Bil från '85, får man ta bort katalysator

Permalänk

Du skiter i miljön, och därför vill du ta bort katalysatorn på bilen? Inte för att få en prestandaskillnad på plåtkartongen som är minimal?

§1/off topic /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Folk som köper nya bilar var tredje år för att impa på sin omgivning bidrar är nog egentligen till större negativ påverkan mot miljön dock är det lagligt. Sedan att sitta och göra sig lustig över så kallade "volvoraggare" är ju tråkigt låt folk ha sina hobbys, var glad att de värnar om miljön och nyttjar bilarna så långt det går.

Edit formulerade om en mening som blev dålig.

Bör väl tilläggas att dessa bilar inte skrotas utan byts in/säljs. Begagnadhandeln med bilar är väl rimligtvis rätt stor?
Personligen ser jag gärna att nya bilar både tillverkas och säljs men de ska minst vara hybrid och helst vara el.

Off topic /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Bör väl tilläggas att dessa bilar inte skrotas utan byts in/säljs. Begagnadhandeln med bilar är väl rimligtvis rätt stor?
Personligen ser jag gärna att nya bilar både tillverkas och säljs men de ska minst vara hybrid och helst vara el.

Efter 30 år räknar ju staten att bilen betalt all skatt den ska till miljön och därför blir befriad från sådant. En gammal volvo drar nödvändigtvis inte så mycket bränsle. Kör lätt en amazon på runt 0,8l/mil vilket inte är ovanligt för en modern bil heller visst har de säkert bättre rening. Ju längre "medellivslängd" på bilarna desto bättre borde ju gälla. Såvida inte alla bilar blir eldrivna och all el kommer från miljövänliga källor och batterierna slutar vara dåliga för miljön.

Off topic /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Tänk på att katalysatorn fyller en viktig funktion, är det värt 0.5% skillnad i prestanda?

Oj vad är denna ypperliga funktion som prackats på då?
Läs upp så kommer du till andra insikter om katalysator och även elbilar samt kärnkraft.
Bara ett förslag från min sida

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Efter 30 år räknar ju staten att bilen betalt all skatt den ska till miljön och därför blir befriad från sådant. En gammal volvo drar nödvändigtvis inte så mycket bränsle. Kör lätt en amazon på runt 0,8l/mil vilket inte är ovanligt för en modern bil heller visst har de säkert bättre rening. Ju längre "medellivslängd" på bilarna desto bättre borde ju gälla. Såvida inte alla bilar blir eldrivna och all el kommer från miljövänliga källor och batterierna slutar vara dåliga för miljön.

Fortfarande, bilen förstörs inte efter tre år utan ägandeskapet förs över till någon annan.

Amazonen är en av få (äldre) Volvo-bilar som ser bra ut, men hur ofta ser man en sån idag? Och då oavsett årstid. Inget folk är ute och åker i till vardags. Vilket är lite synd då det är en fin bil. Till skillnad från de kantiga modellerna som kom under en längre period.

Volvo verkar också gå över till eldrift: https://arstechnica.com/cars/2017/05/volvo-says-no-more-diese...

Finns dock inget som ursäktar gamla skruttiga Volvo-bilar som far runt. Speciellt sådanna som modifieras för att bli än mer miljöfarliga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bloopy:

Oj vad är denna ypperliga funktion som prackats på då?
Läs upp så kommer du till andra insikter om katalysator och även elbilar samt kärnkraft.
Bara ett förslag från min sida

Ja som jag förstår det omvandlar en katalysator farliga kolväten, kväveoxider och koloxider till ämnen som inte är lika skadliga, har du några källor på att det inte skulle göra någon skillnad?

Utveckla också gärna varför elbilar skulle vara något negativt, är alltså genuint intresserad. Kärnkraft tycker jag är positivt, antar att du antog att jag ogillar kärnkraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Fortfarande, bilen förstörs inte efter tre år utan ägandeskapet förs över till någon annan.

