får ett lyft av snabba minnen och inte heller alla spel får det, tycker att jakten på snabba minnen blivit lite överdriven, visst är det trevligt med snabba minnen men frågan är om det är värt kostnaden och besväret.

Angående latenser, har jag sett uppgifter på att latensen för Ryzen inom en CCX är riktigt bra, men mellan två blir det givetvis sämre.
Jag tror inte att latenser är något större problem för Ryzen.

Lite lustigt att eDRAM implementerades för att ge IG ett lyft, men det var annat som blev mest intressant.

Citat:

Just då normala CPU-benchmarks lägger oproportionerligt mycket fokus på flyttal och prestanda när det skalar perfekt med CPU-kärnor jämfört med hur det ser ut i typiska PC-program blir ju 720p resultaten extra intressanta. 720p resultaten är inte speciellt intressanta just för spelprestanda, där håller jag med om att nästan ingen använder ju den inställningen.

Tack för det.
Verkar som att vi båda inte förstår hur grunderna inom hårdvara fungerar.
Benchmark är ju vad det är och något man alltid bör ta med en skopa salt.

Citat:

720p resultaten är däremot en riktigt bra indikator på hur en CPU rent generellt hanterar majoriteten av alla PC-program då dessa är främst heltalsintensiva (precis som spel) och skalar inte alls eller halvbra med CPU-kärnor (spel skalar faktiskt bättre än det mesta).

Funderar lite, vi har ju haft PC-marks som ett sådant test, det kanske börjar bli gammalt? behovet av en testsvit av vanliga program finns absolut där.

Citat:

En rätt bra indikationen på vad som är rimligt att förvänta sig i form av CPU-skalning kan man se här. Adobe Premiere Pro CC är ett exempel på program som brukar lyftas fram när man pratar om desktop-program som skalar riktigt. Detta program har konsekvent ett Amdahls "p-värde" på över 90 % (spel ligger i bästa fall på 80 %, inte jättemånga program som ligger över 50 %), ändå är skalningen sådär över 5-6 CPU-kärnor.

Hm, 80% parallellt, ger 30% på åtta kärnor och 40% med fyra, en skaplig vinst där trots allt, med HT och SMT minskar dock skillnaden.

Citat:

Finns absolut nischer som har i det närmaste perfekt skalning med CPU-kärnor, till och med AMD själva säger att det är orealistiskt att förvänta sig en relevant skalning förbi 8-kärnor (och det på servers, men man är rätt partiska då Epyc inte är en 32-kärnors CPU, det är 4 st 8 kärnor CPUer fördelade över 4 st NUMA-zoner i samma paket). Vet inte om jag helt håller med där, serverprogram kan i många lägen skala förbi 8 kärnor, men det är absolut sant på skrivbordet.

Threadripper och 16 kärnor, är nog kalas för de som behöver en WS, men vet man inte varför man behöver den behöver man den inte, annat än som e-penis, möjligtvis.
Finns nog en del som är sugna på att testa virtualisering på Threadripper men då krävs verkligen att den stödjer allt som behövs, för att kunna köra multigaming.
Epyc är väl deras server.

Citat:

För att gå tillbaka till spel: i7-7700K har fördelar även med GTX1080 i 1920x1080 "ultra". Fast då måste man titta på lägsta FPS och FPS-varians. i7-7700K har i genomsnitt betydligt färre dippar under 16,7 ms (under 60 FPS) än andra modeller.

Det skrivet: måste ändå säga att Ryzen 1600 är en lysande CPU i mellansegmentet, den modeller förtjänar absolut att bli en försäljningsframgång.

Visst är Ryzen 1600 ruggigt prisvärd, kan intyga att kylaren som följer med är riktigt bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Hjälpsam

Ryzen har ryzligt fina Yields, över 80% av chippen, klarar 8 kärnor.
http://www.guru3d.com/news-story/amd-ryzen-14nm-wafer-yields-...

Frågan är om inte AMD borde sänka priserna på sina åttakärniga, i stället för att sälja massor av dessa som sexkärniga.

Detta tycker jag sammanfattar ganska bra varför AMD:s strategi att satsa på en enhetlig design är lönsam.

Skrivet av Kaarme:

Intel's CPUs carry a profit ratio of something ridiculous like 70-80%.