Amazonen är en av få (äldre) Volvo-bilar som ser bra ut, men hur ofta ser man en sån idag? Och då oavsett årstid. Inget folk är ute och åker i till vardags. Vilket är lite synd då det är en fin bil. Till skillnad från de kantiga modellerna som kom under en längre period.

Volvo verkar också gå över till eldrift: https://arstechnica.com/cars/2017/05/volvo-says-no-more-diese...

Finns dock inget som ursäktar gamla skruttiga Volvo-bilar som far runt. Speciellt sådanna som modifieras för att bli än mer miljöfarliga.

Att amazonen är ovanlig idag beror på åldern, på 80 talet hade den typ samma status som 740 idag och "pimpades" i många fall sönder.
Att förbjuda folk från att köpa billiga bilar går inte många 18åringar måste köpa en billig bil eftersom de ofta inte har så mycket pengar. Hade 740 inte funnits hade de kört Merceders eller BMW av liknande årsmodell (vilket många gör) Och betett sig likadant i de bilarna. När jag var 18 köpte jag en Audi 80 (årsmodell 1984) för 500kr Drog 0,68l den rollade jag ljusblå. Ingen krocksäkerhet eller något men kul hade jag.

740 är rätt säkra bilar jämfört med annat som producerades på den tiden men de är ju självklart ingenting mot valfri modern bil.
Skrota bilar i förtid anser jag i alla fall vara onödigt. (Kör förövrigt en miljöbil nu för tiden)

Alla biltillverkare lär gå mer mot eldrift annars kan de ju inte marknadsföra sig som hippa och miljömedvetna.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av jOnÄTÄn:

Att amazonen är ovanlig idag beror på åldern, på 80 talet hade den typ samma status som 740 idag och "pimpades" i många fall sönder.
Att förbjuda folk från att köpa billiga bilar går inte många 18åringar måste köpa en billig bil eftersom de ofta inte har så mycket pengar. Hade 740 inte funnits hade de kört Merceders eller BMW av liknande årsmodell (vilket många gör) Och betett sig likadant i de bilarna. När jag var 18 köpte jag en Audi 80 (årsmodell 1984) för 500kr Drog 0,68l den rollade jag ljusblå. Ingen krocksäkerhet eller något men kul hade jag.

740 är rätt säkra bilar jämfört med annat som producerades på den tiden men de är ju självklart ingenting mot valfri modern bil.
Skrota bilar i förtid anser jag i alla fall vara onödigt. (Kör förövrigt en miljöbil nu för tiden)

Alla biltillverkare lär gå mer mot eldrift annars kan de ju inte marknadsföra sig som hippa och miljömedvetna.

Behandlades verkligen Amazonen så illa? Trist, riktigt fin bil trots allt. Jag har alltid uppfattat det som en för dyr bil för att man skulle låta ungdomar våldföra sig med dom.

Du har rätt i att de kommer välja någon bil, och då troligen det billigaste de kan få tag i. Dock tycker jag ändå att de bör försvinna från våra vägar, låt de som är i bra skick stanna i museumet, där de hör hemma.

Det har inte så mycket om hippt och miljömedvetet, framtiden ligger i elfordon. Tesla har varit bra på att visa detta. Mycket hänger dock på batteriutveckling och produktionen förstås men konstruktionen av dessa fordon går att göra enklare med färre komponenter. Finns många områden som eldrift har börjat ta sig in i, tävlingsfordon och även en del lastbilar.

Det sagt så finns det alltid motsträvare som istället måste hitta sämre lösningar som smutsar ner miljön mer. Koldrift kanske? Fast nu ska man väl inte ge förslag förstås.

Permalänk
Avstängd

@Daark:

Om alla tänker som dig så skulle vi aldrig ha en original bil kvar inget illa menat.

Det är svårt att hitta en original Volvo 855 T5-R nästan alla är moddad på något sätt.

PS: Man ska ta hand om gamla bilar.

Ledsen för off-topic.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Här är mycket flum och okunskap.

Någon här som faktiskt tror att kat:en gör nytta på en så gammal bil ?

Rensa kat:en bara, låt den sitta kvar. En kat på en så gammal bil fungerar garanterat ändå inte som tänkt längre. Den är snarare full med bränd skit och sänker effekten på motorn så bilen kanske t o m släpper ut mer föroreningar.

Hade en bil från 88 där katten satte igen, kändes som jag fick 50% mer effekt med den rensad.

De miljökraven på så gamla bilar är så mycket i utsläpp jämfört med dagens bilar att man nästan får kolbriketter ur avgasröret och fortfarande klarar besiktningen.

Åk o burna lite utanför alla tangetbordsriddare som aldrig fått olja under naglarna sen bara..

Off topic /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Någon här som faktiskt tror att kat:en gör nytta på en så gammal bil ?

Rensa kat:en bara, låt den sitta kvar. En kat på en så gammal bil fungerar garanterat ändå inte som tänkt längre. Den är snarare full med bränd skit och sänker effekten på motorn så bilen kanske t o m släpper ut mer föroreningar.

Hade en bil från 88 där katten satte igen, kändes som jag fick 50% mer effekt med den rensad.

De miljökraven på så gamla bilar är så mycket i utsläpp jämfört med dagens bilar att man nästan får kolbriketter ur avgasröret och fortfarande klarar besiktningen.

Du har nog en poäng i det, om katalysatorn nu inte är renoverad/bytt förstås, men det misstänker jag att den knappast är.

Off topic /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@Daark: Du får inte ta bort katalysatorn, genom att ersätta med rakrör tex. då detta strider mot bilens typgodkännande (förändring av bilens uppbyggnad). Däremot behöver den inte fungera, så du kan rensa innandömet på katalysatorn.

Med det sagt tror jag inte någon bilprovning märker, eller ens bryr sig om du ersätter med ett vanligt rör.

Permalänk
Avstängd

Antar det är för nån extra hk och den lär sitta där men behöver inte funka men ett alternativ är nån billig ebay kat av racing modell som praktiskt taget är en fake kat och är ett rör och kostar ett par tre hundra som även funkar med grövre system men alternativet rensa den går ju alltid att köra på med 😉

Edit:Känns som den är tråden blivit miljöpartiets nya samlingspunkt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

@lord_vasagos:

Många förstår inte att på en bil från den tiden så kan du lika gärna ha en te-sil på slutröret som tar de grövsta föroreningarna.

Eller att deras prisjakt på billiga prylar tillverkade på annan plats på jorden matas fram utan några som helst försök till miljökänsla och kanske smutsar ner vår planet tiofalt mer än en stackars Volvo som får rulla några tusen mil till innan den blir armeringsjärn.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Inte för att vara den och låta klokare än vad jag är, men Swec är ett undebart o very hjälpsamt forum 10 ggr i veckan.
Men det finns forum för alla typer av frågor, och på vissa forum får du ett bättre svar, beroende på vad frågan är.

Jag ville bara hjälpa till att peka dig i rätt riktning, och menar inte att vara en >Bezzerwisser
bilar och motorer är kul tycker jag med..

https://www.garaget.org/forum/

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Dock tycker jag ändå att de bör försvinna från våra vägar, låt de som är i bra skick stanna i museumet, där de hör hemma.

Hur ska vi då göra med alla gamla äckliga veteranbilar och entusiastfordon från 60-80'tal som spyr ut extrema mängder avgaser?

Eller skulle dessa gamla förgasar-v8'ir utan katalysator förbränna avgaserna bättre än en 740 med rensad katalysator?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Otori:

Hur ska vi då göra med alla gamla äckliga veteranbilar och entusiastfordon från 60-80'tal som spyr ut extrema mängder avgaser?

Eller skulle dessa gamla förgasar-v8'ir utan katalysator förbränna avgaserna bättre än en 740 med rensad katalysator?