I have written it multiple times in many threads already, but think for a moment how a single CPU without even the cheap 5 dollars fan in the box can cost as much as a whole video card with a GPU with twice the amount of transistors, plenty of high-speed memory, a fancy cooling element, VRM components, a layered PCB, and all the other jazz can cost the same. It's because CPUs have a very, very nice amount of profit in their price. So, AMD gets 5 percentage points less per CPU? Big deal.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/51gntq | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Frågan är om inte AMD borde sänka priserna på sina åttakärniga, i stället för att sälja massor av dessa som sexkärniga.

Detta tycker jag sammanfattar ganska bra varför AMD:s strategi att satsa på en enhetlig design är lönsam.

Vad menar du? Kostnaden för att tillverka en CPU är försumbar i förhållande till utvecklingskostnaderna. Samma gäller för telefoner och annan elektronik.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Här följer övriga speltester @Flopper lär rubricera "enskilda specialfall som inte berör normal användaren alls" så får ni dra slutsatser själva. Tycker allt ni får vara mer kritiska till r/AMD.

Standardfrekvens, ej DX12

Dold text

Standardfrekvens, DX12

Dold text

Överklock, ej DX12

Dold text

Överklock, DX12

Dold text

http://pclab.pl/art73361.html
Jag har valt bort bilderna som visar frametimes, det är samma historia där.

Jag hittar inte pclab.pl:s test av Prey, men här följer deras senaste test (?) daterat 11 april. Noterbart är att 1600X och 7600K ofta är jämbördiga.
http://pclab.pl/art73682.html

Edit: språk och img-taggar

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hjälpsam

@eas@tetris: Varför krävs det att vi skall vara kritiska till Ryzen?
Jag förpestar inte varenda Intel-tråd, med länkar negativa till Intel och kräver att Intel ägare skall var kritiska till sin CPU.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

@eas@tetris: Varför krävs det att vi skall vara kritiska till Ryzen?
Jag förpestar inte varenda Intel-tråd, med länkar negativa till Intel och kräver att Intel ägare skall var kritiska till sin CPU.

Det är ingen negativ laddning i ordet kritik (kritisk mot ekokammaren Reddit, inte Ryzen!), och anledningen är att jag helst ser att användarna här inte postar rena lögner. Flopper hade kunnat undvika denna tråkiga situation genom att själv läsa det polska testet och istället sagt exempelvis något uppmuntrande om Preys spelmotor. Jag har följt denna tråd (och två andra Rryzen-trådar) sedan start och läst alla inlägg noggrant och överlag håller jag med dig, särskilt i vad du tänker om testernas nytta när latenser mm begränsar. Det betyder inte att man ska stoppa huvudet i sandet och dra liknelser till ett sprintlopp där alla får en medalj för att ha deltagit/uppnått 60 fps.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 32 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Ozzed

Ja, såklart. Men är det rimligt att anta att folk verkligen gör det, och i så fall, när de väl skaffat sitt monsterkort, är det rimligt att anta att dagens framtidens spel är like dåligt optimerade för Ryzen som idag? Nej och Nej.

Som det är nu så flaskar ju Ryzen inte ens ett 1080TI (som är ett kort som väldigt få har råd med nu, och det kommer förmodligen vara durt att köpa även begagnat), så även om det så småningom kommer ett mainstream-kort som motsvarar 1080TI's prestanda till ett pris folk har råd med, och spelen då är lika dåligt optimerade som idag, så är det inte ett problem.

Det är helt enkelt ett mycket dåligt test som simulerar ett framtidsscenario som troligtvis inte kommer att inträffa.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ozzed:

Ja, såklart. Men är det rimligt att anta att folk verkligen gör det, och i så fall, när de väl skaffat sitt monsterkort, är det rimligt att anta att dagens framtidens spel är like dåligt optimerade för Ryzen som idag? Nej och Nej.

Som det är nu så flaskar ju Ryzen inte ens ett 1080TI (som är ett kort som väldigt få har råd med nu, och det kommer förmodligen vara durt att köpa även begagnat), så även om det så småningom kommer ett mainstream-kort som motsvarar 1080TI's prestanda till ett pris folk har råd med, och spelen då är lika dåligt optimerade som idag, så är det inte ett problem.

Det är helt enkelt ett mycket dåligt test som simulerar ett framtidsscenario som troligtvis inte kommer att inträffa.

@Ozzed
Här har du lite 1080Ti tester
http://www.legitreviews.com/cpu-bottleneck-geforce-gtx-1080-t...
The Core i7-7700K was 40% faster than the Ryzen 7 1800X with the GTX 1080 Ti.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nvidia-108...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ta och läs Yoshman inlägg och återkom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Skrivet av Legacy_wow_jon:

Vad menar du? Kostnaden för att tillverka en CPU är försumbar i förhållande till utvecklingskostnaderna. Samma gäller för telefoner och annan elektronik.