Skickades från m.sweclockers.com

De riktiga gammelbilarna körs ofta ganska lite och är ofta i bra skick så totala utsläppsmängden är liten från dem men en halvgammal sliten "pendlarbil" kan både släppa ut förhållande vis mycket per mil och dessutom köras långt.
En del bygger dessutom om sina gammelbilar med moderna drivlinor om de är ute efter att ha nått som ser ut som en veteran men den ska användas för dagligt bruk men det är få som gör så med en 740, det lär dröja innan sånt händer med dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

De riktiga gammelbilarna körs ofta ganska lite och är ofta i bra skick så totala utsläppsmängden är liten från dem men en halvgammal sliten "pendlarbil" kan både släppa ut förhållande vis mycket per mil och dessutom köras långt.
En del bygger dessutom om sina gammelbilar med moderna drivlinor om de är ute efter att ha nått som ser ut som en veteran men den ska användas för dagligt bruk men det är få som gör så med en 740, det lär dröja innan sånt händer med dem.

Fast nu generaliserar du för en begränsad del veteranbilsentusiaster. Det finns en otroligt stor mängd "entusiaster" med feljusterade bilar som dels åker runt på olika träffar. Eller alla "sluskraggare"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blacksheep:

Inte för att vara den och låta klokare än vad jag är, men Swec är ett undebart o very hjälpsamt forum 10 ggr i veckan.
Men det finns forum för alla typer av frågor, och på vissa forum får du ett bättre svar, beroende på vad frågan är.

Jag ville bara hjälpa till att peka dig i rätt riktning, och menar inte att vara en >Bezzerwisser
bilar och motorer är kul tycker jag med..

https://www.garaget.org/forum/

http://www.mestmotor.se/bilsnack/forum/

Sant, men tyckte att frågan var rätt enkel, så trodde att jag skulle få svar, fick lite mer på köpet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En dator

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Otori:

Hur ska vi då göra med alla gamla äckliga veteranbilar och entusiastfordon från 60-80'tal som spyr ut extrema mängder avgaser?

Eller skulle dessa gamla förgasar-v8'ir utan katalysator förbränna avgaserna bättre än en 740 med rensad katalysator?

Skickades från m.sweclockers.com

@mrqaffe har redan hunnit svara dig ser jag.

Något bör rimligtvis göras åt dessa med, speciellt om de används mer än ett fåtal gånger per år vilket faktiskt är så sällan de används. 80-tals Volvos ser man varenda dag året om. Och det är just dessa tråden handlar om.

De flesta bilar som rullar idag är samtidigt relativt moderna, man märker definitivt när någon riktig veteranbil är ute och kör eller en kantig gammal Volvo. Det sagt så har många bilar idag en ganska trist design, alla ser ju likadana ut nästan. Först när man börjar snegla på betydligt dyrare bilar så börjar de åter få lite karaktär och intressantare designval.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karaff:

@lord_vasagos:

Många förstår inte att på en bil från den tiden så kan du lika gärna ha en te-sil på slutröret som tar de grövsta föroreningarna.

Eller att deras prisjakt på billiga prylar tillverkade på annan plats på jorden matas fram utan några som helst försök till miljökänsla och kanske smutsar ner vår planet tiofalt mer än en stackars Volvo som får rulla några tusen mil till innan den blir armeringsjärn.

ja dom var nära verkningslösa när dom kom och 30år+ senare så blir dom knappast bättre och ironiska är som du är inne på att dom flesta begår större miljöproblem hela tiden och sitter och moraliserar med sin miljövänliga Prius medans han med sin äldre bil utan kat är mer miljömedveten då det går åt mycket energi att göra en ny bil som äter upp skillnaden på utsläpp vilket man ignorerar när aftonbladet skrev att bilen är miljövänlig och man kan visa grannar hur miljömedveten man är genom sitt gröna köp som man stolt visar upp på instagram och lever i sin illusion och svullar sig full med självgodhet

Sen om rensa kat gör så jävla mycket är väll en sak och turbo konvertera är väll iof enkelt men besiktningen brukar inte gilla det så hade det varit jag hade jag letat på nån bra top lite vassare kammar och utgå i från som brukar vara rätt billigt och ger lite extra snurr i maskineriet

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

@mrqaffe har redan hunnit svara dig ser jag.

Något bör rimligtvis göras åt dessa med, speciellt om de används mer än ett fåtal gånger per år vilket faktiskt är så sällan de används. 80-tals Volvos ser man varenda dag året om. Och det är just dessa tråden handlar om.

De flesta bilar som rullar idag är samtidigt relativt moderna, man märker definitivt när någon riktig veteranbil är ute och kör eller en kantig gammal Volvo. Det sagt så har många bilar idag en ganska trist design, alla ser ju likadana ut nästan. Först när man börjar snegla på betydligt dyrare bilar så börjar de åter få lite karaktär och intressantare designval.

Nä, de används mer än ett fåtal gånger. Många används hela sommaren. ***bort/mod***

Skickades från m.sweclockers.com

§1.1 /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

Hur ska vi då göra med alla gamla äckliga veteranbilar och entusiastfordon från 60-80'tal som spyr ut extrema mängder avgaser?

Eller skulle dessa gamla förgasar-v8'ir utan katalysator förbränna avgaserna bättre än en 740 med rensad katalysator?

Skickades från m.sweclockers.com

Vi kan börja med att sätta lite högre krav även på gamla och veteranbilar (Tyskland gör redan detta).
Vill man inte montera en korrekt justerad förgasare och katalysator på sin gamla bil så skall man få en rejäl skattehöjning, typ >10kkr året.
Kan vi ha skattereduktion på miljöbilar så kan vi även straffa stinkbomberna.
Det finns ju en stabil marknad för att eftermontera modernare saker på snudd på alla sorters fordon.
Insprutning och elektronisk tändning gör underverk för prestanda, förbrukning och framförallt utsläpp.
Och har man en vanlig jänkare så finns allt som bolt-on och dessutom billigt från staterna.

Sen så är det ju vansinne att ha särskilda veteranbils regler, skulle en bil helt plötsligt automatiskt bli välskött och mindre använd bara för att den fyllde 30 år ?
Såklart inte, jag bor mitt i "bängbältet" och vägarna här är fullkomligt nerlusade av stinkande gamla jänkare, allt från bilar i show-klass till rena pilsnerpråmar.
Folk kör dom som bruksbilar av någon anledning, troligen för att dom inte behöver vare sig skatta eller besikta dom (iaf. inte varje år).

30 år kan låta som länge sen, men kolla vad för slags bilar som introducerades på 80 talet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Cars_introduced_in_198...
Alfa 164, Volvo 440/460, BMW E30 etc
D.v.s. helt vanliga bruksbilar som i år är veteranare.

Fel årtionde !
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Vi kan börja med att sätta lite högre krav även på gamla och veteranbilar (Tyskland gör redan detta).
Vill man inte montera en korrekt justerad förgasare och katalysator på sin gamla bil så skall man få en rejäl skattehöjning, typ >10kkr året.
Kan vi ha skattereduktion på miljöbilar så kan vi även straffa stinkbomberna.
Det finns ju en stabil marknad för att eftermontera modernare saker på snudd på alla sorters fordon.
Insprutning och elektronisk tändning gör underverk för prestanda, förbrukning och framförallt utsläpp.
Och har man en vanlig jänkare så finns allt som bolt-on och dessutom billigt från staterna.

Sen så är det ju vansinne att ha särskilda veteranbils regler, skulle en bil helt plötsligt automatiskt bli välskött och mindre använd bara för att den fyllde 30 år ?
Såklart inte, jag bor mitt i "bängbältet" och vägarna här är fullkomligt nerlusade av stinkande gamla jänkare, allt från bilar i show-klass till rena pilsnerpråmar.
Folk kör dom som bruksbilar av någon anledning, troligen för att dom inte behöver vare sig skatta eller besikta dom (iaf. inte varje år).

30 år kan låta som länge sen, men kolla vad för slags bilar som introducerades på 80 talet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Cars_introduced_in_198...
Alfa 164, Volvo 440/460, BMW E30 etc
D.v.s. helt vanliga bruksbilar som i år är veteranare.

Helt klart bör man sätta hårdare krav på utsläppen från äldre bilar och varför, som vissa verkar tycka, skulle kraven på utsläpp påverkas av hur mycket en entusiastbil körs?

Och veteranbilsreglerna bör helt klart ses över, de har nu blivit förlegade i förhållande till utveckling och tanken bakom.

§1/off topic /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Skrivet av Nickecs:

Det är en grym bil för mindre grymma pengar. Billig i allt förutom soppan, rymliga, sköna att köra.
Jag kör en 945 -91, kommer köra den så länge den håller och då köper jag nog en likadan om det fortfarande går att få tag på då.

Nja tyvärr inte billig någonstans förutom inköp och kvalitet, att köpa delar till Dodge van, audi quattro och BMW 735iA är billigare, till och med Dodgen drar mindre soppa.
Det är en myt att Volvo är billig att skruva med, jag har haft mina sista Volvo för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Vänligen håll är till topic och håll en trevlig ton.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av quattro-2.6:

Nja tyvärr inte billig någonstans förutom inköp och kvalitet, att köpa delar till Dodge van, audi quattro och BMW 735iA är billigare, till och med Dodgen drar mindre soppa.
Det är en myt att Volvo är billig att skruva med, jag har haft mina sista Volvo för min del

Skickades från m.sweclockers.com

Har ägt en äldre BMW 525, 89a. Den var riktigt dyrmeckad i jämförelse så kan inte hålla med dig där

Även bensinförbrukningen var typ samma som på min Volvo, fast då vare ju såklart lite mer att köra också

Permalänk
Medlem

Verkar vara många som kommer med felaktiga svar angående katalysator bara sett en eller två som sagt rätt som sedan någon annan sagt har fel.

Det som gäller är att bilar av årsmodell 87 och äldre behöver man inte ha någon katalysator över huvud taget sitter det en katalysator kan du gott plocka bort den och ersätta med rakt rör då den inte behövs.

Bilar tillverkade 88 ska katalysatorn sitta där men den behöver inte fungera eller ha innanmätet kvar.

Efter 89 ska den finnas där och fungera p.g.a ny avgasregler som infördes då.

Finns förövrigt bilar tillverkade senare än det som inte heller behöver katalysatorer men isf är dessa importerade från länder som inte hade samma krav som vi hade i sverige men ändå klarar de striktare avgasreglerna.

Visa signatur

Asus Z97 Pro Gamer | 4690k@4,5 ghz | 8GB Corsair XMS3 1600 CL8@2000 CL9 | EVGA 980ti FE | 2x280mm radiatorer | Samsung 850 Evo 500gb | EVGA G2 1000W | Func MS3 R2 | Tt eSports Meka G1 | Samsung S24D390 60hz@75hz |

Permalänk
Medlem

Men jisses, du kan återigen göra va fanken du vill med kat på den årsmodellen.
Personligen så för enkelhet hade jag tagit bort, stampat ett spett igenom å rört runt montera tillbaka.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Baxtex:

Ju längre vi kör gamla bilar desto bättre. Kostar extremt mycket resurser att tillverka en bil.

Verkligen att i-lands problem att gnälla på att man tycker andra bilar är fula, specielt när det finns mycket fulare bilar än 740.

Det är inte så enkelt. Alla livscykelanalyser jag sett på bilar har kommit fram till att 70-80 % av belastningen under en bils livstid kommer från användandet. Notera då att en bils livstid är 8-10 år generellt och vi har en relativt gammal bilflotta i Sverige. Det är alltså på inget vis miljövänligt att köra runt i en gammal bil från 80-talet längre. Du kan halvera utsläppen med en ny bil vilket överväger tillverkningen efter ett år eller två om man tittar på normal körsträcka.

En bra tumregel är att användningsfasen står för den stora delen av miljöpåverkan för alla saker som är aktiva, det vill säga kräver tillförsel av energi i form av bränsle eller elektricitet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24