Och vad menar du?

profit = vinst
margin= täckningsbidrag

Yields har givetvis stor inverkan på intäkterna.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem

@FatherOfThree:

Ja? Så varför sänka priset på processorerna med högst marginal?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Legacy_wow_jon:

@FatherOfThree:

Ja? Så varför sänka priset på processorerna med högst marginal?

Det kan vara fördelaktigt att sälja alla 8-kärniga till ett lite reducerat pris,
i stället för att kapa bort 2 kärnor på en stor andel felfria,
och sälja dem som 6-kärniga till ett mycket lägre pris.

Åtminstone tolkar jag att det var det Ratatosk avsåg...

EDIT: Och i din citering av Ratatosks inlägg,
skrev du över huvud taget ingenting om marginaler,
utan bara om relationen mellan fasta kostnader och rörliga kostnader...

Stavfel
Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Som det är nu så flaskar ju Ryzen inte ens ett 1080TI
Det är helt enkelt ett

I Superposition Som är ett VR-benchmark flaskar Ryzen tom ett GTX1070, det blev tyst länge i en tråd nyligen när jag fick en hel del högre poäng/fps i Superposition med 6700K/GTX1070 än en användare med Ryzen 1700/GTX1080Ti.

Det är nice med många kärnor men det är inte en ring to rule them all.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200632:

@Ozzed
Här har du lite 1080Ti tester
http://www.legitreviews.com/cpu-bottleneck-geforce-gtx-1080-t...
The Core i7-7700K was 40% faster than the Ryzen 7 1800X with the GTX 1080 Ti.
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=nvidia-108...

40% snabbare i 1080P då eller? Tittar man på 1440P som är en realistisk upplösning som jag har pratat om så är det ~10% skillnad, och tittar man på faktisk fps blir det ännu löjligare, lägg därtill att det är spel som är dåligt optimerade för Ryzen som testas, och skrattfesten blir total.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

I Superposition Som är ett VR-benchmark flaskar Ryzen tom ett GTX1070, det blev tyst länge i en tråd nyligen när jag fick en hel del högre poäng/fps i Superposition med 6700K/GTX1070 än en användare med Ryzen 1700/GTX1080Ti.

Superposition är väl i version 1.0? Det kommer att ställas krav på att det även optimeras för Ryzen. Klart att det tar tid att färdigställa ett sådant maffigt benchmark-program och Ryzen var säkert inte "ute i det vilda" när det mesta var klart.

Jag tror det kommer att bli bättre, tids nog.

Visa signatur

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av FatherOfThree:

Det kan vara fördelaktigt att sälja alla 8-kärniga till ett lite reducerat pris,
i stället för att kapa bort 2 kärnor på en stor andel felfria,
och sälja dem som 6-kärniga till ett mycket lägre pris.

Åtminstone tolkar jag att det var det Ratatosk avsåg...

EDIT: Och i din citering till Tatatosks inlägg,
skrev du över huvud taget ingenting om marginaler,
utan bara om relationen mellan fasta kostnader och rörliga kostnader...

Du tolkar rätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Vilka inställningar? Superposition belastar ju CPU'n nada så för mig låter det som en drivrutinsfråga.

Jag fick högre score med min 2500k och 980ti än vad folk med 1070 och 6700k fick. Det var i "standardinställningarna". Tror även ramhastigheten spelar roll i det benchet då det i stort sätt bara handlar om att skicka draw calls så snabbt som möjligt till GPU'n. Något rambandbredd påverkar.

Från det ena till det andra. Hittade en skön video angående låsta i5or vs Ryzen idag. Många tester som testar CPU:Erna "rättvist" mot varandra, när det egentligen inte är rättvist då Intel-systemet blir dyrare och rätt så ologiskt.

Edit: sen tycker jag diskussionen om 7700k vs r7 är rätt menlös då dom är bra på olika saker och inte dåliga på något. Jag menar, vill du ha 160 fps i dx11-titlar med ett nvidiagrafikkort, kör 7700k. Ska du använda datorn till någonting mer skalbart än att crunsha fps i sagda spel, köp Ryzen. Personligen vill jag ha en r7:a för att få bästa möjliga streamkvalité i 1080p/60. Jag skulle vara tokig om jag köpte en 7700k för det ändamålet. Fast en 7700k klarar fortfarande av att streama med x264 så nog fan klarar man sig med en sådan också, bara inte lika bra.

Den intressanta fighten står mellan i5 och r5 i min mening.

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar